Loading...
dk

Clever , e-on eller Evse | Tesla Forum

CaptainChaos
CaptainChaos Dec 22 '19
Citat fra Ehlers

Jeg har rødt CEE stik og overvejer at skifte fra EON da vi kun kører ca. 18.000 km per år.

Kasper Hjorth fra FDM oplyser per mail at deres boks kun koster 4.000 i oprettelse, hvis man har brugbart CEE stik i forvejen. Dog er de nødt til at klippe kablet og sætte den direkte på ledningen - angiveligt et lovkrav.

Det er ser ud til at man løbende afskriver på boksens værdi med de 99,- per måned. Hvis refusionsordningen ophører om 24 måneder kan man således overtage boksen for kr. 2324,- til den tid.

Er der nogen som har set hvad E.ON. tager for opsigelse af en boks monteret på rødt CEE stik, hvis man selv nedtager og sender til dem?

Har nogen set om FDM tager noget for opsigelse og nedtagning af boks?

Mine beregninger med E.ON, FDM og EVSE kan ses her:

https://www.dropbox.com/s/s6jqjr2ptwujf11/ladestander-kopi.xlsx?dl=0

EVSE boksen ovenfor har en Tesla knap til åbning af ladeport. Uden Tesla knap koster den kr. 5.000.

Der står på EON side at de skal medtage boksen og de skal have 2500 kr for det :(

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Dec 22 '19
PeterE
PeterE Dec 22 '19
Citat fra Ehlers

Jeg har rødt CEE stik og overvejer at skifte fra EON da vi kun kører ca. 18.000 km per år.

Kasper Hjorth fra FDM oplyser per mail at deres boks kun koster 4.000 i oprettelse, hvis man har brugbart CEE stik i forvejen. Dog er de nødt til at klippe kablet og sætte den direkte på ledningen - angiveligt et lovkrav.

Det er ser ud til at man løbende afskriver på boksens værdi med de 99,- per måned. Hvis refusionsordningen ophører om 24 måneder kan man således overtage boksen for kr. 2324,- til den tid.

Er der nogen som har set hvad E.ON. tager for opsigelse af en boks monteret på rødt CEE stik, hvis man selv nedtager og sender til dem?

Har nogen set om FDM tager noget for opsigelse og nedtagning af boks?

Mine beregninger med E.ON, FDM og EVSE kan ses her:

https://www.dropbox.com/s/s6jqjr2ptwujf11/ladestander-kopi.xlsx?dl=0

EVSE boksen ovenfor har en Tesla knap til åbning af ladeport. Uden Tesla knap koster den kr. 5.000.

Jeg har mit hus til salg, og spurgte derfor EON - og jeg mener ikke at det koster noget. Jeg satte selv boksen op og jeg tager den selv ned og sender den retur til dem.
Ehlers
Ehlers Dec 23 '19

Tak PeterE!

/Jan

nko
nko Dec 23 '19
Jeg napper nok en Tesla-lader til 4000, så koster det nemlig kun en rpi + lidt nørderi at styre hvad man vil og kun 4000 mere for at sætte lader nr. 2 på med load management — modsat andre, hvor det nogle gange koster ekstra abonnement at lave load management mellem to ladebokse :-)
Johannelund
Johannelund Dec 24 '19
@nko
Det nye CLEVER abb med pris 799 pr måned, pr 01012020 giver tilladelse til at oplade flere biler på same abb. Og det er uden begrænsning som jeg læser det, men man kan selvfølgelig ikke oplade eller tilslutte flere biler samtidig, men det kan huset elinstallation nok heller ikke klare
nko
nko Dec 24 '19
@Johannelund
Tak for tippet! Vi har kun en BEV snart, så det er ikke akut — jeg tænker mere langsigtet (om et års tid eller to).
Mit regnestykke ser sådan ud https://www.dropbox.com/...%2011.56.23.jpg?dl=0 fordi jeg har jordvarme og dermed ikke kan få refusion via EVSE.dk
Men er det noget med at Clever er ligeglad med om man har jordvarme?
Så er der også omkostninger ved installation ... og at man er bundet og ikke lige kan “lege” med Clever boksen som man kan med TWC’en.
B8Peter
B8Peter Dec 24 '19

@Johannelund

Jeg tænker også det samme, kigger på en Peugeot e-208 med Elever abb. til 749kr. det følger med den bil. Tænker om jeg både kan oplade den og min egen Tesla M3 til de 749kr. pr. mdr. Ved ikke om man må dette. Der står ubegrænset opladning på der hjemmeside. Det kunne være en god deal

AgentP
AgentP Dec 25 '19

Det er lidt rodet - og lidt noget snyd. 

Men Clever abonnementet til 749 og 799 er det samme. Forskellen er bare om du har købt gennem en forhandler eller selv aktivt har tilvalgt Clever (Og derfor skal betale en 50'er ekstra om måneden). 

Så hvis de tillader to biler på samme installation kan du nok lade dem begge til 749. 

webercarbmann
webercarbmann Dec 25 '19
Citat fra AgentP

Det er lidt rodet - og lidt noget snyd. 

Men Clever abonnementet til 749 og 799 er det samme. Forskellen er bare om du har købt gennem en forhandler eller selv aktivt har tilvalgt Clever (Og derfor skal betale en 50'er ekstra om måneden). 

Så hvis de tillader to biler på samme installation kan du nok lade dem begge til 749. 

Hvis du vil lade to biler hos Clecer skal du betale 2 x abonnement.   Hvis du vælger Eon kan du købe  deres "All inclusive home 2" til 929 pr mdr.   Det er den løsning vi har valgt.  

KimT
KimT Dec 25 '19

Det er ikke tilladt at lade 2 biler på en boks med kun 1 abb. Det er at snyde. Men det er billigst hos E.on

Vi har et "Home 2 - 1 plug" til 879,- hos E.on - som så giver adgang til 1.500kWh pr. md.. Jeg ønskede ikke at skifte boks til en 2 plug da jeg så skulle have lavet min installation om. Jeg har en af de første bokse som må flyttes - med løst rød CEE stik. Det tillader de ikke mere.

Specielt hvis man har 2 biler hvor den ene lader på 3 faser, og den anden på enten 2 eller 3 så er det jo rimeligt tydeligt at det er forskellige biler.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 25 '19
B8Peter
B8Peter Dec 25 '19

Ja det er nok lidt snyd at lade 2 biler på samme abb. men der står at du gerne må lade eksempelvis de el-biler du for besøg af, du skal bare give dem lov til at lade hos dig. Så kan jeg ikke se at dit abb følger din ene bil eller?

KimT
KimT Dec 25 '19

Du har lige undladt en lille detalje i din sætning: Her fra Clevers hjemmeside (regler som første træder i kraft 1/1) https://clever.dk/kundeservice/prisaendringerprivat/:

Vi åbner også for, at du som kunde hos Clever kan lade frit hos andre Clever-kunder. Det kan fx være hos dine venner og familien – du skal bare huske at spørge om lov, før du starter opladningen.

"At du som kunde". Dvs hvis du ikke er kunde hos Clever, kan du ikke besøge en ven som har en en Clever boks og lade der.

B8Peter
B8Peter Dec 26 '19

@Kim T    Du har ret , men hvis jeg køber en bil til med Clever abb. så er jeg jo kunden hos dem, og ikke kunde med min Tesla på samme tid. Det var bare en tanke. men den går nok ikke. De kan vel ikke se om det er den ene eller den anden bil der oplader på deres net.  Tror bare jeg beholder min Tesla lader, så har jeg ikke gjort noget ulovligt :-)

KimT
KimT Dec 26 '19

Inden vi fik Kona'en - og fik opgraderet ab. til 2 biler - har jeg ladet andre biler på min oplader. Flest gange pga. lånebil fra Tesla, men også et par gæster.

På den detaljerede udskrift man får fra E.on står start/slut tid, og hvor mange kWh man har ladet. Og som nævnt er det jo tydeligt at se forskel om man lader med 11kW som Tesla'en gør, eller om man kun lader med 3,4kW som Kona'en gør. Om de ud over det kan kontrollere, ved jeg ikke - altså om de kan kende forskel på de biler der begge lader med 11kW. Det kræver jo at bilen sende denne info til laderen

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 26 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 26 '19

De kigger udelukkende på forbruget (eon), om de på sigt kan/vil mere aner jeg ikke.

også derfor deres ændring i abo max 750kw overhovedet ingen mening giver, de kan heller ikke selv forklare det. 

Peak1725
Peak1725 Jan 2 '20

Er der nogen, der har overblik over elforsynings-junglen? Har forsøgt at kigge på elpris.dk men det er stadig ikke nemt at finde det bedste og billigste produkt.

Vi har to elbiler og EON boks - ville gerne skifte til Clever, hvis det ikke var så pokkers dyrt. Strøm fra Eniig. Bruger samlet ca. 15.000 kWh/år.

Findes der stadig selskaber med introtilbud der kan betale sig og uden begrænsningen på f.eks. 6-7000kWh? Eller hvad er et bedre alternativ?

webercarbmann
webercarbmann Jan 2 '20
Citat fra Peak1725

Er der nogen, der har overblik over elforsynings-junglen? Har forsøgt at kigge på elpris.dk men det er stadig ikke nemt at finde det bedste og billigste produkt.

Vi har to elbiler og EON boks - ville gerne skifte til Clever, hvis det ikke var så pokkers dyrt. Strøm fra Eniig. Bruger samlet ca. 15.000 kWh/år.

Findes der stadig selskaber med introtilbud der kan betale sig og uden begrænsningen på f.eks. 6-7000kWh? Eller hvad er et bedre alternativ?

Se på http://elpris.dk og find det bedste tilbud for din geografiske placering.  Modstrøm er stadig aktive med 6 mdr tilbud  til 170 ører pr. Kwh max 20000 kwh pr år når jeg søger.  Hvorfor vil du skifte til Celver når du har to biler?  Som jeg ser det har EON der bedste produkt med en boks til to biler til ca 940 / mdr.   

RUNE2
RUNE2 Jan 2 '20

Jeg er lige skiftet til modstrøm FastIntro Vest per 1/1, og så vidt jeg kan regne ud, betaler jeg nu kun 81,81 øre/kWh for forbrug over 4000kWh.

Reduceret elafgift pga. varmepumpe betyder endnu mere i 2020 end i 2019. Nu spares 85,25 øre/kWh, hvor det sidste år var 78,125 øre/kWh.

Pris-estimatets sammensætning  Betaling for el 19,17 øre/kWh Vis prisdetaljer El18,49 øre/kWh El (abonnement)0,51 øre/kWh El (gebyr)0,17 øre/kWh Betaling for transport 22,68 øre/kWh Vis prisdetaljer El-transport20,79 øre/kWh El-transport (abonnement)1,89 øre/kWh Afgifter 91,80 øre/kWh Vis prisdetaljer PSO-afgift2,60 øre/kWh Beregnet el-afgift89,20 øre/kWh (21 øre/kWh over 4000kWh jf. https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2061620)   Moms (25,00 pct.) 33,41 øre/kWh Samlet betaling 167,06 øre/kWh (81,81 øre/kWh over 4000kWh)

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jan 2 '20
PeterE
PeterE Jan 2 '20
Enig, kombinationen af el-varme og el-bil er en sikker vinder - også hos mig :)
webercarbmann
webercarbmann Jan 2 '20
Citat fra PeterE Enig, kombinationen af el-varme og el-bil er en sikker vinder - også hos mig :)

Vi har også elvarme, men jeg har frasagt mig rabatten for at beholde mit EON abonement.  Jeg har dog overvejet at skifte til Clever men jeg tror ikke rigtig at der er økonomi i det.  Godt nok får jeg rabatten for jordvarme men jeg skal så have to abonementer til de to biler  (2 x 749) mod kun et abonnement til 929 for de to biler hos EON.  EON refunderer 2.28 pr KWh mens Clever refunderer 2.00 pr KWh i 2020.  Værdien af jordvarme rabatten hos Clever er altså de 85,25 ører minus forskellen for Celver og EON`s reffusion der er er 29 ører. Ialt 56.25 ører.  Ved 1000 KWh pr måned vil jeg få refunderet kr 562 ekstra men skal så betale 569 ekstra i abonement. 

Der er også engangsudgiften på ca 8000 for at skifte udbyder. Vi har brugt EON fra starten hvor det var gratis af få en boks med CEE stik.  Vi bruger ialt lige under 20000 KWh om året heraf de ca 12000 KWh til bilerne.  Jeg shopper lystigt el og skifter derfor 2 gang om året.  Er pt. hos SEAS. 

Sider: « 1 2 3 4 »