Loading...
dk

Tesla dømt til at betale 200.000kr | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Jan 25 '20

Undskyld men må simpelthen trække på smilebåndet over hvordan de nu også fejler hos salg. Godt at de ikke igen kunne løbe om hjørner med folk.

https://ekstrabladet.dk/biler/dansker-faar-200.000-kr.-efter-fejl-paa-teslas-website/7973998

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Jan 25 '20
koden
koden Jan 26 '20

Jeg havde da også selv kørt sagen ud, hvis det var mig.

Men jeg synes afgørelsen er urimelig hård.

Han skulle have været tilbudt en anden bil til en god pris, eller evt. mindre beløb som plaster på såret.

 

P85DK
P85DK Jan 26 '20

Key point er jo den personlige kommunikation med Tesla. Det er svært at argumentere for at en køber skal have bedre styr på en realistisk pris end ens egen sælger, og dermed at køber har handlet i ond tro. Når det er sagt, så er det kedeligt at de ikke kunne løse det uden indblanding af retssystemet. Pæn hård straf at Tesla skal betale en ikke realiseret 'rabat' i stedet for at vedkommende kan købe en bil hos Tesla med 200.000 kr. nedslag i afgiften. Det er jo reelt den danske stat der er blevet snydt for de 200.000 kr.

baldur
baldur Jan 27 '20

Er det amerika? Erstatninger i Danmark er normalt ikke så groteske. Manden har i et døgn troet at han havde et rigtigt godt køb før han blev skuffet. Som erstatning for den skuffelse modtager han nu 200k. Samtidig er der tonsvis af folk der kører med dårlige batterier, charge gate og meget andet, som ingenting får. Det er ikke "justice".

Bianco
Bianco Jan 27 '20

Alt andet lige så er det godt at Tesla får et lap over fingrene for ikke at overholde markedsføringsloven - en lov de har haft svært ved at forstå/overholde siden 2014. 

MikaelH
MikaelH Jan 27 '20
Quote from koden

Han skulle have været tilbudt en anden bil til en god pris, eller evt. mindre beløb som plaster på såret.

Enig. Enten skulle han have et lille plaster på såret, eller også skulle  de 200.000kr være betinget af køb af en ny bil hos Tesla.  

P85DK
P85DK Jan 27 '20

@Bianco - enig

@baldur - det er jo ikke en vurderet erstatning. De 200.000 kr. er jo et konkret dokumenteret beløb, så du kan ikke tale om amerikanske tilstande. Og det har jo intet at gøre med hvad andre Tesla ejere er blevet og bliver udsat for.

Årsagen til at den går hele vejen er jo nok at Tesla har satset på at størrelsen af beløbet alene ville betyde at det aldrig ville komme til en dom. Men som skrevet så er det navit at tro at kunden skal have et større vidensniveau end sælgeren om prissætningen på en brugt bil.

MOS
MOS Jan 27 '20

Man kan ikke betinge det af, at manden køber en anden bil hos Tesla. Det var en specifik bil, han lagde billet ind på. Og han er muligvis ikke interesseret i andre biler end netop den ene bil. Tesla har givet ham et tilbud og det skal de naturligvis overholde. Imidlertid blev bilen solgt til anden side, mens sagen kørte, så som landet lå, havde Tesla ikke mulighed for at opfylde deres forpligtelse længere. Der er således ikke andre muligheder end en erstatning på de 200.000,-, hvis manden ikke skal stilles ringere end med det gode tilbud.

Når det er sagt, så ville jeg også være mere end tilfreds med de 200.000,-. Det er virkelig et rap over nallerne til Tesla og mon ikke der sidder en sælger med over gennemsnitligt røde ører? Fejl sker af og til, så jeg håber, at sælgeren slipper med en alvorlig samtale og ikke mister sit arbejde. Jeg har også selv lavet alvorlige fejl på mit arbejde, men heldigvis blev de opdaget, inden det kom til at koste rigtig mange penge.

Her har retten dog sat et eksempel. Et tilbud skal overholdes. Alternativet ville være det rene anarki, hvor sælgere frit kan reklamere med fiktivt lave priser for at lokke kunderne ind i butikken, og når så handlen skal forsegles, så stiger prisen lige pludselig.

KimT
KimT Jan 27 '20

Hvis man som bilforhandler med adresse i DK ikke har styr på afgifter - og sælger en bil til en mand uden afgift, tja i min bog er bøde berettiget nu når de ikke kan sælge ham en anden bil til den pris.

Men forkert pris eller ej - man har jo også tidligere hørt at den bil som er blevet købt, i mellemtiden nåede at blive solgt til en anden - også selv om den nåede at blive betalt !