Loading...
dk

Schuko-adaptor nødvendig? | Tesla Forum

MF
MF Jan 11 '20
Hej Forum 

Efter at have læst flittigt på forummet inden jeg bestilte og modtog min M3P så havde jeg anskaffet mig en schuko-adapter til mormorladning. 

Nu skulle jeg så mormor lade - og glemte at sætte adapteren til - opdage til min overaskelse at bilen uden problemer ville lade fra den almindelige stikkontakt. 

Er der noget jeg har misforstået da jeg troede adapteren var nødvendig for at kunne mormor lade ? 

Mvh
CaptainChaos
CaptainChaos Jan 11 '20
Citat fra MF Hej Forum 

Efter at have læst flittigt på forummet inden jeg bestilte og modtog min M3P så havde jeg anskaffet mig en schuko-adapter til mormorladning. 

Nu skulle jeg så mormor lade - og glemte at sætte adapteren til - opdage til min overaskelse at bilen uden problemer ville lade fra den almindelige stikkontakt. 

Er der noget jeg har misforstået da jeg troede adapteren var nødvendig for at kunne mormor lade ? 

Mvh
Adapteren er kun nødvendig hvis man benytter en dansk LK kontakt hvor jordforbindelsen kommer via et 3-han-pinden på stikket. Uden adapteren er der ingen jordforbindelse hvilken er mindre end optimalt.

Hvis kontakten er fransk/belgiske eller schuko så er adapteren ikke nødvendig. Desværre er alle 3 standarder lovlige i Danmark og der er ikke mange der er opmærksomme på at man har behov for adapter.

PS: desværre kan de fleste elinstallationer ikke klare mere end 5-6 ampere ved ladning i mere end 2 timer :(

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069

DeaconWP
DeaconWP Jan 12 '20

MF: Hvilket stik sider der på dit UMC lade kabel? 

Er det et trebenet stik, altså som det der passer direkte ind i en dansk stikkontakt med jord, som sidder inde i stuerne i de fleste husholdninger?

Eller er det et to benet stik, med en jord forbindelse ude i siderne på den runde del, så der kommer jordforbindelse ved hjælp ar to clips, der er synlige i stikkontakten eller husstikket?

 

baldur
baldur Jan 12 '20

Uanset om bilen nægter at lade eller ej, så er det dumt at lade uden at jordforbindelsen er i orden. Det er din sikkerhed for at der ikke pludselig er højspænding på bilens karrosseri. Gummihjul skaber ikke just den bedste jordforbindelse, så strømmen vil gå via dig til jord, når du rører ved bilen.

Twinauto
Twinauto Jan 12 '20
Har prøvet at være jordforbindelse uden jord, summede lidt i mine fingre et par timer:-)
RUNE2
RUNE2 Jan 12 '20
Quote from CaptainChaos
Citat fra MF Hej Forum 

Efter at have læst flittigt på forummet inden jeg bestilte og modtog min M3P så havde jeg anskaffet mig en schuko-adapter til mormorladning. 

Nu skulle jeg så mormor lade - og glemte at sætte adapteren til - opdage til min overaskelse at bilen uden problemer ville lade fra den almindelige stikkontakt. 

Er der noget jeg har misforstået da jeg troede adapteren var nødvendig for at kunne mormor lade ? 

Mvh
Adapteren er kun nødvendig hvis man benytter en dansk LK kontakt hvor jordforbindelsen kommer via et 3-han-pinden på stikket. Uden adapteren er der ingen jordforbindelse hvilken er mindre end optimalt.

Hvis kontakten er fransk/belgiske eller schuko så er adapteren ikke nødvendig. Desværre er alle 3 standarder lovlige i Danmark og der er ikke mange der er opmærksomme på at man har behov for adapter.

PS: desværre kan de fleste elinstallationer ikke klare mere end 5-6 ampere ved ladning i mere end 2 timer :(

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069

Almindelige LK stikkontakter klarer 9,4A længerevarende, hvis de er planmonteret i isoleret væg. Ellers 10,4A jf:

Og så er der kablerne, som jo kan være trukket mere eller mindre hensigtsmæssigt ift. varmeafledning. Nogen, der kender til retningslinjer for dimensionering ved længerevarende belastning? 
MF
MF Jan 13 '20
Citat fra DeaconWP

MF: Hvilket stik sider der på dit UMC lade kabel? 

Er det et trebenet stik, altså som det der passer direkte ind i en dansk stikkontakt med jord, som sidder inde i stuerne i de fleste husholdninger?

Eller er det et to benet stik, med en jord forbindelse ude i siderne på den runde del, så der kommer jordforbindelse ved hjælp ar to clips, der er synlige i stikkontakten eller husstikket?

 

Det er et 2 benet stik
DeaconWP
DeaconWP Jan 14 '20


 

Citat fra MF
 
Det er et 2 benet stik

Så er det sikkert fordi, den nye UMC kan lade uden en jord forbindelse. Jeg synes der er mange, som rapporterer om det. Så det er j dejligt, at man ikke er så krævende om jord mere.

CanEl
CanEl Jan 14 '20

man kan ikke udelade jord til UMC, hvis den skal bruges til et køretøj.

det er en af betingelserne i type1 og type2 ladesystemet.
der må ikke lades før jord på stel af bil er ok. det kan tjekkes på flere måder.

MOS
MOS Jan 15 '20

@MF

Kan du ikke lægge et par billeder op af dit 2-benede stik og af din stikkontakt? Det vil hjælpe en del på forståelsen.

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 21 '20

God nok en meget gammel tråd men jeg har kun prøvet at mormor lade en enkelt gang her i danmark og kan simpelthen ikke huske om huset kun havde 2 huller eller der var 3 med jord.

På selve kablet til bilen der ender adapteren med 2 pinde og der kan jeg se jeg har sat en schuko adaptor på der har et ben i den ene ende der går ind i Tesla adapteren og så giver 3 pinde i den anden ende.

Hvis man nu skal lade et sted hvor man kun har 2 huller i stikdåsen kan jeg så bare sætte en tyk udendørs kort forlængerledning på max 10 meter og så droppe schuko adapteren?
Vil bilen lade uden stel?
Hvor mange amp skal jeg skrue ned til hvis det blot er til en enkelt nødlanding men som skal køre natten over?

 
baldur
baldur Jun 21 '20
Ved ikke det med stel, men hvis du skal lade mere end 3 timer fra en stikkontakt du ikke kender, så er det ansvarlige at skrue helt ned til 6A. Ellers er der mulighed for brand.