Loading...
dk

Endnu bedre lademuligheder | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Oct 31 '14

Interessant nyt fra Clever, der vil åbne 63 hurtigladere inden nytår. Særlig interessant er vel, at en del af dem ser ud til at komme med 43 kw-ladere til type2-stik. Nogen der ved, om det betyder, at Tesla med dobbeltlader kan lade (teoretiske) 86 kw/t? I så fald er vi jo tæt på superladertider. (Om end væsentligt dyrere)

https:///...r-elbiler-i-danmark/

DeaconWP
DeaconWP Oct 31 '14

Hej.

En tesla kan med sin indbyggede lader tilkobles 3 X 400 volt AC forsyning, og kan med den lade med 11 KW effekt. Er Tesla'en monteret med dobbelt lader, kan man lade med 22 KW fra en AC forsyning. Det forudsætter dog, at Tesla'en kan "snakke" med installationen" og så selv "godkende" at trække så meget efffekt fra AC forsyningen.

En Tesla kan kun lade med større effekt, ved at der lades med DC, som er tilførsel af spænding og strøm direkte til batteriet i bilen.

Det er det, der foregår på Tesla's Supercharger stationer.

63 nye multi hurtiglade-stationer

Størstedelen af de nye ladestationer – 63 styk i alt – bliver multi hurtiglade-stationer med tre forskellige stik til hurtigopladning, nemlig CHAdeMO-, Combo- og Type 2-stik og kan derfor oplade alle elbiler på 20-30 minutter til 80 procent – dvs. både Volkswagen, BMW, Tesla, Renault og Nissan.

Når jeg læser denne artikel, ser jeg meget, der fortæller mig, at den også skal tages med et gran salt.

80 % af en Tesla's 85 KWH er 68 KWH. Så fra 0 til 68 KWH, må nødvendigvis tage mere end 20 til 30 minutter, hvis man lader med 50KW, og derfor overfører 50 KWH for hver time der lades.

Da den kun giver 50 KW ved DC tilkobling, må det nødvendigvis tage mindst 50 KW * 85 KWH * 80%

Så der skal for at nå 80 % af en Tesla's 85 KWH lades i 68KWH/50KW, hvilket giver 1,36 time i decimal tal ( 1 time og 20 minutter)

TJA? Så på disse stationer kan du lade 11 KW med enkelt lader, 22 KW med dobbelt lader, og op til det de kan levere med den kommende DC Forbindelse.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 31 '14
Bianco
Bianco Oct 31 '14
Citat fra Bluecoffee

Nogen der ved, om det betyder, at Tesla med dobbeltlader kan lade (teoretiske) 86 kw/t? I så fald er vi jo tæt på superladertider. (Om end væsentligt dyrere)

https:///...r-elbiler-i-danmark/

Tesla har kun 2 (snart 3) lademuligheder:

AC 11 kW (22 kW med dobbeltlader) på alle standard ladestandere (EON dog højst 11 kW pt)

DC 100+ kW på Teslas Supercharger

(DC 50 kW på CHAdeMO ladestandere f.x. Clever, med fremtidig Tesla-CHAdeMO adapter)

Daduck
Daduck Dec 14 '14

Er der nogen der har snakket med Tesla (her i Europa), angående CHAdeMO og CHAdeMO-adapter? Clever er jo begyndt at opgradere en stor del af deres standere til dette

kajakaj
kajakaj Dec 14 '14

@Bianco: 22 og 43 Kw AC på Clever er med dobbeltlader i bilen. Så 86 Kw er ikke muligt.

KS
KS Dec 14 '14

@Daduck; Rygterne om CHAdeMO adapteren siger at den skulle dukke op i Januar (teslatime)

SQLCPH
SQLCPH Dec 14 '14

Det lyder godt Ken - CHAdeMO er min dobbelt charger så kom endelig snart med den Tesla ;-) Eller få monteret SuC ved Farøbroen så vi kan besøge familien i Nakskov :-) (og ikke skulle blive længe og lade) ;-)

På fabrikken i Fremont (20 nov) havde det forresten ikke meget indsigt i status på CHAdeMO, dog sagde de at modellen på væggen netop var pillet ned (af en eller anden årsag). Et andet sted sagde de at den allerede var til salg - men meget klogere blev jeg ikke derovre...

T3S7A
T3S7A Dec 14 '14
Jeg kan slet ikke se ideen med chademo kontra pris. Kan det overhovedet betale sig?
Først indkøbspris på adapteren. Derefter vanvid dyr elpris for at lade. Hvis man regner den pris ud incl anskaffelse af adapteren og de få gange man bruger det, så får man nok en pris der nærmere sig 50kr pr kWh. Svarende til 10-12kr pr kørt km - selv en taxi er billigere her..
Man skal da virkelig have travlt, hvis man vil betale så meget mere, for at kunne lade ca dobbelt så hurtigt, som på en 22kwh stander, til 5.50kr kWh ( som i for vejen er dyrt )
Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 14 '14
kajakaj
kajakaj Dec 14 '14

Jeg har fravalgt dobbelt laderen og dermed sparet den udgift, da jeg ikke brug for hurtig opladning i det daglige. Hvis vi skulle få brug for hurtig ladning på udlands- og langture har vi med Chademoadapter mulighed for hurtigladning de steder der ikke er Suc. Chademoadapteren er billigere end en dobbeltlader, så der er god økonomi i den prioritering, men indtil videre har vi klaret os fint uden. Vi har alle forskellige kørselsmønstre og behov afhængig af hvor vi bor og de lade muligheder der findes hvor vi færdes, så det er meget individuelt hvad man vælger.

T3S7A
T3S7A Dec 14 '14
Kajakaj, forklar mig lige det, med at der er god økonomi i chademo adapteren og dyr el pris? I forhold til ikke at bruge chademo og så lade 11kw? Jo, det vil tage 4 timer længere at blive helt fuld. Regn lige en time pris ud. Så travlt kan ingen vel have? Så skulle man da ikke ha købt el bil?
DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '14

T3S7A. Jeg har kigget tråden her igennem. Hvorfra kender man en pris på DC ladning? Jeg ser den ikke opgivet her.

For at du kan lade med 22 KW i din Tesla, skal du investere 11.500 kr i en dobbelt lader.

Ellers kan du kun lade med 11 KW. Fra AC forsyning...

Så når Kajakaj nu ikke har brugt de 11.500 kroner, så har han dem til at betale for Chademo adaptoren. Og den strøm han sjældent har brug for at købe til "høj pris".

Bruger han nu sin nye Chademo adaptor en gang i fremtiden, så kan han lade over 4,5 gange så hurtigt med den (50 KW?), fremfor at lade med sit almindelige AC ladekabel, hvor bilen kan optage 11 KW.

Og hvad skal man så give for en KWH, når man får den som DC, via sin Chademo adaptor? Det er 5,50 Kr ved AC… Men hvor meget ved DC?

Kajs regnestykke er super rigtigt.

Skal man betale 11.500 for at kunne lade dobbelt så hurtigt, når man ved at nøjes med en Chademo adaptor til det halve? kan lade 4,5 gange så hurtigt, den sjældne gang imellem man skal bruge det?

MVH Deacon

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 14 '14
Kiefer
Kiefer Dec 14 '14

Hvis man ved man kommer til at ture en del rundt i f.eks. Frankrig kan chademo adapter godt forsvares.

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '14

Klippet fra Clever.dk:

KLIP START

Hvad koster det at oplade ved en hurtiglade-station?

Hvis du har et GO opladningskort, koster det 5,50 kr./kWh at lade din elbil

Læs mere om et GO opladningskort her

Hvis du har et GO More opladningskort, koster det 3,50 kr./kWh at lade din elbil

Læs mere om GO More opladningskort her 

Obs! Strømpriserne er de samme, uanset om du lader ved en hurtiglade-station eller en ladestander.

Du kan også få mere information om, hvad det koster at køre elbil på vores Viden om-sektion. Klik her.

KLIP SLUT

Sådan som jeg læser ovenstående, vil Kajakaj skulle  betale den samme "høje pris" for sine KWH, uanset om han køber dem som AC ved 11 KW eller DC ved 50 KW.

Ved ikke at have købt dobbeltlader, er der til 1.000KWH "gratis" på det dyreste Clever kort, når Chademo adaptoren er betalt.

Og Så kan han tanke 4,5 gange så hurtigt end hjemme, og 2 gange så hurtigt, som den Tesla, der "tanker med dobbeltlader"

Kajakaj er rigtig smart.!!!

MVH Deacon

T3S7A
T3S7A Dec 14 '14
Regn nu en pris ud på, hvad de få gange, eks 3 gange... Skal vi sige 50 kWh, ialt 150 kWh.
Adapter, pris? Ved det ikke, 7000kr?
150kwh x 5.50kr = 7825kr / 150 = 52kr pr kWh. Så hvis man skal snakke om at være smart, så lej en bil den dag... Eller, lad på 11kwh lader, og spar 7000kr. Dobbelt lader har jeg hellere ikke, og kan kun se ideen med det, hvis man virkelig skal lade meget, hurtigt på 22kwh, hvor man kan lade på normal el pris.

Deacon: du skal jo lige med regne indkøb af chademo adapteren...
Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 14 '14
SQLCPH
SQLCPH Dec 14 '14

Jeg bliver E-on kunde da vi bor i byen og det er så én af mine primære muligheder for at lade op. Jeg kan også sidde og (SuC)tte i Kastrup :-) men det tror jeg kun bliver meget få gange jeg "gider" det. Så

CHAdeMO vil blive min SuC når jeg ikke er indenfor range af en SuC - og med en 60 kWh regner jeg "desværre" med at det kommer til at ske nogle gange. Ja det koster 3,5 kr/kwh at lade men hvis jeg kun lader nok til at komme til næste SuC så går det. Alternativet er at lade langsommere AC og den vil konen ikke købe ;-)

Jeg tror også på at der snart kun vil være DC ladning at finde rundt omkring - det må være vejen frem at lade hurtigt... og når vi en dag flytter i hus så er 11 kW fint at lade med natten over, derfor fravalgte jeg dobbeltladeren. 

Jeg bilder også mig selv ind at jeg får mere for pengene på en DC lader end ved AC da jeg ved AC sandsynligvis betaler for tabet i konverteren? Er der nogle der har set om de ved eks. Clever/E-on har ladet med en forskel imellem ladet kWh på batteri og kWh tappet fra standeren? Blot en tanke...

DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '14

T3S7A. Ja så kan jeg godt se, at Kajakaj hellere må overveje at lade være med at købe den Chademo adaptor når den kommer, og så leje en benzinbil når han evt skal hurtigt videre på sin køretur. :-)

Der er jo mange grunde til det ene og det andet, og nu har de andre læsere så fået noget mere at tage deres personlige beslutninger ud fra.

Sithfury
Sithfury Dec 14 '14

@SQLCPH hvis du har tænkt dig at blive EON kunde og lade fra den samme offentlige lader, så overvej deres favorit lader mulighed. for 49,- om måneden kan du lade for 1,60 pr. kWh

EON Favorite http://www.eon.dk/e-mobility/Lad-pa-farten/EON-Favorite/

Det er den måde jeg har tænkt mig at gøre det på, når jeg får min til Marts, da jeg ikke har mulighed for at få installeret egen lader.

DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '14

SQLCPH:

Og Sithfury :-)

Jeg mangler igen en "like" knap under flere og flere indlæg.

Rigtigt, hvis de måler den tilførte effekt, sparer du da tabet i konverteren. Det som alle har målt derhjemme eksisterer, og beskrevet andetsteds.

SQLCPH
SQLCPH Dec 14 '14

Deacon :-) Yes der mangler en like knap her på Tesla-forum ;-) Der er så mange guldkorn herinde at jeg gerne lige vil kvittere med en thubms up ;-) Ken noterer du til udviklingsplanerne? ;-)

Sithfury: Jeg har også tegnet en favorite aftale på den nærmeste e-on stander på vesterbro og der skal faktisk ikke lades ret meget før det er en god forretning (med favorite) ca. 40 kWh mener jeg det var... Desuden er jeg i dialog med e-on om at sætte en stander og derved en næsten privat p-plads ved vores lejlighed... ja tak :-)  e-on har både mulighed for og er forpligtet til at udbrede lademulighed i byen og så kan de jo lige så godt sætte dem op hvor der rent faktisk er nogle der vil bruge dem. Den stander jeg pt. har sat som favorite er altid tom (2 pladser). Med mindre pladsen er blevet ICEd (med p-bøde i forruden :-))

Det med effekt AC/DC må jeg lige dyrke andet sted - tak :-)

120281
120281 Dec 14 '14
Den med 1,60 kr havde jeg ikke set. Jeg bor også i byen og kan ikke få lader hjemme. Jeg tænkte bare på deres 99kr pr. Opladning om man så manger 99 eller 60%. For 99kr svarer til næsten 62kwh.

Dog kom jeg i tanke om jeg jo skal betale parkering imens den står der. Havde tænkt den skulle stå over natten og bare lade op. For bor på grænsen af p afgift. Dvs. Gratis hvor jeg bor. Men 300 meter derfra hvor der er 4 pladser koster det penge. Så bør nok købe en p licens til den zone så.
Sider: 1 2 »