Loading...
dk

Den "billige" Porsche. Test. | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 3 '20

Paywall...Har du mulighed for at komme med en opsummering?

nko
nko Jan 3 '20

Opsummering:

Pga. den nye finanslov er den (stadig) billig ift. Panamera. Indstigningsmodel, men ikke skrabet. Nu er 4S (ikke Turbo S) præsenteret i DK; den forventer Porsche at sælge flest af i DK.

De har testet det "lille" batteri på 71 kWh nord for polarcirklen i - 25 grader C. Denne kommer til at koste under 1 mio og bliver billigere end den hidtil billigste (Cayman), men den yder 520 hk og 640 NM og er hurtigere til 100 km/t end Panamera GTS som koster 1,7 mio mere.

407 km WLTP. Større batteri: 463 km WLTP.

Klarer de ujævne veje flot. Tysk kvalitet. Positivt overrasket over at den estimerede SoC stemmer ved destinationen på trods af temperaturer mellem -13 og -25 grader C; tilskrives at der er batterivarmer.

Imponeret over firehjulstrækket.

Tesla har måske flere HK og er hurtigere til 100 km/t, men Taycan'en opleves som luksus — styrer bedre, affjedret bedre, bedre sæder.

Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '20

Uden at ville være negativ. Men hvad betyder "tilskrives der er batterivarmere"? Er er fyr i vognen? Ellers suger batterivarmere da af batterikapaciteten specielt i -15 grader. Måske Porsche bare har indbygget i nav. at ved bestemte temperaturer skal der bruges x watt til opvarmning.

Er sikker på den er monster lækker, men den koster også 300.000 mere, samt har kortere WLTP range end S standard range.

Inden du har tilvalgt enkelte ting, som er standard på Tesla. Ryger den hurtigt på 1,1 mill. Så er den en halv mill dyrere, det er en model 3 performance til fruen ved siden af.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 4 '20
P85DK
P85DK Jan 4 '20

@Ice2EV - det har jo altid været dilemmaet når man står overfor at købe luksus. Du kan altid finde noget der er bedre på diverse parametre og billigere, men det er bare ikke det rigtige :-) Porsche har jo altid været dyr, her får du bare rigtig meget for pengene hos Porsche.

Med hensyn til batterivarme, så kan det være at han mener varmepumpe. Det er et ekstra valg til ca. 8.000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 4 '20
PeterE
PeterE Jan 4 '20
‘Det fine forbrug kan kun lade sig gøre, fordi Taycan er monteret med varmelegemer, som kan varmebatteriet op inden adgang og bibeholde den ideelle driftstemperatur - selv under hårde forhold’  

De tester den ved udetemperaturer imellem -25 og -13. 

lauz
lauz Jan 4 '20

Hvad er “det fine forbrug”? Lidt svært at bruge 35% tilbage efter en tur som indikator for noget som helst?

Og så er det altså ret fesent man ikke oplyser prisen på den testede model. Specielt når vi taler Porsche, da nærmest alt skal tilkøbes efterfølgende. Varmepumpe og banaliteter som DAB radio driver altsammen prisen markant op.

PeterE
PeterE Jan 4 '20
Det er vel blot at estimatet er fint, forventer 38% ved ankomst og rammer 35%. Har i min bog ikke meget med forbrug at gøre. 

voersaa
voersaa Jan 4 '20

At der i artiklen så direkte sammenlignes med Tesla syntes jeg er lidt let sluppet. Det er alt andet S der ligger sig tættest op af Taycan og der er på mange punkter tale om en bil der er 7 år gammel. Det er altså ikke imponerende for Porsche hvis Taycan skal sammenlignes med det. I min optik er det mere et nederlag til Porsche at den sammenligning overhovedet foretages for lige om lidt må det formodes at der kommer en S opdatering som vil få Porschen til at virke forældet.

Når det er sagt er jeg spændt på at se Taycan. Det er kun godt luksusmærkerne får skubbet lidt til den generelle udvikling.

jramskov
jramskov Jan 4 '20
Tak! Det er fedt at det er lykkedes dem at lave en fed elbil. Den er overhovedet ikke relevant for mig/os, men det er vigtigt at producenter som Porsche er med i omstillingen til elbiler. Håber bla. Tesla Bjørn snart tester den.
koden
koden Jan 4 '20
Citat fra jramskov

Paywall...Har du mulighed for at komme med en opsummering?

Forstår jeg ikke...jeg har ikke børsen abo.
koden
koden Jan 4 '20
Citat fra voersaa

At der i artiklen så direkte sammenlignes med Tesla syntes jeg er lidt let sluppet. Det er alt andet S der ligger sig tættest op af Taycan og der er på mange punkter tale om en bil der er 7 år gammel. Det er altså ikke imponerende for Porsche hvis Taycan skal sammenlignes med det. I min optik er det mere et nederlag til Porsche at den sammenligning overhovedet foretages for lige om lidt må det formodes at der kommer en S opdatering som vil få Porschen til at virke forældet.

Når det er sagt er jeg spændt på at se Taycan. Det er kun godt luksusmærkerne får skubbet lidt til den generelle udvikling.

--------------------------------------------------------------

ja hvis Tesla kan komme op og bygge tysker kvalitet, så ville det være godt.
Sad bag i min egen model S i dag og blev mindet om hvor meget støj der er fra hjul.
Svarer jo næsten til min gamle 80'er golf :-)
RUNE2
RUNE2 Jan 4 '20
Der medfølger vist 3 års Ionity opladning med op til 270kW (for det store batteri).

Smart med 800V opladning. Tesla SuC maks spænding på ~500V virker pludseligt lidt gammeldags. 800A kræver allerede fede kabler med væskekøling.
P = U x I, så hvis vi skal drage nytte af fremtidige batteriers maksimale ladeeffekt til at komme ned i nærheden af ICE-bilers tanketider, må spændingen op, hvis vi ikke skal til at træne arme for at sætte ledningen i bilen.

Det kunne godt være den erkendelse, der pt. bremser udrulningen af SuC v3.
lauz
lauz Jan 5 '20

Men sålænge ionity ikke kan levere mere end 270 kw, så er de 800v vel ret ligegyldige? Pt. er det en papir-hastighed, reelt set kan man max lade med en hastighed der modsvarer SuC v3. Så det kræver vel at alle de sprit-nye ionity stationer skrottes og nye sættes op?

P85DK
P85DK Jan 5 '20

150/270 kW opladningsmulighed er option til 4.300 kr.

150 kW ved 400V og 270 kW ved 800V

RUNE2
RUNE2 Jan 5 '20
Quote from lauz

Men sålænge ionity ikke kan levere mere end 270 kw, så er de 800v vel ret ligegyldige? Pt. er det en papir-hastighed, reelt set kan man max lade med en hastighed der modsvarer SuC v3. Så det kræver vel at alle de sprit-nye ionity stationer skrottes og nye sættes op?

Det meste af Vesteuropa er i dag dækket af Ionity der kan levere 350kW ved op til 500A/800V. De har fx 6 i Danmark. https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Der er en (1) Tesla v3 SuC i Europa (London) og den leverer 250kW ved op til 800A/~500V

Det lader til, at tunge spillere arbejder på, at 800V skal blive den nye standard for hurtigladning: fx: https://www.tu-auto.com/...-800v-charging-tech/
Ice2EV
Ice2EV Jan 5 '20

Var der ikke noget med at Porsche'n under test ikke kunne gå på max ladning, selvom batteriet var kørt godt ned og varmt.