Den eneste rigtige måde det kan løses på er en tilbagekaldelse på dem de har testet har problemer, resten må de justere tilbage til normal opladningshastighed.
Hvis det var så enkelt, så var det nok allerede sket for længst. Jeg tænker derfor, at problemet er noget mere komplekst.
Jeg forestiller mig, at Tesla er klar over, at nogle af batterierne har udviklet problemer og at andre batterier (men måske ikke alle) vil få de samme problemer over tid ved for kraftig opladning. Men samtidig er det svært eller måske endda umuligt at identificere, hvilke bilers batterier, der vil udvikle disse problemer. Og derfor er de så nødt til for en sikkerheds skyld at neddrosle ladehastigheden på alle bilerne.
Alternativt kan de køre med den oprindelige, høje ladehastighed på alle batterierne og så tage skraldet for de batterier, der så ikke kan holde til mosten. I værste fald kommer der batteribrande, hvilket vil være ekstremt skadeligt for Teslas omdømme. Lidt længere nede på alvorlighedsskalaen kan det være, at en del af batterierne bliver slidt for hurtigt, taber voldsomt i kapacitet eller måske endda fejler helt. Dette kan gå hen og blive ret dyrt, hvis batterierne stadig er inden for garanti.
Hvis Tesla upfront skal fikse problemet (f.eks. ved at udskifte batterierne med nyere teknologi, der med sikkerhed kan tåle den hurtige opladning), så bliver det også voldsomt dyrt. Vi ved alle sammen, at et nyt batteri er den dyreste komponent i bilen. Og taget i betragtning hvor mange biler, der potentielt er omfattet på verdensplan, så kan det blive en nærmest uoverskuelig, tikkende bombe under Teslas økonomi.
Mit gæt er derfor, at Tesla har valgt at gå stille med dørene og håber, at problemet bliver glemt eller accepteret. Sådan er det nok ikke for alles vedkommende. Men jo længere tid, der går, jo flere folk har måske vænnet sig til den lavere ladehastighed, skrottet bilen eller solgt den og købt noget andet i mellemtiden. Og så gider man nok ikke brokke sig mere over det. De nye købere af den brugte Tesla, der nu står med problemet med nedsat ladehastighed, er måske ikke vant til, hvor hurtigt den tidligere har kunnet lade, så det er måske ikke noget, de tænker over på samme måde. Og jo længere tid, der går, jo flere biler kommer uden for garanti, og så er det jo ikke så meget Teslas problem længere.