Loading...
dk

Rødby-Puttgarten - opladning om bord eller når man venter? | Tesla Forum

DITB
DITB Oct 25 '14

Da der stadig er lidt langt mellem superchargerne i Nordtyskland, tænker jeg om der mon er opladningsmulighed i Puttgarten mens man venter, eller om bord på færgen? Jeg har læst om en der fik lidt ekstra strøm på færgen under sejladsen, men kan ikke huske hvor jeg har set det.

Der er 496 km mellem SC Rhüden og SC Køge, eller alternativt 464 km hvis jeg kører over SC Middelfart - så uden modvind eller air condition skal jeg holde ca 85 km/t for TEORETISK at kunne nå Køge hvis jeg range charger i Rhüden.

Superchargeren i Hamburg er et Tesla Service Centre, hvor der kun er to superchargere og de er IKKE tilgængelige uden for åbningstiden. Jeg har skrevet til Tesla men hvis nu jeg ikke når det inden kl 18 ... kunne man mon liiige få en slat strøm ved eller på færgen, så var det jo også en mulighed (godt med alternative planer "im Fall der Falles"!)

Skal snart køre fra Frankfurt til København, og er lige ved at planlægge turen.

På forhånd tak :)

TwoChops
TwoChops Oct 25 '14
Jeg har ladet på Molslinien. Det var bare at spørge en af combardo'erne. Dog var det nødvendigt med en 32A til 16A adapter.
Nogen, der har hørt noget om, hvad der bremser superchargeren ved Hamborg?
Flemming
Flemming Oct 25 '14
@DITB
Jeg har ladet på Hotel Puttgarden i forbindelse med en overnatning.
Kan desværre ikke huske om det var 32A eller 16A stik.
Stikkene var monteret lige til højre når man kører ind på P-pladsen
DITB
DITB Oct 25 '14

Tak for hurtigt svar! Det kan være vi kører over Jylland-Fyn i stedet, men det er godt at ha plan B. Og C og D!

Fungerer openchargemap godt i Europa, eller hvad bruger man ellers til at finde ladestationer? Det er en lejet Model S, og den skulle ha 3 forskellige ladekabler, 16A, 32A og trefaset (eller hvad det nu er)

DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '14

16 A er rødt, med 5 ben i stikket. Det er rundt.

32A er også rødt, med 5 ben i. Det er rundt og større i diameter.

De er begge trefasede kabler….

DITB
DITB Oct 26 '14

Der kan man bare se - i Hong Kong kommer bilen kun med et standard kabel, jeg har dog købt det til 220V stik også (Mennekes 6-8-10 ampere lader), da langt de fleste ladere er 220V 13A stik. Den lader kun med 9 km/t men det er bedre end ingenting - så jeg bruger mest superchargere til at lade med (kan ikke lade derhjemme - endnu).

Jeg havde troet de Europæiske kabler var et blåt, et rødt og så - et andet et også, men jeg glæder mig til at lære mere om det snart.

Nu skulle ChaDeMo adapteren snart komme ud. Jeg har tilbudt mig som beta-tester i Hong Kong så måske får jeg den lidt før, der har jo stået "coming soon" på http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter i snart et år!

Så hvilken oversigt over ladestationer er mest brugbar, openchargemap.org eller hvad bruger man i Danmark?

DITB
DITB Oct 30 '14

Nu blev det så til jeg kørte over Fyn i stedet, nat stop i Sønderjylland først. Strækningen mellem Rhüden (syd for Hannover) og Middelfart er som sagt 464 km, men vi fik ladet op ved superchargeren i Hamburg, alligevel er der ca 250 km frem til hvor vi skulle i Sønderjylland. Det står ikke i det officielle supercharger kort, man skal enten slå op og læste teksten for Tesla Service Center Hamburg - eller man kan se det her: http://supercharge.info/

Model S (selv i standard 85), fungerede rigtig godt på Autobahn. Nogle gange lå der en BMW eller Audi og pressede når jeg skulle overhale - og når bilen foran mig så trak ind, f.eks. ved 130, så rykkede jeg lige op til 200, bare for sjov, og bilen bagved der pressede var mange hundrede meter væk. Ikke bare i aggressiv trafik i Hong Kong, men da også på Autobahn, er det rigtig brugbart af ha så meget moment og instant power - som at have en spole-frem knap på en kassettebåndoptager.

Jeg brugte skærmen Energy, Average, 10 km, til at holde øje med den tilbageværende rækkevidde, og fik hurtigt justeret hastigheden ind så jeg kunne nå frem med ca 20 km tilbage (selv typical range er jo helt ved siden af, jo mere man kører over 100 km/t), ved 200 km/t er der kun lige knap 200 km rækkevidde ved helt fyldt batteri! Så ved at holde Energy-Average-10 km range ca 20 km over GPS tilbageværende afstand km, ankom jeg med 18 km til overs (virker selvklart ikke så godt i bjerge, men her er rimeligt fladt). I starten fra Hamburg var det lidt landevej først pga uheld på Nordsiden af Hamburg, derefter var der næsten åbent, så den fik ... eh ... godt med kW. Senere endte jeg så på ca 135 km/t hvor "forventet rækkevidde ved ankomst" stabiliserede sig omkring de 20 km.

Der burde være en "beregnet tilbageværende rækkevidde ved ankomst til destinationen", det er bare at trække to tal fra hinanden og vise det f.eks. i speedometeret.

Tilbage til opladning.

Supercharging var jo netop - super! Stoppede næsten alle steder der var på ruten, også når det ikke var nødvendigt. Dag 2 sprang jeg dog Odense over, da den lå inde i byen og vi gerne ville frem. Ladede op i Göttingen ved et indkøbscenter hvor vi alligevel besøgte noget familie. De havde en gratis kombi stand ved shoppe-centret med AC (3 fase 32A), Europa-kombi (kan ikke huske hvad den hedder), samt ChaDeMo. Jeg brugte AC og nød godt af at den her bil har to ladere, lige som min egen har. Det er gratis der indtil 2016, så fra Frankfurt og til i sidste ende København (nat stop i Jylland), var eneste udgift Storebæltsbroen, og lidt forplejning undervejs.

Så tilbage til selve ladekablerne: Bilen jeg har lejet kommer jo med tre forskellige kabler, en adapter mellem stort og lille stik, og en kraftig 50 meter (!) forlængerledning til 220V. I Göttingen virkede det tre-fasede kabel perfekt, der skulle ikke engang nogen adapter til, det var bare at sætte stikket i og trykke "start" på den gratis ladestander.

Men så ved overnatning i Jylland, samme kabel i et derværende forænger kabel til et 380V stik, der måtte jeg dreje ladestrømmen ned til 7A for at lade natten over. Bilen havde stoppet opladning flere gange, jeg tror det var noget med forlængerkablet (og det blev også noget varmt!).

I går aftes prøvede jeg så 220V kablet til en almindelig stikkontakt - både det medfølgende kabel (som er Tesla modellen med et stik man kan skifte ud mellem 220V og 380V / 3 fase), samt mit eget Mennekes 6-8-10 ampere stik fra Hong Kong. Ingen af dem virkede, begge viste kortvarigt grønt hhv blåt, men gik derfor begge på rød.

Bilen har version 6.0, mon den har en mere følsom algoritme for at måle om der mon sidder et hjemmegjort forlængerkabel mellem adapter og stikkontakt? Den ville end ikke starte på nogen af de to ladere, og jeg prøvede forskellige stikkontakter, og at vende stikket også. Jeg prøvede også hvor stikket slet ikke sad i Tesla'en, samme resultat. Jeg kunne ikke komme til et stik som var tæt nok på til at forbinde direkte.

Hvis der virkeligt er en så god sikkerhed ved opladning, er det jo kun en god ting, sådan så fjollemikler som f.eks. mig ikke kommer til at stikke ild i noget ved at bruge for små og/eller for lange kabler.

Der skal flere tests til, men jeg hører gerne hvilken erfaring i andre har med 220V opladning. I Hong Kong har jeg ikke haft problem en eneste gang, og en af gangene var netop også med et forlængerkabel (men alle tilfælde til rigtig "ladestation", har ikke prøvet en almindelig stikkontakt endnu i Hong Kong)

Bianco
Bianco Oct 30 '14
En ting der ikke er intuitivt: Hvis der er ladefejl, og bilen lyser rødt, så er man nød til at tage stikket ud af bil-enden før den vil smage på strømmen igen.
Det er altså IKKE nok alene at flytte hus-enden til en anden/bedre stikkontakt.
Maho
Maho Oct 30 '14

Ellers tak DITB for en super gennemgang af længere kørertur, samler selv erfaringer herfra til skitur til marts, så andre erfaringer gennem Tyskland er meget velkomne :-)

DITB
DITB Oct 31 '14

Jeg skal den anden vej igen, og tester baglæns også, skal nok poste link her til hvor jeg poster om hele turen. Lige nu har jeg temmeligt travlt, så det bliver ikke sådan liiiiii

Tak for feedback mht opladning.

Jeg har nu været i "Harald" og købt kabler og stik. Jeg kan ikke huske hvad alle de her stik hedder, må se at lære det, men lad mig bare lige kalde dem "gammel 380V", "lille 400V rund" og "stor 400V rund", herefter gammel, lille rund og stor rund.

Har lavet 2 x 25 meter (ca) ud af 50 meter 5 leder 2,5mm2, med lille rund han/hun.

Dertil adaptere 

- gammel han til lille rund hun

- stor rund han til lille rund hun

Sitdsnævnte følger med bilen, men nu har jeg min egen jeg kan tage med mig.

I går ladede jeg endeligt succesfuldt, i hvert fald det meste af tiden. Jeg var inde i indstillingerne og slog alt strømbesparelse fra (der hvor der står ON - NIGHT - OFF), og efter det gik det rimeligt fint. Her til morgen var den opladet til normalt, "charging complete". De andre gange havde den skrevet enten "Charge port open" eller noget andet fejl agtigt

Forummets indlæg er redigeret af DITB Oct 31 '14
DITB
DITB Oct 31 '14

De tre dioderækker ved siden af ladestikket skifter fra blinkende grønt til fast blåligt (ikke rødt). Og så længe jeg sad i sædet var det uden problemer, det var kun når jeg gik fra bilen og den låste sig selv at den stoppede med at lade.

Mht 230V ladning, det fik jeg ikke til at virke og har ikke lige prøvet igen. Nu har jeg to steder i nærheden med adgang til 380/400V 3 faser, hvor jeg kan lade med op til 48 km/t - alt rigeligt - så jeg må lige vende tilbage til at teste de to 230V ladere senere.

DITB
DITB Oct 31 '14

Ser lige at det lille og store runde stik kaldes hhv 16A og 32A stik. Uanset hvordan jeg har sat det sammen indtil videre har bilen selv fundet ud af at det er max 16A den skal lade. Med det gamle 380V stik blev det sådan lidt håndlunt, så der skruede jeg fra 16A ned til 9A.

Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Husk på at når du forlader bilen og lyset slukker, så skulle den meget nødig også stoppe med at lade, det er kun lyset der slukker så det ikke står og genrerer naboerne med en grøn blinkende lampe, bliver den ved med at blinke når du har forladt bilen, er det fordi bilen ikke er låst. Ofte vil man få ladefejl på grund af jord ikke er god nok.

Blinkende grønt betyder forøvrigt at bilen er i gang med at lade.

Et andet problem kan også være at du benytter en forlængerledning som hvor spændingsfaldet i kablet er for stort til at bilen vil acceptere kablet, og der vil du også få en fejl.

En god idé er at kalde det lille røde stik for et CEE16 og det store for et CEE32, så ved de fleste hvad du mener :-)

CEE16 kræver 2,5mm2 kabel til forlængerledning, og et CEE32 kræver 6mm2 kabel, de fleste billige forlængerledninger man kan  få er kun å 1,5mm2 og der vil du kunne mærke at kablet bliver godt varmt. Det er vigtigt for optimal ladning at, man benytter de korrekte kabelstørrelser, ellers stiger risikoen for både fejl og brand.

/Martin

egernmus
egernmus Oct 31 '14

@Martin .. når du skriver CEE16 kræver 2,5 kvadrat, mener du så at bilen kræver det for at lade? :)

Jeg lader min bil gennem 25 meter 1,5 kvadrat blød gummiledning, da jeg ikke har lavet fast installation til den endnu, og det virker med 13A (har ikke mulighed for at lade højere endnu), og det giver et vist effekt-tab, men er ok ved normale varmeafledningsforhold, som en fritliggende forlængerledning er :) Jeg mener bilen måler 228 volt ved 13A gennem den ledning.

Se evt. side 28 om gummiledninger i lommebogen:  http://www.nktcables.com/...es/dk/Lommebogen.pdf

Set over 10 år med 70 MWh forbrug bør en installation dog nok se anderledes ud med 6 kvadrat fast installation i stedet for 25 meter løs 1,5 kvadrat, som bliver godt lun. Ved nogen her, om man også kan få en automatsikring, som har mindre tab i tavlen end almindelige smelte-sikringer, da 16A sikringer bliver 50+ grader varme?

Mvh. Ulrik

Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

1,5mm2 er jo netop beregnet op til 13A så det er jo helt ok den løsning, i Tyskland har man dog i mange år haft 1,5mm2 i mange 16A installationer...

Hvis du ser side 43 i samme lommebog, som forøvrigt et et rigtig godt link du kom med der, kan du se hvad din installation skal afsikres med ved de forskellige tværsnit.

/Martin

DITB
DITB Nov 1 '14

Jeg har en kontakt i Tesla Motors. Han har været inde i loggen og checke, og det lader til at der er en fejl i netop det kabel som bruges til 13A/16A - det er ikke Mennekes, men et originalt Tesla kabel (som vi ikke har i Hong Kong), hvor man kan skifte stikket ud til to forskellige "spidser".

Jeg vil se om de kan teste kablet på Kirstinehøj.

Ellers vil jeg teste mere senere.

Jeg er klar over farverne i lyset når den lader, også at den slukker (heldigvis!). Det er når den har været slukket, og jeg kommer tilbage, at den i stedet for blinkende grønt har fast blå (når bilen vågner), og den er stoppet med at lade før den er fyldt.

Undskyld det nu er lidt off topic, her i min egen tråd, for jeg endte jo med slet ikke at tage færgen! Og på vej tilbage bliver det sikkert samme vej, over Fynsland. Hvis nogen har specifikke ideer til ting der skal prøves af ned igennem Tyskland, så hører jeg gerne. Satser på at ramme Hamburg Tesla Servicecenter når de åbner lørdag (næste uge), hvis der er andre spændende steder man ellers kunne lade i området syd for Sønderjylland, nogen forslag? Det skal nok ikke være under 7kW. Bilen har dual chargers i øvrigt.

Forummets indlæg er redigeret af DITB Nov 1 '14
egernmus
egernmus Nov 1 '14

@Kiefer, jeg er ikke elektrikker, men.. 

1,5 kvadrat var i Danmark beregnet til 10A, men så vidt vides pga. EU-harmonisering er det nu i orden med 13A ;-) Tidligere måtte det kun bruges forsikret til 10A (hvis ikke varmeafledningsforhold er ekstra gode).

Der er forskel på "tilledninger" og fast installation :) Så en forlængerledning i 1,5 kvadrat må benyttes til 16A, hvis det er en gummiledning (og det er en blød ledning, ikke kun en enkelt leder, og i øvrigt overholder specifikationerne). Fast installation i vægge osv. skal være være 2,5 kvadrat for samme eller større hvis varmeledningsforholdene ikke er gode nok (ved normale balastninger).

Min elektriker kunne belære mig om ovenstående da mine solcelle-invertere skulle sættes til, og han valgte at benytte 1,5 kvadrat blød tilledning, selv om der er forsikret med 16A og inverterne leverer (næsten) 16A, som jeg undrede mig lidt overr. Og han relativ frisk fra skole.

Passer også fint med der sælges 5x1,5kvadrat CEE forlængerledninger, som er spec'et til 16A og lovlige :)

Så hvis man ikke skal bruge dem i ret mange timer, er det fint at køre rundt med mindre kobber i Frunk'en til nødladning ved nærmeste 3x16A CEE stik, der er noget forskel på vægten på 25 meter :)

En konverter jeg har læst om på forum, som gør det muligt at sætte, for at bruge din terminologi CEE16 i en CEE32 kontakt, uden der er 16A forsikring i konverteren, vil jeg noget mere tvivle på lovligheden af ;-)

Fast installation vil jeg lave i enten 2,5 eller 4 kvadrat, afhængig af hvor langt der er.. senest jeg hurtigt regnede på det kunne effekttabet betale for den ekstra kobber over mindre end 10 års ladning af dytten ved 50 meter (og som bonus vil bilen lade lidt hurtigere op).

Mvh.

Ulrik

Kiefer
Kiefer Nov 1 '14

Egernmus: Jeg var ikke klar over der var nogen der kunne finde på at bruge en blød ledning til en fast installation?

Ville du gå op i 4mm2 til en fast installation på 16A?
Er det ikke også relativ lang afstand at trække et kabel på 50 meter fra installationen til CEE udtaget?

I lommebogen du gav link til, var det vist op til 30 graders varme der måtte være uden for kablet for at måtte bruges til 16A på 1,5mm2. Jeg har selv brugt svigerfars 1,5mm2 forlængerkabel når vi besøger dem og bilen giver som regel en fejl og nedsætter ladehastigheden til 12A hver gang jeg bruger kablet. 

/Martin

Ap
Ap Nov 2 '14
Hej
Bor på 1 sal og har i forbindelse med at der er blevet lagt fiber ind i ejendommen trukket 2,5 kvadrat i samme kabelbakke, afstand til kommende bil ca 50 m, der er 25 amp sikring i tavlen og har tænk at lade om natten. Tror i det vil blive et problem med afstanden og 2,5 kvadrat?
DITB
DITB Nov 2 '14

Det kommer jo an på hvad du lader med. Er det 1 eller 3 faser du har trukket? Det lyder som om det er en enkelt fase, et 3-leder kabel? Hvis nu det er et 5-leder kabel i 2,5 mm2 så er du jo noget bedre stillet, så du kan få 3 faser (plus nul or jord) ned til din bil.

Da du netop skriver "lade om natten", så kommer det jo an på dit kørselsbehov. Selv hvis du lader med 13A / 230V, så er det ca 10 km/h på en Tesla Model S. Hvis du lader fra 19 til 7, dvs 12 timer, så har du 120 km ekstra hver nat - altså med bare 13A/230V, en fase.

Citat fra Ap Hej
Bor på 1 sal og har i forbindelse med at der er blevet lagt fiber ind i ejendommen trukket 2,5 kvadrat i samme kabelbakke, afstand til kommende bil ca 50 m, der er 25 amp sikring i tavlen og har tænk at lade om natten. Tror i det vil blive et problem med afstanden og 2,5 kvadrat?
Sider: 1 2 »