Opsummering:
Pga. den nye finanslov er den (stadig) billig ift. Panamera. Indstigningsmodel, men ikke skrabet. Nu er 4S (ikke Turbo S) præsenteret i DK; den forventer Porsche at sælge flest af i DK.
De har testet det "lille" batteri på 71 kWh nord for polarcirklen i - 25 grader C. Denne kommer til at koste under 1 mio og bliver billigere end den hidtil billigste (Cayman), men den yder 520 hk og 640 NM og er hurtigere til 100 km/t end Panamera GTS som koster 1,7 mio mere.
407 km WLTP. Større batteri: 463 km WLTP.
Klarer de ujævne veje flot. Tysk kvalitet. Positivt overrasket over at den estimerede SoC stemmer ved destinationen på trods af temperaturer mellem -13 og -25 grader C; tilskrives at der er batterivarmer.
Imponeret over firehjulstrækket.
Tesla har måske flere HK og er hurtigere til 100 km/t, men Taycan'en opleves som luksus — styrer bedre, affjedret bedre, bedre sæder.
Uden at ville være negativ. Men hvad betyder "tilskrives der er batterivarmere"? Er er fyr i vognen? Ellers suger batterivarmere da af batterikapaciteten specielt i -15 grader. Måske Porsche bare har indbygget i nav. at ved bestemte temperaturer skal der bruges x watt til opvarmning.
Er sikker på den er monster lækker, men den koster også 300.000 mere, samt har kortere WLTP range end S standard range.
Inden du har tilvalgt enkelte ting, som er standard på Tesla. Ryger den hurtigt på 1,1 mill. Så er den en halv mill dyrere, det er en model 3 performance til fruen ved siden af.
@Ice2EV - det har jo altid været dilemmaet når man står overfor at købe luksus. Du kan altid finde noget der er bedre på diverse parametre og billigere, men det er bare ikke det rigtige :-) Porsche har jo altid været dyr, her får du bare rigtig meget for pengene hos Porsche.
Med hensyn til batterivarme, så kan det være at han mener varmepumpe. Det er et ekstra valg til ca. 8.000 kr.
Hvad er “det fine forbrug”? Lidt svært at bruge 35% tilbage efter en tur som indikator for noget som helst?
Og så er det altså ret fesent man ikke oplyser prisen på den testede model. Specielt når vi taler Porsche, da nærmest alt skal tilkøbes efterfølgende. Varmepumpe og banaliteter som DAB radio driver altsammen prisen markant op.
At der i artiklen så direkte sammenlignes med Tesla syntes jeg er lidt let sluppet. Det er alt andet S der ligger sig tættest op af Taycan og der er på mange punkter tale om en bil der er 7 år gammel. Det er altså ikke imponerende for Porsche hvis Taycan skal sammenlignes med det. I min optik er det mere et nederlag til Porsche at den sammenligning overhovedet foretages for lige om lidt må det formodes at der kommer en S opdatering som vil få Porschen til at virke forældet.
Når det er sagt er jeg spændt på at se Taycan. Det er kun godt luksusmærkerne får skubbet lidt til den generelle udvikling.
Paywall...Har du mulighed for at komme med en opsummering?
Forstår jeg ikke...jeg har ikke børsen abo.
At der i artiklen så direkte sammenlignes med Tesla syntes jeg er lidt let sluppet. Det er alt andet S der ligger sig tættest op af Taycan og der er på mange punkter tale om en bil der er 7 år gammel. Det er altså ikke imponerende for Porsche hvis Taycan skal sammenlignes med det. I min optik er det mere et nederlag til Porsche at den sammenligning overhovedet foretages for lige om lidt må det formodes at der kommer en S opdatering som vil få Porschen til at virke forældet.
Når det er sagt er jeg spændt på at se Taycan. Det er kun godt luksusmærkerne får skubbet lidt til den generelle udvikling.
--------------------------------------------------------------
ja hvis Tesla kan komme op og bygge tysker kvalitet, så ville det være godt.
Sad bag i min egen model S i dag og blev mindet om hvor meget støj der er fra hjul.
Svarer jo næsten til min gamle 80'er golf :-)
Men sålænge ionity ikke kan levere mere end 270 kw, så er de 800v vel ret ligegyldige? Pt. er det en papir-hastighed, reelt set kan man max lade med en hastighed der modsvarer SuC v3. Så det kræver vel at alle de sprit-nye ionity stationer skrottes og nye sættes op?
150/270 kW opladningsmulighed er option til 4.300 kr.
150 kW ved 400V og 270 kW ved 800V
Det meste af Vesteuropa er i dag dækket af Ionity der kan levere 350kW ved op til 500A/800V. De har fx 6 i Danmark. https://ionity.eu/en/where-and-how.htmlMen sålænge ionity ikke kan levere mere end 270 kw, så er de 800v vel ret ligegyldige? Pt. er det en papir-hastighed, reelt set kan man max lade med en hastighed der modsvarer SuC v3. Så det kræver vel at alle de sprit-nye ionity stationer skrottes og nye sættes op?
Var der ikke noget med at Porsche'n under test ikke kunne gå på max ladning, selvom batteriet var kørt godt ned og varmt.