Loading...
dk

Årlige omkostninger til vedligehold | Tesla Forum

gw
gw Oct 30 '14

Hej Tesla ejere 

Jeg har sat et budget op omkring anskaffelse af en Tesla. Umiddelbart kan jeg se at servicekontrakt ikke kan betale sig. Måske bare ligge de 6K hvert andet år (oder wie?), det burde der vel ikke ske noget ved, bremserne burde kunne klare 2 år/40000km right? Jeg kører "morfar" kørsel, så ikke noget voldsomt, så i forhold til dæk hvad skal man regne med der, hvad er Jeres erfaring, holder de 2 år, 3år?

Hvad er Jeres årlige udgifter til service i real life, og hvad er med i den udgift (dæk, service, mere?)

Niels
Niels Oct 30 '14

Bremser holder helt sikkert 2-3 gange længere end andre biler Måske 10 år, ingen ved man jeg kan sige de er både store og meget effektive og bruges stort set ikke, man bruger motorbremse det meste af tiden og kun de normale bremser til nød og til at få bilen til at holde helt stille.

mht. Til dæk afhænger det nok af hvilken model du påtænker. En model s bruger IKKE mere dæk end andre biler. Men vær opmærksom på at det er meget fristende ikke at køre som andre. Et let svip med foden og du ser de andre i bakspejlet. Accelerationen er stærkt vanedannene, og du vil opdage at du pludselig finder ud af hvorfor du tidligere køre morfar kørsel. Det er mentalt svært i en tesla.

alt fra 5.000-40.000 km er muligt. 25.000 km ser ud til at være der jeg rammer (har kørt 15.000 km nu), og det er mere end hvad jeg havde håbet. Et sæt dæk koster ca. 9000 kr, så realistisk koster det ca 35 øre/km give and take.

hvis du køber service pakke på 4år koster hver service kun 4500 kr inkl dele. Min 207sw plejer at koste mere når den er til service. Hvis du undlader årligt service på så dyr en bil kan det i sidste ende koste mere i afskrivning når den sælges. Jeg ville ikke undvære det.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 30 '14
gw
gw Oct 31 '14
Tak for svaret Niels.
MrCoffee
MrCoffee Oct 31 '14
Hej Gw, jeg var i tvivl om det samme og har fravalgt det. Vi kører ca 15-20.000 om året, det kan nok sagtens være at det stiger med den køreglæde der venter, men Tesla selv sagde at jeg bare skulle holde øje med dæk og bremser, for herefter at komme ind hvert 1,5- 2 år. Jeg tror ikke som Niels at det påvirker min gensalgsværdi, blot man passer på sin Tesla. Men kørte jeg mere ville jeg nok snuppe servicepakken.
Bendix
Bendix Oct 31 '14

Jeg kan slet ikke se at servicepakken stadig udbydes, den er ihvertfald ikke på konfiguratoren dd.
Servicepakken er kun en god ide hvis man kører optil 20.000 km årligt. Kører man længere ryger man ind under at man skal ind for hver 20.000 km og ens aftale slutter således ved 80.000 km og længe før de 4 år. Det var ihvertfald sådan en Tesla rep forklarede det for mig.
Mit kørselsbehov er 35-45.000 km/år og jeg blev frarådet servicepakken og tilrådet service en gang årligt eller pr 40.000 km af Tesla rep'en.

gw
gw Oct 31 '14
Igen tak for svar og input. Jeg prøver at regne med dæk til 7500kr og service hvert andet år.
Niels
Niels Oct 31 '14

Helt enig i at biler med høje km/år ikke nødvendigvis får det bedste udbytte ved service pakker a 4 år/80.000 km. Dog er der en rabat på 20% ved pakker. "break-even" forsvinder således først ved 24.000 km. Køre man mere per år kan enkeltservice 1 gg. årligt give bedre mening. Bedste udnyttelse af rabatten fås hvis man køre omkring 18-20.000 km per år. Mere eller mindre vil gøre rabatten mindre fordelagtig. Hvis servicepris senere stiger har man dog fordel af at have låst prisen. Hvis den falder betaler tesla normalt diffen tilbage.

mht. Til dæk slidtage kan jeg tage fejl, men så længe det er ukendt/usikkert skal man nok lægge budget ud fra et konservativt skøn. Hvem ved, måske ruller jeg 35.000 km på første sæt. Jeg tror det nu ikke.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 31 '14
Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Jeg valgte også servicepakkerne fra, ikke så meget på grund af de antal kilometer jeg kører om året, mere fordi jeg blev nærrig og ikke ville betale næsten 6000 kroner for et serviceeftersyn på en bil der ikke kræver ret meget i service, jo tak der følger nye bremseskiver med når du får lavet et service, men altså... hvor tit skal de lige skiftes?

Jeg valgte at få lavet service i Drammen i Norge ved 20.000km. Det endte med at koste mig 7.500 gode danske kroner, men så var det med 3 overnatninger, færge tur/retur og service ved Tesla, samt lidt at spise  undervejs, nok den billigste 3 dages miniferie vi længe har haft :-)

/Martin