Loading...
dk

Flabet besked fra Tesla | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 24 '20

@pouls

Ud fra de dine oplysninger virker det sandsynligt, at din bils batteri har været ca. 30 °C ved ankomst Middelfart SuC, forudsat at du har startet med koldt batteri i Faaborg. Jeg ved ikke helt, hvor højt batteritemperaturen skal op, for at den lader optimalt, men det er nok tæt på de 30 °C eller måske lidt mere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 24 '20
MOS
MOS Apr 24 '20
Citat fra tintin

Et spørgsmål til MOS. Hvis man sætter bilen til at navigere til SuC når den står i garagen og lader vil den så også forvarme batteriet? Det vil vel så give længere rrækkevidde

Det tror jeg ikke, du skal regne med. Dels, så tænker jeg ikke, den vil begynde forvarmningen, før bilen kører. Og dels så vil den først starte forvamningen af batteriet, når man nærmer sig SuC. Min erfaring er, at den typisk starter batterivarmeren ca. 10-20 km før ankomst SuC, men det kommer sikkert an på batteritemperaturen. Og den forsøger nok at time det, så den rammer SuC med et passende varmt batteri, men uden at den starter med at varme for tidligt på batteriet.

Hvis bilen står og lader derhjemme og batteriet er under ca. 9 °C, så vil den dog under alle omstændigheder starte batterivarmeren, da batteriet ellers er for koldt til at lade - selv med 11 kW AC-ladning. Den stopper så batterivarmeren, når batteritemperaturen er nået op på ca. 9 °C.

Hvis du vil varme batteriet op for at øge rækkevidden, kan du med fordel bruge Scheduled Charging, og så sætte den til at lade, så den er færdig opladet lige før, du skal køre. Så er batteriet stadig lunt pga. spildvarmen fra opladningen.

KimT
KimT Apr 24 '20

Det er også min opfattelse at den prøver at time opvarmningen så batteriet (på S/X) er ca. 30 grader når man lander på SuC. Under alm kørsel på landevej tror jeg at den kan hæve temp. med ca. 1 grad i minuttet. Nok mere på motorvej med aggressiv kørsel.

Når bilen holder stille/forvarming er det omkring 2min/grad. Jeg har først på året fanget data fra en opladning af mit batteri hjemme, hvor batteritemp. lå på 1,4grader da opladningen startede. Dvs. batteriet skulle varmes op inden den ville starte opladningen. Den kan ses her : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6629?page=2#post-100994

Ledsager
Ledsager Apr 25 '20

MOS: Hvordan kan du se om batterivarmeren arbejder mens du kører mod en SUC?

KimT
KimT Apr 25 '20

Han skrev om det her : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7050?page=1#post-104801

Eller kan man - som jeg skrev - altid se det i app'en, om ikonet er synligt.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15