Model S 85D fra 2015. Kørt ca. 119.000 km nu.
Jeg har ved en del opladninger på SuC noteret ladehastigheder og derudfra er der fremkommet følgende ladekurver:
(Klik på grafen for større version)
De mørkeblå kurver er fra før 2019 og viser bilens oprindelige evne til hurtig opladning. Kurverne ligger rimelig konsistent inden for et smalt bånd i den øverste del af grafen. Jeg husker ikke præcis, hvornår jeg har logget disse eller hvilken FW version, bilen kørte på dengang, men det var før den famøse nedsættelse af ladehastigheden med en FW opdatering i 2019.
Fra FW 2019.20 og nyere versioner er der sket en tydelig ændring, hvor ladeeffekten er markant reduceret på langt størstedelen af kurven. I enkelte tilfælde peaker den dog kortvarigt med højere effekt lige når opladningen er påbegyndt, men falder derefter hurtigt ned på et væsentligt lavere niveau. Det er muligt, at begrænsningen allerede er kommet med FW 2019.16, men jeg har desværre ikke nogen måledata fra en SuC session med den FW version.
Med de nyere FW versioner 2019.28, 2019.32 og 2019.40 kunne det se ud som om, der er blevet skruet endnu længere ned for ladeeffekten, selvom det ikke virker helt konsistent. Jeg tænker, at variationerne sagtens kan have noget med batteritemperaturen at gøre, da vi er gået ind i vinterhalvåret med faldende temperaturer og batteriet har måske ikke altid været optimalt driftvarmt. Dog har der ikke været de gule, stiplede linjer nederst på powermeteret i nogen af de tilfælde, der er vist på grafen herover. Jeg ved ikke eksakt, hvad batteriets temperatur har været, så jeg kan ikke garantere, at det har været optimalt, men det har i hvert fald ikke været helt koldt (jvf. de manglende gule, stiplede linjer). Jeg er dog ret sikker på, at batteritemperaturen spiller en noget større rolle ift. ladeeffekten i de seneste FW opdateringer, sammenlignet med pre 2019, hvor batteritemperaturen tilsyneladende ikke betød alverden, så længe batteriet bare var nogenlunde varmt.
Jeg vil holde øje med, om ladeeffekten kommer lidt højere op igen, når vi går ind i sommerhalvåret.