Loading...
dk

Faldende batterikapacitet | Tesla Forum

Udsulle
Udsulle Feb 6 '20
Hej forum.
Jeg har en TM3P som jeg fik i oktober måned 2019. Da den var ny kunne jeg lade den op til 100% og 499 km. Nu idag hvor den har kørt 17.000 km, så kan jeg lade op til 99% og 476 km. Jeg lader 1-2 gange ugentligt til 100% på Clevers hurtigladere ved Fredericia / Nyborg, ellers er alt andet opladning hjemme med 11 kw og til 80%. Iøvrigt bruger jeg bruger kun km visningen fra tid til anden til tjek, ellers er bilen altid i procent visning :-) 

Mit spørgsmål går på, det jeg oplever med fald i procent og km, er det hvad jeg skal forvente og skal jeg forvente det fortsætter længere ned i kapacitet og ydelse. 

Pft

fmm1000
fmm1000 Feb 6 '20
Det er nok hvad du må forvente. Hvis du kan undgå ladning til 100 pct er det optimalt. 90 pct skulle være OK. Dog, hvis du har brug for 100 pct ladning, så gør du det bare, men alt andet lige vil du få lidt mere degradering. Erfaringerne viser, at degraderingen er størst i starten, hvorefter den aftager med tiden.
fmm1000
fmm1000 Feb 6 '20
BOF har ret at dit rækkeviddetab ligger i den høje ende. Jeg har tabt 30 km på 260.000 km i en 85D. Tesla vil helt sikkert sige, der er normalt.Km-tallet i instrumentbrættet har ikke noget med vinter at gøre. Det er en konstant som er beregnet ud fra den amerikanske epa-køre-cyklus. Det bedste du kan gøre for rækkevidde er at knalde 18 tommer på bilen. Det vil give 5-10 pct mere rækkevidde. Kan du finde nogen 18 tommer (det kan du nok ikke) med aero-cover vil det give 3-5 pct mere.
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 6 '20

Når i angiver tabte km er det så ud fra typical eller rated?

min har tabt Lidt over 50km rated men kan simpelthen ikke huske hvad typical stod på som max.

typical ligger nu på 372 efter 140k S85

Udsulle
Udsulle Feb 6 '20
Quote from fmm1000 Det er nok hvad du må forvente. Hvis du kan undgå ladning til 100 pct er det optimalt. 90 pct skulle være OK. Dog, hvis du har brug for 100 pct ladning, så gør du det bare, men alt andet lige vil du få lidt mere degradering. Erfaringerne viser, at degraderingen er størst i starten, hvorefter den aftager med tiden.
Hej fmm1000
Ja okay, takker for dit svar. Jeg satser på at jeg har taget min del af degraderingen og der ikke fortsætter. Måske jeg vil nøjes med de 90% ved max ladning i en periode, og se om det gør en forskel.
Udsulle
Udsulle Feb 6 '20
Quote from BOF

Som udgangspunkt så lyder det af meget (IMHO) på så kort tid. Nu er det jo vinter og vinter fælge og temperatur tager en del mere strøm. Ved ladning til 100% er det bedst at køre en lang tur bagefter, og ellers holde den på 80%. 

 

Se om ikke det ændrer sig en smule i takt med at vejret bedrer sig. 

BOF
Den lader op til de 100% lige op til afgang så den er varm og har bedst drift, men ja, jeg vil lige se om det skulle ændre sig i løbet af foråret når temperaturen stiger.
Udsulle
Udsulle Feb 6 '20
Quote from fmm1000 BOF har ret at dit rækkeviddetab ligger i den høje ende. Jeg har tabt 30 km på 260.000 km i en 85D. Tesla vil helt sikkert sige, der er normalt.Km-tallet i instrumentbrættet har ikke noget med vinter at gøre. Det er en konstant som er beregnet ud fra den amerikanske epa-køre-cyklus. Det bedste du kan gøre for rækkevidde er at knalde 18 tommer på bilen. Det vil give 5-10 pct mere rækkevidde. Kan du finde nogen 18 tommer (det kan du nok ikke) med aero-cover vil det give 3-5 pct mere.
Fmm1000
Faktisk har jeg 18” med Aero kapsler på som vinterfælge, så jeg har gjort hvad jeg kan for at få mest muligt ud af den om vinteren. Og du har helt ret, Tesla siger at der er helt på linje med andre biler med min konfiguration, så derfor måtte jeg lige høre forumet her :-)
Udsulle
Udsulle Feb 7 '20
Jeg fandt lidt mere information hos Tesla Bjørn fra Norge. Det er samme problem med hans TM3P, at der mangler ca 5-6% batterikapacitet, som er forsvundet på meget kort tid, og ikke kan skyldes en degradering af batteriet. Bjørn mener at det er en opdatering til V10, som har gjordt ændringen. 

Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Feb 7 '20
Kiefer
Kiefer Feb 7 '20

Er det ikke nogenlunde det samme vi så på vores Model S, jeg husker også at vi mistede en 20-30km rækkevidde efter et par måneder, og der har den så nogenlunde holdt sig lige siden. 

Jeg lader til 375km typical ved 100%. Jeg synes at erindre den ret hurtigt lagde sig ned på en 385km typical ved 100% efter et par måneder og de efterfølgende 4 år er der så røget yderligere 10km.

/Martin

 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 7 '20
RobertJ
RobertJ Feb 7 '20

Jeg tror de fleste der har elbils interesse har en idé om at der vil være degradering af batteriet.

23km af 499km (4,6%) lyder som en lige rigelig degradering for en M3 med 17.000km.
Men bare rolig det værste er overstået. Det går stærkt i starten. 
 

Se evt mere på det her spreadsheet

- R

SuneH
SuneH Feb 7 '20

Vores Model S har mistet 4,5% på 4 år og 110.000 km. Det lyder vildt at en Model 3 har mistet lige så meget på få måneder. Men jeg har også været rigtig rigtig omhyggelig med at holde den mellem 30% - 70% til daglig, sjældent brugt SUC mm.

fmm1000
fmm1000 Feb 7 '20
Suneh, hvad viser din ved 100 pct.
Hilbert
Hilbert Feb 7 '20

@Kiefer - Akkurat samme forløb som min (S85 -2014).

@SuneH - Efter Teslas opdateringsfiflerier er jeg kommet i tvivl om, vi overhovedet kan regne med vores normale beregninger og den velkendte Hollandste kurve over degradering. Det er måske ikke så simpelt at finde batteripakkens sande kapacitet ud fra bilens tal? Jeg vil snarest prøve at måle den tilførte energi (kWh) ved opladning uden brug af bilens tal.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Feb 7 '20
SteffenFabrin
SteffenFabrin Feb 7 '20

Min oplevelse er at bilen lige skal justere sig selv ind i starten. Der vil den ofte falde nogle procent. Herefter stabilt fald på ca 1% om året. Dette har Tesla bekræftet overfor mig, og det passer ligeledes med min oplevelse fra min Tesla Model S 85D fra 2015.

Udsulle
Udsulle Feb 8 '20
Ja okay, i bund og grund gælder det nok bare om at nyde bilen og dens køreegenskaber - og så have ro i hovede og mave med at garantien på batteri gælder de 8 år / 192.000 km, så hvis uheldet er ude skulle man være dækket godt ind :-)
Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Feb 9 '20
olerass
olerass Feb 9 '20

 

Jeg er også en smule bekymret fro vores M3P mht. batterikapacitet. Den er 8 mdr gammel, har kørt 21.000 km og faldet 7% i kapacitet; fra 499 km til 464 km range ved 100%. Desværre fik jeg først datalogning på fra omkring 9000 km, men fra de 0 til 9000 var der næsten ingen ændring i rated range, de lå omkring de 499 km. Min TeslaFi graf ser således ud

 

Min frygt ligger i at det tydeligvis er en konstant retning - selv efter så mange km. Der er ikke noget "stabilisering" at spore :(

Jeg lader 95% af tiden hjemme på 3kW (mormorlader), supercharging et par gange om måneden og opladning til 100% fra en så lav % som muligt (ofte 5-10) en gang hver anden måned. Har generelt bilen sat til at kappe ladning ved 80% og kommer sjældent under 30%.
 

Forummets indlæg er redigeret af olerass Feb 9 '20
MikaelH
MikaelH Feb 9 '20

Hvis bilen er ladet mellem 90 og 100%, så vil den automatisk forsøge at balancere cellerne. Det er ligegyldigt om den er tilsluttet en lader eller ej. 


Det er hvad der står i service manualen. Hvor lang tid bilen skal stå afhænger af hvor stor ubalancen er, og det ved man jo ikke uden specialudstyr. 

 

 

ankjaers
ankjaers Feb 10 '20

Har generelt bilen sat til at kappe ladning ved 80% og kommer sjældent under 30%.

Som nævnt ovenfor top balancerer bilen kun ved 90% eller højere. Men for at BMS kan få det fulde overblik af cellernes kapacitet skal "bunden" også "læres". Hvis muligt kør bilen under 10% og lad den stå 2-3 timer før du oplader til 90% er mit bedste råd. 
Jeg har set andre få lidt rækkevidde tilbage på denne måde. Vi har ikke det fulde overblik over hvordan Tesla's BMS estimerer batteries kapacitet. 

MOS
MOS Feb 10 '20
Citat fra ankjaers

Som nævnt ovenfor top balancerer bilen kun ved 90% eller højere. Men for at BMS kan få det fulde overblik af cellernes kapacitet skal "bunden" også "læres". Hvis muligt kør bilen under 10% og lad den stå 2-3 timer før du oplader til 90% er mit bedste råd. 
Jeg har set andre få lidt rækkevidde tilbage på denne måde. Vi har ikke det fulde overblik over hvordan Tesla's BMS estimerer batteries kapacitet.

Den form for batteri-op-og-afladnings-gymnastik giver ikke de enkelte celler større kapacitet. Men hvis cellerne ikke er balanceret, så kan én celle f.eks. være ladet op til 100%, mens nabocellen er ladet op til 99%. Tilsvarende vil den ene celle så være afladet til 1%, mens nabocellen er afladet helt til 0%. Som jeg forstår det, vil BMS'en så stoppe opladningen, når den mest fyldte celle når op på 100%, selvom der er lidt mere plads i nogle andre celler. Tilsvarende vil bilen stoppe med at køre, når den mest tømte celle når ned på 0% (i praksis er det nok en nedre grænse for spændingen, der giver signal til BMS'en om at stoppe bilen). Resultatet er, at man i dette eksempel kun kan udnytte 99% af batteriets totale kapacitet, fordi cellerne ikke er balanceret.

Ved at lade den op til >90% vil cellerne automatisk begynde at afbalancere sig og BMS'en "lærer" toppen af batteriet at kende (kalibrering). Tilsvarende vil den "lære" bunden at kende (kalibrering), når SoC er lav. Jeg mener ikke, der sker nogen afbalancering ved lav SoC.

Afbalancering vil i nogle tilfælde kunne give noget af den oprindelige rækkevidde tilbage.

Kalibrering derimod vil ikke ændre på rækkevidden (altså bilens reelle rækkevidde, ikke hvad den viser i displayet). Men en bedre kalibrering kan i nogle tilfælde give en mere korrekt visning af rækkevidden i displayet.

For de teknisk interesserede, så fungerer kalibrering formentlig i toppen og bunden af batteriet, fordi dV/dC er høj i de områder. Dvs. spændingen ændres meget, ved op- eller afladning af batteriet i disse områder. I midten af batteriet er kurven mere flad, så et evt. forsøg på kalibrering i dette område vil være meget usikkert.

AgentP
AgentP Feb 10 '20

Det er altså også lidt en rodet affære det her. 

Vores SR+ er på displayet gået fra 405 km til 368 km ved 100% på de 4 måneder vi har haft den. Tallet er - som andre nævner - regnet på en kontant og er uafhængigt af vinter, hjul etc. Blot kapacitet * km/kWh.

Jeg ved ikke om jeg skal være bekymret, men har valgt tilgangen "Det er nok blot software".

Her kommet det mystiske. 80% af den opgivne rækkevidde på 405 km er 300 km. Det er dét vi normalt lader til. Det tal har været faldende til 280 de sidste har måneder.
Men siden 2020.4.1 kom er tallet steget til 305 km ved 80%! 

Men det bliver endnu mere mærkeligt. Imens jeg læser denne tråd roder jeg med appen for at se mine 100% og 80% og 50% tal. Bilen er ikke tilsluttet strøm. Da jeg begynder er 80%=305 km. Men efter at have kørt slideren/vælgeren op og ned mellem 50% og 100% nogle gange er 80% = 294 km.

Jeg tror det skal henlægges til "Logik for viderekommende". Måske det er en fransk bil. 

Sider: 1 2 »