Loading...
dk

Ionity mangedobler prisen | Tesla Forum

RUNE2
RUNE2 Jan 16

I dag koster Ionity 80 kr/8 eur for en fuld opladning - fremover  6,20 kr/kWh.

Øv. 

"IONITY lanserer fra 31. januar en ny prismodell hvor du betaler per kilowattime i hele det Europeiske lynladenettverket. Avhengig av ladebehovet, kan kunder velge attraktive ladetilbud fra en av IONITYs leverandører av ladetjenester som; Audi e-tron ladekort, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche ladekort, Volkswagen WeCharge og mange flere."

Kunder som ikke har avtale vil kunne lynlade på alle lokasjoner i IONITYs lynladenettverk ved å betale en kilowattime (kWh) pris på € 0,79. Pris i andre valuta vil komme på et senere tidspunkt.

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jan 16
baldur
baldur Jan 17
Fra billigste til dyreste i én prisændring. Der må være væsentlige rabatter ved at bruge en af de andre betalingsmuligheder. Er der nogen der kan finde frem til billigste måde at lade ved Ionity fremover?
baldur
baldur Jan 17
Med audi transit koster det 2,5 kr/kWh. Så nu har vi Tesla SC til Teslaer, Ionity til Audi og Eon/Clever til alle andre. Perfekt (sarkasme).
MikaelH
MikaelH Jan 17

Det er virkelig et problem for elbilernes udbredelse at alle operatører insiterer på en abonnementsbaseret løsning, hvor alle der ikke vil binde sig bliver flået. Det er skidt for konkurrencen, og det gør det umådeligt dyrt at lade, når man ikke har et højt kørselsbehov som kræver meget opladning ude. Det gør også at den oplevede frihed ved at have elbil bliver mindre, da man automatisk vil forsøge at begrænse sig til de ladestationer man allerede betaler til.

Bindingsperioden (i Norge) er 12 måneder hos Audi! Det burde ikke være lovligt i DK, men har ikke lige set de danske betingelser. 

Herudover er det i øjeblikket kun muligt at få en aftale hos Ionity gennem én producenterne bag (BMW, Mercedes, Audi, Ford, VW og Porsche). 

Som Tesla ejere er vi hurtige til at pege fingre af Ionity, men faktum er jo også at Tesla er et lukket land. Elon har sagt at han er åben for at andre må bruge deres netværk, men de kan tydeligvis ikke blive enige om betingelserne, eller også ser konkurrenterne bare som et dårligt træk. 

Ser man det fra Tesla side, så er det jo forståeligt nok. De har sat prisen på deres biler efter at de skal kunne udbygge og tilbyde billig opladning. Så det vil være at skyde sig selv i foden, hvis de bare lukkede gratis op for andre, når omkostningerne er delvis finansieret af bilkøbet. Er ikke klar over total økonomien i Tesla's supercharger priser. Men vil da mene at det sagtens kan køre rundt med de nuværende 3kr/kWh. Det er nok ikke en kæmpe overskudsforretning, men det er jo heller ikke målet for Tesla (i første omgang skal det jo sælge biler). Og så skal man huske at det kræver kapital at opfører og udvide, og det er penge som kommer fra bilsalget som financiere den kapital.

Men den primære forskel på Ionity og Tesla er at Ionity har fået betalt 20% af etableringsomkostningerne af EU. Derfor burde der også være højere krav til Ionity til prissætning.



 

webercarbmann
webercarbmann Jan 17

Jeg er helt sikker på, at EU kommer på banen og regulerer dette område med en form for roaming pligt.   Der er mange ligheder til mobilnettet der jo idag er hårdt reguleret af EU. Spørgsmålet er om Tesla kan tvinges med i dette når det er deres eget net til deres egne biler?  Jeg er i tvivl, men det er der helt sikker jurister der vil kigge på. 

jramskov
jramskov Jan 17

Sakset fra en Facebook gruppe:

jramskov
jramskov Jan 17
Citat fra baldur Fra billigste til dyreste i én prisændring. Der må være væsentlige rabatter ved at bruge en af de andre betalingsmuligheder. Er der nogen der kan finde frem til billigste måde at lade ved Ionity fremover?

Jeg har set det nævnt at Maingau stadig kørte med billige priser på Ionity, men mon ikke det ændrer sig snart?

jramskov
jramskov Jan 17
Citat fra MikaelH

Det er virkelig et problem for elbilernes udbredelse at alle operatører insiterer på en abonnementsbaseret løsning, hvor alle der ikke vil binde sig bliver flået. Det er skidt for konkurrencen, og det gør det umådeligt dyrt at lade, når man ikke har et højt kørselsbehov som kræver meget opladning ude. Det gør også at den oplevede frihed ved at have elbil bliver mindre, da man automatisk vil forsøge at begrænse sig til de ladestationer man allerede betaler til.

Enig, håber virkeligt det snart bliver mere overskueligt.

Ser man det fra Tesla side, så er det jo forståeligt nok. De har sat prisen på deres biler efter at de skal kunne udbygge og tilbyde billig opladning. Så det vil være at skyde sig selv i foden, hvis de bare lukkede gratis op for andre, når omkostningerne er delvis finansieret af bilkøbet. Er ikke klar over total økonomien i Tesla's supercharger priser. Men vil da mene at det sagtens kan køre rundt med de nuværende 3kr/kWh. Det er nok ikke en kæmpe overskudsforretning, men det er jo heller ikke målet for Tesla (i første omgang skal det jo sælge biler). Og så skal man huske at det kræver kapital at opfører og udvide, og det er penge som kommer fra bilsalget som financiere den kapital.

Tesla har en kæmpe fordel med deres SC netværk. De kunne helt sikkert sagtens åbne op så alle kunne bruge deres SC'ere, de kunne f.eks. lave forskellige priser for Tesla ejere og alle andre. Men det er nok ikke i deres interesse. Kunne godt forestille mig der kom nogle krav fra EU på et tidspunkt.

 

Men den primære forskel på Ionity og Tesla er at Ionity har fået betalt 20% af etableringsomkostningerne af EU. Derfor burde der også være højere krav til Ionity til prissætning.

 Det samme gælder Clever/EON UFC ladere.

RUNE2
RUNE2 Jan 17

Den tyske bilindustri bløder fordi den har dummet sig med Diesel gate, og været sent ude med elbiler og ladenetværk.

EU har næppe et problem med at give konkurrenceforvridende statsstøtte til de "stakkels" europæiske bilproducenter i form af tilskud til Ionity ladenetværket, der gennem den nye prissætning reelt lukker andre bilmærker ude.

Husk hvem der står bag Ionity: "IONITY is a joint venture of BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, and Volkswagen Group with Audi and Porsche."

T3S7A
T3S7A Jan 17

Men stadig dumt. De vil jo også gerne sælge bilerne. Når man som kunde skal betale et mdl abonnment, for at kunne få en ok el pris på en hurtiglader, så har man jo bundet sig til denne bestemt udbyder. På det punkt, er Ionity ( VW osv ) bare laaaangt bagefter Supercharger netværket. 
Så det eneste de får ud af det, er jo at folk blot vælger en Tesla frem for en Audi. 

MOS
MOS Jan 17
Citat fra MikaelH

Det er virkelig et problem for elbilernes udbredelse at alle operatører insiterer på en abonnementsbaseret løsning, hvor alle der ikke vil binde sig bliver flået. Det er skidt for konkurrencen, og det gør det umådeligt dyrt at lade, når man ikke har et højt kørselsbehov som kræver meget opladning ude. Det gør også at den oplevede frihed ved at have elbil bliver mindre, da man automatisk vil forsøge at begrænse sig til de ladestationer man allerede betaler til.

Fuldstændig enig. Ideelt set burde der være én type ladestik, der passer til alle elbiler. Der bør ikke være nogen abonnementer, men blot en kWh-pris, der bliver skiltet tydeligt med på kæmpestore lystavler, så man kan se det ude fra vejen (ligesom liter-prisen på tankstationer). Jeg kunne til nøds gå med til, at der var f.eks. to forskellige priser, der blev skiltet med - én pris for 150 kW DC fast charging og en anden pris for 11 kW AC charging, hvis man mener, at infrastrukturen til fast charging er relativt dyrere og at denne prisforskel skal væltes over på kunden. Men det er da en pestilens at skulle rode med diverse apps og ladebrikker og skulle tilmelde sig alle mulige, uoverskuelige abonnementsordninger for overhovedet at kunne lade op. Det bør være så enkelt, at man blot kan køre forbi ude på vejen og ud fra pristavlen kan se, om det er værd at stoppe op for en opladning.

Som Tesla ejere er vi hurtige til at pege fingre af Ionity, men faktum er jo også at Tesla er et lukket land. Elon har sagt at han er åben for at andre må bruge deres netværk, men de kan tydeligvis ikke blive enige om betingelserne, eller også ser konkurrenterne bare som et dårligt træk.

Mit gæt er, at konkurrenterne ikke vil støtte Teslas supercharger netværk, da de anser det for en dårlig strategi direkte at støtte en konkurrent. Hvis bilister, der kører i biler med andre mærker, kommer ind på en Tesla supercharger for at lade op, så står der jo TESLA med store, røde, lysende bogstaver lige ind i hovedet på dem. Det er nok ikke den slags, andre bilmærker har lyst til at reklamere med over for deres egne kunder.

Ser man det fra Tesla side, så er det jo forståeligt nok. De har sat prisen på deres biler efter at de skal kunne udbygge og tilbyde billig opladning. Så det vil være at skyde sig selv i foden, hvis de bare lukkede gratis op for andre, når omkostningerne er delvis finansieret af bilkøbet. Er ikke klar over total økonomien i Tesla's supercharger priser. Men vil da mene at det sagtens kan køre rundt med de nuværende 3kr/kWh. Det er nok ikke en kæmpe overskudsforretning, men det er jo heller ikke målet for Tesla (i første omgang skal det jo sælge biler). Og så skal man huske at det kræver kapital at opfører og udvide, og det er penge som kommer fra bilsalget som financiere den kapital.

Hvis Tesla ville, så kunne de sagtens åbne op for deres superchargere, så de kan benyttes af biler med andre mærker - uanset om de pågældende bilfabrikanter vil samarbejde om det og evt. være med til at finasiere det eller ej. Ved manglende samarbejde er det bare at sætte en kortlæser op, så man kan betale med Dankort, VISA eller andre gængse kreditkort. Så kan Tesla sætte kWh-prisen efter deres reelle udgift ved, at andre benytter deres netværk. Og de kan stadig tilbyde Tesla kunder gratis opladning eller en lavere kWh-pris end den officielle pris, der betales af alle andre.

Det er jo ikke spor anderledes end, hvis man tanker benzin på en bestemt tankstation. Der er en officiel listepris, der bliver skiltet med ude ved vejen. Og hvis man har et særligt abonnement eller kundekort, så kan det være, man får en lidt lavere pris.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 17
KimT
KimT Jan 17
Citat fra MOS
Citat fra MikaelH

Som Tesla ejere er vi hurtige til at pege fingre af Ionity, men faktum er jo også at Tesla er et lukket land. Elon har sagt at han er åben for at andre må bruge deres netværk, men de kan tydeligvis ikke blive enige om betingelserne, eller også ser konkurrenterne bare som et dårligt træk.

Mit gæt er, at konkurrenterne ikke vil støtte Teslas supercharger netværk, da de anser det for en dårlig strategi direkte at støtte en konkurrent. Hvis bilister, der kører i biler med andre mærker, kommer ind på en Tesla supercharger for at lade op, så står der jo TESLA med store, røde, lysende bogstaver lige ind i hovedet på dem. Det er nok ikke den slags, andre bilmærker har lyst til at reklamere med over for deres egne kunder.

Tænk også lige på at - her i europa - kørte Tesla med deres egen proprietære stik (Type2) ind til for ca 1 år siden. Det blev jo først insteressant for andre da de monterede CCS stik på deres lader. Og i mellemtiden er "de andre" så bl.a. gået sammen om IONITY - bakket op med div. EU tilskud

MOS
MOS Jan 17
Citat fra KimT

Tænk også lige på at - her i europa - kørte Tesla med deres egen proprietære stik (Type2) ind til for ca 1 år siden. Det blev jo først insteressant for andre da de monterede CCS stik på deres lader. Og i mellemtiden er "de andre" så bl.a. gået sammen om IONITY - bakket op med div. EU tilskud

Der er intet til hinder for, at andre fabrikanter kunne benytte Teslas proprietære Type-2 stik i deres biler, så de var kompatible med Teslas SuC. De skulle bare lave en aftale med Tesla om at få åbnet op for strømmen på deres SuC. Om det så giver mening, nu hvor CCS ser ud til at blive den gængse standard og Tesla også er gået over til CCS, er en helt anden snak.

Med CCS på alle Teslas SuC er valget vel endnu nemmere. Byg alle elbiler med CCS og lav en aftale med Tesla om at åbne op for strømmen på SuC. Enten ved at være med til at finansiere udbygningen af SuC netværket eller ved at få opsat nogle betalingsautomater med kreditkortlæsere, så alle har mulighed for at lade og betale en fast kWh-pris.

jramskov
jramskov Jan 17
Citat fra T3S7A

Men stadig dumt. De vil jo også gerne sælge bilerne. Når man som kunde skal betale et mdl abonnment, for at kunne få en ok el pris på en hurtiglader, så har man jo bundet sig til denne bestemt udbyder. På det punkt, er Ionity ( VW osv ) bare laaaangt bagefter Supercharger netværket. 
Så det eneste de får ud af det, er jo at folk blot vælger en Tesla frem for en Audi.

 Tesla SC netværket er helt sikkert langt foran, men synes nu at Ionity udbygger med nye stationer i ganske fornuftig hastighed. Mit gæt vil være at de overhaler Tesla på et tidspunkt, men standerne er så heller ikke begrænset til et enkelt bilmærke. 

jramskov
jramskov Jan 17

@RUNE2 Hyundai og Kia er også med i Ionity nu.

Nikola
Nikola Jan 17

Kunne da også forestille mig at Tesla er forbeholdne overfor at lukke op for andre kunder på SuC.
Såfremt dette evt. medfører ventetid/kødannelse på SuC (evt andre bilmodeller der lader langsomt og derfor spærrer ladere i længere tid), står Tesla pludselig med en masse sure Tesla kunder, som næppe har meget forståelse for de manglende pladser/kapacitet og de vil jo udelukkende rette vreden mod Tesla...

Synes allerede nu at der indimellem dukker lidt brødnid op, mellem ejere af M3 og MS/X når snakken falder på betaling/Ladetid etc. og dette ville formentlig blive meget værre, hvis de pludselig var "udefrakommende" der optog pladserne på SuC..... 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 17
BKC
BKC Jan 17
Det er tydeligt at bilfirmaerne bag Ionity forsøger at afskære TESLA brugen af deres ladenetværk, gennem uhørt kWh pris. Man kan jo sige at de blot gør det samme, som TESLA, beskytter deres mærker ved at give ladenetværks fordele.

Den store taber er udbredelsen af elbiler generelt. 

Man kan måske håbe at nogle af de store tankstation kæder, f.eks. CircleK, laver deres eget netværk, åbne for alle, ligesom med benzin/diesel, kunne det tænkes ??
Forummets indlæg er redigeret af BKC Jan 17
MOS
MOS Jan 17

Hold nu op, alle skal da have lov til at lade på SuC. Jo flere, jo bedre. Det er jo bare et tegn på, at flere er gået over til at køre i elbil. Hvis vi skal til at diskriminere på baggrund af bilmærker, så kan vi ligeså godt også diskriminere på baggrund af hudfarve, køn osv.

Mht. andre elbiler, der lader langsomt, så husk lige, at nogle Teslaer også lader langsomt (efter en vis opdatering!). Men det betyder jo bare, at den anden bil, der holder ved samme ladepar, kan få noget mere effekt. Så jeg tror ikke, det er så slemt endda.

Skulle der alligevel jævnligt være fuld belægning og evt. kø ved SuC, så betyder det, at indtægterne fra opladning må være store. Og så er der råd til at udvide SuC netværket til glæde for både Tesla-ejere såvel som andre elbilister og miljøet. Win-win-win-win.

MOS
MOS Jan 17
Citat fra BKC  Man kan måske håbe at nogle af de store tankstation kæder, f.eks. CircleK, laver deres eget netværk, åbne for alle, ligesom med benzin/diesel, kunne det tænkes ??

Det vil jeg da håbe. Det vil skærpe konkurrencen betydeligt, så Ionity m.fl. måske bliver tvunget til at droppe alle de dumme abonnementsordninger og åbne op med lave kWh, der er ens for alle. 

Nikola
Nikola Jan 17
Citat fra MOS

Hold nu op, alle skal da have lov til at lade på SuC. Jo flere, jo bedre.........

Skulle der alligevel jævnligt være fuld belægning og evt. kø ved SuC, så betyder det, at indtægterne fra opladning må være store. Og så er der råd til at udvide SuC netværket til glæde for både Tesla-ejere såvel som andre elbilister og miljøet. Win-win-win-win.

Overordnet/ideologisk set er jeg enig. Men i praksis er jeg helt sikker på at det ikke holder (medmindre der er så få der ville benytte sig af det så der ikke opstod kø). 
Såfremt man åbnede op for alle på SuC og der pludselig nærmest konsekvent var kø/ventetid, er jeg helt sikker på at der vil blive vild opstandelse i "Tesla-familien".
Tesla ejere vil blive utilfredse med at de er blevet "lovet" et ladenetværk (for nogen ovenikøbet gratis (betalt i startprisen?)) og nu kan de pludselig ikke få den service de kunne forvente. Søgsmål i USA etc. etc...   
Har på fornemmelsen at du MOS, er en meget rolig/tolerant person, der går helhjertet in for elbiler og derfor tager evt. "bump" på vejen helt afslappet. Men jeg er også sikker på at der er en del andre Tesla ejere, der ikke har det på samme måde

Så måske med en langsom indfasning, eks. enkelte mærker ad gangen, så man havde mulighed for at udbygge SuC/netværk i takt med efterspørgslen.

Men er selvfølgelig helt enig i ambitionen, om at alle kan lade på alle ladere....


 

 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 17
Sider: 1 2 »