Nu blev det så til jeg kørte over Fyn i stedet, nat stop i Sønderjylland først. Strækningen mellem Rhüden (syd for Hannover) og Middelfart er som sagt 464 km, men vi fik ladet op ved superchargeren i Hamburg, alligevel er der ca 250 km frem til hvor vi skulle i Sønderjylland. Det står ikke i det officielle supercharger kort, man skal enten slå op og læste teksten for Tesla Service Center Hamburg - eller man kan se det her: http://supercharge.info/
Model S (selv i standard 85), fungerede rigtig godt på Autobahn. Nogle gange lå der en BMW eller Audi og pressede når jeg skulle overhale - og når bilen foran mig så trak ind, f.eks. ved 130, så rykkede jeg lige op til 200, bare for sjov, og bilen bagved der pressede var mange hundrede meter væk. Ikke bare i aggressiv trafik i Hong Kong, men da også på Autobahn, er det rigtig brugbart af ha så meget moment og instant power - som at have en spole-frem knap på en kassettebåndoptager.
Jeg brugte skærmen Energy, Average, 10 km, til at holde øje med den tilbageværende rækkevidde, og fik hurtigt justeret hastigheden ind så jeg kunne nå frem med ca 20 km tilbage (selv typical range er jo helt ved siden af, jo mere man kører over 100 km/t), ved 200 km/t er der kun lige knap 200 km rækkevidde ved helt fyldt batteri! Så ved at holde Energy-Average-10 km range ca 20 km over GPS tilbageværende afstand km, ankom jeg med 18 km til overs (virker selvklart ikke så godt i bjerge, men her er rimeligt fladt). I starten fra Hamburg var det lidt landevej først pga uheld på Nordsiden af Hamburg, derefter var der næsten åbent, så den fik ... eh ... godt med kW. Senere endte jeg så på ca 135 km/t hvor "forventet rækkevidde ved ankomst" stabiliserede sig omkring de 20 km.
Der burde være en "beregnet tilbageværende rækkevidde ved ankomst til destinationen", det er bare at trække to tal fra hinanden og vise det f.eks. i speedometeret.
Tilbage til opladning.
Supercharging var jo netop - super! Stoppede næsten alle steder der var på ruten, også når det ikke var nødvendigt. Dag 2 sprang jeg dog Odense over, da den lå inde i byen og vi gerne ville frem. Ladede op i Göttingen ved et indkøbscenter hvor vi alligevel besøgte noget familie. De havde en gratis kombi stand ved shoppe-centret med AC (3 fase 32A), Europa-kombi (kan ikke huske hvad den hedder), samt ChaDeMo. Jeg brugte AC og nød godt af at den her bil har to ladere, lige som min egen har. Det er gratis der indtil 2016, så fra Frankfurt og til i sidste ende København (nat stop i Jylland), var eneste udgift Storebæltsbroen, og lidt forplejning undervejs.
Så tilbage til selve ladekablerne: Bilen jeg har lejet kommer jo med tre forskellige kabler, en adapter mellem stort og lille stik, og en kraftig 50 meter (!) forlængerledning til 220V. I Göttingen virkede det tre-fasede kabel perfekt, der skulle ikke engang nogen adapter til, det var bare at sætte stikket i og trykke "start" på den gratis ladestander.
Men så ved overnatning i Jylland, samme kabel i et derværende forænger kabel til et 380V stik, der måtte jeg dreje ladestrømmen ned til 7A for at lade natten over. Bilen havde stoppet opladning flere gange, jeg tror det var noget med forlængerkablet (og det blev også noget varmt!).
I går aftes prøvede jeg så 220V kablet til en almindelig stikkontakt - både det medfølgende kabel (som er Tesla modellen med et stik man kan skifte ud mellem 220V og 380V / 3 fase), samt mit eget Mennekes 6-8-10 ampere stik fra Hong Kong. Ingen af dem virkede, begge viste kortvarigt grønt hhv blåt, men gik derfor begge på rød.
Bilen har version 6.0, mon den har en mere følsom algoritme for at måle om der mon sidder et hjemmegjort forlængerkabel mellem adapter og stikkontakt? Den ville end ikke starte på nogen af de to ladere, og jeg prøvede forskellige stikkontakter, og at vende stikket også. Jeg prøvede også hvor stikket slet ikke sad i Tesla'en, samme resultat. Jeg kunne ikke komme til et stik som var tæt nok på til at forbinde direkte.
Hvis der virkeligt er en så god sikkerhed ved opladning, er det jo kun en god ting, sådan så fjollemikler som f.eks. mig ikke kommer til at stikke ild i noget ved at bruge for små og/eller for lange kabler.
Der skal flere tests til, men jeg hører gerne hvilken erfaring i andre har med 220V opladning. I Hong Kong har jeg ikke haft problem en eneste gang, og en af gangene var netop også med et forlængerkabel (men alle tilfælde til rigtig "ladestation", har ikke prøvet en almindelig stikkontakt endnu i Hong Kong)