Loading...
dk

Laver RWD hjulspin ved speeder i bund? | Tesla Forum

Infinitel00p
Infinitel00p Feb 14

Jeg har en e-Golf nu med forhjulstræk. Når jeg trykker speederen i bund fra 0 km/t laver den hjulspin og fedter rundt. Så jeg skal ligesom trykke speederen forsigtigt ned indtil jeg er på 10-15 km/t, hvor jeg derefter kan trykke den i bund.

Nu påtænker jeg at købe en SR+, som jo har RWD.

Har den samme 'problem'? Eller kan man bare jokke speederen i bund og komme afsted?

Forummets indlæg er redigeret af Infinitel00p Feb 14
SuneH
SuneH Feb 14

Du kan godt presse en RWD til at spinne - hvorefter elektronikken kicker ind og begrænser det indtil den har fat igen. Mest selvfølgelig på våd vej. Dette gælder både Model S og Model 3.

Prøvekørte en Hyundai Kona med 204 HK - den spinnede forhjulene helt vildt ved hård igangsættelse. Der er RWD'erne ikke i nærheden. Selvom de kan spinne lidt, er det på et helt andet plan.

Og det kan jo gøres med vilje, fx ud af en rundkørsel kan det jo være ekstra krydderi at den lige "slår med halen" når de 300 HK skal ned i asfalten.

Bedste bud er vel at prøvekøre en og se om du kan leve med det. Jeg er meget tilfreds med min RWD, og som sagt er det ikke i nærheden af hvordan det er i en forhjulstrukket bil.

fmm1000
fmm1000 Feb 14
Du kunne jo også finde en brugt model S med AWD. De er siiiiiindsyge. Du kan nærmest fra stående start accelererer lige så hurtigt du vil selvom regne øser ned. Og du spare rigtigt meget på dæk.
KimT
KimT Feb 14

Jeg har ikke prøvet/presset en 3'er, men kun oplevet lidt spin på en S RWD ud af en rundkørsel - ikke i vores S AWD. Det har Tesla styr på.

Konen har en Kona - dækkene er piv ringe. Den spinder dem for et godt ord (også når man kører 50-60km/h), og der er torque steer i den (den trækker til den ene side når man giver den max gas)

voigt1
voigt1 Feb 14

Har en M3 Performance - den spinner ikke det mindste ved pedal i bund - rykker vildt med det samme. I vådt føre jeg måske ane en lille bitte spin, men bilen kompenserer med det samme og justerer så man bare kommer af sted :-) Havde en GOLF GTE - den spandt med forhjulene for et godt ord.

P85DK
P85DK Feb 14

Du laver de flotteste 11-taller med TC slået fra og RWD. Din gamle folkskolelære vil stå med fugtige øjnene og mumle for sig selv 'jeg vidste knægten havde et 11-tal i sig' og ethvert snottet vuggestuebarn vil være flove over deres små 11-taller under næsen og alle dem der vaper vil kigge misundeligt efter den store røgsky.

Dual Motor, ingen drama, point and shoot

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 14
BKC
BKC Feb 15
Jeg synes ikke at have oplevet at min SR+ RWD har haft problemer med at kontrollere baghjulene under acceleration. Jeg har læst flere steder at Teslas track software er i en klasse for sig. 
Forummets indlæg er redigeret af BKC Feb 15
Infinitel00p
Infinitel00p Feb 15

Tak for fine svar.

Det lader til Tesla er bedre til at styre kræfterne og føre dem ned i asfalten, end VW er.

Der er jo ikke noget værre end at have en elbil med øjeblikkeligt max moment, hvor dækkene bare fedter rundt når man skal først over lyskrydset....

RUNE2
RUNE2 Feb 15
Hvilke nogle dæk sidder der på sådan en fedtet golf?

M3P- her. Satme lækker start fra lyskryds - ingen fedteri fra dækkene. Mit eneste problem er larmen. Fra konen, der sidder ved siden af og febrilsk leder efter svigermorhåndtag. 

Selv på sne i Sverige er der godt træk (Michelin Crossclimate+ 245/45R18) og softwaren kompenserer fint for dårligt underlag. Point and shoot.
Infinitel00p
Infinitel00p Feb 15
Citat fra RUNE2 Hvilke nogle dæk sidder der på sådan en fedtet golf?   M3P- her. Satme lækker start fra lyskryds - ingen fedteri fra dækkene. Mit eneste problem er larmen. Fra konen, der sidder ved siden af og febrilsk leder efter svigermorhåndtag.     Selv på sne i Sverige er der godt træk (Michelin Crossclimate+ 245/45R18) og softwaren kompenserer fint for dårligt underlag. Point and shoot 

Jeg har sat nogle Goodyear Vector 4 Seasons G2 helårsdæk på e-Golfen. Meget lig CrossClimate, som jeg har på min anden bil. Så dækkene er af udemærket kvalitet

Det eneste der kan afhjælpe mit 'problem', bliver nok at bestille en M3 snart :-)

voigt1
voigt1 Feb 16
Citat fra RUNE2 Hvilke nogle dæk sidder der på sådan en fedtet golf?   M3P- her. Satme lækker start fra lyskryds - ingen fedteri fra dækkene. Mit eneste problem er larmen. Fra konen, der sidder ved siden af og febrilsk leder efter svigermorhåndtag.    Selv på sne i Sverige er der godt træk (Michelin Crossclimate+ 245/45R18) og softwaren kompenserer fint for dårligt underlag. Point and shoot.

Hæ hæ - ja et panikhåndtag mangler min kone også :-) Har også en Mercedes SLK 230 kompressor - her er mangler der også panikhåndtag - og konen hyler hver gang den får lidt pedal :-) Men netop i Min Performance ville et håndtag rigtig give mening :-)
Forummets indlæg er redigeret af voigt1 Feb 16
BKC
BKC Feb 16
Quote from voigt1
Citat fra RUNE2 Hvilke nogle dæk sidder der på sådan en fedtet golf?   M3P- her. Satme lækker start fra lyskryds - ingen fedteri fra dækkene. Mit eneste problem er larmen. Fra konen, der sidder ved siden af og febrilsk leder efter svigermorhåndtag.    Selv på sne i Sverige er der godt træk (Michelin Crossclimate+ 245/45R18) og softwaren kompenserer fint for dårligt underlag. Point and shoot.

Hæ hæ - ja et panikhåndtag mangler min kone også :-) Har også en Mercedes SLK 230 kompressor - her er mangler der også panikhåndtag - og konen hyler hver gang den får lidt pedal :-) Men netop i Min Performance ville et håndtag rigtig give mening :-)
Er det fordi I ikke læser overskriften på tråden eller er det fordi I har et behov for at fortælle alle i har råd til en Performance AWD, at I skriver i denne tråd (Det er skrevet med et glimt i øjet, ingen misundelse). 

Der bliver spurgt specifikt til RWD SR+, så synes jeg det er ærgerligt at et ellers seriøst spørgsmål fra en (måske) kommende TESLA ejer, skal forstyrres af jeres indlæg. Lad os prøve at holde snot og kanal hver for sig. 
fmm1000
fmm1000 Feb 16
Det lyder på trådstarter som om acc er meeget vigtigt. Derfor tænker jeg viden om Teslas AWD kan være vigtigt, da han kan få en brugt S med AWD til samme pris som en ny SR+ RWD.
baldur
baldur Feb 16
Citat fra fmm1000 Det lyder på trådstarter som om acc er meeget vigtigt. Derfor tænker jeg viden om Teslas AWD kan være vigtigt, da han kan få en brugt S med AWD til samme pris som en ny SR+ RWD.

Jeg kan ikke tale for en anden, men jeg vil da sige at vores Golf GTE også laver hjulspind for et godt ord på våd vej og det er bare irriterende. Det er ikke nødvendigvis fordi acceleration er alt. Men når man eksempelvis drejer ud og finder ud af det måske var lidt optimistisk, så vil man da godt have lov til at jokke speederen i bund uden at det hele bare ender i hjulspind. Eller bare have lov til at sætte i gang uden hjulspind, selv det kan engang imellem gå galt med GTE'en.

jth
jth Feb 17
Jeg har også LR AWD. Min erfaring er at bilen skal pege nogenlunde ligeud inden man giver gas ellers kan man godt få et lille svirp med halen på våd vej, eksempelvis ud af en rundkørsel eller i ud af sidevejen i et t-kryds.

Alle mine forhjulstrukne ICE laver hjulspind bare der var det mindste fugt på vejen. Den eneste undtagelse er min kones Kia Picanto med 65hk :)