Loading...
dk

Parking brake | Tesla Forum

P85DK
P85DK Dec 19 '19
Citat fra Ledsager

Hvor sidder de omtalte parkeringsbremse. Skal bilen på lift for at lave reparationen?

På baghjulene, det er den del hvor den røde pil peger på. Du løfter bilen i det hjørne som du skal til med en donkraft på nøjagtig samme måde som når du skal skifte hjul. Du tager hjulet af og nu har du adgang.

Den ser sådan her ud fra oven:

Når den er taget af:

Når hjulet er af, så er det to bolte størrelse 16 du skal have af og løsne ét stik (der er en rød glide'lås' på, den skal helt til den ene side)   Så er hele parkeringsbremsen taget af.   Det er 3 torx skruer størrelse 25 der holder elmotoren fast og når de er taget af, så er det to torx skruer størrelse 25 der holder gearet på elmotoren. Inde i elmotoren er 2 x 3 tandhjul med en plade imellem, det kan kun samles på én måde, så man kan ikke gøre noget forkert. Gearet skal have noget universalfedt/gearfedt, pænt men ikke overdrevet. Bare køre det på tænderne og så klarer den resten selv.   Selve bremsen, der tager du pindende ud der holder klodserne på plads, samt spændepladen, renser for rust og giver det smørelse og samler igen. Eller endnu bedre køber et nyt sæt pinde og spændeplade fx her   Bremser er meget meget simple og denne parkeringsbremse er i den meget simple ende af bremser.   Og så samles det hele og sættes på igen. 30 min hvis du har prøvet det før, max 1 time med mindre du har hænderne skruet omvendt på.
ollos
ollos Dec 20 '19
P85DK: Meget fin forklaring !
ollos
ollos Dec 20 '19
P85DK: Efter din forklaring med vedhæftede fotos tror jeg, at jeg selvom jeg er gammel bankmand, kunne finde på at ordne mine bremser selv, hvis de giver problemer.
Ledsager
Ledsager Dec 20 '19

Super. Tak for billeder og forklaring. 

DeaconWP
DeaconWP Dec 30 '19

Har I lavet Jeres bremser?

 

P85DK
P85DK Dec 30 '19

Knægten har lige ringet for 5 min siden for at fortælle at vores venstre har sat sig igen igen ... gad vide hvad det kan være, da den er smurt og renset i bund og med nye pinde ... det er bare en skidt konstruktion. Han siger han kan høre den arbejde, men den er ikke lyden af motoren er ikke så høj som den højre.
 

webercarbmann
webercarbmann Dec 31 '19
Citat fra P85DK

Knægten har lige ringet for 5 min siden for at fortælle at vores venstre har sat sig igen igen ... gad vide hvad det kan være, da den er smurt og renset i bund og med nye pinde ... det er bare en skidt konstruktion. Han siger han kan høre den arbejde, men den er ikke lyden af motoren er ikke så høj som den højre.
 

Hmm  - kan motoren være brændt af?   Det lyder mystisk.  Jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at det er en dårlig konstruktion. Hvis gearet bliver smurt holder det mindst lige så godt som andre systemer 

pouls
pouls Dec 31 '19

Da jeg satte vinterdæk på, rensede jeg alle belægninger, også parkeringsbremse. Men glemte efter 4 års brug at kigge efter planetgearet. Så af med baghjulet. Og det er ikke nødvendigt at bruge en halv eller hel time på at tage kaliber og elkabel af. Blot de to Torx 25, der ikke sidder særligt fast, og du står med elmotoren i hånden, se billedet. Og man kan se, at selv om der sidder en O-ring, er der kommet korrosion på trykpladen. Når man tager den tynde rustfri plade af, der holder planethjulene, kan de falde ud. Det betyder ikke noget, da de kan vende på begge måder. Så lidt fedt ind, og du er færdig. Cirka 5 minutter i hver side plus hjul af og på.  PoulS

 

 

PeterE
PeterE Dec 31 '19
Citat fra webercarbmann
Citat fra P85DK

Knægten har lige ringet for 5 min siden for at fortælle at vores venstre har sat sig igen igen ... gad vide hvad det kan være, da den er smurt og renset i bund og med nye pinde ... det er bare en skidt konstruktion. Han siger han kan høre den arbejde, men den er ikke lyden af motoren er ikke så høj som den højre.
 

Hmm  - kan motoren være brændt af?   Det lyder mystisk.  Jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at det er en dårlig konstruktion. Hvis gearet bliver smurt holder det mindst lige så godt som andre systemer 

Så lad os sige at det er en ok konstruktion, og mange af os har bare være mere end almindeligt uheldige med p-bremserne :) og gad vide om Tesla ikke er tæt på de eneste hvor p-bremsen ikke er del af bagbremsen?
DeaconWP
DeaconWP Dec 31 '19

Hvis der er korrosion på forsiden af motoren, er der også kommet korrosion ind i gearkassen. Det blander sig med det fedt den er smurt med, og det bliver til noget indtørret stift snask. 

Derfor er det ikke nok, blot at putte frisk fedt ind i gearkassen. Der skal renses ud for gammelt fedt.

Jeg skiller dem helt ad i gearkassen. Dækpladen af, de smalle tandhjul, som sidder yderst er som regel mest angrebet af rust, grundet fugten, der komme rind. Den roterende plade de sidder på pilles op, og der under er der tre brede tandhjul.

Udgangsdrevet, en skive med femtandet hul, kan man også pille ud, ved at fjerne den låsering, som holder den på plads i huset.

Alle dele lægges i bremserens, som kan købes i en 5 liters dunk til kun 200 kroner ved eksempelvis T Hansen.

Metaldelene føres godt rene, og dem med rust i tænderne bruger jeg en stålbørste på.

Plastikhuset, som også har været i bad, renser jeg kun med en tandbørste, for at fjerne alt fastgroet rustent fedt.

Hullet i plastik huset er  en messing bøsning, der fungerer som leje. De to flader på den bøsning og på udgangs hjulen/pladen, skal også være rene, de kan renses med en #M Scotch brite svamp, eller lignende grov skuresvamp. Sammen med bremserens. 

Det smøres op med en egnet PTF fedt, (Hvid Fedt), som er godt til planetgear. Kontakt eventuelt din lokal elektro mekaniker, der reparerer håndværktøj for håndværkere. De har sikkert noget du må købe en sjat af.

Fyld ikke for meget fedt i huset, da det helst ikke skal have ude i motoren, hvis det presses ud, grundet overflod.

Så kommer det sværeste:

Udover gearkassen, så er der også den cylinder og stempel, der skubber på klodsen. Den skal man kunne dreje akslen på med fingrene. Hvis den ikke går nogenlunde frit, så bør den også renses og smøres op igen. Men her skal man så skille selve kaliberen ad i to halvdele. Med de to store Torx bolte, der holder den sammen.

Ved at køre stemplet lidt ud, kan man rense rundt om pakdåsen med bremserens, inden man piller stemplet helt ud. Pakdåsen skal blive siddende i kaliberen. Inde i cylinderen er der et leje, der består af to skiver, derimellem en holder til tillerne. Man kan pille det ud, ved at fjerne den lille låsering på akslen, der har en flad skive og en bølgeskive inden under. Man skal sørge for at gøre godt rent, inden man smører op igen. Dette step er kun for de øvede.

Måden at få stemplet ind i pakdåsen igen er noget tricky. Det er meget svært, og man må absolut ikke bruge værktøj med skarpe kanter til det. Jeg gør det, at jeg trækker ud og op i pakdåsen, så jeg lige kan kante stemplet ind i den ene side. Der hvor styre slidsen er, skal i. Så drejer jeg stemplet rundt på en måde, så styreslidsen trækker pakdåsen op, mens den kommer rundt. For at den ikke skutter ned igen, skal jeg holde stemplet ind mod det sted jeg startede under hele drejningen af cylinderen. Ellers smutter pakdåsen ned igen, efterhånden som der drejes. 

Også her ved stemplet og lejet skal der smøres rigeligt med PTFE fedt.

Hvis der kun er stor modstand ved stemplet, men man drejer stemplet væk fra klodserne, ( akslen drejes med uret, og stemplet trækkes ind i cylinderen.), så kan man ofte nøjes med at smøre fedt ind under bølgeskiven og den flade skive, som sidder udenfor stempel huset. (Synlig, når gearkassen er pillet af). Smøres nok nemmest, ved at pille låseringen af akslen, og løfte de to skiver op, smøre og genmontere.

Så man skal altså ikke tro, at det er en halvtimes opgave.

DeaconWP
DeaconWP Dec 31 '19

PeterE: På de nyeste S ox X, er det nu en kombineret bremsekaliber, der har både drifts- og parkeringsbremse i den samme kaliber.

PeterE
PeterE Dec 31 '19
Citat fra DeaconWP

PeterE: På de nyeste S ox X, er det nu en kombineret bremsekaliber, der har både drifts- og parkeringsbremse i den samme kaliber.

Netop, og det er vel en erkendelse af at det tidligere setup ikke var særligt optimalt?
pouls
pouls Dec 31 '19

Hej Deacon. Tak for din grundige beskrivelse. Den overbeviser mig om, at jeg er sluppet for let om ved det. Så er der vist ikke andet at sige, end at det er en ommer. Venlig hilsen og godt nytår. PoulS

 

 

 

 

P85DK
P85DK Dec 31 '19
Citat fra webercarbmann
Citat fra P85DK

Knægten har lige ringet for 5 min siden for at fortælle at vores venstre har sat sig igen igen ... gad vide hvad det kan være, da den er smurt og renset i bund og med nye pinde ... det er bare en skidt konstruktion. Han siger han kan høre den arbejde, men den er ikke lyden af motoren er ikke så høj som den højre.
 

Hmm  - kan motoren være brændt af?   Det lyder mystisk.  Jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at det er en dårlig konstruktion. Hvis gearet bliver smurt holder det mindst lige så godt som andre systemer 

Tja udfra antallet af fejl folk oplever så vil jeg sige at det er en elendig konstruktion.

Jeg har haft min delt i samtlige dele, renset, fjernet rust, smurt, nye pinde og samlet igen. Den har kørt fint et stykke tid, men nu sidder den fast igen. Jeg tror ikke motoren er brændt af, man kan høre den køre.

Har endnu ikke hentet bilen, da den desværre holder et sted hvor det ikke er helt lige til at løfte den og tage hjulet af. Men jeg skal nok gøre det her i eftermiddag, da den heller ikke holder et godt sted for aktiviteterne i aften.

P85DK
P85DK Dec 31 '19

Lige været henne ved bilen - hjul af, motor og gear af, umuligt at dreje kaliber så den slipper, den sidder FAST. Gæsterne kommer om 1,5 time, så ikke mere tid til parkeringsbremse.

Men motor har det fint og gearet har det fint, det er selve kaliberen der sidder helt fast. Startede med nøgle str. 14, så svensknøgle, så papegøjenæb og intet kunne dreje den rundt.

DeaconWP
DeaconWP Jan 4 '20

 

 


 

Citat fra P85DK

Lige været henne ved bilen - hjul af, motor og gear af, umuligt at dreje kaliber så den slipper, den sidder FAST. Gæsterne kommer om 1,5 time, så ikke mere tid til parkeringsbremse.

Men motor har det fint og gearet har det fint, det er selve kaliberen der sidder helt fast. Startede med nøgle str. 14, så svensknøgle, så papegøjenæb og intet kunne dreje den rundt.


Det er  den fejl, hvor akslen der trækker og skubber stemplet frem og tilbage sætter sig fast i stemplet. Jeg plejer at løsne den med et slaf med hammer, på en flad mejsel. Mejslen sætter jeg ind i en af de store tænder på akslen.
Så den skal slås mod uret, da den der kan skubbe stemplet ind mod klodserne igen. Et slag uden på kaliberen kan gøre det samme.
Hvis den klemmer om klodserne og skiven, så skal den aksel have et slag, så den går med uret, så den kan trække stemplet tilbage, og ind i kaliberens stempelgang.
 
P85DK
P85DK Jan 4 '20

Ja, det har jeg også prøvet. Har prøvet stort set alt ad flere omgange, så til sidst blev jeg træt af det og besluttede at vold måtte være den rette vej frem. Jeg hentede mukkerten derhjemme og så fik kaliperen ellers besked på at komme af. Det tog nogle slag og krafter, men af kom den og bilen er som en ko på græs første gang efter 6 måneder i stalden.

Fejlen er helt klart på akslen der trækker og skubber stemplet. det kører meget besværet selv efter den er kommet af, det gjorde den ikke før. Jeg regner med at købe en ny kaliper, men når der er tid, så skal jeg da lige tjekke hvordan det ser ud, hvad der reelt er sket.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 4 '20
DeaconWP
DeaconWP Jan 6 '20

Man kan jo dele kaliberen over i to del, med to  bolte med Torx hoveder, som holden sammen. Så klemmer den ikke omkring bremseskiven. Boltene er skruet i fra den side, der vender ind mod bilen. Visk nok omkring størrelse 45 i Torx.

Er den delt over i to, er det også meget nemmere at tage stemplet helt ud, og så få renset godt ud derinde for gammelt fedt, og måske andet snavs. Akslen pilles også ud, ved at fjerne låseringe, og de to skiver. Inde i cylinderen er der så et leje, der består af to skiver, og en rulle leje plade, der er der imellem.

Alle dele renses og smøres med egnet fedtstof. Og især akslens gevind, og stemples ditto. Så sætter den sig ikke så nemt fast, og med alt smurt, skal den kunne drejes nemt frem og tilbage med fingrene.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 6 '20
P85DK
P85DK Jan 6 '20

De to torx prøvede jeg også at løsne før hammeren kom brug. De rykkede sig overhovedet ikke, men begge bits gik i stykker. Jeg ved ikke om det var fordi de sad i ekstra spænd pga stemplet var presset helt i bund eller loctite?

Jeg har ikke haft tid til at skille den ad endnu ...
 

Dec14
Dec14 Nov 9 '20

Model S fra 12 /2014

Jeg mangler en parkeringsbremsecaliper eller eventuelt bare elmotordelen da det er den der fejler.

Periodisk manglende forbindelse i selve motoren ! Planetgear ok.

Har nogen af de ærede medlemmer reservedele de vil sælge ?

Gerne svar via PM

Venlig hilsen

Jens

Sider: « 1 2 3 4 »