Loading...
dk

km/l? | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Oct 24 '14

Jeg syntes tit jeg bliver mødt af spørgsmålet - hvor økonomisk er den ift. andre biler? hvor langt går den på literen?

Syntes altid det er lidt svært at svare på - hvad plejer i andre at sige?

Jeg har prøvet at regne lidt på det, og det bliver jo lidt ukonkret.

Men er kommet frem til ca. 20 km/l uden ladeordning, og ca. 30 km/l med.

(Med både eks. EVSE + modstrøm er vi oppe på 38 km/l)

(Har beregnet udfra at jeg har 395 km typical på 100% charge, og typical svare ca. til mit forbrug, så bruger INGEN fabrikstal men virkeligheden)

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Oct 24 '14
Kristian70k
Kristian70k Oct 24 '14

jeg tænker den er sat til næsten 100 km MPG. så tror dine tal er lidt pessimistiske.. hvis du bruger en supercharger så er det jo gratis.. så ryger økonomien jo helt ned.. men der r jo en beregner på tesla hjemmesiden.. man kan henvise til plus en god video i fullycharged som virkelig sætter alle tal sammen :) vil tro jeg kommer til at bruge cirka 10.000 mere på strøm i 2015.. til mine 75.000 km.. det er 65.000 kr mindre end i den bil jeg lige har solgt.. plus service og rep nok er meget mindre.. så total regnestykket er jo simpelthen så meget bedre.. 

krogsgaard
krogsgaard Oct 24 '14
<p>Helt præcis bliver nok svært. Mine beregninger viser at den ihvertfald kører dobbelt så langt i forhold til vores gamle som gik 16-17/l. Så dine 30/l er nok ikke langt fra. Men det er kun med hjemmelader, SC er ikke med i den beregning. El er desværre ikke billigt i dk.

Skal have regnet på reelt forbrug, med ladetab. Tror faktisk den svarer til vores gamle bil pr kilometer hvis jeg siger den bruger 300watt pr km og pris på strøm 2,1kr. 0,63kr pr km.
Gamle som gik 16 på samme type strækning 0,73 kr pr km. Men igen dette er beregnet på frem og tilbage mellem Helsingør og København i myldretrafik. Det giver dårligere resultat sammen med ingen sc. Vil jeg tro. Nogen input?
Forummets indlæg er redigeret af krogsgaard Oct 25 '14
Raymond
Raymond Oct 25 '14

Der er 12kWh i 1 liter benzin, jeg kører i gennemsnit 216w/km, så regnestykket er 12/0,216 = 55km/liter benzin - da jeg har abonnemetsordningen på ladningen, så er min pris pr. kWh ca. 1 kr som er ca. det samme man betaler for 1 kWh benzin (afgifter på strøm er højere end afgifter på benzin, hvis ikke der er refusion og ca. det samme med refusion!).

Så I er godt klar over, at hvis I betaler fuld pris for El, så betaler i dobbelt så meget i skat pr. kW som ICE brugere. Så over tid, uden refusion, er el-bil ejere større bidragydere til staten end ICE brugere(ja, der skal en del km til :-) )

Salgspris for 1 liter benzin er kr. 12,10, heraf er moms + afgifter kr.  6,37 , d.v.s. pr. kWh 6,37/12 = kr. 0,53 (skat + afgifter) (http:///.../current-prices.html)

For 1 kWh gælder følgende pris 2,1 heraf moms og afgifter 60% = kr. 1,20 (skat + afgifter)

(https://www.sef.dk/Kundeservice/el/Pages/el-prisen-bestaar-af.aspx)

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Oct 25 '14
FrederikC
FrederikC Oct 25 '14
Har du regnet Abn prisen med i din km/l beregning?

Det var ik meningen at vi sku diskutere km/l, det var mere sådan generalt hvad man svare folk når de spør.
Raymond
Raymond Oct 25 '14

Frederic, det er nemt ud fra ovenstående, hvis du betaler fuld afgift, så svarer mit forbrug sig til 27-30km/liter benzin i kroner, hvis der betales samme afgifter som benzin, så kører den 55km/liter(jeg kunne ikke drømme om at opgive 27-30km/liter til vennerne,det er ubetinget 55-60km/liter). Og så er det reelt, ikke fabriksopgivne data som for de fleste er uopnåelige.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Oct 25 '14
sjensen
sjensen Oct 25 '14

Vi har et snit forbrug på 200 Wh/km over ca 16.000 km. (formentlig 220 Wh/km inkl. ladetab) Hvis alt var opladet hjemme til standard pris så ville det prismæssigt svare til en benzin-bil med et gennemsnitsforbrug på ca 25 km/l.

Besparelse på grøn afgift, superchargers, brug af overskudsstrøm fra solceller og diverse anden billig/gratis strøm gør så kun regnskabet bedre derfra. Kører man meget kan 1 kr / kWh ordningen selvfølgelig gøre en kæmpe forskel.

Flemming
Flemming Oct 25 '14
@frederikC spørgsmål fik mig til at regne på hvad det har kostet os køre i Tesla fra februar til nu
vi har kørt 23980 km og ialt forbrugt 4724 Kwt = 0,197 wh/km
på hjemme laderen har vi brugt 3.520 kWt a 1.40 = 4.920,00
leje af lader 9 mådner a kr. 250,00 = 2.250,00
ladning betalingsstandere 30 kWt. a 5.00 = 150,00
ladningning på hoteller i europa + SC 1204 kWt a. kr 0,00 0,00
----------
ialt 7.320,00
Samlet omkostning kr. 0,31 pr km til strøm.
hvillket fint dækker at jeg plejer at sige at det koster ca 45 øre pr km til el.

Raymond
Raymond Oct 25 '14
Citat fra Flemming på hjemme laderen har vi brugt 3.520 kWt a 1.40 = 4.920,00
Hvorfor kr. 1,40 ?
DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '14

Leje af lader, er en abonnementsordning, hvor samfundet refunderer 1 kr af afgiften. Fordi det er et firma der yder en opladeservice af bil batterier, der lejer laderen ud til en kunde. Som så kun giver 1,40 i dette tilfælde. Ordningen udløber 31/12 2015.

I dette tilfælde har han så investeret 2.250 kr i at leje, og fået 3.520 i "rabat"

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 25 '14
Raymond
Raymond Oct 25 '14
Citat fra DeaconWP Som så kun giver 1,40 i dette tilfælde
Tja, EL= kr 2,10, minus afgift  + moms = 1,07 og ikke kr. 1,40
DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '14

Jeg synes nu det virker som om, at Flemming har godt styr på tallene i sine forhold. Så mon ikke hans normale pris ville være 2,40 kr pr kilowatt time, som der så er refunderet en krones "rabat" på pr kilowatt time. Det er da også i det prisleje mit strøm ligger. Det varierer jo lidt efter hvor i landet man bor, og hvem der leverer strømmen.

Flemming
Flemming Oct 25 '14
Den reale besparelse er noget større da 150 kr ud af prisen på 250 kr er afdrag på laderen
Således at min 32 ap lader er betalt og min ejendom efter ca 3 år.
Laderne har jeg fået igennem elbilsupport.
Her i Hillerød giver vi ca kr. 2.40 pr kWt - refusion på kr. 1.03.
Da vi har købt endnu en elbil og sat den sidste dieselhakker til salg, har jeg lavet en aftale med
Modstrøm således at vi fremover kun vil lade om natten hvor vi så får strømmen næsten gratis
Og ikke mindst kan give vores bidrag til at vi skal forære vores vindstrøm til vores nabolande.
Raymond
Raymond Oct 25 '14

@DeconWP, du har ret, det kan lade sig gøre at betale kr 2,40 for 1 kWh, men så vil jeg foreslå at gå ind på elpristablen.dk for at få strøm til en ordentlig pris :-)

FrederikC
FrederikC Oct 25 '14

Flemming, hvordan har du målt at du har brugt 4724 Kwt ?

Har du måler på dit kabel?

Hvis vi antager at du havde ladet det hele hjemme ville du altså have brugt 4724 kwh og givet 6613,6 kr for dem. (+9 x 150 kr)

For 7963,3 kr kan du dags dato få 729,90 L 95Blyfri til 10,91 kr. eller 857,2 L diesel til 9,29 (Næstved priser)

23980 km / 729,90 L = 32,85 KM/L. ved 95 Blyfri

23980 km / 857,2 L = 28 KM/L ved Diesel.

Til ref. er 100 MPG = 42 KM/L.

Jeg syntes faktisk at det passer meget godt med mine 30km/L.
(Havde brugt 2,45 kr/kwh, og en gennemsnits pris for benzin og diesel på 12 og 10,25)

Det er rigtig at hvis du regner SC og andre gratis tjenester med så bliver det billigere og hvis du lader 100% hos clever går det den anden vej.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Oct 25 '14
Flemming
Flemming Oct 25 '14
Frederik, de 4724 Kwt er det totale forbrug på bilens tæller.
De 3520 KWt er fra måleren som er indbygget i laderen.
Jeg ved ikke hvorfor du vil omregne det til diesel eller benzinpriser i km pr. liter ?
Det der er interesant er hvad koster det pr. Kørt km.
Min Chervolet som nu er sat til salg kørte 11 km pr. Liter dvs med de nuværende priser 90 øre
Pr. Km. + 9.000 kr i ejerafgift om året.
Raymond
Raymond Oct 25 '14

@Flemming, jeg er enig i dit udsagn "Det der er interessant er hvad det koster pr. kørt km", men jeg synes også CO2 aftrykket er vigtigt og der figurerer megen løgn på nettet desangående.

Desuden synes jeg du skal kigge på elpristavlen.dk, det ser ud som om du kan spare en hel del pr. kWh ved at skifte selskab i Hillerød -jeg skifter i morgen efter check. 

Flemming
Flemming Oct 25 '14
Hej Raymond, jeg er særdeles enig at CO2 aftrykket er vigtigt, og da det længe har irriteret mig
At når det blæser meget og dermed producerer mere strøm ind vi selv kan bruge, er nødt til
At betale for at få Norge og Sverige til at aftage vores rene overskudsstrøm.
Da vores elforbrug med nu 2 elbiler vil vokse betydelig undersøgte jeg hvilke muligheder der var
For at få lidt billigere el, og valget faldt på Modstrøm som tilbyder næsten gratis el fra kl 0,00 til
Kl. 6.00 om morgen, og da vi jo har timere på bilerne, vaskemaskinene samt tørretromlen, forventer jeg at vi således kan aftage meget af det CO2 rene strøm som vindmøllerne producerer
Om natten samtidig med at vi kan opnå en lille besparelse.
FrederikC
FrederikC Oct 25 '14

Nu var tråden jo om km/l :o)

En sammenligning mellem biler på pris pr. kørt km, indeholder flere ting end bare "brændstof" men også afskrivning og vægtafgift - hvor afskrivning for Tesla'en stadig er en ukendt faktor.

Men lad os da prøve dit regnestykke (kun på brændstof).

For det første så er de 4724 kwt på bilen kwh på batteriet ikke fra elnettet.
For at få 85 kwh på batteriet skal du bruge 105 kwh (iflg. Tesla), dvs. 4724 bil kwh er =  5835,5 kwh fra elnettet.

5835,5 kwh koster ved ladeabn. (5835,50 x 1,40 + 9x150) = 9519,7 kr.

9519,7 kr / 23980 km = 0,397 kr./ km.

Hvis din Chevolet v 11 km pr. liter er 90 øre pr. km.

39,7 op i 90 øre er 2,267

2,267 x 11 = 24 km/l

Dvs. Tesla'en går 24 km/l eller 0,397 kr/km.

Flemming, du skriver selv i en af dine tidligere indlæg at du siger til folk at en Tesla'en koster 45 øre pr. km.

Ift. din Chevolet med 11 km/l = 90 øre pr. km - Kører Tesla'en "kun" 22 km/l.

Som sagt denne her tråd er stadig ikke for at diskutere udregninger, men mere hvad i siger til folk når de spør.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Oct 25 '14
krogsgaard
krogsgaard Oct 25 '14
Synes det er svært at regne det reelt ud. Bilens data kan man ikke regne med. Man skal se på bimåler, da tab er højere. Jeg skal have data over længere tid, men indtil videre lægger vi nærmere 300watt/km end de 216 som bilen siger.
Sider: 1 2 »