Loading...
dk

Tesla 3 - noget for mig? | Tesla Forum

bskaarup
bskaarup Oct 12 '20

Køb/lej en boks med "Tesla-knap". Det er en lille detalje som helt sikkert er de ekstra kr. 600 værd.

Jeg har haft bokse fra Ratio de seneste 5 år og har ikke haft problemer. "Tesla-knap" versionen har gråt stik i stedet for det grønne der er på billedet f.eks. her

rossoneris
rossoneris Oct 12 '20

Ja- tesla knap er nok nødvendig. Virkelig et begynder spørgsmål, men hvilken side sidder lade stikket i en tesla model 3 ? - da jeg ikke vil risikerer at bestille en elektriker og vi så sætter boksen op forkert side af garagen:)

bskaarup
bskaarup Oct 12 '20
Citat fra rossoneris

Virkelig et begynder spørgsmål, men hvilken side sidder lade stikket i en tesla model 3 ?

Ved venste baglygte

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 12 '20
jonsiii
jonsiii Oct 12 '20

Havde også helt glemt hvor langsomt det går med 1 fase og stikkontakt. Kan virkelig godt anbefale en boks. Kørte til Søndervig og Ringkøbing i går, ca. 55 km. På 1x 6 A tog det 8 timer at komme tilbage til udgangspunktet.

MOS
MOS Oct 12 '20

Jeg har også haft en ældre Ratio ladeboks. Den har fungeret uden problemer. Dengang kunne man ikke få den med Tesla-knap, men det var til at leve med med min Model S, fordi jeg har en keyfob med knap til ladeporten. Til Model 3 er en Tesla-knap vel nærmest et "must-have".

Hvis jeg havde valget i dag, ville jeg gå efter en 11 kW ladeboks med fastmonteret ladekabel og Tesla-knap. Teslas ladebokse har naturligvis også en Tesla-knap.

Ratio boksene fungerer upåklageligt og fås i dag med både DC-fejlstrømssikring, Tesla-knap og indbygget elmåler, så den ticker alle de praktiske kriterier. Personligt synes jeg dog ikke, de er så kønne i designet. Det er naturligvis en smagssag og måske ikke så vigtigt, hvis den bare skal hænge i et hjørne inde i en rodet garage.

Teslas ladeboks, synes jeg, er meget pænere og mere stilfuld. Den er oveni købet også billigere, men mangler desværre DC-fejlstrømssikring. Så med Teslas ladeboks skal man have et Type-B relæ i eltavlen og evt. en bimåler til at måle elforbruget, og så bliver det nok mindst lige så dyrt som en anden ladeboks, hvor det hele er indbygget.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 12 '20
rossoneris
rossoneris Oct 12 '20

Nej designet er ikke just moderne. Har kigget lidt på Easee Home , men den er så uden tesla knap som jeg kan se.

Kan man forlænge et ladekabel på en eller anden måde der hører til en ladeboks - da jeg nok gerne skal op på 10 meter , hvis konen nupper garagen og den holder uden for :)

Snemonster
Snemonster Oct 12 '20

Easee Home laderen er helt uden kabel. 
Så du køber bare laderen og et kabel med tesla knap ved siden af.
Denne her fx:
https:///...pe2-type2-pour-tesla

bskaarup
bskaarup Oct 12 '20

Metron laderen kan fås op til 12 meter: https://eauto.si/metron-shop/product/pc05t-3x16a-3-phase/

MOS
MOS Oct 12 '20
Citat fra rossoneris

Kan man forlænge et ladekabel på en eller anden måde der hører til en ladeboks - da jeg nok gerne skal op på 10 meter , hvis konen nupper garagen og den holder uden for :)

Glem alt om at forlænge ladekablet. Du skal have ét ladekabel, der er langt nok. Eller placere ladeboksen et strategisk godt sted, så ladekablet kan nå bilen uanset hvor du parkerer.

Hvis I har to (el)biler, hvor den ene holder i garagen og den anden holder udenfor, så vil jeg da foreslå at sætte ladeboksen op i venstre side af garagen tæt på garageporten. Så hænger boksen tæt på Teslaens ladeport, hvis du kører forlæns ind i garagen. Hvis du er nødt til at parkere uden for garagen, så kan du bakke bagenden op tæt på garageporten og så burde et ladekabel på 5 m være nok til, at det kan nå fra ladeboksen og tværs over til Teslaens ladeport. Hvis det er en elbil med ladeport i forenden, så kan man bakke ind i garagen eller parkere uden for garagen med forenden tæt ind mod garageporten.

Du kan også overveje at sætte ladeboksen op i højre side af garagen tæt på garageporten. Så burde 5 m ladekabel også være nok, uanset om du parkerer forlæns i garagen eller baglæns lige uden for.

Begge disse placeringer af ladeboks har hver deres fordele og ulemper, men burde fungere.

Placering af ladeboksen helt inde i bunden af garagen er for mig at se en dårlig placering, da ladekablet så ikke vil være langt nok til at nå ud til en bil, der er parkeret uden for garagen (medmindre det er et meget langt kabel).

Jeg er ikke tilhænger af (for) lange ladekabler. Selvom de i visse situationer kan være praktiske, så er lange kabler dyrere, tungere, fylder mere, er mere bøvlede at rulle op, og der er større tab pga. højere modstand i kablet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 12 '20
Azgard
Azgard Oct 12 '20

Man kan få forlængerkabel her:

https:///...lead-up-to-20-meters

CanEl
CanEl Oct 12 '20

@Azgard

har du seet prisen ? ca. 3500 kr. 

Azgard
Azgard Oct 12 '20
Ja det er lidt dyrt, men til gengæld kan man nemt lave en løsning med 2 biler, hvor hvert har sit eget ladeplads.
Ice2EV
Ice2EV Oct 12 '20

Hej

Har en EON, mener med 6 meter kabel.

Den sidder lige indefor garagen til højre for port.

Så kan den nå :

Når bilen køres lige ind, bakkes ind samt bakket til udenfor på de 2 af de 3 pladser vi har udenfor porten.

Altså dækker vi 4 ud af 5 pladser med en lader og 6 meter kabel.

rossoneris
rossoneris Oct 20 '20

Sådan et kabel fra ratio https://evbiler.dk/...mobil-lader-11-22kw/

Det kræver vel ikke den specielle relæ type foran når den har det indbygget ?

MOS
MOS Oct 20 '20

Nej, det er ikke nødvendigt med Type-B relæ, når der er indbygget DC-fejlsstrømssikring i laderen.

Det vil dog være en god idé med en separat gruppe med automatsikring i eltavlen, dedikeret alene til elbilladeren. Når elbilladeren har sin egen gruppe, er der mindre risiko for at overbelaste elinstallationen, f.eks. hvis du tænder for tørretumbleren samtid med at elbilen lader. Og hvis der alligevel går noget galt med opladningen og den slår sikringen fra, er det kun laderen, der mister strømmen, ikke alt muligt andet i huset.

rossoneris
rossoneris Oct 20 '20

Har lige haft besøg af elektrikeren. Der kommer en ny gruppe i tavlen og det bliver 3 faset rød stik der kommer op. Tænker i første omgang jeg bare finder et UMC kabel (evt brugt) .

jonsiii
jonsiii Oct 20 '20

Mens du går og venter, så kan du da lave/købe en rød-til-blå-adaptor. Eller måske en rød-til-Schuko, hvis nu forrige ejer ikke var så heldig at få en blå pigtail med. Så kan du bruge den medfølgende UMC. Den overlevede jeg med de første 2 måneder på nøjagtigt samme setup.

rossoneris
rossoneris Oct 20 '20
Har købt det her umc kabel - behøver jeg andre stik der

Lader, Ratio, 11 kilowatt type 2 mobillader. Tilsluttes rødt CEE stik. 16 ampere Bruger 3 faser.
MOS
MOS Oct 20 '20
Citat fra rossoneris Har købt det her umc kabel - behøver jeg andre stik der

Lader, Ratio, 11 kilowatt type 2 mobillader. Tilsluttes rødt CEE stik. 16 ampere Bruger 3 faser.

Hvis du har en rød 16 A industristikkontakt, så behøver du ikke mere end den lader, du nævner, for at kunne lade hjemme.

Det er dog altid godt at have et Type-2 kabel til opladning ude i byen samt nogle forskellige adaptere til sin lader, hvis man får brug for at lade et sted med andre stikkontakter. De mest gængse er rød industristikkontakt, blå industristikkontakt, Schuko-stikkontakt, alm. mormorstikkontakt samt svensk komfurstikkontakt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20 '20
rossoneris
rossoneris Oct 21 '20

Følger der normalt ikke er type 2 kabel med en tesla ? - 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »