Loading...
dk

Roaming mellem EON og Clever m.fl | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Jan 29 '20



Det bliver lækkert for os der ikke kan lade hjemme :-)
Min arbejdsgiver får installeret Clever, og jeg har EON all inclusive, så det vil være fedt at kunne lade på arbejde uden at skulle betale mere. 

jramskov
jramskov Jan 29 '20

Ja, det måtte de gerne få implementeret inden udgangen af 2018 ;-) 

selsoe
selsoe Jan 29 '20

Eon og Clever skal tvinges til at åbne deres netværk, ikke bare for hinanden men også for dem som ikke er abonnenter, med et max på kWh-prisen. Gerne med regler på EU-niveau. Status quo hører ingen steder hjemme.

Voyager4DK
Voyager4DK Jan 29 '20

Jeg er helt enig om at EON og Clever bør tvinges til at åbne op.

Men spørgsmålet er så bare om ikke regler for dette ikke også ville tvinge Tesla til at åbne op for deres super chargers også? Og kan/vil de det? De har CCS, men de skal så finde ud af hvordan betaling skal udføres og skal måske tilføje en skærm til hver lader.

selsoe
selsoe Jan 29 '20

Det vil det givetvis, og det er måske også rimeligt, men Teslas SuperChargers adskiller sig også på afgørende punkter:

1. De er 100% finansiereret af Tesla selv, modsat flere andre udbydere som har fået offentlig støtte.
2. De står på privat grund (så vidt jeg ved). Tesla laver vist aftaler med ejere af restauranter, tankstationer etc om opsætning af SuperChargers. Eon/Clevers ladere står i det offentlige rum på gader og stræder, med tilhørende parkeringspladser der dermed ikke er tilgængelige for andre end deres egne kunder. Det er en ret uhørt frihed de har fået vil jeg sige.

PeterE
PeterE Jan 29 '20

Ehm, og ja - det kunne da være fedt. Men hvordan kan I forsvare at 'tvinge' markedsaktører til dele deres infrastruktur med hinanden? Det er noget andet med 3/4/5G licenserne og deres roaming. Men så vil I også tvinge Cirkle K og Q8 til at tage imod hinandens betalingskort og til at have samme priser? Dvs en form for kartel, og det elsker vi jo heller ikke...

selsoe
selsoe Jan 29 '20

Man kan tvinge dem til at konkurrere. Har du først valgt en udbyder, er du reelt bundet til den udbyder og kan ikke bruge den anden uden at betale en urimelig overpris der gør det så uattraktivt at det reelt ikke er interessant. At skifte udbyder koster reelt en ny ladeboks, dvs. omkostninger på op til 10.000 kr eller mere.

Og så kan vi også diskutere om vi skal reservere kostbare offentlige arealer til private at ladeklubber kan parkere og lade deres biler. Det bør være offentligt tilgængeligt og det er det reelt ikke idag.

Og jo Eon/Clever har deres egen infrastruktur, men de benytter sig i høj grad også af offentlig infrastruktur.

PeterE
PeterE Jan 29 '20
Citat fra selsoe

Man kan tvinge dem til at konkurrere. Har du først valgt en udbyder, er du reelt bundet til den udbyder og kan ikke bruge den anden uden at betale en urimelig overpris der gør det så uattraktivt at det reelt ikke er interessant. At skifte udbyder koster reelt en ny ladeboks, dvs. omkostninger på op til 10.000 kr eller mere.

Og så kan vi også diskutere om vi skal reservere kostbare offentlige arealer til private at ladeklubber kan parkere og lade deres biler. Det bør være offentligt tilgængeligt og det er det reelt ikke idag.

Og jo Eon/Clever har deres egen infrastruktur, men de benytter sig i høj grad også af offentlig infrastruktur.

Jeg er 100% uenig, har EON abonnement og ladeboks hjemme. Og et Clever kort på toppen når de er eneste alternativ til SuC og destination charging. 
 
Markedsaktørerne investerer og det skal vi understøtte.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 29 '20
MOS
MOS Jan 29 '20

Jeg synes det ville være fint, hvis alle ladenetværk blev tvunget til at åbne op for hinandens kunder f.eks. med en EU-dikteret max. pris pr. kWh. Endnu bedre at alle blot kunne blive enige om at skilte med en fast kWh-pris, som alle får (ligesom literprisen på en tankstation). Der mangler helt klart noget konkurrence, hvor de nuværende forhold reelt gør, at man er bundet til sin udbyder.

Jeg ville heller ikke have noget problem med, hvis Tesla så blev tvunget til at åbne deres SuC op for andre bilmærker. Det vil naturligvis kræve, at de laver et betalingssystem og måske en skærm til hver lader. Men det vil også give ekstra indtægter, da der så vil komme flere biler for at lade, så ladeinfrastrukturen bliver bedre udnyttet. Disse indtægter kunne så gå til at udbygge SuC netværket i takt med at behovet vokser.

Jeg har dog svært ved at se, hvordan Tesla kan blive tvunget til at åbne op, da de har deres egne private superchargere placeret på privat grund. Hvis man tvang Tesla til at åbne op, ville det svare til at man tvang mig til at åbne op for min egen private hjemmeladeboks hjemme på min egen private matrikel. Nuvel, den er faktisk allerede åben - man kan finde den på plugshare...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 29 '20
selsoe
selsoe Jan 29 '20

Citat fra PeterE
Jeg er 100% uenig, har EON abonnement og ladeboks hjemme. Og et Clever kort på toppen når de er eneste alternativ til SuC og destination charging.    Markedsaktørerne investerer og det skal vi understøtte.
Jamen det er vel fordi du har kørselsbehovet til at kunne retfærdiggøre sådan et abonnement. Og har man det er det også en glimrende løsning. Jeg er sådanset ikke imod abonnementsmodellen, overhovedet, jeg er bare imod at det er den eneste måde man kan være kunde hos dem og at de offentlige ladestandere kun henvender sig til de kunder. Jeg ved at jeg kan betale 6 kr (efter at have betalt 350 for en ladebrik), men lad os være ærlige: Det er mere et signal om at jeg skal holde mig væk.   Det er i det hele taget et marked der er præget af vild uigennemsigtighed og lige så vilde prissving alt efter hvem man er, kombineret med at laderne er svært tilgængelige fordi man skal have anskaffet ladebrikker eller apps installeret for at bruge dem. Det kan gøres meget enklere og med en mere fri konkurrence og det er sådan set det jeg efterlyser.
jramskov
jramskov Jan 30 '20

Vi har EON abbonnement fordi det kan betale sig for os, men jeg synes det er et problem det kræver et abbonnement hvis man vil lade til en fornuftig pris. Som minimum burde roaming være muligt så man kan nøjes med ét abbonnement. Hvis deres indtjening i stedet primært baserede sig på salg af kWh, ville incitamentet til at sætte flere ladestandere op også være større.

PeterE
PeterE Jan 30 '20

Jeg skal forsøge ikke at træde for mange over tæerne. 

Men alle som har et kørselsbehov på over 1200 km om måneden, skulle få sig en all inkl aftale med EON eller Clever, eller en ladeboks fra EVSE, FDM eller lign og derved delvis refusion af el-afgiften. Alt andet er spild af tid og overtænkning af nogle meget, meget komplicerede regnestykker.  

Og ja, så har vi alle hørt om en gut/gutinde med en Aygo der kan køre til Rom på en tank benzin - og så kan man jo bare købe den.

Johannelund
Johannelund Jan 30 '20
Jeg vil mene at løsningen for at få de forskellige ladeudbydere til at åbne op for konkurrenterne hvor konkurrenterne dog betaler en overpris er ret simpel, ladeudbyderne er på nuværende fritaget for elafgift, denne fritagelse kunne indrages hvis man ikke åbner, så konkurrencen imellem selvskaberne vil på dem til at åbne. I samme ombæring kunne man ved hjemmeladning lave samme regel med reduceret elafgift som man har hvis ens bolig er registreret som elopvarmet, dvs al forbrug over 4-5000 kWh om året er til reduceret elafgift. Og vi skal over på elbiler fordi med den fordobling af vindkraften der er planlagt, skal forbruget også op, i stedet for som på nuværende at man stopper mange vindmøller når det blæser.
selsoe
selsoe Jan 30 '20

Citat fra PeterE

Jeg skal forsøge ikke at træde for mange over tæerne. 

Men alle som har et kørselsbehov på over 1200 km om måneden, skulle få sig en all inkl aftale med EON eller Clever, eller en ladeboks fra EVSE, FDM eller lign og derved delvis refusion af el-afgiften. Alt andet er spild af tid og overtænkning af nogle meget, meget komplicerede regnestykker.  

Og ja, så har vi alle hørt om en gut/gutinde med en Aygo der kan køre til Rom på en tank benzin - og så kan man jo bare købe den.

1. Kan ikke få regnestykket med 1200km/md og EON/Clever-aftale til at gå op økonomisk.
2. E
n ladeboks fra EVSE, FDM eller lign. løser jo ikke problemet med offentlig ladning. Det er stadig 6 kr/kWh.
3. Jeg har allerede en ladeboks. Hvorfor skal jeg købe en ny ladeboks hjemtil for at lade billigere når jeg er ude?

PeterE
PeterE Jan 30 '20
Citat fra selsoe

Citat fra PeterE

Jeg skal forsøge ikke at træde for mange over tæerne. 

Men alle som har et kørselsbehov på over 1200 km om måneden, skulle få sig en all inkl aftale med EON eller Clever, eller en ladeboks fra EVSE, FDM eller lign og derved delvis refusion af el-afgiften. Alt andet er spild af tid og overtænkning af nogle meget, meget komplicerede regnestykker.  

Og ja, så har vi alle hørt om en gut/gutinde med en Aygo der kan køre til Rom på en tank benzin - og så kan man jo bare købe den.

1. Kan ikke få regnestykket med 1200km/md og EON/Clever-aftale til at gå op økonomisk.
2. E
n ladeboks fra EVSE, FDM eller lign. løser jo ikke problemet med offentlig ladning. Det er stadig 6 kr/kWh.
3. Jeg har allerede en ladeboks. Hvorfor skal jeg købe en ny ladeboks hjemtil for at lade billigere når jeg er ude?

Du må regne forkert :)

Og hvis du kører så mange km at nattens opladning ikke er nok, så kører du i gennemsnit så meget at alle all inkl aftalerne kan betale sig for dig.  
 
SuneH
SuneH Jan 30 '20
Citat fra PeterE

J

Men alle som har et kørselsbehov på over 1200 km om måneden, skulle få sig en all inkl aftale med EON eller Clever, eller en ladeboks fra EVSE, FDM eller lign og derved delvis refusion af el-afgiften. Alt andet er spild af tid og overtænkning af nogle meget, meget komplicerede regnestykker.  

Peter, det er ikke så simpelt som du gør det til.

Vi har fx solceller, og kan derfor ikke få refusion. Det har jeg for nyligt forhørt mig om hos Sperto, som afviste. Ligeledes gør EON. Hvis jeg lader i dagtimerne er det langt hen af vejen på min egen strøm (i hvertfald om sommeren) - dermed kan man ikke regne med fx 2,25 kr for en kWh i snit.

Hvis man allerede HAR en installation - fx bruger sin UMC via et alm rødt stik - koster en standard installation alligevel 8000,- hos fx Clever. Og lad os nu bare sige, at jeg kører 2000 km/md og dermed skal bruge 400 kWh på det. Og lad os sige at de koster mig 2,10 kr i snit. Det er så 840 kr hvis jeg betaler strømmen selv. Et all inclusive koster 799 hos Clever. Dermed sparer jeg kun 41 kr om måneden. Men jeg har jo betalt 8000 for installationen for at spare 41 kr/md!

Det giver en simpel tilbagebetalingstid på (8000/41) = 195 måneder eller 16 år. Normalt ikke det jeg vil kalde en god investering.

At jeg så kan lade gratis på Clever ude i byen er irelevant, da jeg stort set altid lader hjemme - og på langture har jeg fri SuperCharging.

Ice2EV
Ice2EV Jan 30 '20

Vi kører ca 22-2500 km om måneden og har et EON abonnement ud fra den tese at det er rart at udvide Tesla's netværk til yderområder. Men der er bare yderområder hvor EON dækker bedre end Clever og omvendt.

Hvis de kan lave et samarbejde om UFC'ere, så burde der ikke være så langt til et samarbejde om roaming. Om roaming skal være inklusiv i all inclusive aftaler eller om der skal være en roaming takst er mig ligegyldigt. Men 5-8 kr pr kW virker på mig som overkill eller et ønske om, at jeg ikke kommer på deres lader.

De 3-5 gange om året vi lader udenbys på ikke Tesla/EON lader kan tælles på 1 hånd, så om vi skal smide 300 kr for en tank, det overlever vi nok..... Men det burde bare ikke være så svært.

Sæt da bare et dankort på standeren og så suger vi strøm. Et dankort er trådløst idag, er der nogen forskel til en brik?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 30 '20
jramskov
jramskov Jan 30 '20

@Ice2EV Hørt! 

Har set billeder på Fjæsen at der er blevet installeret kreditkortbetaling op på CLEON laderne i Fredericia. Har dog ikke set nogen melding om at det er brugbart endnu.

PeterE
PeterE Jan 30 '20
Citat fra jramskov

@Ice2EV Hørt! 

Har set billeder på Fjæsen at der er blevet installeret kreditkortbetaling op på CLEON laderne i Fredericia. Har dog ikke set nogen melding om at det er brugbart endnu.

 Ja, og på en del EON ladere kan man også betale med EasyPark. Om det så er nemt og billig skal jeg ikke være dommer over, men det er i al fald muligt. 

PeterE
PeterE Jan 30 '20
Citat fra SuneH
Citat fra PeterE

J

Men alle som har et kørselsbehov på over 1200 km om måneden, skulle få sig en all inkl aftale med EON eller Clever, eller en ladeboks fra EVSE, FDM eller lign og derved delvis refusion af el-afgiften. Alt andet er spild af tid og overtænkning af nogle meget, meget komplicerede regnestykker.  

Peter, det er ikke så simpelt som du gør det til.

Vi har fx solceller, og kan derfor ikke få refusion. Det har jeg for nyligt forhørt mig om hos Sperto, som afviste. Ligeledes gør EON. Hvis jeg lader i dagtimerne er det langt hen af vejen på min egen strøm (i hvertfald om sommeren) - dermed kan man ikke regne med fx 2,25 kr for en kWh i snit.

Hvis man allerede HAR en installation - fx bruger sin UMC via et alm rødt stik - koster en standard installation alligevel 8000,- hos fx Clever. Og lad os nu bare sige, at jeg kører 2000 km/md og dermed skal bruge 400 kWh på det. Og lad os sige at de koster mig 2,10 kr i snit. Det er så 840 kr hvis jeg betaler strømmen selv. Et all inclusive koster 799 hos Clever. Dermed sparer jeg kun 41 kr om måneden. Men jeg har jo betalt 8000 for installationen for at spare 41 kr/md!

Det giver en simpel tilbagebetalingstid på (8000/41) = 195 måneder eller 16 år. Normalt ikke det jeg vil kalde en god investering.

At jeg så kan lade gratis på Clever ude i byen er irelevant, da jeg stort set altid lader hjemme - og på langture har jeg fri SuperCharging.

Sune, du har ret - og jeg gør det kun simpelt fordi simplicitet nu en gang er det bedste udgangspunkt for den her type beslutninger. Og ja, det er mere kompliceret fordi du allerede har billig strøm. Husk at dit benzin/diesel alternativ også koster - og så 'sparer' du nok mere end 41 kroner? :) 

Sider: 1 2 »