Loading...
dk

Flabet besked fra Tesla | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Mar 3

Bøde til 3,6 milliarder kr!

https://www.berlingske.dk/virksomheder/apple-skal-betale-milliarder-for-at-sloeve-iphones

Gad vide hvad Tesla får i bøde, hvis de ikke snart får løst problemet med de lange ladetider?

Ledsager
Ledsager Mar 4

Det ville i den forbindelse være rart at vide hvad der sker på de andre landes uafhængige Teslafora omkring ladetider.

Har prøvet at kigge på det britiske men har ikke kunne finde noget. Måske nogle af jer andre har mere styr på hvad der sker i andre lande end jeg.

PeterE
PeterE Mar 4
Citat fra Ledsager

Det ville i den forbindelse være rart at vide hvad der sker på de andre landes uafhængige Teslafora omkring ladetider.

Har prøvet at kigge på det britiske men har ikke kunne finde noget. Måske nogle af jer andre har mere styr på hvad der sker i andre lande end jeg.

Var det en opfordring til at trawle de andre nationale fora igennem? Det har ingen tid til. Der er mange - relevante - tråde i både Sverige, Norge og USA.
Hilbert
Hilbert Mar 4

Havde tilfældigvis kigget på Norge på  Elbilforum.no »Bilmerker »Tesla »Model S »Batteri kapasitet / ladehastighet etc

Det ser sølle ud. Mon vi på bare 2 uger er blevet den største gruppe i verden?

Ledsager
Ledsager Mar 4

Kun en opfordring hvis nogen alligevel deltager eller følger andre fora og har tid og lyst til at søge på info om ladning. Det største forum som jeg har kunne finde og som er forgrenet i mange lande men ikke i DK er https://teslamotorsclub.com/

Om det har relationer direkte til Tesla ved jeg ikke. 

Citat fra PeterE
Citat fra Ledsager

Var det en opfordring til at trawle de andre nationale fora igennem? Det har ingen tid til. Der er mange - relevante - tråde i både Sverige, Norge og USA.

PeterE
PeterE Mar 4

TMC er meget amerikansk, men der kører også mange, mange Teslaer derovre - så det er fint, og der er meget aktivitet. Også om forhøjet ladetid og formindsket batterikapacitet... 

'Sudden Loss Of Range With 2019.16.x Software' har fx over 11.000 svar... 

Og denne her youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=6NwZqbspRAk#action=share 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 4
Ledsager
Ledsager Mar 4

Meget illustrativ YouTube video PeterE af problemerne. Med så mange Teslaejere i US kunne man forestille sig at nogen havde forsøgt at lave en sag ud af det der!

Kiefer
Kiefer Mar 5

Blot for at have noget at sammenligne med, min bil er stadig på version 8.1 og i går aftes prøvede jeg (meget uvidenskabeligt) at skrive ladehastighed og procenter ned mens jeg ladede bilen fra 13 til 80 procent.

Serie 1 er procenter pr. minut og serie 2 er KW pr minut.

Jeg var 47 minutter om at lade bilen fra 13 til 80 procent. 
13 -> 20 tog 3 minutter
20 -> 30 tog 5 minutter
30 -> 40 tog 5 minutter
40 -> 50 tog 6 minutter
50 -> 60 tog 8 minutter
60 -> 70 tog 9 minutter
70 -> 80 tog 11 miutter

Jeg brugte SuC i Randers og klokken var ca. 22:15 da jeg ankom som denne eneste. Der kom en enkelt bil da jeg var på ca. 65% hvilket ikke burde have nogen indflydelse. Udetemperaturen var på 5 grader. Og jeg havde netop kørt 51km motorvej med et forbrug på 303wh/km. Så batteriet burde have været nogenlunde varmt ved ankomst.  

Bilen har kørt 172.000km så en vis degradering af batteriet med højere ladetid må selvfølgelig forventes, men alt i alt, er det ikke meget anderledes end da jeg fik bilen for 4 år siden. så er der lidt at sammenligne med i forhold til nye versioner.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 5
Ledsager
Ledsager Mar 5

@Kiefer: Men måske stadig højere ladetid end disse eksempler:

Middelfart jan 2018 20-78% 38 min
Rødekro dec 2017 29-76% 32 min

Rødekro dec 2017 12-86% 51 min

Rødekro dec 2017 17-67% 34 min

På det tidspunkt havde min 85D vel kørt 60.000 km

Så måske er ladetiderne blevet forlænget henad vejen uden at vi rigtigt har lagt mærke til det undtaget ved den store ladetidsforlængelse i sommers. 

P85DK
P85DK Mar 5

Udfordringen med disse ladedokumentationer er at der er så mange variabler at det er tæt på umuligt at sammenligne.

Hvilken SuC, hvilken stander, ude temperatur, batteri temperatur, alene eller flere biler på SuC, eventuelle defekter på SuC, eventuelle defekter på bil etc etc etc etc og så lige en ekstra etc

Hilbert
Hilbert Mar 5

For bedre at kunne sammenligne (10-80%): Kiefer = 48 min.  Ledsager = 47 min.  migselv = Min egen = 46 min. I dag efter fw-opdatering ligger min på 57 min.

Teslas specifikationer sagde/siger 10-80% = 38 min. Og 0-50% = 20 min.

@P85DK - Mener du dermed, at det ikke har mening, at køre en sag mod Tesla?

I så fald er jeg ganske uenig.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Mar 5
P85DK
P85DK Mar 5

Jeg mener bestemt der er en sag at køre mod Tesla, men hvis sagen primært tænkes opbygget på dokumentation som ovenfor, så tror jeg desværre det er en dødsejler. Det er simpelthen for spinkelt et grundlag at bygge en sag på uanset hvor mange målinger der indhentes. Der er så mange variabler der kan påvirke de tal.

Vi er som forbrugere i Danmark nogle af de bedst beskyttede forbrugere i verden og jeg mener at det er forbruger vinklen mere end en teknisk vinkel der kan åbne denne sag. Tesla sidder med AL data, vi har kun en brøkdel. Så det der er vigtigt er at få Tesla til at åbne posen. Vejen hertil mener jeg er via vores forbrugerbeskyttelse. Simpelthen finde en vej der pålægger Tesla at frigive/oplyse en komplet liste af rettelser i FW så langt tilbage som vi nu måtte finde relevant. Denne liste skal indeholde dokumentation af hvad den enkelte rettelse gør. For nemhendens skyld skal det i denne sag nok være begrænset til fx BMS rettelser.

Det her er et spørgsmål om hvor meget Tesla må foretage sig i den black box de kalder FW uden at fortælle om hvad de fortager sig og hvorfor de gør det.

Ladehastigheden er bare en af flere ting under denne hat, men umiddelbart den som nok er nemmest at tage fat på. Det interessante er ikke hvor meget ladehastigheden er nedsat, men hvorfor, hvornår og hvilke konsekvenser har det for ejerne og for Tesla.

Tesen er at ejerne står tilbage med en forringet produkt og Tesla med en klart forbedret bundlinje pga færre garantiforpligtigelser.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 5
MOS
MOS Mar 5
Citat fra Kiefer

Blot for at have noget at sammenligne med, min bil er stadig på version 8.1 og i går aftes prøvede jeg (meget uvidenskabeligt) at skrive ladehastighed og procenter ned mens jeg ladede bilen fra 13 til 80 procent.

Serie 1 er procenter pr. minut og serie 2 er KW pr minut.

Jeg var 52 minutter om at lade bilen fra 13 til 80 procent. 
13 -> 20 tog 3 minutter
20 -> 30 tog 5 minutter
30 -> 40 tog 5 minutter
40 -> 50 tog 11 minutter
50 -> 60 tog 8 minutter
60 -> 70 tog 9 minutter
70 -> 80 tog 11 miutter

Jeg mener, der er en fejl i dine data. Skal det ikke være 40 -> 50 tog 6 minutter? Således at den samlede ladetid fra 13% -> 80% bliver 47 minutter ligesom på grafen?

Til sammenligning tog min bil 44-45 min. om at lade fra 13% -> 80% før opdateringen med nedsat ladehastighed. I dag tager det væsentligt længere tid.

Hilbert
Hilbert Mar 5

@P85DK - Helt enig, enkeltstående og udokumenterede tal fra teslaforum.dk kan ikke bruges i et sagsanlæg. Jeg mener dog at ladetidsforlængelsen forlængelse (genen) har stor betydning (også). Det er for mig at se en vigtig opgave at indsamle, systematisere og præsentere data (valide) og anden dokumentation til brug i en sag mod Tesla.

Noget tyder på at alle 85´ere ligger på næsten samme ladetider henh.v. før og efter sommeren 2019. Men det bliver vi nok meget klogere på i den nærmeste fremtid.

@Ledsager - Hvad får dig til at tro at ladetiden gradvist er blevet forlænget. Prøv at sammenligne dine eksempler med "Ladetidskurven" her: http://www.teslaforum.dk/.../4380-Ladekurver.jpg

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Mar 5
migselv
migselv Mar 5

Jeg kan også bidrage med et datapunkt for en "god" ladning med v8.1 fra 5% til 90%. Det var søndag den 23. februar jeg lavede denne test. Først kørte jeg Aarhus -> Randers for at varme batteriet op og så direkte videre til Hedensted for at tømme batteriet.

Car: P85+, 2013
Firmware: v8.1 2018.36.2
Charge Point: Stall 4A
SOC Start: 5 %
SOC End: 90 %
Duration: 62 min
Battery Temp, Start: 32,5°C
Battery Temp, End: 41,4°C
Ambient Temperature: 4,5°C

Max Effect: 117 kW (HVAC off)
Taper starts at: 16 % SOC

100 kW @ 29% SoC

SOC = Effect = Session Time
5 % = 105 kW = 0 min
6 % = 117 kW = 1 min
10 % = 117 kW = 3 min
15 % = 117 kW = 5 min
20 % = 112 kW = 7 min
25 % = 105 kW = 9 min
30 % = 99 kW = 11 min
35 % = 92 kW = 14 min
40 % = 84 kW = 16 min
45 % = 76 kW = 19 min
50 % = 71 kW = 22 min
55 % = 63 kW = 26 min
60 % = 57 kW = 30 min
65 % = 53 kW = 34 min
70 % = 48 kW = 38 min
75 % = 43 kW = 43 min
80 % = 39 kW = 49 min
85 % = 33 kW = 55 min
90 % = 28 kW = 62 min

KimT
KimT Mar 5

@Marcel - den kurve misunder jeg dig.......over 100kW til 30% SoC - suk.....

men det gjorde min 70D jo også indtil 2019.20.1.......

Ledsager
Ledsager Mar 5

Også jeg er misundelig. Men, er det ikke irriterende hver gang man skal køre at sige nej til at opdatere?

Kiefer
Kiefer Mar 5

MOS: Jo, du har helt ret, jeg havde set forket på tidsstemplet på det ene billede...

Jeg har rettet i mit oprindelige indlæg nu.

migselv
migselv Mar 5

Et sted i December har Tesla startet at pushe opdateringer via 3G igen (inden det skulle bilen på Wifi for at få opdateringer) så det er en smule irriterende at klikke opdateringsboksen væk hver gang, men det er kun en lille besværlighed.

Glæden over v8.1 varer dog ikke ret meget længere når Tesla lukker ned for OpenVPN den 1. maj. Jeg tænker at jeg nok bidder i det sure æble et sted i april og opdaterer. Jeg vægter APP support og convenience features højere i værdi end det jeg "taber" i ladehastighed og det der følger med "følsomhed overfor kulde" da jeg kun sjældent er på "lang" tur.

Nu må vi lige se, 2020.8.1 skulle angivelig indeholde nogle forbedringer ift. konditionering af batteritemperaturen på vej til SuC. Måske hjælper det lidt.

Jeg nævnte i sidste indlæg turen Aarhus -> Randers (35 km) for opvarming af batteri. Det var aggressiv, binær kørsel en stor del af vejen samt max tilladt hastighed. Batteritemperaturen var på 12°C da jeg startede og nåede lige at runde 30°C da jeg ankom ved Randers SuC. Der skal alligevel en del til at opvarme batteripakken. Når pakken er kold og man kun kører "normalt" eller endda kun kører landevej skal der en hel del flere km til at få den op på optimal "drifttemperatur".

Turen herfra til Hedensted var blot max tilladt hastighed som gav ca. 2°C ekstra.

Til dem der er interesseret i logning: Jeg bruger Teslalogger som optager alle ture og ladninger. Det hele kører på en Raspberry Pi (kan også installeres i Docker) og trækker data fra bilen via Tesla's API.

Hvis man har ScanMyTesla, så kan den nu også levere data til Teslalogger via mobilen. Jeg havde dog problemer med internetdeling (jeg bruger iPhone) ved min test, så data blev ikke sendt inden jeg fik det til at virke ved omkring 70% SoC. Det fede er at med SMT integrationen får man også temperaturen af batteripakken samt andet nyttigt med på grafen.

KimT
KimT Mar 5

Det med at SMT ikke gemmer data lokalt når der ingen internetforbindelse er, skulle blive rettet i næste version. Der er også et par steder på strækningen Randers/Silkeborg hvor forbindelsen ryger for mig.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »