Loading...
dk

Speed limit, hastighedsbegrænser | Tesla Forum

Mikany
Mikany Dec 26 '19

I min gamle dieselhakker havde jeg en feature som jeg syntes vældig godt om. Man kunne sætte en hastighedsbegrænsning manuelt så man ikke kunne overskride den (kun ved at trykke klampen i bund).

Den savner jeg virkelig i min nye Model 3. Jeg kan godt se, at der er lignende funktioner, men ingen som kan sættes til brug ved manuel kørsel

Måske er det mig der endnu ikke har fundet ud af hvordan det gøres i M3, eller er det bare ikke en feature der findes..?

baldur
baldur Dec 26 '19
Der er en funktion der kan sætte maks hastighed. Har ikke prøvet den.
Mikany
Mikany Dec 27 '19

#baldur

Det er vist rigtigt, men jeg tror at det er en funktion man sætter en gang og man kan ikke ændre den under kørsel.

MOS
MOS Dec 27 '19

Ja, der er noget, der hedder "Speed Limit Mode", hvor du kan vælge en max. hastighed. Der skal kode til for at ændre eller fjerne begrænsningen igen og man kan kun gøre det, mens bilen er parkeret.

Det er brugbart til, hvis man f.eks. låner/lejer bilen ud til en teenager eller andre, man ikke helt stoler på, kan håndtere bilens fulde potentiale eller har disciplin til at lade være.

Jeg kan ikke huske, om Speed Limit Mode også automatisk aktiverer "Chill Mode", som begrænser accelerationen og lægger en lille forsinkelse ind på speederresponsen, så den bliver lidt lettere at håndtere for uerfarne. Men "Chill Mode" kan også anbefales, hvis man låner bilen ud til uerfarne.

Mikany
Mikany Dec 27 '19

#MOS

Tak for dit indlæg, tænker om det var et forslag til Elon om at implementere det som andre biler har (hastighedsbegrænsning). Det burde være en smal sag at kode, alle funktioner er der i et andet format.

PeterE
PeterE Dec 27 '19
Citat fra MOS

Ja, der er noget, der hedder "Speed Limit Mode", hvor du kan vælge en max. hastighed. Der skal kode til for at ændre eller fjerne begrænsningen igen og man kan kun gøre det, mens bilen er parkeret.

Det er brugbart til, hvis man f.eks. låner/lejer bilen ud til en teenager eller andre, man ikke helt stoler på, kan håndtere bilens fulde potentiale eller har disciplin til at lade være.

Jeg kan ikke huske, om Speed Limit Mode også automatisk aktiverer "Chill Mode", som begrænser accelerationen og lægger en lille forsinkelse ind på speederresponsen, så den bliver lidt lettere at håndtere for uerfarne. Men "Chill Mode" kan også anbefales, hvis man låner bilen ud til uerfarne.

Speed limit aktiverer også Chill mode
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Dec 27 '19
Conjurer
Conjurer Dec 29 '19

Men det ville være meget nyttigt med en mere drastisk neddroslet “mode” - kunne vel passende hedde ICE-mode :-)
Fx. meget begrænset acceleration, 110 topfart, etc. Netop til når den skal lånes ud til teenagers, familie, etc.
Det undrer mig egentlig, at denne feature ikke allerede findes.

CanEl
CanEl Dec 29 '19

jeg har aldrig prøvet "valet mode", men mener at den skulle reducere som du ønsker.

en valet, er jo dem der parkerer bilerne for ejerne ved hoteller o.l. og som måske er ret unge.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 29 '19
Conjurer
Conjurer Dec 29 '19

Så vidt jeg kan se, reduceres acceleration til 25% med denne feature. Så det ser lovende ud!

Danbra56
Danbra56 Dec 29 '19

@Canel. Det er meget præcis som du skriver, vi havde i sommers en sjov oplevelse i Hamburg. Vi overnattede på fint hotel hvor der ingen p-pladser er så tessie skulle overnatte i et nærliggende p-hus, næste dag skal vi hjem og en ung mand henter den medens vi venter i receptionen, jeg følger ham på telefonen han nåede kort op på 100kmt inden han drejede ned af sidegaden hvor hotellet lå, står ud af bilen med et stort smil på og ønsker os en god tur hjem. Vi sagde ikke noget jeg ville nok heller ikke kunne nære mig for lige at fyre den af..jeg burde nok ha givet ham min referal kode.. Næste gang kommer der begrænsninger på. 

DeaconWP
DeaconWP Dec 30 '19

Renault Zoe har den funktion også. Man kan vælge cruise control, eller speed limit. Man indstiller til den speed man ønsker at den skal begrænse sig til. Sparker man så klampen i bund, så kører den fuld hastighed.

Mikany
Mikany Dec 30 '19

#DeaconWP

Ja, og det er lige nøjagtig den jeg savner i min Tesla. Den er meget velegnet ved bykørsel, hvor hastighedsgrænsen løbende ændres fra 50 til 60 og omvendt.
Måske Tesla en dag vil kigge Renault over skulderen....

Ice2EV
Ice2EV Dec 30 '19

Jamen hvis du bare benytter fartpiloten, så sætter den jo default til den fartgrænse der er i kortet. Så må du køre 50, så sætter den automatisk 50 ind, med mindre du kører over 50 når du initiater fartpiloten.

At der så er en del steder kortets hastighedsgrænse ikke er sat til virkelige verden, er en anden sag.

Derfor ville det være mega smart af Tesla enten at tilbyde tilkøb af skiltegenkendelse eller bare komme med en OTA med skiltegenkendelse. Skiltelæs er jo snart standard i 150-250.000 kr klassen. Så hvorfor ikke hos Tesla. 

baldur
baldur Dec 30 '19

Problemet er netop at betjeningen er håbløs. Det er da meget smart med en funktion der kan gå til hastighedsgrænsen men ikke på bekostning af at kunne sætte fartpiloten til nuværende hastighed.

I min Golf GTE er det så meget nemmere. "Set" for at aktivere til nuværende hastighed. Plus og minus der runder op til nærmeste 10 km/t. Hastighed justerer 10 km/t per tryk. I byen kører man bare og trykker lidt +/- en gang imellem når hastighedsgrænserne ændres.

Jeg vil ønske at man kunne vælge en alternativ betjening af autopilot. Noget i stil med et klik på højre stilk for at aktivere til nuværende hastighed. Et trin på højre rullehjul ændrer +- 5 km/t (det samme som "fast scroll" gør i dag). Fast scroll kan til gengæld få lov til at sætte hastigheden til hastighedsgrænsen.

Man mister muligheden for at kunne justere farten med +/- 1 km/t men opnår til gengæld forudsigelighed (ikke noget med at den nogle gange sætter hastighed til nuværende hastighed og andre gange sætter den til hastighedsgrænsen). Man får derudover hurtigere betjening, du vil lynhurtigt kunne nedjustere ved vejarbejde.

Mikany
Mikany Dec 30 '19

#Baldur

Det er præcis samme jeg tænker, hvor kunne det være skønt. Naturligvis ikke på bekostning af alle de iøvrigt glimrende funktioner Tesla har i forvejen...

Forummets indlæg er redigeret af Mikany Dec 30 '19