Loading...
dk

Ionity mangedobler prisen | Tesla Forum

baldur
baldur Jan 17
Planen synes at være, at bilmærker der er med i Ionity kan tilbyde et specielt Ionity abonnent gratis eller billigt. Ejerne kan herefter lade til 2,5 kr, dvs lidt billigere end Tesla SC. Alle andre, herunder specielt Tesla ejere, skal betale en overpris designet til at de holder sig væk. Det er opført med EU midler, så de kan ikke bare lukke helt for at andre kan lade, ligesom Tesla har gjort, men det er intentionen. Tænk hvis man skulle vælge tankstation efter bilmærke.
Johannelund
Johannelund Jan 17
Nogle Teslabiler har (gratis SUC, de har blot betalt måske 50000 i overpris for bilen)<br />
andre ikke, de betaler så 2,7 kr pr kWh, her ville det mest rimelige jo så være at betale nogle af de 50000 tilbage til dem der har betalt det via bilen.<br />
Herefter bør alle så betale de 2,7. Og mht. abb. Ja så burde alle betale den samme nedsatte elafgift (elvarmeafgift) pt 21 øre/kWh for de kWh der er over 4000 KWh pr år.<br />
Dette ville bevirke at presset på SUC og andre ladestandere vil falde, da man så altid kan hjemmelader billigere imens man sover, og elnettet flyder med overskudsstrøm. Ps. ladehastigheden på de ældre Tesla er vel sat ned for at Skåne batteriet, men burde vel kun være sat ned for de biler der misbruger SUC som hjemmelader fordi det er gratis, os andre der sjælden er på SUC, ja vi behøver ikke den nedsatte ladehastighed,
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jan 17
MOS
MOS Jan 17
Citat fra Nikola

Overordnet/ideologisk set er jeg enig. Men i praksis er jeg helt sikker på at det ikke holder (medmindre der er så få der ville benytte sig af det så der ikke opstod kø). 
Såfremt man åbnede op for alle på SuC og der pludselig nærmest konsekvent var kø/ventetid, er jeg helt sikker på at der vil blive vild opstandelse i "Tesla-familien".
Tesla ejere vil blive utilfredse med at de er blevet "lovet" et ladenetværk (for nogen ovenikøbet gratis (betalt i startprisen?)) og nu kan de pludselig ikke få den service de kunne forvente. Søgsmål i USA etc. etc...   

Du antager vist, at der pludselig konsekvent bliver kø/ventetid, hvis SuC åbner for andre elbiler end Tesla. Hvis den antagelse er korrekt, så har du nok en pointe. Men jeg vil gerne stille et stort spørgsmålstegn ved den antagelse.

Dels er antallet af andre elbiler ikke meget større end antallet af Teslaer (dette gælder i særlig grad langtursduelige elbiler), så den procentvise stigning i antal elbiler, der kommer til at bruge SuC vil nok være relativt overskuelig.

Der vil altid være en overgangsperiode, hvor elbilister skal vænne sig til nye rutiner, så jeg forventer ikke en overflod af andre elbilister allerede på dag 1, hvor Tesla åbner op for andre bilmærker på SuC.

Hvis Tesla åbner op for SuC, så vil de jo kunne planlægge i god tid og tilpasse antallet af SuC ved at bygge nye.

Hvis der bliver meget stor rift om ladepladserne, så kan man nemt regulere det vha. almindelige prismekanismer. Hvis der f.eks. opstår kø ved en pris på 2,9 kr./kWh, så vil køen nok blive en del mindre ved f.eks. 4 kr./kWh. Hvis det ikke hjælper nok, så sæt midlertidigt prisen til 10 kr./kWh, så skal ikke-Tesla elbilister nok holde sig væk! Teslaer skal naturligvis stadig kunne lade til alm. pris.

Jeg er ret sikker på, at det vil kunne blive en god forretning, hvis man gør det rigtigt. Højere gennemsnitlig belægning på ladepladserne giver en bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen, der dermed hurtigere blibver tjent hjem. Pengene kan så hurtigt bruges på at udbygge netværket til glæde for alle.

Har på fornemmelsen at du MOS, er en meget rolig/tolerant person, der går helhjertet in for elbiler og derfor tager evt. "bump" på vejen helt afslappet. Men jeg er også sikker på at der er en del andre Tesla ejere, der ikke har det på samme måde

Det er nok ikke helt skudt ved siden af. Jeg har oplevet langt større "bump" i mit liv, end at skulle vente en time på at få ladet min bil op. Hvis man kalder kø ved ladestanderen for "bump" på vejen, så har jeg oplevet noget, der nok bedst kan beskrives som "Himalaya".

At skulle vente i kø er naturligvis ikke optimalt, men når man har prøvet noget, der er langt værre, så sætter det ligesom tingene lidt i perspektiv. Og man må bare trække på skuldrene og prøve at se det fra den positive side: F.eks. at flere kører i elbil og der bliver udledt mindre CO2 og andre skadelige røggasser. Ventetiden kan så passende bruges på at stige ud af bilen, tage en hyggesnak med andre ligesindede elbilister, eller gå en lang spadseretur for at få blodtrykket ned.

Så måske med en langsom indfasning, eks. enkelte mærker ad gangen, så man havde mulighed for at udbygge SuC/netværk i takt med efterspørgslen.

Fin og konstruktiv idé. Måske kunne man starte med at tilbyde lavere priser til de bilmærker, som bidrager økonomisk til at udbygge SuC netværket. Og fase andre bilmærker ind ved f.eks. at starte med en relativt høj kWh-pris. Ved 5 kr./kWh vil der nok kun komme et begrænset antal andre biler, da de jo så ligeså godt kan lade billigere andre steder. Så kan man skrue prisen ned i takt med at SuC netværket udbygges til at kunne håndtere antallet af andre biler.

baldur
baldur Jan 17
Det med langsomt ladende biler er nemt løst ved at tage en minutpris i tillæg til kWh pris. Det vil måske også opdrage Tesla ejere til ikke at blive hængende indtil den rammer 100% medmindre det er nødvendigt.
baldur
baldur Jan 17
Drop nu jagten på model S ejere der har gratis opladning. Det problem løser sig selv med tiden. Tesla kan måske overveje at ophøre med at sælge biler inklusiv strøm. Jeg mener ikke det er nødvendigt mere og det giver de forkerte incitamenter. Men den der allerede har det kan beholde det, større problem er det ikke.
RUNE2
RUNE2 Jan 17
Quote from MOS

Hold nu op, alle skal da have lov til at lade på SuC. Jo flere, jo bedre.

NEJ! Vi skal ikke have horder af Leo Langsom til at blokere vores SuC stationer med deres små hybrid biler, mens de gnaver burgere i sig i timevis.

Jeg tror ikke du har nogen ide om, hvor mange hybrid- og elbiler der er om 2 år - der bliver en helt anden trængsel end nu, med alle de nye modeller der kommer ud i år.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Jan 17
Nikola
Nikola Jan 17

Citat fra MOS
Citat fra Nikola

Overordnet/ideologisk set er jeg enig. Men i praksis er jeg helt sikker på at det ikke holder (medmindre der er så få der ville benytte sig af det så der ikke opstod kø)..........  

Du antager vist, at der pludselig konsekvent bliver kø/ventetid, hvis SuC åbner for andre elbiler end Tesla. Hvis den antagelse er korrekt, så har du nok en pointe. Men jeg vil gerne stille et stort spørgsmålstegn ved den antagelse..........

.........Hvis der bliver meget stor rift om ladepladserne, så kan man nemt regulere det vha. almindelige prismekanismer. Hvis der f.eks. opstår kø ved en pris på 2,9 kr./kWh, så vil køen nok blive en del mindre ved f.eks. 4 kr./kWh. Hvis det ikke hjælper nok, så sæt midlertidigt prisen til 10 kr./kWh, så skal ikke-Tesla elbilister nok holde sig væk! Teslaer skal naturligvis stadig kunne lade til alm. pris.......

Det var også derfor jeg skrev parentesen med (medmindre....). Men jeg aner ikke hvor meget søgning der ville blive på SuC fra andre. Men det var nok en rigtig god ide at undersøge dette meget grundigt inden man bare ukritisk åbnede op for andre, (så der ikke opstår trængsel og oprørsstemning omkring ladestanderne ;-) ). 

Derudover så er jeg stærk modstander af dynamisk prissætning i den størrelsesorden du beskriver. Det ville i hvert fald irritere mig grundigt, hvis man ikke havde nogen anelse om prisen ved næste lader og denne kunne skifte fra 2,5 - 10 kr/Kwh inden for få minutter (eller på turen i morgen/i ferien etc...). Man kører ned af motorvejen, Passerer lader til 2,5,- tænker jeg kan godt strække den til den næste lader.... Inden man når frem til den har prisen så ændret sig, så prisen her nu er 10,- Man kunne vel også forestille sig dyrere strøm i myldretiden, sommerferien etc. Voldsomt irriterende efter min mening  

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 17
MOS
MOS Jan 18
@Nikola Altså, overdrivelse fremmer jo forståelsen. Jeg forestiller mig ikke, at prisen skal svinge fra 2,5 til 10 kr./kWh fra det ene minut til det andet. Det er nok mere noget med, at man f.eks. prøver med 4 kr./kWh til at starte med og så finjusterer prisen med 0,5 til 1 kr. efter en indkøringsperiode, som man kan evaluere efter måske nogle måneder. Til sammenligning svinger priserne på benzin og diesel op til ca. 10% på ugentlig basis. Tilsvarende prisfluktuationer på el burde man nok fint kunne tolerere, taget i betragtning at prisen i dag svinger mellem gratis (eller at man endda får overrefusion hos Clever) og op til omkring 10 kr./kWh, afhængigt af hvor man lader op.
jramskov
jramskov Jan 18

@MOS: Jeg er enig. Det ville være godt hvis Tesla åbnede op for deres SC netværk, f.eks. med en højere pris til alle andre end Tesla'ere. Det vil give bedre infrastruktur for alle og flere penge i kassen til Tesla.

Sider: « 1 2