Loading...
dk

TM3 i Århus C, uden hjemmelader, praktisk muligt? | Tesla Forum

mbk
mbk Nov 25

Måske tage en sludder med Sperto, de virker til at være meget jordnære at arbejde sammen med, så man ikke rammer ind i 'stort firma bureakrati':

https://www.sperto.dk/virksomheder-kommuner-m-fl/ladestandere-til-elbil-virksomheder/

sfr
sfr Nov 26

tak for indsparket mbk, jeg har været i dialog med Sperto, og indhentet tilbud fra Sperto og Clever, som er to vidt forskellige tilbud og tilgange. Så nu er de sendt videre, så afventer jeg om der kommer noget ud af det

RUNE2
RUNE2 Nov 28
Bemærk at EU's Bygningsdirektiv stiller specifikke krav om etablering af infrastruktur til opladning af elbiler i forbindelse med nybyggerier og større renovering af erhvervsbygninger, der har med mere end 10 parkeringspladser. 

Fra 2025 vil alle medlemslande blive pålagt at indføre nationale regler om et minimums antal ladestandere ved at alle erhvervsbygninger, der har mere end 20 parkeringspladser.

Så de kan ligesågodt komme i gang :-) 

Jeg ved jeg ikke hvor du arbejder, men du kunne måske få lov til midlertidigt at trække et kabel ud på p-pladsen, hvis du fx giver morgenbrød, sodavand, eller er andet medarbejdertilfredshedsinitiativ. I det mindste indtil ladestanderne er kommet.
Selv med 10A kan du jo lade omkring 15kWh=75km på en arbejdsdag.
sfr
sfr Nov 28

interessant! har du et link? så vil jeg lige få det med videre... 

eleonor
eleonor Nov 28

Hej sfr,

Jeg bor i Aarhus C med min model 3. Derudover pendler Aarhus-Aalborg flere gange om ugen. Jeg bruger mest de E-on stander i Aarhus C hvor du kan oplade din model 3 med 11kw hastighed. Bortset fra en del problemer med dårlig skiltning, fossil biler som blokerer adgang til stander men også andre elbilister som bruger pladser til både opladning og parkering, så gør det fint. På et long range batteri kan du forvente +30% (+160km) efter ca. 2 timer og 20 min opladning (11kw hastighed). Hvis du kører 20 km hver dag vil det ikke tage mere end ca. 4-6% fra din tilgænglig kapacitet afhængigt selvfølgigt af vejr/temp og kørselsstil. Du skal helst ikke bruge Supercharger alt for ofte da hurtig opladning er ikke god for batteriet. De er lavet til roadtrips, så bruger dem helst når du skal køre langt. Med dit kørselsbehov og så tæt på arbejde har du ikke behov for at oplade mere end 2 gange om ugen fra de e-on stander i byen. Der findes også gratis opladnings muligheder nogle steder. Kig i fx appen PlugShare for at skabe overblik. 

Det som er vigtigt at implementere i Aarhus og andre steder er god ladestil og kultur hvor vi elbilister hjælper hinanden og ikke blokerer opladningspladser mere end nødvendigt. Husk derfor at bruge appen NeedToCharge så andre kan spørge om du kan flytte bilen. Man kan også bruge en dedikeret p-skive i forruden som viser hvornår er du færdig med opladning. Er der flere opladningspladser tilgængelige v. E-on stander, tag pladsen uden skiltning så der er større chance for at den med skiltning bliver fri for en anden elbilist. Jeg selv lejer parkeringsplads i kælderen under min lejlighed selvom jeg på ingen måde har chancen for at etablere en opladningsmulighed for min bil i parkeringskælderen. Jeg gør dette alligevel for ikke at misbruge opladningspladser i byen og for at beskytte min m3 fra bilvandalisme som sker alt for ofte i Aarhus C desværre. 

Jeg håber at dette vil hjælpe dig at tage beslutning. Leasing kan du spørge GoMore om. Vil du købe din egen model3, sig til så får du koden for fri supercharging :-) Sorry for stavfejl, jeg er ikke dansker. 

Elhilsen.

eleonor
eleonor Nov 30
Citat fra jramskov

De har vist installeret nogle flere ladestandere der er dedikeret til disse, men der er lige kommet 200 dele-elbiler i Aarhus.

Det er nyt men allerede problematisk når Greenmobility biler optager opladningspladser som ikke var dedikeret til dette! Nogen gang er det få timer men GM biler kan stå der hele dagen selvom man har været færdig med opladning for lang tid siden...
Eon er ligeglad. De siger vi skal skrive til kommunen men Aarhus kommunen svarer aldrig på den slags henvendelser. Det er testet af flere elbilister i smilets by. 

Nikola
Nikola Nov 30

Tror nu stadig at det er en god ide at skrive til Aarhus kommune, jo flere der henvender sig, jo større chance for at der sker noget. De gange jeg har været i Aarhus er det mere reglen end undtagelsen at der er ICe biler der optager ladeparkeringen (formentlig fordi der på de fleste pladser ikke er skiltet med at de er reserverede til elbiler).

Derudover vil jeg da foreslå at skrive til Green Mobility, både mail og på FB:  https://www.facebook.com/pg/GreenMobilityDenmark/

Kan se at de flere steder opfordrer til god ladestil (som ifølge GM er at man sætter GM bilen til ladning). Men de er nok næppe interesserede i at blive fremhævet som nogen der spærrer andres mulighed for at lade (så nogle FB opslag... ;-) )

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 30
eleonor
eleonor Nov 30

Citat fra Nikola

Tror nu stadig at det er en god ide at skrive til Aarhus kommune, jo flere der henvender sig, jo større chance for at der sker noget. De gange jeg har været i Aarhus er det mere reglen end undtagelsen at der er ICe biler der optager ladeparkeringen (formentlig fordi der på de fleste pladser ikke er skiltet med at de er reserverede til elbiler).

Derudover vil jeg da foreslå at skrive til Green Mobility, både mail og på FB:  https://www.facebook.com/pg/GreenMobilityDenmark/

Kan se at de flere steder opfordrer til god ladestil (som ifølge GM er at man sætter GM bilen til ladning). Men de er nok næppe interesserede i at blive fremhævet som nogen der spærrer andres mulighed for at lade (så nogle FB opslag... ;-) )

Du har ret i at man skal skrive til alle parter. Det bliver nok en vejs. Problemet er at Aarhus kommune vil gerne være en grøn kommune uden at bruge alt for mange penge på det. Dog invisterer kommunen masser penge via aktier i firmaer som er verdens størse klimasyndere. Politisk mangler der opbankning når man lige har stemmet nej for at begrænse trafikken af fossil biler i Aarhus C pga. frygt for at miste indtægter og vækst. 
Indtil nu var det manglende skiltning og fossiler som var den største problem, nu er der også GreenMobility vi skal kæmpe om pladserne. Men jeg håber at GreenMobility vil tage kampen med kommunen og politiker i Aarhus så der sker en udvikling. Ellers mister de penge og bliver nødt til at flytte igen. 
Jenskh
Jenskh Dec 8
Citat fra Nikola

Jeg havde det samme problem et par af de stedet hvor jeg brugte ladere.

Her var det DriveNow der blokerede laderne. Det var ofte pladserne ved alle 8 stik er var optaget  - nogle gange endda med deres benzinbiler selv om der var skiltet at pladserne var reserveret til elbil ladning.

Jeg begyndte konsekvent at "hænge dem ud" på Twitter og ringede samtidigt til EON og til DriveNow.
Det lader til det har hjulpet for jeg ser det ikke mere.
Forummets indlæg er redigeret af Jenskh Dec 8
sfr
sfr Dec 10

Tak for indsparkene. Jeg har været i dialog med Aarhus kommune ift. beboerlicens ift. lademuligheder. jeg har fået et laaaaangt svar / laaaanngg smøre om at det egentlig ikke var muligt/ de udvider ikke antal pladser foreløbigt. Så opmærksom er de blevet gjort, herfra, så må vi om det samlet batter noget mere. 

Imens forsøger jeg via at finde løsninger i ejerforeningen, der er der muligvis en mulighed for at leje en garage ud og få installeret lader der (lige under lejligheden), men det er en noget underlig affære, da ejeren af garagen er ok med at der bliver installeret el-lader. Samtidigt er ejerforeningen inde over, og bl.a. skal have "administrationsgebyr-% efter aftale" ift. forbruget af el. 

Er der nogen af jer der har erfaringer med at leje en garage og installere en lader der? hvad gør man med ejer forholdet af laderen? Og hvordan forholder det sig ift. aftagenummeret og evt. abb. via Clever/Eon? 

På arbejdet er bossen blevet præsenteret for oplægget, og der vil blive indhentet tilbud og set nærmere på det midt jan 2020.  

Så lidt sker der da. 

jramskov
jramskov Dec 10

Lyder underligt med det administrationsgebyr.

Mht. ladeboks, så findes der flere der blot kan kobles op på et rød CEE stik, det er nok sådan noget jeg ville gå efter når det er en lejet garage, så er det uproblematisk at fjerne den igen.

sfr
sfr Dec 10

#32 ja jeg ved heller ikke hvad det adm. gebyr dækker over. Følgende er planen/referatet fra seneste generalforsamlin (der bliver installeret CEE stik ser det ud til)

Opladnings område 1 – garagerne. (forbeholdt garageejere) Og hvor EJF. forestår installationerne. Installationer etableres i det i forhold til den aktuelle garage nærmest el rum (ved nr. 7 eller nr. 8) I el-rummet installeres der hovedsikringsgruppe og undersikringsgruppe, ”HFI”-relæ og måler/målere. En måler for hver aftager/bruger. 1 – 2 Der trækkes kabel fra installationen i det i forhold til den aktuelle garage valgte el rum og til den aktuelle garage. I garagen installeres CEEstik og eventuelt en lader. Nogle el-biler har indbygget lader. Om der skal installeres lader eller kun stik må være op til den pågældende garageejer. Ejer forhold: Installationen i el-rummet er ejerforeningens ejendom, hvorimod kablet til garagen og installationen i garagen er garageejerens ejendom. Omkostninger – anslået ud fra overslag: EJF. andel: ca. kr. inkl. moms 10.000,00 - - Denne faktureres til EJF. Ejer andel: ca. kr. inkl. moms 4.500,00 - - Denne faktureres direkte ejeren Forslag til tilslutnings afgift og driftsomkostning for ejeren/brugere: Der udfærdiges en tilslutningskontrakt for den pågældende ejer og der betales et tilslutningsgebyr svarende til etableringsomkostningen med et tillæg for administration. Aftalen skal indgås inden etablering igangsættes og brugeren skal erlægge et aconto beløb"

sfr
sfr Dec 12

Det virker til at være "slået stort op" i EJF, og de ser også deres snit til at tjene en skilling. Der er ikke synderligt meget fokus på at skabe muligheder for det behov der er pt. SÅ. Er der nogen af jer der har erfaringer fra boligkomplekser hvor man har fundet løsninger? fx ift. kun at tilbyde X antal hjemmeladere, hvor der kun må lades om natten, så kapaciteten ikke overbelastes/ skal udvides? 

RUNE2
RUNE2 Dec 13
Desværre. Her på matriklen er vi blot ligusterfacister med egen 3*25A stikledning.

Det virker lige vel socialdemokratisk, at Aarhus kommune snakker så meget *grøn*, men når det kommer til stykket, gør de intet! I forhold til alle deres andre tosserier, ville det være ufattelig nemt og billigt, at sætte en ordentlig røvfuld ladestandere op til folk som dig og dermed reducere forureningen i midtbyen. Næste år tager elbilerne RIGTIG fart med fx seat me fra 150.000kr, Peugeot 208e og VW id3. 

Men borgmesteren har jo så travlt med at kaste vores skatte-milliarder ned i det uendeligt dybe hul der hedder letbanen - til glæde for dem der rejser mellem Lystrup og Hovedbanegården på dage med godt vejr, når der ikke sidder en kat på sporet.
PerLeth8210
PerLeth8210 Igår, 16:20

Jeg tror rent faktisk at Bystyret i Aarhus vil gøre meget for at nedbringe bl.a. diesel gasserne i midtbyen.

Vi ligger i området indenfor ringvejen stadig 100% over det niveau som EU har vurderet som sundhedsskadeligt. Det betyder ifølge lægerne at mennesker der bor her i gennemsnit får skåret 10 år af deres liv. Jeg er også sikker på at lægerne på børneafdelingen i Skejby vil klappe i deres hænder, når vi får nedbragt de kræftilfælde der med sikkerhed kan tilskrives koncentrationen af NOx gasserne.

Men desværre har den tidligere sort/brune regering sat en stopper for en del fornuftige Aarhusianske forslag på klimaområdet.

F.eks. ville den tidligere regering ikke fritage Aarhusianske El trafikanter for de 70% i afgift     (Københavnerbistand), som  vi alle betaler ved parkering.

Mon ikke der nu kommer en klimapakke, der virkelig sparker r** fra Mette F og De radikale? Jeg har bl.a. hørt rygter om bl.a. gratis Elbils parkering i Aarhus og benzinpriser der over 10 år skulle ramme 30,- kr. pr. liter, og en masse andre ting der for alvor får tingene til at rykke. Ligesom nordmændene, bare lidt bagefter.

P85DK
P85DK Igår, 18:18

@Per - piver du over parkeringsafgift og kalder det Københavnerbistand ???

Har du hørt om udligningsordningen hvor Aarhus modtog ca. 2,8 mia i 2019, mens Gentofte betale 2,4 mia og en by som Hørsholm med 25.000 indbyggere betalte ca. 700 millioner i udligningsordningen

Jydebistand??

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Igår, 18:21
Ice2EV
Ice2EV Igår, 19:12

Er det ikke mere en bod Gentofte og Hørsholm betaler for kun at modtage aupair piger af eksotisk oprindelse, og lade andre tage sig af mere belastede medlemmer af mindre eksotisk oprindelse.

P85DK
P85DK En time siden

Det kunne være en tese, men vi har haft bandeskyderi i Rungsted, så det burde give afslag i den bod

Sider: « 1 2