Når i angiver tabte km er det så ud fra typical eller rated?
min har tabt Lidt over 50km rated men kan simpelthen ikke huske hvad typical stod på som max.
typical ligger nu på 372 efter 140k S85
Det er nok hvad du må forvente. Hvis du kan undgå ladning til 100 pct er det optimalt. 90 pct skulle være OK. Dog, hvis du har brug for 100 pct ladning, så gør du det bare, men alt andet lige vil du få lidt mere degradering. Erfaringerne viser, at degraderingen er størst i starten, hvorefter den aftager med tiden.Hej fmm1000
BOFSom udgangspunkt så lyder det af meget (IMHO) på så kort tid. Nu er det jo vinter og vinter fælge og temperatur tager en del mere strøm. Ved ladning til 100% er det bedst at køre en lang tur bagefter, og ellers holde den på 80%.
Se om ikke det ændrer sig en smule i takt med at vejret bedrer sig.
BOF har ret at dit rækkeviddetab ligger i den høje ende. Jeg har tabt 30 km på 260.000 km i en 85D. Tesla vil helt sikkert sige, der er normalt.Km-tallet i instrumentbrættet har ikke noget med vinter at gøre. Det er en konstant som er beregnet ud fra den amerikanske epa-køre-cyklus. Det bedste du kan gøre for rækkevidde er at knalde 18 tommer på bilen. Det vil give 5-10 pct mere rækkevidde. Kan du finde nogen 18 tommer (det kan du nok ikke) med aero-cover vil det give 3-5 pct mere.Fmm1000
Er det ikke nogenlunde det samme vi så på vores Model S, jeg husker også at vi mistede en 20-30km rækkevidde efter et par måneder, og der har den så nogenlunde holdt sig lige siden.
Jeg lader til 375km typical ved 100%. Jeg synes at erindre den ret hurtigt lagde sig ned på en 385km typical ved 100% efter et par måneder og de efterfølgende 4 år er der så røget yderligere 10km.
/Martin
Jeg tror de fleste der har elbils interesse har en idé om at der vil være degradering af batteriet.
23km af 499km (4,6%) lyder som en lige rigelig degradering for en M3 med 17.000km.
Men bare rolig det værste er overstået. Det går stærkt i starten.
Se evt mere på det her spreadsheet
- R
Vores Model S har mistet 4,5% på 4 år og 110.000 km. Det lyder vildt at en Model 3 har mistet lige så meget på få måneder. Men jeg har også været rigtig rigtig omhyggelig med at holde den mellem 30% - 70% til daglig, sjældent brugt SUC mm.
@Kiefer - Akkurat samme forløb som min (S85 -2014).
@SuneH - Efter Teslas opdateringsfiflerier er jeg kommet i tvivl om, vi overhovedet kan regne med vores normale beregninger og den velkendte Hollandste kurve over degradering. Det er måske ikke så simpelt at finde batteripakkens sande kapacitet ud fra bilens tal? Jeg vil snarest prøve at måle den tilførte energi (kWh) ved opladning uden brug af bilens tal.
Min oplevelse er at bilen lige skal justere sig selv ind i starten. Der vil den ofte falde nogle procent. Herefter stabilt fald på ca 1% om året. Dette har Tesla bekræftet overfor mig, og det passer ligeledes med min oplevelse fra min Tesla Model S 85D fra 2015.
Jeg er også en smule bekymret fro vores M3P mht. batterikapacitet. Den er 8 mdr gammel, har kørt 21.000 km og faldet 7% i kapacitet; fra 499 km til 464 km range ved 100%. Desværre fik jeg først datalogning på fra omkring 9000 km, men fra de 0 til 9000 var der næsten ingen ændring i rated range, de lå omkring de 499 km. Min TeslaFi graf ser således ud
Min frygt ligger i at det tydeligvis er en konstant retning - selv efter så mange km. Der er ikke noget "stabilisering" at spore :(
Jeg lader 95% af tiden hjemme på 3kW (mormorlader), supercharging et par gange om måneden og opladning til 100% fra en så lav % som muligt (ofte 5-10) en gang hver anden måned. Har generelt bilen sat til at kappe ladning ved 80% og kommer sjældent under 30%.
Hvis bilen er ladet mellem 90 og 100%, så vil den automatisk forsøge at balancere cellerne. Det er ligegyldigt om den er tilsluttet en lader eller ej.
Det er hvad der står i service manualen. Hvor lang tid bilen skal stå afhænger af hvor stor ubalancen er, og det ved man jo ikke uden specialudstyr.
Har generelt bilen sat til at kappe ladning ved 80% og kommer sjældent under 30%.
Som nævnt ovenfor top balancerer bilen kun ved 90% eller højere. Men for at BMS kan få det fulde overblik af cellernes kapacitet skal "bunden" også "læres". Hvis muligt kør bilen under 10% og lad den stå 2-3 timer før du oplader til 90% er mit bedste råd.
Jeg har set andre få lidt rækkevidde tilbage på denne måde. Vi har ikke det fulde overblik over hvordan Tesla's BMS estimerer batteries kapacitet.
Som nævnt ovenfor top balancerer bilen kun ved 90% eller højere. Men for at BMS kan få det fulde overblik af cellernes kapacitet skal "bunden" også "læres". Hvis muligt kør bilen under 10% og lad den stå 2-3 timer før du oplader til 90% er mit bedste råd.
Jeg har set andre få lidt rækkevidde tilbage på denne måde. Vi har ikke det fulde overblik over hvordan Tesla's BMS estimerer batteries kapacitet.
Den form for batteri-op-og-afladnings-gymnastik giver ikke de enkelte celler større kapacitet. Men hvis cellerne ikke er balanceret, så kan én celle f.eks. være ladet op til 100%, mens nabocellen er ladet op til 99%. Tilsvarende vil den ene celle så være afladet til 1%, mens nabocellen er afladet helt til 0%. Som jeg forstår det, vil BMS'en så stoppe opladningen, når den mest fyldte celle når op på 100%, selvom der er lidt mere plads i nogle andre celler. Tilsvarende vil bilen stoppe med at køre, når den mest tømte celle når ned på 0% (i praksis er det nok en nedre grænse for spændingen, der giver signal til BMS'en om at stoppe bilen). Resultatet er, at man i dette eksempel kun kan udnytte 99% af batteriets totale kapacitet, fordi cellerne ikke er balanceret.
Ved at lade den op til >90% vil cellerne automatisk begynde at afbalancere sig og BMS'en "lærer" toppen af batteriet at kende (kalibrering). Tilsvarende vil den "lære" bunden at kende (kalibrering), når SoC er lav. Jeg mener ikke, der sker nogen afbalancering ved lav SoC.
Afbalancering vil i nogle tilfælde kunne give noget af den oprindelige rækkevidde tilbage.
Kalibrering derimod vil ikke ændre på rækkevidden (altså bilens reelle rækkevidde, ikke hvad den viser i displayet). Men en bedre kalibrering kan i nogle tilfælde give en mere korrekt visning af rækkevidden i displayet.
For de teknisk interesserede, så fungerer kalibrering formentlig i toppen og bunden af batteriet, fordi dV/dC er høj i de områder. Dvs. spændingen ændres meget, ved op- eller afladning af batteriet i disse områder. I midten af batteriet er kurven mere flad, så et evt. forsøg på kalibrering i dette område vil være meget usikkert.
Det er altså også lidt en rodet affære det her.
Vores SR+ er på displayet gået fra 405 km til 368 km ved 100% på de 4 måneder vi har haft den. Tallet er - som andre nævner - regnet på en kontant og er uafhængigt af vinter, hjul etc. Blot kapacitet * km/kWh.
Jeg ved ikke om jeg skal være bekymret, men har valgt tilgangen "Det er nok blot software".
Her kommet det mystiske. 80% af den opgivne rækkevidde på 405 km er 300 km. Det er dét vi normalt lader til. Det tal har været faldende til 280 de sidste har måneder.
Men siden 2020.4.1 kom er tallet steget til 305 km ved 80%!
Men det bliver endnu mere mærkeligt. Imens jeg læser denne tråd roder jeg med appen for at se mine 100% og 80% og 50% tal. Bilen er ikke tilsluttet strøm. Da jeg begynder er 80%=305 km. Men efter at have kørt slideren/vælgeren op og ned mellem 50% og 100% nogle gange er 80% = 294 km.
Jeg tror det skal henlægges til "Logik for viderekommende". Måske det er en fransk bil.