Loading...
dk

Installation af ladestander - min erfaring | Tesla Forum

bskaarup
bskaarup Feb 2

Jeg har valgt en lader(Ratio) hvor type B er indbygget i laderen.

baldur
baldur Feb 2
Citat fra RUNE2 Jeg forstår det sådan, at man bør tilstræbe at lave installationen ud fra princippet om at alting fejler før eller siden og så minimere fejlenes skadevirkning.   M.a.o. hvis RCD type B "sidder fast" og ikke slår selvom den burde pga. jævnstrøm fra billaderen, så bør jævnstrømmen ledes udenom husets øvrige installation og direkte ud på nettet.   Men hvis det er for bøvlet, at separere billaderen helt oppe ved måleren, så kan det gå an, bare at have type B siddende lige før billaderen. Men det er ikke optimalt, da fejl på type B relæet så betyder at hele installationens type A foran bliver uvirksom i tilfælde af (betydelige) jævnstrømme fra billaderen. 

Strømmen ved ikke hvad vi betragter som udenfor eller indenfor installationen. Eltavlen indeholder ikke nogen former for filtre eller ensrettere. Hvis der kommer DC strøm op til elmåleren, så kan det DC strøm fint løbe baglæns gennem HPFI relæet og ind i husets øvrige installation. Og dermed også mætte omtalte HPFI relæ så det ikke længere fungerer.

Det der reder situationen er at ude i gadeskabet er dit strøm koblet sammen med naboens og længere nede på vejen sammen med alle de andre naboer og endelig i transformeren. Alt det fungerer som en ekstrem lav modstand der effektivt er en kortslutning. Strømmængden fordeles relativt i alle retninger efter modstand til jord, så der vil løbe en lille smule tilbage ind i husets installationer men det meste ud og ind i alle naboernes installationer.

Jeg ser ikke noget problem i den plan saldenryd implementerer, ud over at han så har et kabel i bygningen der ikke er beskyttet. Det troede jeg ikke man måtte, men de to elektrikere ved det nok bedre. Jeg kan til gengæld hellere ikke se hvad de to elektrikere kan have imod bare at udskifte det gamle relæ og køre det igennem den gamle tavle. Så er kablet beskyttet og der er faktisk ikke større mulighed for at strømmen kan løbe tilbage igennem husets øvrige installationer, end der er ved at køre det direkte til elmåleren. Det kan strømmen lige godt i begge tilfælde.

baldur
baldur Feb 2
Citat fra bskaarup

Jeg har valgt en lader(Ratio) hvor type B er indbygget i laderen.

Har du nogen specs på det indbyggede relæ? Slår det fra ved 6 mA DC strøm eller først ved 30 mA? Hvis det sidste, så er det faktisk ikke godkendt til at side efter et type A relæ. 

bskaarup
bskaarup Feb 2
Citat fra baldur

Har du nogen specs på det indbyggede relæ? 

Earth leakage protection: AC 30mA, DC 6mA

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Feb 2
baldur
baldur Feb 2
Citat fra bskaarup
Citat fra baldur

Har du nogen specs på det indbyggede relæ? 

Earth leakage protection: AC 30mA, DC 6mA

Så burde det være godt nok. Det er teknisk set et type EV relæ. 

RUNE2
RUNE2 Feb 2
@baldur, tak for en fin uddybning.

Ang. overbelastningsbeskyttelse af kabel til billaderen, så vil jeg tro, at elektrikeren vil bagsikre i undertavlen. Men det giver selvfølgelig ikke beskyttelse mod kortslutning. 
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Feb 2
Kiefer
Kiefer Feb 2

Jeg mener det i den type box, sidder mellem relæ og L1. Et sådant 1-faset koster ikke ret mange penge.

/Martin

Sider: « 1 2