Loading...
dk

Gruppe

Gruppe overskrift

REDUCERET LADEEFFEKT/-HASTIGHED

REDUCERET LADEEFFEKT/-HASTIGHED

N.B. Kun for ejere af Model S/X, som gentagne gange har konstateret et tydeligt fald i ladeeffekt/ladehastighed på SuC.

Ejere af biler med batteripakkerne 70 kWh og 85 kWh skulle alle være ramt af Teslas sw.opdateringer siden forsommeren 2019. (For øvrige modeller kun en lille andel).

Denne opdatering (ver. 2019.20.1) og efterfølgende har begrænset ladeeffekten og dermed yderligere forlænget ladetiden (0-80%) med ca. 12 minutter – hvilket for nogle er en uacceptabel forringelse af bilens egenskaber, og i strid med det som køberne blev stillet i udsigt, da de købte bilen. (De fleste ser nu en ladetid på godt 60 minutter, hvor Tesla ved salget oplyste 40 minutter (0-80%)). Kurven (for 85(D) kan ses i stort format under FOTOS.

Tesla vil ikke anerkende dette som en fejl, da de hævder, at batterierne er slidt pga. brug, og 8-årsgarantien derfor ikke dækker (hverken undersøgelse, reparation eller udskiftning). Alt tyder derfor på at batterierne bliver slidt/nedbrudt langt hurtigere end forventet. Det prøver de så at kompensere for med en softwareneddrosling af ydelserne til stor gene for kunderne (ladetidsforlængelse og/eller rækkeviddebegrænsning samt værdiforringelse af bilerne). Tesla har i nu snart 1 år vidst dette uden at orientere og spørge kunderne, som uden at kende følgerne har været tvunget til at installere opdateringerne for ikke at miste garantien.

Det kan vist ikke være lovligt!

For at samle relevante erfaringer og kræfter har jeg på opfordring derfor startet dette gruppeemne.

Jeg beder alle de nævnte ejere, som er interesseret i at deltage/bidrage i/til et overblik over omfanget og en evt. samlet henvendelse til Tesla, om at tilmelde sig gruppen – gerne med data og kommentarer.

Oplys venligst hvilken MODEL OG ÅRGANG du kører.

SEND VENLIGST PM MED DIN E-MAILADRESSE og TELEFONNUMMER til Steen ("Ledsager"), som nu står for medlemslisten.

Med venlig hilsen

Hilbert

• oprettet den
  • kort info
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 7

Har haft reduceret ladeeffekt/kurve siden foråret 2019. Peaker højere end tidligere på fx. SuC i Køge, men så daler effekten daler væsentligt hurtigere end tidligere. Har ikke nye præcise data på hvor længe det tager at lade pt. 
Tidligere tog det 22 min fra 0-50% og 50 min. fra 0-80% med varmt batteri

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 7

S85 fik også problemet ved fw upd sidste år, hvilket gjorde sommerferien til Italien extra lang.

Så sent som i går kørte jeg 650km og var på Hedensted og Middelfart begge steder godt under 100km tilbage og 2timer på motorvej før, den snuser få sekunder på 100kwh og falder så til 75.

75 er også det jeg ser på f.eks Køge. 

HJJ
HJJ Feb 8
Ja starter fint , men falder hurtigt. Procent opladt + kW ligger på ca. 100.
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 8

Hvad gør vi helt konkret ?

Mener ikke FDM tager gruppe sager men kun fra hvert enkelt medlem.

Tesla vil vel bare blive ved med at sige der ikke er noget galt, måske gentage at der er skruet ned for at forlænge holdbarheden på batteriet.

Jeg er egentlig klar til at køre en sag og har også talt med dem sidste sommer og de ville gerne kigge på det men jeg har bare ingen dokumentation på at ladehastigheden var bedre før omtalte fw Update.

Blot en masse e-mails fra Tesla der netop anbefalede mig at opdatere igen og igen.

PCPH
PCPH Feb 9

Har en 85D fra 2015. Ingen tekniske data, men kan mærke en tydelig forlængelse af den tid, der tager at oplade på SUC. Er absolut klar til at køre en sag, idet bilen - der i øvrigt er fin - er solgt til mig med en række tilsikrede egenskaber, herunder også i relation til ladetid. Den længere ladetid gør det uudholdeligt for os at køre f.eks. sydpå. Bilen har kørt ca. 30.000 km.

MOS
MOS Feb 9

Model S 85D fra 2015. Kørt ca. 119.000 km nu.

Jeg har ved en del opladninger på SuC noteret ladehastigheder og derudfra er der fremkommet følgende ladekurver:

(Klik på grafen for større version)

De mørkeblå kurver er fra før 2019 og viser bilens oprindelige evne til hurtig opladning. Kurverne ligger rimelig konsistent inden for et smalt bånd i den øverste del af grafen. Jeg husker ikke præcis, hvornår jeg har logget disse eller hvilken FW version, bilen kørte på dengang, men det var før den famøse nedsættelse af ladehastigheden med en FW opdatering i 2019.

Fra FW 2019.20 og nyere versioner er der sket en tydelig ændring, hvor ladeeffekten er markant reduceret på langt størstedelen af kurven. I enkelte tilfælde peaker den dog kortvarigt med højere effekt lige når opladningen er påbegyndt, men falder derefter hurtigt ned på et væsentligt lavere niveau. Det er muligt, at begrænsningen allerede er kommet med FW 2019.16, men jeg har desværre ikke nogen måledata fra en SuC session med den FW version.

Med de nyere FW versioner 2019.28, 2019.32 og 2019.40 kunne det se ud som om, der er blevet skruet endnu længere ned for ladeeffekten, selvom det ikke virker helt konsistent. Jeg tænker, at variationerne sagtens kan have noget med batteritemperaturen at gøre, da vi er gået ind i vinterhalvåret med faldende temperaturer og batteriet har måske ikke altid været optimalt driftvarmt. Dog har der ikke været de gule, stiplede linjer nederst på powermeteret i nogen af de tilfælde, der er vist på grafen herover. Jeg ved ikke eksakt, hvad batteriets temperatur har været, så jeg kan ikke garantere, at det har været optimalt, men det har i hvert fald ikke været helt koldt (jvf. de manglende gule, stiplede linjer). Jeg er dog ret sikker på, at batteritemperaturen spiller en noget større rolle ift. ladeeffekten i de seneste FW opdateringer, sammenlignet med pre 2019, hvor batteritemperaturen tilsyneladende ikke betød alverden, så længe batteriet bare var nogenlunde varmt.

Jeg vil holde øje med, om ladeeffekten kommer lidt højere op igen, når vi går ind i sommerhalvåret.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 9
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 9

Er der noget der kan logge batteri temperatur, hastighed, kWh tilbage, påfyldt, tracke opladningshastighed osv automatisk? 
Vi er nød til at kunne dokumentere vores påstande så Tesla ikke bare påstår batteriet ikke var varmt nok.

Jeg bruger iPhone men har en Android til at ligge uden simkort som evt kunne bruges til at logge på.

Ville være fint hvis vi kunne hjælpe hinanden med at dokumentere, specielt os der desværre ikke har plottet noget ind løbende. 

fmm1000
fmm1000 Feb 11
Jeg har linkmytesla data for hele bilens levetid. 4 år og 260k km. Her kan man se, hvor lang tid en ladesession har raget fra x procent til x procent. Så burde det være en smal sag, at påvise stigende ladetider.
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 12

I bund og grund er det vel også blot at fremvise screenshottet fra hjemmesiden der  tydeligt illusterer at bilen er solgt til at kunne lade fra 0-80% på 40 min, men at det nu tager x antal minutter længere tid at lade til denne SoC.

Hilbert
Hilbert Mar 1

Det er nok den grønne kurve som folk har købt bilen på, og heldigvis svarer det nøje til den mere konkrete og forståelige tekniske dokumentation,som kan ses på:

https://ev-database.org/car/1031/Tesla-Model-S-85

Time: time needed to charge from 10% to 80%:
Supercharger v2 (150 kW DC) 120 kW † 38 min 440 km/h
Actual charging rates may differ from data shown due to factors like outside temperature, state of the battery and driving style.

Så fra 20-80% altså 33-34 min., hvor jeg skrev 33 min.

I et evt. søgsmål er det nok den vi/I skal bruge.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Mar 1
HemligNemlig
HemligNemlig Mar 25

Så har jeg sendt så meget i fo som muligt afsted til FDM, så må vi se hvad de siger.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Mar 25
Må ikke poste