Loading...
dk

Udskiftning af 12v batteri | Tesla Forum

KimT
KimT May 19

Vi er også rundet 180.000km

Niller1981
Niller1981 Jun 11

Jeg har også lige fået fejlen. Jeg fandt denne her på youtube hver en skifter batteri på en 85 model. det må være det samme som på min p85.

https://www.youtube.com/watch?v=aYShHfOsNVk

Men hvis jeg åbner op helt ned til 12 v batteriet. kan jeg så ikke sætte en batterilader på. evt på vedligehold funktionen. eller må jeg ikke det på den type batteri

canel
canel Jun 11

hvis det er en baghjulstrukket model, har den 2 klemmer bag "nosekonen".
tag den af med en plastik kile el.lign.

den ene er forbundet til stel
den anden er til pluspolen på batteriet, og den har en rød plasthætte.

Niller1981
Niller1981 Jun 11
Skal jeg ikke sætte laderen direkte på + og - når jeg vil lade 12 v batteriet? Det er en p85 så en baghjulsmodel.
canel
canel Jun 11

jeg har selv en p85.
batteriet er så svært at komme til, så jeg bruger de 2 poler bag nosekonen.
tesla bruger dem også til at lade på.
hvis 12V batteriet er faldet for meget i spænding, er de også til starthjælp.
når spændingen bliver lav, kan bilen ikke koble højvoltbatteriet til, og kan derfor heller ikke lade 12V batteriet op.

Niller1981
Niller1981 Jun 12
Nå øv. Nu stod den hen over natten og får stadig samme besked 12 v batteri skal udskiftes snart. Så er der nok ikke andet at gøre end at ringe til tesla
YESTES
YESTES Jun 12

Du kan også lige prøve at fjerne fejlmeddelelsen og se om den kommer tilbage, det koster kun lidt tid. Det gør du ved først at rulle sideruden ned (så kan du komme ind hvis der sker noget) og at tage begge poler til 12v batteriet af så bilen lukker ned. Du kan opleve at 12v systemerne stadig virker selvom begge poler er taget af (det virker jo lidt underligt, men det er fordi bilen stadig sender ladestrøm til 12v systemet), hvis det sker så sæt dig ind i bilen og lav en power off på den store skærm. Vent et par minutter. Sæt derefter begge poler på igen (+ / - ) (alarmen kan gå igang fordi ruden er nede), sæt dig ind i bilen igen og tryk på bremsepedalen. Efter et minuts tid genstarter systemerne. Jeg har haft fejlmeddelsen siden februar men fik skiftet batteriet i januar hos tesla så det er en software fejl. Du kan lige måle spændingen over polerne når du har polskoene af og sammenligne med spændingen med polskone på, så kan du se om den lader 12v batteriet op med tilstrækkelig spænding som bør være sådan cirka 13,8 - 14,3V. Hvis fejlen fortsætter efter denne re-set, så er det nok et nyt batteri.

Forummets indlæg er redigeret af YESTES Jun 12
Tarrild
Tarrild Jun 12

Voes Tesla fra 2015 (110k km) har også lige givet besked om at 12V batteriet skulle skiftes og at der ikke kunne installeres nye software opdateringer før den havde været til service. Jeg bestilte så tid hos Tesla til at få skiftet batteriet cirka 14 dage efter. 5 dage før min tid til service forsvandt fejlmeddelelsen. Da den 3 dage efter ikke var kommet tilbage aflyste jeg min tid til service. 7 dage efter er der stadig igen fejl. Var jeg bare heldig eller risikerer jeg at den lige pludselig dør helt?

Niller1981
Niller1981 Jun 12
Jeg prøver lige det som YesTes fortæller. Ellers har jeg snakket med teste og de har et nyere type batteri til min og med installation er det 1800 kr. jeg fandt et batteri som matcher det gamle uden at være helt sikker og det koster 900. Men tror måske de 1800 er en ok pris. Og så er jeg sikker på der ikke går noget galt. Det gamle batteri er alligevel 7 år gammelt så måske det er på tide at skifte det. 
YESTES
YESTES Jun 12

Jeg er på ingen måde 12V batteri-expert, men efter 40 år med mange forskellige biler og deraf følgende 12V problemer, så er det min, dyrtkøbte, erfaring at det er ved temperaturfald dvs til efteråret - vinter eller ved særlige belastninger/ fuld afladning at batterier mister sin kapacitet. OM et batteri “falder sammen” er meget vanskeligt at svare på uden at måle på det men alle batterier har begrænset levetid. I januar fik jeg skiftet det store 400V DC 85kWh batteri på garantien og samtidig 12V batteriet (85D fra 2015 med 180.000 km). Alligevel får jeg fejlmeddelelser på 12V batteriet. Jeg måler fin ladespænding (fx i cigartænderstikket) på ca. 13.8-14.4 V og en spænding på batteriet (med afmonterede polsko) på 12.8V så alt virker fint. For at kunne installere opdateringerne har jeg bare re-sat fejlen og derefter opdateret.... jeg tror som, det er nævnt tildligere, det er software der er for følsom for fald i stand-by spændingen når bilen ikke er aktiv og ladningen fra det store batteri ikke begynder tidligt nok.

YESTES
YESTES Jun 12

Niller1981 - OK jeg kunne ikke se at dit batteri er 7 år, så kan det godt være at du skal skifte før det bliver vinter :-) Så har det da holdt fantastisk godt! VH Yestes

MOS
MOS Jun 12
Citat fra Tarrild

Voes Tesla fra 2015 (110k km) har også lige givet besked om at 12V batteriet skulle skiftes og at der ikke kunne installeres nye software opdateringer før den havde været til service. Jeg bestilte så tid hos Tesla til at få skiftet batteriet cirka 14 dage efter. 5 dage før min tid til service forsvandt fejlmeddelelsen. Da den 3 dage efter ikke var kommet tilbage aflyste jeg min tid til service. 7 dage efter er der stadig igen fejl. Var jeg bare heldig eller risikerer jeg at den lige pludselig dør helt?

Det kan være, at dit batteri er ved at være slidt op, men at det lige har fået pusten lidt igen nu, hvor vejret er blevet lidt varmere. Batterier har det ikke så godt med kulde. Mit gæt er, at fejlmeddelelsen kommer tilbage igen inden for overskuelig tid eller i hvert fald, når det igen bliver lidt køligere i vejret. Den burde ikke dø lige pludselig, men hvis fejlmeddelelsen kommer igen, ville jeg få batteriet skiftet inden for et par uger.

Sider: « 1 2