Loading...
dk

Udregning - hvad koster det at eje en Tesla | Tesla Forum

Kemp
Kemp Feb 5 '20

Hej Alle,

Jeg har prøvet, med min måske mangel på excel skills, at lave en udregning på hvad det koster at have en Tesla og hvor meget man evt. sparer på skifte fra ICE. eller skifte til ex. Clever abonnement.

Man kan også se forskel på Clever og Evse abonnement.

Hvis i finder fejl eller har rettelser, eller gode ideer, må i meget gerne skrive retur, så vil jeg prøve at lave et værktøj der kan bruges af evt. nye og gamle Tesla ejere :)

Link til dokument:

https://we.tl/t-iowcdIMgmJ

Forummets indlæg er redigeret af Kemp Feb 5 '20
Bianco
Bianco Feb 5 '20

Hvis du skal sammenligne, så skal du principielt ikke have låneomkostninger med, men derimod værditab per måned.

Alternativt giver det selvfølgelig mening for dig at sammenligne finansieringsomkostninger med en alternativ ICE fra ny, hvis du står og skal vælge mellem en Tesla og en specifik ICE.

Vedlagte billede er fra 2018

Bianco
Bianco Feb 5 '20

Jeg har haft disse omk. på 63.000 km / 3 år i en Model S (ud over afskrivning)

• Sommerdæk   6.000
  • Skifte sommerfælg (bytte vinter sommer gummi)   5.500
  • El 15.000 KwH a 2,2 – 1,05 – 0,40   11.250
  • Forsikring   19.500
  • Stort service   7.500

Driftsomk.   49.750   Driftsomk. Per km     kr. 0,78

(el "-1,05" pga at jeg trækker afgiften fra i mit momsregnskab & "-0,40" pga elvarme) 

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Feb 5 '20
Kemp
Kemp Feb 5 '20
Citat fra Bianco

Hvis du skal sammenligne, så skal du principielt ikke have låneomkostninger med, men derimod værditab per måned.

Alternativt giver det selvfølgelig mening for dig at sammenligne finansieringsomkostninger med en alternativ ICE fra ny, hvis du står og skal vælge mellem en Tesla og en specifik ICE.

Vedlagte billede er fra 2018

mit regneark tager mest udgangspunkt i at skifte en eksisterende ICE ud med Tesla, men god ide med at udregne værditab,  ser det dog som en stor opgave - 1.prisregulering ved Tesla er en joker - 2. hvilke biler skal det holdes op mod - kræver en database. 
Forummets indlæg er redigeret af Kemp Feb 5 '20
Bianco
Bianco Feb 5 '20
Citat fra JacobKbhS

@Bianco - den med at trække afgiften fra i dit momsregnskab - hvordan fungerer det..? 

Mit firma fakturer mig 100,- per år for at stille en ladeboks til rådighed på min privat adresse. firmaet har derfor betalt udgiften til indkøb og montering af ladeboks (firmaet straksafskriver ladeboksen).

Jeg aflæser elmåleren (dedikeret til ladeboksen) og informerer firma om f.x 1.000 kWh forbrugt til elbil siden sidste måling. Firma skriver 1.000 x 0,88 kr på momsafregning med skat, under elafgift udlæg (= til firmas fordel) og betaler derfor 880,- mindre til skat. Firma udbetaler derefter 880,- plus moms = 1.100,- kr til mig.

Boomle
Boomle Feb 5 '20

Der er jo ingen forskel på den ordning Bianco bruger, og så den f.eks. EVSE stiller til rådighed. Den eneste forskel er, at lejen er kr. 100 pr. år, og der kan man så diskutere om det er "markedsmæssige" vilkår, men det må man jo lade skat om ;)

Bianco
Bianco Feb 5 '20
Citat fra JacobKbhS

Men er den moms-løsning stadig lovlig..? Den lyder for god til at være sand...

Det er helt efter bogen, og det samme Tesla, eon, Clever, ioniqtqtrtr(?) gør.  

jesperj
jesperj Feb 24 '20

Hej alle

Jeg går selv og leger lidt med tanken om at skifte min relativt-nye-diesel-hakker ud med en Model 3 og noget af det jeg har lidt fokus på er hvad dyret egentligt koster at have pr. måned. Jeg er godt klar over at indkøbsprisen er rimelig høj, men det vil jeg i første omgang se lidt bort fra.

we.t dokumentet der linkes til i #1 er desværre dødt - kunne det evt. gøres tilgængeligt igen?

Er der andre gode måneds-baserede beregninger derude?

Ice2EV
Ice2EV Feb 24 '20

Prøv at find brugeren "husfeldt" måske han stadig har hans regneark fra sidste forår. Det er meget udførligt.

Vores koster 3000 mere i forskring end vi plejede på en Mercedes C200.

Til gengæld giver vi kun 579 for strøm hos EON. Dog var det en intropakke, tænker det nok nærmere er 679 eller 729 nu om dage.(der betalte vi ca 1900-2200 om måneden for benzin tidligere)

Det virker på den måde at EON/Clever/Evse måler det du lader og køber hos dit elselskab, som de så refunderer med eks 2,32 kr/kW. Vores EON fik vi først efter 1 måned, så vi har pt betalt 5211 kr i abonnement og fåret refunderet 8853 kr.

VI har kørt 29.000 km på 10 måneder og 12 dage.

Der er fordele og ulemper ved alle biler også Tesla model 3.

Fordele: sjov, stille, billig i drift, undervogn føles hammer fed, ny funktioner dukker op af og til ved opdateringer. Ranger service, de dukker bare op i din indkørsel eller på arbejdet. Basic autopilot er rigeligt i mine øjne.

Ulemper: papdøre(men nok mest fordi det er rammeløse ruder)manglende elbagklap, manglende mulighed for træk ved biler produceret før 12/4 2019. Kan være besværligt at kontakte service.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 24 '20
Bianco
Bianco Feb 24 '20

Største omkostning er afskrivning og renteudgift - regn med samme som på en bensinbil, så er du på den sikre side.

Dernæst forsikring, el (0,2 til 0,5 kr per km) og dæk (0,1-0,2 kr per km)

fmm1000
fmm1000 Feb 25 '20
Vedr. Ulemperne. Elbagklap kan efterminteres. Vist også foran. Dørenes lyd kan forbedres ved at lægge støjisolering i.
simoncph
simoncph Feb 25 '20

Denne video citerer en ny rapport fra USA, der viser at Tesla Model 3, er den bil der pt. holder værdien bedst. 

En alm. bil mister 19% af sin nyværdi det første år, og 15% pr. år de efterfølgende 2 år.

En Model 3 mister pt. cirka kun 5,5% det første år på det amerikanske marked.

Om samme forhold gør sig gældende på det danske marked (hvor den ikke har været på banen ret meget mere end et år nu) bliver interessant at se.

Why Tesla Model 3s Are Depreciating So Slowly
https://www.youtube.com/watch?v=qH-5B7w7jKQ

Forummets indlæg er redigeret af simoncph Feb 25 '20
jramskov
jramskov Feb 25 '20

Det er umuligt at vide hvad en Tesla Model 3 der købes nu vil være værd om f.eks. 3 år. Udviklingen går hurtigt, hvad er specs på en ny Model 3 til den tid ud? Vores er uden FSD pakken og med HW2.5, så allerede "forældet" og de har også opgraderet EPA range på vores Model 3 LR AWD i 2020 udgaven fra 310 til 320 miles. Hvad med Model Y, vil den have en indflydelse? 

Nikola
Nikola Feb 25 '20

Citat fra Ice2EV
..........  Det virker på den måde at EON/Clever/Evse måler det du lader og køber hos dit elselskab, som de så refunderer med eks 2,32 kr/kW. Vores EON fik vi først efter 1 måned, så vi har pt betalt 5211 kr i abonnement og fåret refunderet 8853 kr.

Derudover har du så også betalt for din strøm... Formentlig således at de 8853 i refusion, har givet et mindre overskud. Men det er ikke således at du har fået over 3,5 k ( 8853 - 5211) tilbage for strøm og dermed har haft overskud ifm. køb af "brændstof"  

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Feb 25 '20
Ice2EV
Ice2EV Feb 25 '20

Det er korrekt. Men jeg har betalt 1,70/kW, og fået 2,32. 

Rundt regnet er det vel ca 60 øre pr kWt ro 4000 kWt= 2400 kr som jeg reelt kan fratrække de 5211 kr.

Det har altså koster noget der ligner 2800 for at køre 29.000 kr. Det er da noget billigere i forhold til benzin eller diesel drift.

Nikola
Nikola Feb 25 '20

Citat fra Ice2EV

Det er korrekt. Men jeg har betalt 1,70/kW, og fået 2,32. 

Rundt regnet er det vel ca 60 øre pr kWt ro 4000 kWt= 2400 kr som jeg reelt kan fratrække de 5211 kr.

Det har altså koster noget der ligner 2800 for at køre 29.000 kr. Det er da noget billigere i forhold til benzin eller diesel drift.

Helt sikkert meget billigt brændstof. Især hvis man kører mange km, så er en brændstofudgift på kun 4-500,- om måneden lækkert (efter lidt overskud på refusionen).  

MOS
MOS Feb 26 '20
Citat fra simoncph

Denne video citerer en ny rapport fra USA, der viser at Tesla Model 3, er den bil der pt. holder værdien bedst. 

En alm. bil mister 19% af sin nyværdi det første år, og 15% pr. år de efterfølgende 2 år.

Om samme forhold gør sig gældende på det danske marked (hvor den ikke har været på banen ret meget mere end et år nu) bliver interessant at se.

Jeg tror ikke, du skal regne med, at de 5,5% gælder for det danske marked. I USA har der været et en tax credit på 7500 $, som er nu er bortfaldet. Det gør det alt andet lige 7500 $ mindre interessant at købe en ny Tesla end året før, hvilket i stedet får folk til at kigge efter alternativer på brugtmarkedet. Det vil naturligt trække brugtpriserne tilsvarende op. Så de 5,5% kan nok til dels tilskrives en kunstig og midlertidig uligevægt på brugtmarkedet, der er skabt af de ændrede forhold vedr. tax credit.

Vildgut
Vildgut Feb 26 '20

Quote from MOS
Citat fra simoncph

Jeg tror ikke, du skal regne med, at de 5,5% gælder for det danske marked. I USA har der været et en tax credit på 7500 $, som er nu er bortfaldet. Det gør det alt andet lige 7500 $ mindre interessant at købe en ny Tesla end året før, hvilket i stedet får folk til at kigge efter alternativer på brugtmarkedet. Det vil naturligt trække brugtpriserne tilsvarende op. Så de 5,5% kan nok til dels tilskrives en kunstig og midlertidig uligevægt på brugtmarkedet, der er skabt af de ændrede forhold vedr. tax credit.

God pointe...tænker det er ligesom værdien med  Model S herhjemme, på dem købt før 2016~

jesperj
jesperj Feb 27 '20

Tak for svarene folkens. Jeg vil regne lidt på det.

PS. Jeg var ude og prøvekøre en M3 Performance den anden dag, den er jævnt snappy...

jramskov
jramskov Feb 28 '20

"Jævnt" :D