Loading...
dk

Gigafactory Berlin | Tesla Forum

jonsiii
jonsiii Nov 13 '19

US-Elektroauto-Hersteller Tesla kommt nach Berlin - Was heißt das?

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/tesla-gigafactory-faq-101.html

 

Dette klip blev vist i bedste tyske sendetid i Tagesschau:

https://download.media.tagesschau.de/video/2019/1113/TV-20191113-1610-4401.webxl.h264.mp4

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 13 '19
jramskov
jramskov Nov 14 '19

Ja, bliver spændende at se hvornår den står klar. Det tog kineserne cirka 10 måneder, hvor hurtigt kan tyskerne gøre det? :)

KimT
KimT Nov 14 '19

Så må man da håbe på at deres slutkontrol bliver bedre. Fatter ikke hvorfor de ikke kan se at det er billigere at få rettet fejl inden bilerne forlader fabrikken, i setdet for at skulle lade kunderne prøve at få kontakt med servicecentrene efter bilerne er udleveret.

jramskov
jramskov Nov 14 '19

Der findes en kinesisk video hvor en person tester en Model 3 lavet i Kina, vedkommende har allerede en Model 3 som selvfølgelig er produceret i Freemont. Han siger at kvaliteten er bedre i den der er produceret i Kina.

PeterE
PeterE Nov 14 '19
Citat fra jramskov

Der findes en kinesisk video hvor en person tester en Model 3 lavet i Kina, vedkommende har allerede en Model 3 som selvfølgelig er produceret i Freemont. Han siger at kvaliteten er bedre i den der er produceret i Kina.

Ja, og det er vel ikke overraskende? Jeg tror da også at kvaliteten ud af Berlin bliver bedre.
baldur
baldur Nov 14 '19
Er kvaliteten ikke det hele taget blevet bedre? Forventer at de bruger erfaring fra alle fabrikker til at forbedre processen.
jramskov
jramskov Nov 14 '19

@PeterE: Nej, de er jo kendt for at implementere forbedringer hele tiden og det er bare godt at se det fortsætter, man kunne dog godt være en smule bekymret for om kvaliteten var helt i top fra starten af. De har trods alt bygget den fabrik i rekordtid.

jramskov
jramskov Nov 15 '19

Ifølge en Bloomberg artikel var en af de primære krav til GF4 at den kunne bygges lige så hurtigt som GF3.

Ice2EV
Ice2EV Nov 15 '19

Fedt, men forstår ikke den ikke bliver bygget i nærheden af en havn. Med den mængde vogne der skal flyttes var det smartere at trille dem ombord på skib. eks 1 damper om ugen.

 

Hvis de lå den i nærheden af hvor de alligevel indskiber andre modeller, så kunne de lave deres egen loop, med 6000 enheder til europa, og 6000 tilbage igen. Således model S, X og 3 fra freemont, kunne byttes med model Y fra europa.  eksempelvis.

MOS
MOS Nov 15 '19

Måske regner de med at kunne sælge de fleste biler, som bliver produceret i GF4 i Berlin, internt i Europa. Dermed bliver det knap så vigtigt med en nærliggende havn.

MikaelH
MikaelH Nov 15 '19

Planen er at have en fabrik i de område hvor bilerne sælges. 

Det er vigtigt af to årsager. Den første er at de undgår importtolden på 10%. Det kan så være at den bliver spist at andre omkostninger, såsom lønninger. 

Den anden, og meget væsentligt årsag er cashflow. Når de sælger en bil i dag, så går der ret mange dage fra den forlader fabrikken til Tesla har pengene i hånden. Denne tid er typisk længere end kreditten hos deres underleverandører. Det betyder at efterhånden som produktionen skaleres op, så skal Tesla finansierer flere og flere penge. 
Når fabrikkerne ligger i det område hvor bilerne sælges, så vil de typisk få pengene i hånden FØR de skal betale deres underleverandører. Det betyder at det bliver langt nemmere at udvide produktionen, da flere biler betyder flere penge at lege med.

Tvivler på at bilerne produceret i Europa forlader Europa. De bliver transporteret med lastbil til de lokale markeder i EU.

baldur
baldur Nov 15 '19

Biler til København, Oslo, Stockholm etc burde stadig leveres bedst med skib. Alternativt med tog. Lastbilstransport er ikke ligefrem det mest miljøvenlige.

jramskov
jramskov Nov 15 '19

De skal da transporteres rundt i Europa med Tesla Semi :-)

Nikola
Nikola Nov 15 '19

Når FSD er færdig (lige om et øjeblik) får alle biler "midlertidig" FSD fra start.

Så kører de selv fra GF Berlin til leveringsadressen ;-)

Ice2EV
Ice2EV Nov 15 '19

@Nikola +1 Haha.

jramskov
jramskov Nov 16 '19

Doh! Selvfølgelig :D

mkl1978
mkl1978 Nov 18 '19
Citat fra Nikola

Når FSD er færdig (lige om et øjeblik) får alle biler "midlertidig" FSD fra start.

Så kører de selv fra GF Berlin til leveringsadressen ;-

Hvis de kan lade selv undervejs, eller kunderne bor indenfor rækkevidden af én opladning. Men det har Tesla nok tænkt på, ellers får robotaxi behov for ansatte på ladestationerne. 

ChristianL
ChristianL Nov 18 '19

Jeg undrer mig over, hvor de får pengene fra til at opføre den fabrik. Mig bekendt, så er svømmer de jo ikke ligefrem i penge.Og argumentet med, det kan få pengene hurtigere i hånden ved lokal  produktion, samt måske mindre import told, som anføres her i tråden,  står vel ikke mål med den investering der skal laves ?  

Bliver spændende at se, om de kan rejse den fornødne kapital, og om de rent faktisk har brug for kapaciteten. Det må tiden vise :)

selsoe
selsoe Nov 18 '19

Det er jo også ret dyrt at fragte bilerne over atlanten. Det må spise en pæn del af marginen på bilerne.

jramskov
jramskov Nov 18 '19

Og tager tid. Vil være en stor fordel hvis de kan nå at producere og levere bilerne inden de skal betale leverandørerne. 

Hvis man gerne vil følge udviklingen af GF4, ser det ud til at være en god ide at følge twitter kontoen @gigafactory_4

 
Sider: 1 2 »