Loading...
dk

Økonomisk vinterkørsel | Tesla Forum

AgentP
AgentP Nov 25 '19

Hold nu op, den sluger noget strøm for tiden. 

Når den varmen er slået på "Auto" og rimelige 20 grader, lidt varme i sædet, så ligger mit forbrug på 190 Wh/km.

Men slukker jeg så blæseren (Og varmen), og let fod, så kan jeg holde den på 130 Wh/km. Eneste problemer er, at forruden dugger. Så får den et ordentligt blæs hvert femte minut.
Det virker. Men det er i bund og grund irriterende, at jeg ikke kan holde ruden dugfri. 

Så mit spørgsmål er: Hvordan sparer I på strømmen her i vintertiden? 
Er der en mellemvej, hvor noget af HVAC kan være tændt, uden forbruget ryger 50% i vejret?  

olerass
olerass Nov 25 '19

Min M3P ligger på 220-230ish Wh/km for tiden :-/. Måske recirkulation kan spare på forbruget? Så behøver den kun holde luften varm i stedet for at varme den kolde luft ude fra op. Til gengæld vil din ruder formentligt dugge til hurtigere...

Forummets indlæg er redigeret af olerass Nov 25 '19
jth
jth Nov 25 '19
Hvorfor spare?
HemligNemlig
HemligNemlig Nov 25 '19
Ja hvorfor pine sig selv, gjorde du også det i din benzin/diesel bil?
Fatter simpelthen ikke dem der ikke bare nyder deres bil og skal forsøge at spare nogle få kr om måneden.
Jeg NYDER at min S bliver dejlig varm på rekord tid og holder varmen, hvis jeg glemmer at forvarme så på med varme i rattet og sædet. Jeg kunne ikke være mere ligeglad om forbruget er 180 eller 230.
RobertJ
RobertJ Nov 25 '19

@AgentP - 190 lyder da fornuftigt!

Min S'er ligger på 270wh/km lige for tiden.

- R

jonsiii
jonsiii Nov 25 '19

Ja 190 er fint. Jeg kan også holde den liiiige omkring 200 Wh/km. Min sædvanlige tur fra Fredericia til Videbæk koster ca. 5-6 kWh ekstra (kig under Since last charge) så den nu bruger 40-42 kWh. Da turen er på 3 timer, så svarer det til en 2 kW varmeblæser i snit.

Men igen.. tænk på jeres gamle dieselhakker. Sharan'en brugte 14 liter diesel på samme tur og det svarer til 150 kWh (10,7 kWh/liter). Den kunne endda på trods af at 85% af energien går tabt som varme, finde på at bruge 5-10% ekstra om vinteren. Dvs. alene ekstraforbruget på diesel er endda kun det halve af elbilens varmeforbrug.

Dieselmaskinens 14 liter giver også en udledning på ca. 37 kg CO2 (2,6 kg CO2/liter). 42 kWh dansk gennemsnitsstrøm ligger pt. på ca. 200 gCO2e/kWh, ialt 8 kg CO2. I denne weekend kunne du endda tanke bjerge af vindstrøm, så du ender nede på omkring 2 kg CO2 for samme tur. Nordmændene kan med deres vandkraft endda ende nede på 1 kg.

Nåja, og så koster 14 liter diesel 140 kr. og 42 kWh koster omkring 30 kr. Så få nu bare noget varme på i stedet for at bøvle med duggede ruder. =)

AgentP
AgentP Nov 25 '19

Lige for at tage den med "Hvorfor spare?" og "Gjorde du også dét i din dieselbil?" 

Hvis rækkevidden i min dieseltank også gik fra 400 km til 250 km og en optankning tog en halv time, så: Ja, så ville jeg også spare på dieslen.

Nu nævnte Jonsiii netop Videbæk, og spørgsmålet opstod efter en tur fra Aalborg til Ringkøbing og retur, hvor tanken ikke kunne klare en retur-tur, og derude er infrastrukturen ikke er helt på plads endnu, særligt ikke da Cleverstanderen kun ladede med 22kW. Så derfor søgte jeg lidt tricks til, hvordan man kunne komme frem og tilbage. 

Så jeg er med på, at når der er strøm i overflod, så ingen grund til at spare. Men nogle gange skal rækkevidden strækkes, og det spurgte jeg ind til, hvordan man kan gøre i julehalvåret. 

jth
jth Nov 25 '19
Jeg synes jeg har læst andetsteds at HVAC selv slår recirculation til/fra for at spare opvarmning. Hvis det er korrekt er det næppe værd at pille ved det selv.

Jeg synes det er fedt at HVAC settings gemmes i profilen da min kone altid pillede i alle mulige indstillinger i forrige bil. Det tog mig altid en 20-30km inden jeg opdagede hvorfor jeg havde varme fødder, duggede ruder, intet blæs, etc.

Det sparer nok også lidt på batteriet at varme bilen op hjemmefra. Det hjælper selvfølgelig ikke på hjemturen.
jonsiii
jonsiii Nov 25 '19

@AgentP: Arh ja okay på den måde. Ja derude kniber det lidt med standere, så der ville jeg også rode med sparetricks. 105 km/t på motorvejsstykkerne, manuel blæser på 4 + forrude, temp på LO og sædevarme på 1. Det bliver ikke behageligt, men forbruget nærmer sig sommerforbruget. Kan godt se på EV Trip Planner at det bliver lige til øllet.

Der mangler godt nok en SuC i Herning/Holstebro. Edit: Ellers skal du nuppe 5 minutter på Haverslev SuC på hjemturen?

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 25 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Nov 25 '19
@agentp, nu skriver han først sit indlæg efter dit så umuligt for os at vide du stod med et reelt problem!

Man får svar som man spørger ;)
MOS
MOS Nov 25 '19

@AgentP

Det kan godt være, jeg har misforstået noget. Men hvorfor er rækkevidden og de manglende ladere et problem på turen Aalborg - Ringkøbing - Aalborg? Så vidt jeg kan se, er det ca. 350 km t/r, mestendels på landeveje. Så forbruget burde ikke ligge specielt højt. Har du en short range?

MOS
MOS Nov 25 '19

Mht. at spare om vinteren, så er her nogle tips i prioriteret rækkefølge:

1. Sænk hastigheden, specielt på motorvejen.

2. Læg dig i læ bag ved et andet (stort, ikke aerodynamisk køretøj, der holder ca. samme fart som du vil køre). F.eks. en lastbil, en kassevogn, varevogn el.lign.

3. Kør forudseende og tag farten af i god tid vha. regen, så du undgår at bruge bremserne. Hver gang, du bruger bremsepedalen, spilder du energi, der bliver til varme i skiverne. Det er særlig vigtigt om vinteren, hvor regen er begrænset pga. koldt batteri. Her skal man tage farten af i ekstra god tid, hvis man vil optimere sit forbrug.

4. Varm kabinen op hjemmefra med stikket i, så den ikke skal bruge energi fra batteriet til at varme kabinene op på det første stykke af turen.

5. Sæt den til opladning, så den er færdig med at lade op lige før afgang. Så er batteriet stadig varmt fra opladningen. Et varmt batteri har mindre intern, elektrisk modstand. Det giver også bedre regen.

6. Pil tagbagagebæreren af. Det sparer noget luftmodstand.

7. Undgå dødvægt. Tøm bagagerummet for overflødig bagage og lad svigermor blive hjemme. Sidsnævnte har indlysende også andre fordele ;-)

8. Sluk for A/C. Det er spild af energi at køle luften ned for derefter at bruge yderligere energi på at varme den op igen. Det kan dog være nødvendigt at tænde A/C kortvarigt i starten, for at forhindre dug på ruderne. Men husk at slukke, så snart det er muligt.

9. Skru ned for kabinetemperaturen, evt. helt ned til LO. Brug sædevarme (og evt. ratvarme, for dem der har det) i stedet, da. det bruger væsentligt indre energi.

10. Jeg har selv eksperimenteret med at skrue ned for ventilationen, så den ikke skal varme alt for meget kold udeluft op. Til gengæld kører jeg stort set altd med frisk luft, altså ingen recirkulation, så jeg bedre kan holde ruderne dugfri. Jeg skruer så langt ned, at ruderne kun netop er dugfri. Med kun 1 person i bilen er ventilation indstillet på 1 ofte tilstrækkeligt. Ved særligt fugtigt vejr, flere personer i bilen eller hvis man har vådt tøj eller hår, er det som regel nødvendigt at skrue op for ventilationen. Ved at dirigere luften direkte op under forruden og slukke for de andre dyser hjælper med at holde ruden dugfri. Om det reelt sparer ret meget er nok tvivlsomt, men lidt har vel også ret...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 25 '19
kapsel
kapsel Nov 25 '19

Tænk på alle fossiltosserne der sidder og læser med her.. "skru helt ned for kabinevarmen", "læg dig i læ", "varm kabinen op hjemmefra"..

Hvor er jeg glad for at jeg ikke SELV gider (eller behøver) at spare på strømmen i min bil til over en halv million kroner! Strøm/brændstoffet er da et ærgerligt sted at spare. Jeg skal i hvert tilfælde ikke sidde med hue og vanter for at holde varmen i min bil om vinteren, det gider jeg simpelthen ikke. Så hellere lade den ekstra gang, eller betale de ekstra småpenge som besparelsen måtte være.

Men hver sin ting :) Men komfort om vinteren såvel som sommeren er ikke et kompromis som jeg (og de fleste andre, tænker jeg) vil spare på, når det alligevel ikke koster mere.

Boomle
Boomle Nov 25 '19

Jeg ville helst skrue helt op for varmen, og køre med speederen i bund, men så skulle jeg lade hver 2. dag, og det bliver en smule træls når nærmeste ladestander er 800m væk. Jeg er derfor gået i morfar mode med det kolde danske vintervejr.

Vildgut
Vildgut Nov 25 '19
Citat fra Boomle

Jeg ville helst skrue helt op for varmen, og køre med speederen i bund, men så skulle jeg lade hver 2. dag, og det bliver en smule træls når nærmeste ladestander er 800m væk. Jeg er derfor gået i morfar mode med det kolde danske vintervejr.

El bilerne gør bare de danske veje mere sikre :D

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 25 '19
@MOS, glemmer du ikke range mode, ingen surfing eller radio.
Ved lav hastighed kan man også folde sidespejlene ind!

Come on folk bliver sku da skræmt væk når de læser og tror man er nød til alt det der fis.
Nyd dog jeres biler på den måde de er udstyret og tiltænkt.

Kan simpelthen ikke fatte nogen gider købe en S til op mod en mil eller en 3 til det halve for så at fedt spille med varme, blæser og aircondition.

Køb da en sæbekassebil så, det giver motion samtidig.
olerass
olerass Nov 25 '19
Synes tonen er blevet lige lovlig selvhøjtidelig. Hvis i ikke har noget konstruktivt at komme med så behøver man nok ikke altid kommentere. Der er da intet galt i at diskutere hvordan man kan optimere sin kørsel. For nogle er det en sport at køre så økonomisk som muligt, mens det for andre blot er interessant at vide. Men lige meget hvad har det vel INTET at gøre med hvor dyr eller billig en bil man har købt. Og så derfra til at konkludere at man ikke kan nyde sin dyre bil fordi man går op i disse ting... deeeeet :). Skal vi ikke prøve at holde en positiv tone og hjælpe hinanden i stedet for at nedgøre? Det er da nærmere sådan nogle kommentarer der skræmmer folk væk... På forhånd tak.
fmm1000
fmm1000 Nov 25 '19
Glem det der med at slukke for varmen. Det bliver du træt af. Elon sagde vist nok en gang, at alt der ikke trækker en motor rundt bruger minimal strøm, så brug du bare løs af sædevarme og ratvarme hvis du har det. Kører selv med temp på high og propel på 1 om vinteren, men ikke sikker på det gør en forskel. Range mode bør du nok kun benytte, hvis du kører mange korte ture. Det nedsætter batterivarmeren, og jeg tænker ikke det er godt for dit batteri. Det bedste du kan gøre er at surfe efter busser og hurtige håndværkere i en fornuftig sikkerhedsafstand. Vil gætte på det giver 10-20 pct mere rækkevidde. Aerofølge giver 5 pct. Vist mere jo hurtigere man kører. Så på med varmen og nyd alle fordelene ved elbil og ikke tænke så meget på den nedsatte rækkevidde om vinteren.
BKC
BKC Nov 25 '19
Jeg har forsøgt med forskellige HVAC indstilling. Jeg har fundet at den bedste løsning varme vs Range, er at sætte tempersturen på 19-21C (selvfølgelig lavest muligt), A/C tændt (holde ruden dug fri), blæse hastighed 1-2 og sætte recirkulering til. 

Hvis luften bliver for doven, trykker jeg på defog og lader den køre 5 min. (Den åben automatisk for frisk luft indtaget og kører blæseren op på 5), når jeg slukker for defog, går HVAC tilbage på førnævnte indstilling. 

Jeg ligger på ca. 165-180 wh/km (landevej/motorvej) med ude temperatur omkring 5C og våd vej. 
MOS
MOS Nov 26 '19
Citat fra kapsel

Tænk på alle fossiltosserne der sidder og læser med her.. 

Tror nu ikke, der er så forfærdeligt mange fossiltosser, der læser med her. Og for min skyld behøver de heller ikke blive hængende. De er velkomne til at finde andre steder at lege.

Hvor er jeg glad for at jeg ikke SELV gider (eller behøver) at spare på strømmen i min bil til over en halv million kroner! Strøm/brændstoffet er da et ærgerligt sted at spare. Jeg skal i hvert tilfælde ikke sidde med hue og vanter for at holde varmen i min bil om vinteren, det gider jeg simpelthen ikke. Så hellere lade den ekstra gang, eller betale de ekstra småpenge som besparelsen måtte være.

Men hver sin ting :) Men komfort om vinteren såvel som sommeren er ikke et kompromis som jeg (og de fleste andre, tænker jeg) vil spare på, når det alligevel ikke koster mere.

Det er fint, du har det på den måde. Og du må endelig nyde din bil og bruge den alt det, du vil. For mig er det en sport at spare, så jeg synes, det er sjovt. Specielt når det er sådan en nørde-bil, der kan alt muligt.

Desuden er det ikke ubetydelige mængder energi, der går til at varme kabinen op om vinteren. Bilen er ret dårligt isoleret, den har ikke engang termoruder osv. Der skal ca. 2 kW vedvarende effekt til at holde den varm om vinteren. Og endnu mere i starten af køreturen, når bilen skal varmes op. Med samme varmeeffekt kan jeg nærmest holde hele min lejlighed varm, men den er også væsentligt bedre isoleret med tykt lag glasuld, dobbelte energiglasruder osv.

Så længe der brændes fossiler af ifm. energiproduktionen, mener jeg, der er grund til at spare på varmen - både i bilen og hjemme. Men i bilen kan man spare langt mere, fordi den er så dårligt isoleret og fordi man jo ikke får glæde af varmen i ret lang tid. En varm bil, der er parkeret efter endt køretur, afgiver bare restvarmen til omgivelserne og så er al den energi, der er brugt til at varme den op gået til spilde.

For mig handler det ikke om småpenge, men om miljøet, klimaet og planetens fremtid.

Sider: 1 2 »