Loading...
dk

Clever , e-on eller Evse | Tesla Forum

Krone2000
Krone2000 Dec 5 '19

Vi har netop købt vores første Tesla, en model 3 Long Range AWD.

Efter købet var det nærliggende at vælge Clever Eller e-on, men når man stiller dem op mod hinnanden, er det faktisk Evse der var det bedste valg for os.

Vi kører omkring 20.000 km om året, har hverken solceller, jordvarme eller anden el opvarmning af vores hus, så prisen er 2,4 kr. Pr. KWh. Og vi har i det daglige ikke behov for at lade ude.

Jeg har lavet følgende regneark som viser de 3 udbyder.

Det viser at op til 25.000 km årligt, er det Evse som er det billigste valg og her er laderen også din hvis du betaler, rest beløbet på ca. 1500,-kr. ved opsigelse.

Ved Clever og e-on er laderen ikke din, og du skal endda betale overpris for at få den nedtaget igen.

Ved  25.000 km årligt, se det således ud.

Ved 30.000 km.

Og ved 35.000 km. årligt.

Forummets indlæg er redigeret af Krone2000 Dec 5 '19
Vildgut
Vildgut Dec 5 '19
Er eon ikke 729 per md og clever er fra januar 800...I hvert fald unlimited så vidt jeg husker?

Jeg kører 35-40k om året og er gået med eon. Men clever eller eon vil stort set koste det samme pga eon har det famøse opstartsgebyr... 
Krone2000
Krone2000 Dec 5 '19

Du her ret Clever er 800,- kr. i måneden fra januar 2020, hvilket betyder at det først er ved 35.000 km. årligt at Clever kommer ned  og står lige med Evse.

Ved 20.000 Km.

T3S7A
T3S7A Dec 5 '19

Husk Eon har loft på deres all inclusiv. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 5 '19
jth
jth Dec 5 '19
2,40kr/kWh lyder ret dyrt. Du burde kunne komme under to kroner ved at shoppe rundt.
Ved ikke hvor meget det ændrer på dine regnestykker
Nikola
Nikola Dec 5 '19

Tror også at du sætter forbruget i den høje ende for en M3 LR. Medmindre du har tunge sko/kører mest motorvej, vil jeg tro at gennemsnitsforbruget er noget lavere end de 250 Wh/km du har sat det til... (hvilket kun får Evse til at se endnu bedre ud...)

Vildgut
Vildgut Dec 6 '19
Ja eon har max på 750 kWh om måneden("all" inclusive, haha). Men stadig billigste med mit forbrug. Har ikke elopvarmet hus. 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Dec 6 '19
CaptainChaos
CaptainChaos Dec 6 '19
Citat fra Krone2000

Du her ret Clever er 800,- kr. i måneden fra januar 2020, hvilket betyder at det først er ved 35.000 km. årligt at Clever kommer ned  og står lige med Evse.

Ved 20.000 Km.

Det ændre nok ikke særlig meget på resultatet, men det er ikke helt fair at sammenligne clever/eon og evse opstarts priser. For evse får du kun boksen hvis jeg forstår det rigtigt, du skal vil stadig have en elektriker til at installere kombi relæ, teste jordforbindelse/DC fejl strøm, trække kabler, stik og evt stålrør. Så opstarts priserne burde nok blive nogenlunde det samme afhængig hvor billig en elektriker man kan finde.
PeterE
PeterE Dec 6 '19
Og så er det måske super fedt at eje sin egen ladeboks?!? Jeg har det faktisk ret fint med at det er EONs boks ude i min carport, så har de nemlig også supporten og eventuelle reparationer på den (!)
bskaarup
bskaarup Dec 6 '19
Citat fra PeterE Jeg har det faktisk ret fint med at det er EONs boks ude i min carport, så har de nemlig også supporten og eventuelle reparationer på den (!)

Når du har ordningen gennem evse, ejer evse boksen indtil du leverer den tilbage eller køber den fri for de sidste kr. 1500. Du må ikke eje din egen ladeboks hvis du skal have elafgift retur.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Dec 6 '19
jramskov
jramskov Dec 6 '19
Citat fra jth 2,40kr/kWh lyder ret dyrt. Du burde kunne komme under to kroner ved at shoppe rundt.

Enig, vi shopper ikke rundt, men er kunde ved True Energy. Ved seneste kvartalsregning betalte vi knap 1,9kr/kWh.

Som CaptainChaos, mener jeg også du holde installationsudgifterne seperat. Det er en engangsudgift som kan spredes ud over rigtig mange år. Jeg har ingen anelse om hvor mange år sådan en boks holder, men fordelen ved at leje boksen er at det ikke koster noget hvis den går i stykker. Vi har EON og har haft problemer med boksen, men de har 24/7 service som er outsourcet og de har været hurtige til at reagere på problemer.

Grunden til vi har EON er at de havde et tilbud på 579kr/mdr uden max på 750kw (ikke at vi umiddelbart rammer det loft). Hvor lang tid vi fortsætter til den pris ved jeg ikke, men det skulle fortsætte til næste år. Efter abonnement er betalt får vi mellem 600-700kr retur om måneden fra dem. Vi har kørt mellem 21-22k km siden vi fik bilen sidst i marts.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Dec 6 '19
Nikola
Nikola Dec 6 '19

Citat fra CaptainChaos
Det ændre nok ikke særlig meget på resultatet, men det er ikke helt fair at sammenligne clever/eon og evse opstarts priser. For evse får du kun boksen hvis jeg forstår det rigtigt, du skal vil stadig have en elektriker til at installere kombi relæ, teste jordforbindelse/DC fejl strøm, trække kabler, stik og evt stålrør. Så opstarts priserne burde nok blive nogenlunde det samme afhængig hvor billig en elektriker man kan finde. 

Så vidt jeg forstår ud fra Evse's hjemmeside kan deres boks "bare" tilsluttes rødt kraftstik. Så har man sådan et i garagen (hvilket jeg har) så er det vel bare at sætte stikket i og så er man kørende... 

bskaarup
bskaarup Dec 6 '19
Citat fra Nikola

Så har man sådan et i garagen (hvilket jeg har) så er det vel bare at sætte stikket i og så er man kørende... 

Så længe installationen er lavet korrekt og der ikke er behov for en forlængerledning så er det bare at sætte den til. Boksen indeholder de anbefalede AC og DC relæer og måleren er indbygget.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Dec 6 '19
jonsiii
jonsiii Dec 7 '19

EVSE-kunder + el-selskab med variabel/timepris-afregning har en fordel i morgen:

En gennemsnitspris på hele døgnet på MINUS 1 øre/kWh i DK-Vest. Det er godt nok også specielt, men det tager vi med. :)

Så mangler jeg bare lige at mit net-selskab Trefor indfører nye tariffer for el-transporten, og så er der yderligere 10 øre/kWh at spare. Det skulle ske 1. januar.

koden
koden Dec 7 '19
Citat fra jth 2,40kr/kWh lyder ret dyrt. Du burde kunne komme under to kroner ved at shoppe rundt.

1.73 kr. har jeg lige fået strømmen til de næste 6 mdr.
Kommer dog fra 1.53, så prisen på strøm må være steget lidt

men med "shoppe" metoden er der begrænsning på 7000 KW om året
Forummets indlæg er redigeret af koden Dec 7 '19
MOS
MOS Dec 8 '19
De 7000 kWh om året når vel ikke at blive noget problem, hvis du alligevel skifter elselskab efter 6 mdr.
KimT
KimT Dec 8 '19

Jo det er et problem. Selskaberne slå op hos energinet for at se hvilket selskab du skal flyttes fra, og under stamdata fremgår der også hvad du har af forventet årsforbrug. Og her finder man faktisk også en historik over de selskaber du har været hos (fanen Leverandørskift). Så det fremgår tydeligt at man skifter tit.

https://eloverblik.dk/Customer/login

Det er kun de helt billige tilbud man ikke kan få med et højt årsforbrug, men hvis du går 5-6 tilbud ned på listen fra elpris er der stadig penge at spare, og her vil der ingen begrænsninger være.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 8 '19
jth
jth Dec 8 '19
Jeg betaler ca 1,85kr/kWh (har solceller, jordvarme og elbil)
Johannelund
Johannelund Dec 8 '19
Solceller og årsforbrug = bruttoforbrug minus det solcellerne har produceret og det er det der skal være under 4000-7000 kWh. Har man solceller bør man skifte på årsafregningsdatoen
MOS
MOS Dec 8 '19

Er der nogen, der ved, hvad der sker, hvis man krydser grænsen kommer op på 7001 kWh på et år? Får man så en kæmpe ekstra regning? Eller slipper man bare med at betale en højere kWh-pris for den sidste 1 kWh?

Sider: 1 2 3 4 »