Loading...
dk

Flabet besked fra Tesla | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Feb 7

Er der nogen der ved hvordan man kan aflæse batteriets temperatur? I følge Tesla er det meget afgørende for ladehastigheden. Og hvad mon den optimale batteritemperatur er. 

Hilbert
Hilbert Feb 7

@Bianco - Interessant - er så vidt jeg kan se helt sammenlignelig med Teslas "snyd", bortset fra at Tesla nedjusteringer rammer køberne meget hårdere, både praktisk og økonomisk (værditab på bilen).

Havde hørt om sagen, men ikke kunnet finde afgørelsen - som jo så også er meget ny (fra idag) - tak.

ikiefer
ikiefer Feb 7
Citat fra Ledsager

Og hvad mon den optimale batteritemperatur er. 

Sidst jeg talte m Tesla fik jeg at vide, at den optimale batteritemperatur er 100 F - dvs. omkring 38 C.

Samtalen faldt i forbindelse med mit gentagne brok over min X'ers meget varierende afladningshastighed og forringede SC-hastighed.

Venlig hilsen

Ida

KimT
KimT Feb 7

Nu har det jo ikke rigtigt være koldt endnu, men de par gange jeg har testet SuC den sidste måned, har jeg via ScanMyTesla kunne se at jeg er ankommet med en batteritemp. på ca 31 grader - når SuC har været sat som destination. Den en udendørstemp på 5-10 grader, og en meget kraftig reduceret ladestyrke, er temp. faktisk ikke steget meget i batteriet.

PS. Ida, jeg går ud fra at det var dig der tog min skærm retur til Jeppe i dag - tak for det.....

Ledsager
Ledsager Feb 7

Ærgerligt at scan my Tesla ikke findes til iPhone. Godt at vide at batteriet optimalt 38 grader

PCPH
PCPH Feb 8

@Hilbert Jeg kan ikke finde den nye gruppe, men vil gerne være med. 

Kiefer
Kiefer Feb 8

SteffenFabrin:

Sådan et undersøgelsesgebyr er jeg også blevet præsenteret for, her holder de fast i at jeg SKAL betale. Jeg har bedt om dokumentation for at de havde informeret mig, men har fået besked på "at det kan de ikke udlevere" Sagen er helt tl grin og ligger nu ved FDM.

FDMs jurist sendte et brev til Tesla, og Tesla Århus fik så en tekniker! til at svare retur, det han svarede var så helt til grin... Med de skøreste påstande og forklaringer, fuldstændig som vi kender Tesla....

Hilbert
Hilbert Feb 8

@PCPH - Du går ind på teslaforums FORSIDE. Et stykke nede på venstre halvel af siden findes GRUPPER.

@Kiefer - Håber også at se dig der. 

PeterE
PeterE Feb 8
Tilmeldt, jeg fik dem til at kigge på mit batteri ved mit seneste og sidste serviceklip: ‘Ser fint ud i bms, hvis vi skal kigge grundigere på det koster det 1300,-‘
Kiefer
Kiefer Feb 8

Hilbert: Jeg oplever det ikke på vores Model S, men derimod på vores Model X, som aldrig komme meget over 90KW når man oplader via SuC. Det er en X90D fra juni 2016. 

/Martin

Ledsager
Ledsager Feb 8

@Kiefer: Men hvor længe lader den med 90 Kw?

Hilbert
Hilbert Feb 8

@Kiefer - Iflg. kurven fra abetterrouteplanner.com hører din åbenbart til gruppen af 90´ere, som er blevet reduceret markant i ladeeffekt fra 0 til 50% SOC? Derfor er du velkommen til GRUPPEN med din 90´er.

msandfaer
msandfaer Feb 8

Jeg har en P100DL fra marts 2017, hvor jeg også har oplevet reduceret ladeeffekt når jeg er på SuC. Har observeret problemet siden september 2019. Før da fik jeg oftest en ladeeffekt på 100+ KWh på SuC. Nu får jeg ikke højere ladeeffekt end 78 kWh maks, selv ved under 50% på batteriet. Og ved 70+ % på batteriet kommer ladeeffekten ned på under 50 kWh nu.

Jeg anvender ikke SuC ofte, så det er først på det seneste jeg er blevet opmærksom på problemet. Jeg havde Tesla’en til service i januar, hvor Tesla ikke mente der var noget galt. Tesla gav samme manglende “svar” som jeg fornemmer I andre har fået fra Tesla. Min Tesla har kørt 95tkm på nuværende tidspunkt

Forummets indlæg er redigeret af msandfaer Feb 9
Vildgut
Vildgut Feb 8
Citat fra msandfaer

Jeg har en P100DL fra marts 2017, hvor jeg også har oplevet reduceret ladeeffekt når jeg er på SuC. Har observeret problemet siden september 2019. Før da fik jeg oftest en ladeeffekt på 100+ KWh på SuC. Nu får jeg ikke højere ladeeffekt end 78 kWh maks, selv ved under 50% på batteriet. Og ved 70+ % på batteriet kommer ladeeffekten ned på under 50 kWh nu.

Jeg anvender ikke SuC ofte, så det er først på det seneste jeg er blevet opmærksom på problemet. Jeg havde Tesla’en til service i januar, hvor Tesla ikke mente der var noget galt. Tesla gav samme manglende “svar” som jeg fornemmer I andre har fået fra Tesla.

Hvor langt har den kørt?

Hilbert
Hilbert Feb 8

@msandfer - Hold da fast, du burde jo iflg. abetterrouteplanner-kurven få ca. 120 kW op til 50 % SOC (mere hvis laderen kan give det).

Gad vide om problemet og omfanget er meget større end jeg havde forestillet mig - og også gælder nyere biler end -2015?

Hvis du har checket 1) at du har indlagt SuC som destination og kørt et godt stykke vej efter at begrænsningslinjerne  for regenerering er fjernet - altså  at batteriet er varmt før opladningen, og 2) at du lader som den første på et ladepar.

Hvis du ser en stigende ladeeffekt de første minutter efter påbegyndt ladning, kan målingerne ikke bruges, da det tyder på for lav batteritemperatur til maksimal ladning.

Synes at du skal tilmelde dig GRUPPEN.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Feb 8
msandfaer
msandfaer Feb 8

I sommeren 2019 fik jeg også 120+ kW uden problemer, men det har ændret sig efter august/september 2019. Efter jeg blev opmærksom på ændringen har jeg har prøvet at lægge SuC ind som destination, sikre at batteriet er godt opvarmet samt prøvet at skifte ladestander men det har ikke ændret på det at den maksimalt får 78 kWh. Dog har jeg set nogle gange at den kortvarig (5-10s) er oppe på 100+ kWh ved start på ladning, hvorefter den går ned på 78 kWh meget hurtig derefter ... og derefter går den kun længere ned i ladeeffekt ved stigende % på batteriet. 

Soelan
Soelan Feb 8
Teslas batteri-snyderier minder meget om det Apple har gjort og fået bøde for: Apple får millionbøde for at gøre iPhones langsommere Apple erkendte i 2017 at have gjort iPhones langsommere. Det skulle forlænge deres levetid, lød forklaringen.   https://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/mobil/ECE11930391/apple-faar-millionboede-for-at-goere-iphones-langsommere/  
RobertJ
RobertJ Feb 8

@msandfaer, det er ganske tydeligt en software begrænsning du har fået smidt i nakken.

Der er to værdier i bilens BMS. maks charge og maks discharge. De kan udlæses med de forskellige programmer der er på markedet hvis man har et service stik og en bluetooth obd læser.

De stemmer fint overens med hvad man kan forvente f.eks. ved 40% står min ca på charge: 93kw / discharge: 332kw. Da jeg satte stikket i ved SuC, satte ladningen hurtigt igang med 80-90kw og droslede efter 5-10 sekunder ned på 56kw.
Samtidigt ændrede BMS systemet værdien til de samme 56kw. Tydelig en respons på noget software kode. 
Da jeg koblede bilen af laderen 3minutter efter, steg BMS værdien til de nogle og 90 igen.

Det virker som et overlay til bilens grundprogrammering baseret på nogle key faktorer. De fleste vil sige det noget med %dc ladning og måske antal cykler på uniten.

- R

Det tager en håndfuld sekunder for bilen at finde ud af den lader på high power DC, værdien skifter i bilens BMS derfor fra den oprindelige tilladelige begrænsning til 'charge-mode-save-the-battery' værdien.

Dalgaard
Dalgaard Feb 9
Jeg har samme problem. Det er sagt på jysk rigtig træls og sætter begrænsninger for ferieplanerne. Jeg er gerne med i klage over Tesla og melder mig ind i gruppen.
jramskov
jramskov Feb 9

Hvor meget længere tager en opladning for jer?

Synes det er rigtig dårlig håndteret af Tesla at de ikke melder sådan noget ud til kunderne.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »