Loading...
dk

Etablering af strøm hjemme | Tesla Forum

MrCoffee
MrCoffee Oct 25 '14
Hejsa. Har haft en elektriker forbi for at få kraftstik i begge sider af garagen. Han gjorde opmærksom på at stikket kun kan klare 13 ampere pga. sikringen som sidder i huset. Hvis bilen lader med 16 amp. Ville den springe sikringen hele tiden, og kunne forstå på Tesla at man så skal bede bilen om kun at lade med 13 amp. hver gang, hvilket jeg ikke gider. Derfor får jeg nu trukket et ordenligt kabel, så jeg kan køre på 32 amp. når bilen lander. Efter at have snakket med Tesla ville de overveje at få bilen opdateret til at man kan sætte den til permanent at lade med fx. 13 amp. hvis man ønsker dette. Blot Info til kommende ejere :). Peter.
TwoChops
TwoChops Oct 25 '14
Bilens indstillinger for ladehastighed (og evt. udskudt tid) er så vidt jeg ved koblet sammen med gps, så der behøves kun at indstille Ampere 1 gang.
KS
KS Oct 25 '14
En type 2 lader kan sættes til max 13a
MrCoffee
MrCoffee Oct 25 '14

Ok, Tesla sagde til mig at man skulle sætte bilen til 13 ampere hver gang, hvis den ikke skulle lade med mere...

PeterJ
PeterJ Oct 25 '14

Bilens GPS hjælper med at huske maks ladestrøm. Det medfølgende ladekabel med det røde 3-fase CEE stik er til 16A maks. Hvis bilen har 2xlademoduler og dermed maks 32A, kræver det en ladestander, der kan give de rigtige styresignaler til bilen og så selvfølgelig et type 2 stik til bilen med indbygget signal-modstand for 32A. Det er således ikke nok, at der er ført 32A til garagen - resten skal også være til 32A.

sjensen
sjensen Oct 25 '14

Jeps. Mit indtryk er iøvrigt at man i en standard beboelse næppe kommer igennem med at trække 32A uden at betale ekstra til elselskabet. Brug hellere pengene på en lader (på abon. ordning) som både kan garantere de 13A og spare 1 kr / kWh. (dog ingen garanti for at sidstnævnte ordning fortsætter)

Forummets indlæg er redigeret af sjensen Oct 25 '14
Bianco
Bianco Oct 25 '14
Start med at checke hvad stikledning og mastesikring kan bære - så giver det måske sig selv.
Træk så mest mulig strøm frem til garagen.
Hvis det er 16 AMP eller under, så overvej om du vil købe et ekstra Tesla ladekabel, så der er et i garage lige til at sætte i, samt et i bilen.
Hvis der er over 16 AMP, så køb en ladeboks med fast kabel.
Hvis du har et firma at køre trække de ca 85 øre pr kWh fra i, så sæt en dedikeret måler foran ladeboksen.

Du kan sætte Teslaen til at lade med bestem AMP og tid på døgnet, som den så husker.

Jeg har 35 AMP mastesikring og har sat 32 AMP ladeboks med måler op OG sat bilen til at lade fra kl 02.
Forummets indlæg er redigeret af Bianco Oct 25 '14
Kiefer
Kiefer Oct 26 '14

Jeg har i forbindelse med at vi skal til at bygge hus snakket med det lokale el-selskab, det er sådan set helt gakgak:

Vi skal betale de normale 17.000 for en 25A tilslutning til huset, og hvis vi skal have yderligere 32A skal vi betale ca. 1500,- pr. Ampere, altså godt og vel 48.000 ekstra.

De har så et produkt de kalder "ladestander" som er beregnet til de selskaber der stiller offentlige ladestandere op, de koster 625,- imkl moms pr Ampere, altså små 20.000 for 32A.. Og ikke mindst så er tilslutningsafgiften inkluderet i de 625,- pr Ampere. Vi bliver så bare nok det eneste hus på vejen med to el-målere...

Så man kan nok godt regne ud at uden foran vores nye hus vil der blive placeret en "offentlig" ladestander man kan lade sin el-bil på. og vupt har jeg sparet 20.000,- inkl moms. De vil så have at det skal gøres igennem et firma, så besparelsen herved er jo så bare endnu større, jeg vil da formode at firmaet vil få et mindre underskud første år i forbindelse med etableringen af standern, hvorved prisen bliver endnu mindre ;-)

Jeg skal helt klart have gang i mit OpenEVSE med ethernet tilslutning projekt, måske det skal udvides med en lade App til iPhone med en eller anden betalingsløsning lagt ovenpå, der er allerede projekter nok til de lange vinteraftener i år kan jeg se, så skal jeg bare have fundet på et passende firmanavn...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Oct 26 '14
Bianco
Bianco Oct 26 '14

Mastesikringer er vist mere politik end el... Jeg kikkede sel.. fik min elektrikker til at kikke i mastesikringsskabet. Der sidder i praksis en 35 A sikring i skabet til min stikledning - guderne må vide hvad elselskabet aftalte med hovedentreprenøren der byggede vores hus for ti år siden.

Jeg har i anden sammenhæng købt en stikledning til et teknikskab og betalt for 1 fase, 6 A - der sidder der 3 faser, 25 A sikring i masteskabet.

KS
KS Oct 26 '14

@Martin: Jeg kigger på intelligent ladning, og er kommet frem til at denne boks fra Phoenix ser super interessant ud. Den han både læse måler - via RS485 og du kan koble op på den via Web og styre den - samt aflæse den:

http:///...t-graenssnitt-882005

Prisen ligger omkring 450€, så slet ikke afskrækkende..

MrCoffee
MrCoffee Oct 26 '14
Hej gutter, skal bare lige have styr på det her. Hvis man lader med over 16 amp. kræver det så dobbeltlader i bilen. Dette får jeg ikke i bilen, men iflg. min elektriker kan vi trække et kabel så vi vil kunne lade med 32 amp. Kender slet ikke teknikken bag, men lyder ikke som om I er enige ?
Kristian70k
Kristian70k Oct 26 '14

mener det hedder et 5x4 hvir 16 ampere er 5 x 2,5 - det er det jeg trækker trods jeg har dobbeltlader.. (får) fordi jeg ikke kommer til at have brug for de den dobbelte styrke.. det koster også 1025 kr pr ampere du skal hæve med.. det ville for mig være knap 20.000 kr.. og forskellen er 4 timer om natten eller 6 timer.. det er sku for mange skillinger :)

DeaconWP
DeaconWP Oct 26 '14

Hej MrCoffee. En Tesla kan med en enkelt lader nøjes med et 16 ampere stik, som egentlig findes i de fleste huse. Den kan også tilkobles et 32  amperes stik, hvis man har lavet sig en adaptor( han 32A ledning hun 16A). Men Teslaen kan ikke trække mere af den grund. Du kan så bare "tanke" på alle slags røde kraft stik, med en adaptor.

I gamle dage var standarden 16 ampere, på et kabel der er 2,5 kvadrat milimeter i tværsnit. I dag laver man ofte 13 A installationer, som kan laves på de tyndere kabler, som er 1,5 kvadrat milimeter.

Hvis du vil have din Tesla til at lade så kraftigt som muligt, med den enkelt lader du har bestilt, kan du spørge din elektriker, om han evt kan lave en 16 A kraft sikringsgruppe, som han trækker de nye kabler til din garage fra. Så kan din Tesla trække fuld effekt, uden yderligere anstrengelse. Altså en ny sikringsgruppe på 16 A, kun til din bil. Og 2,5 kvadrat kabler til garage stikkene. Det vil jeg mene din el-tavles indmad skulle kunne bære. Dit eksisterende "kraftstik" til komfur osv er lavet som 13 A, for at spare kabler, da huset blev lavet.

Du skal ikke investere nu i 32 A stik, sikringer eller kabler. Det er spild af dine penge, som det ser du i dag.

Det kan kun betale sig at forberede installationen med tykkere kabler, hvis du med overvejende sandsynlighed i fremtiden har behov for at lade et eller andet med op til 32 A. Men smider du tykkere kabler i væggen nu, vil du stadig skulle af med rigtig mange penge til elforsyningsselskabet senere, for at opgradere indgangen til huset med flere ampere. Som Kristian og flere andre skriver.

MrCoffee
MrCoffee Oct 26 '14
Tak Deacon, det var lige det jeg var ude efter :) Mener også det var det trikkeren mente var det smarteste.
Niels
Niels Oct 26 '14

Helt enig i at 32 Amp hele vejen igennem er spildte penge. dels kræves større mastesikring, dobbelt lader i bilen og endelig en speciel fast ladestander. - alt samme vil sammenlagt hurtigt løbe op i 70.000 kr. men som andre også skriver, hvis det er vigtigt at kunne lade på 3 timer frem for på 6 timer om natten - så værsgo. I de fleste tilfælde er din Tesla klar allerede efter 2 timer på std. mobil lader som følger med.

dvs. 16 Amp CEE stik med mobil lader - det virker alle steder.

mange offentlige ladere er i øvrigt maks 1x13 amp - dvs. meget sløve. kun ganske få er over 3x16 amp. og ofte nogen som er placeret på samme route som Tesla's SC netværk som er betydeligt (5 gg) hurtigere end f.eks. dobbelt lader.

Husk i øvrigt på at Tesla's std. mobil lader er 3 gange kraftigere end alle de andre elbilers std. ladere - det er altså ikke en svag dims.

Jeg vil dog give din elektriker ret - hvis du vil ofre lidt mere nu, så skal du gøre det på kabel dimension - dels får du mindre spændingsfald (varme i kabel og deraf brandfare) og dels vil du have mulighed for at lade 2 elbiler i garagen - evt. i fremtiden. uden at skulle grave kabel op senere.

Her ser du min installation - jeg har 25 amp mastesikring og så vidt jeg husker 4x6 mm2 kabel fra ELmåler til garage og eget jord spyd i garagen. Hvis 2 biler holder og lader kan jeg i bilerne fortælle hvad de hver i sær må trække - f.eks. 3x9 amp hver. eller asymetrisk 12 / 6 amp. - de 2 CEE stik køre på hver deres automatsikring og til sammen bør de ikke trække mere end ca. 16-18 amp for at sikre at min maste sikring ikke går.

Bemærk at CEE stik og sikringsboks er placeret på brandsikret plader - de koster 100 kr/stk og er helt sikkert en god investering når man først er i gang.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 26 '14
Kiefer
Kiefer Oct 26 '14

Ken: Ja den ser faktisk interessant ud, og hvis man så googler andre steder end du gør, så findes den helt ned til 221 EUR stykket, og så ser det jo SLET ikke afskrækkende ud ;-)

MrCoffee: Der er jo som sådan ingen grund til at betale 60-70 kroner meteren for et 5x6mm2 kabel til 32A hvis dit behov ikke er andet end et 20 kroner pr. meter 5x2,5mm2 kabel til 16A, og har du ikke dobbeltlader får du intet ud af at trække det ekstra større kabel, du kan ikke komme op over 16A på ladningen.

Vil du sætte din egen ladeboks op, eller bruger du "bare" den medfølgende fra Tesla?

Den medfølgende kan også kun 16A uanset om du har dobbeltlader eller ej, og så vil det give endnu mindre mening at trække 5x6mm2 kabel.

Selv vil jeg få trukket 2x 5x2,5mm2 kabel til to laderes inde i garagen, og derefter 1x 5x6mm2 til en ladestander udvendig til gæster der kommer forbi og skal have ladet, alle tre ladere vil jeg dog sætte på den samme 32A sikringsgruppe, så skal jeg bare være opmærksom på at hvis gæster skal lade, at mine egne biler skal være koblet fra.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Oct 26 '14
MrCoffee
MrCoffee Oct 27 '14
Tak for udførlige svar gutter. Tænkte ikke på gæsterne også...ved godt at el nok er fremtiden, men regner ikke med gæsteladning endnu :) men det skal da overvejes, hvis familien eller andre køber en tesla når de først får prøvet min.
JanDanskElbilSupport

Hej Ken

Sådan en styreboks fra Phoenix Contact sidder som standard i en Wallb-e Home og TO GO ladeboks. Den virker fint. Men den rigtige opsætning kan man via wifi styre ladestyrken og se hvordan opladningen går og meget mere.

Jan

PS. Har vedhæftet brugsanvisningen. (På tysk!)

Citat fra KenSeitzberg

@Martin: Jeg kigger på intelligent ladning, og er kommet frem til at denne boks fra Phoenix ser super interessant ud. Den han både læse måler - via RS485 og du kan koble op på den via Web og styre den - samt aflæse den:

http:///...t-graenssnitt-882005

Prisen ligger omkring 450€, så slet ikke afskrækkende..