Loading...
dk

Kan kun lade til 22% - hjælp! | Tesla Forum

MOS
MOS Dec 30 '19
Citat fra YESTES

Tak for jeres gode tilbagemeldinger. Jeg har nu prøvet ladning fra tre forskellige kilder og med tre forskellige kabler (dog ikke SC) samme resultat, samt kørt 40 km så batteriet ikke er helt koldt. Lader lige nu med kun 5kw (ved 18% charge) fra en Clever stander hvor jeg normalt får 11kw. Der er batterikølervæske og pumpen kører fint og jeg kan også mærke at der er varme i et af rørene fra pumpen. Det må være det er opvarmer batteripakkerne. Mit 12 volt virker fint.

Bilen kan heller ikke accelerere særlig meget og der er gule markeringer rundt om “powermeteret”

MOS: de gule markeringer viser en begrænsning på ca +200 og - 25. Min regen virker heller ikke særlig stærk og jeg kan ikke acc. Særlig hurtigt.

Effektbegrænsning på +200 kW og regen begrænsning på -25 kW virker umiddelbart inden for det normale, når SoC er lav (<20%) kombineret med (halv)koldt batteri.

Når jeg kører hjemmefra på denne årstid med koldt batteri, er der praktisk talt ingen regen overhovedet. Jeg har først fuld regen efter over en times kørsel, så det virker umiddelbart normalt, hvis du har ca. 25 kW regen til rådighed efter 40 km kørsel. Men hvor meget batteriet når at varme op, kommer naturligvis an på kørestil og om man har Range Mode ON eller OFF.

Jeg har også oplevet effektbegrænsning allerede ved omkring 20% SoC, når jeg har koldt batteri, så det virker heller ikke helt forkert.

Når den kun vil lade med 5 kW på en 11 kW lader, og pumpen kører fint, så kan det måske skyldes, at den bruger de 6 kW på at varme batteriet?

Men at du kun kan lade op til 22% SoC, inden den slår fra, det er jo helt klart galt. Det lyder som om, der er noget alvorligt galt med batteriet, siden den begrænser opladningen på den måde. Måske er det en enkelt celle eller et enkelt modul, der er stået af. Eller måske skal hele batteriet skiftes. Jeg er ikke ekspert på dette område, så det er bare spekulation herfra.

Håber alt det bedste for dig og din bil, og at Tesla kan fikse det under garantien.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 30 '19
Trannel
Trannel Dec 31 '19
Jeg tror ikke at du skal være bange for at batteriet er stået af og ejheller at det er din MCU der fejler.
Det er et faktum at man ikke kan køre og heller ikke kan oplade bilen medens den er under opdatering og hvis opdateringen af en eller anden årsag så mislykkes, blokeres begge dele. Du vil sikkert opleve, at så snart Tesla har fjernet det mislykkede forsøg på opdatering og skubbet en ny frem til dig, vil både batteri og MCU vise sig at være ok.
RUNE2
RUNE2 Dec 31 '19
Ham på TMC med næsten identisk bil og problem har fået tid til udskiftning af sit batteri, så mon ikke du får det samme.

Nogen der ved, om bytte-batterierer består af helt nye celler med forbedret kemi? Eller er det et "reconditioned" batteri med normalt kapacitetstab ift. km-stand?
KimT
KimT Dec 31 '19

Du får ikke et nyt batteri, det er et brugt som er blevet rep. I den store tråd på TMC mener jeg Jason har udtalt at det er meget svært at udskifte enkelte celler/et modul, da de skal være afstemt efter de resterende.

Men nu er der jo skete noget på 4 år siden bilen var ny. Da jeg fik mit skiftet for lidt over 2 år siden fik jeg at vide at der var bedre køling i det batteri jeg fik. Men du kan nødvendigvis ikke regne med at batteriet er i lige så god stand. Mener at have læst en en Svensker (tror jeg nok) der havde passet og plejet hans batteri, og havde stadig stort set 100%, og det batteri han fik var dårligere end hans det gamle. 

Som det er i dag kan man heller ikke regne med at man nødvendigvis kan få et 85 batteri. Det kan være de evt. smider et 90 i, og evt. begrænser det.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 31 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 31 '19


Det er jo noget vrøvl Sorry, manden skriver jo opdateringen blev startet fordi bilen ikke kunne lade!

Citat fra Trannel Jeg tror ikke at du skal være bange for at batteriet er stået af og ejheller at det er din MCU der fejler.
Det er et faktum at man ikke kan køre og heller ikke kan oplade bilen medens den er under opdatering og hvis opdateringen af en eller anden årsag så mislykkes, blokeres begge dele. Du vil sikkert opleve, at så snart Tesla har fjernet det mislykkede forsøg på opdatering og skubbet en ny frem til dig, vil både batteri og MCU vise sig at være ok.
Trannel
Trannel Dec 31 '19
Det har du da ret i HemligNemlig. Jeg misforstod rækkefølgen men på den anden side giver det ikke mening at bilen på grund af manglende evne til at oplade skulle bremse en opdatering. Under alle omstændigheder er det kun Tesla selv, som kan klare opgaven med at fjerne den mislykkede opdatering og fremsende en ny.
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 31 '19

@trannel, jeg tror faktisk ikke de 2 ting hænger sammen. Jeg har selv haft en opdatering der hang et par dage på 90% men bilen kunne godt lade osv alligevel.

P85DK
P85DK Dec 31 '19

Den vil ikke lade fordi der kommer en fejl et eller andet sted i processen. Om det er det store batteri (lyder mest sandsynligt) om det er ledningsnettet eller on-board laderen er så spørgsmålet. Det er nok ikke onboard laderen da den heller ikke vil over 22% på SuC, så jeg peger på HV batteriet.

Trannel
Trannel Dec 31 '19
@HemligNemlig, det tvivler jeg på.
Tesla skriver selv som følger:
Oplader min bil, mens ny software installeres?
Din bil oplader ikke, mens der bliver installeret over-the-air opdateringer. Hvis du installerer en softwareopdatering under opladning, så vil din bil afbryde opladningen for at udføre opdateringen. Når opdateringen er fuldført, vil din Tesla automatisk genoptage opladningen.
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 31 '19

@trannel, ahhh du har nok ret tror måske blot det var download den hang i.

msTes
msTes Jan 8 '20

Min 70D fra 08/2015 fik fejl meddelelsen: "Maximum battery charge level reduced" 4 januar 20 og kunne kun lade til ca 38%. SW er 40.2.3. Ser ud som samme fejl mange har fået indenfor den seneste uge! -på forskellige sites. Skyldes måske battery diagnostics update i denne SW.

Tesla Kbh tog den ind med dette samme, da vi skal på skiferie næste uge...

KimT
KimT Jan 8 '20
Quote from msTes

Min 70D fra 08/2015 fik fejl meddelelsen: "Maximum battery charge level reduced" 4 januar 20 og kunne kun lade til ca 38%. SW er 40.2.3. Ser ud som samme fejl mange har fået indenfor den seneste uge! -på forskellige sites. Skyldes måske battery diagnostics update i denne SW.

Tesla Kbh tog den ind med dette samme, da vi skal på skiferie næste uge...

Ja som du selv skriver kan det godt tyde på det. Jeg stødte også på en kommentar omkring dette i den store tråd på TMC i går :  https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-477#post-4370249

Så er spørgsmålet bare om de så fjerner restriktionerne på de batterier som ikke fejler - næppe.....

YESTES
YESTES Jan 8 '20

... og min er hos Tesla Århus (85D 2015/6)... venter stadig på diagnosen ...

VH yestes

 

HemligNemlig
HemligNemlig Jan 8 '20

Lol så skal man gamble og satse på at grunden til de har restriktet ladehastighed og en smule på kapaciteten og lortet nu brager helt sammen med den nye fw med diagnose værktøjet eller skal man fortsat beholde versionen før der heller ikke har eu begrænsningen på ap.......

Virkelig spændende at høre hvad Tesla siger der er galt med jeres biler.

msTes
msTes Jan 11 '20

Seneste nyt er at min 70D skal have skiftet batteri. Forventet klar onsdag. Så det er vel rimelig hurtig action.

Jeg krydser fingre for at det nye batteri har min. samme performance, jeg har nemlig observeret forbavsende lille degenerering af det gamle -inden det fejlede. Det kunne lades op til 345 km, typical. På sommerferietur til syd Spanien 2019 var der ingen langsom ladning, som mange ellers har oplevet. Og turen på 7600 km havde et snit forbrug på 196 Wh/km, hvor vi havde kørt motorvej hele vejen med sightseeing afstikkere undervejs. Motorvejs hastighed var typisk 120-130 og 150 i Tyskland, når der var dobbelt citronmåne skilt.
Det vil være interessant at høre andres erfaring med lignende ture.

Forummets indlæg er redigeret af msTes Jan 11 '20
YESTES
YESTES Jan 31 '20
Hej, jeg vil lige skrive status på historien, da jeg startede tråden. Til sidst kunne jeg kun lade til8%. Efter flere gode og faktisk meget kompetente tekniske samtaler med tesla var deres “telefondiagnose”, det er nok batteriet... kom med den.
Så bilen på et fejeblad, af sted til Århus, hjem i en lånebil. Batteriet skulle først hjem til tesla så der er gået en uge+. Det “nye” batteri er et renoveret af samme type dvs et 85kw og itabellen er det forberedt til P+Lud. Samme som det jeg havde før. Der er måske en lille forbedring i acc. Men opladning og reduktion til ca. 62 kw er helt det samme. I det gamle var 100% = 400 km i det renoverede er jeg på 385 km ved ca. samme temp. Jeg har desværre ingen målinger af spænding mv. fik også skiftet 12v batt. Det fungerede fint selvom 4,5 år og 180.000 km. Vh Yestes
KimT
KimT Jan 31 '20

Ved du om det er et 400V eller 350V batteri du har fået ? (står på klistermærket). På TMC er der nemlig flere der snakker om 350V

webercarbmann
webercarbmann Jan 31 '20
Citat fra JacobKbhS

350 V batteriet sidder kun i 70'erne - 85 og derover er 400 V.

Ja  - men Tesla er begyndt at montere et nyt 85 Kwh batteri under garanti.  Det batteri er 350V - det er det batteri der tales om på TMC.  

KimT
KimT Jan 31 '20
Citat fra JacobKbhS

350 V batteriet sidder kun i 70'erne - 85 og derover er 400 V.

Med billede : https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-85kwh-battery-for-my-2013-p85.181716/#post-4386660

 

YESTES
YESTES Jan 31 '20

Ja, det er et 400V, et renoveret batteri fra 2015.... så.... godt garantien er 8 år ;-)

 

Forummets indlæg er redigeret af YESTES Jan 31 '20
Sider: « 1 2 3 »