Loading...
dk

Første V3 Super charger i Norge, kun med CCS | Tesla Forum

jramskov
jramskov Feb 25 '20

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LAGB5V/tesla-apner-sin-frste-supercharger-v3-stasjon-i-norge

Den første V3-stasjonen kommer på Liertoppen, og vil i første omgang ha 10 ladeplasser, opplyser Tesla. Før sommeren skal imidlertid tallet være 40, som gjør Liertoppen-anlegget til et av Europas største ladeanlegg.

Alle laderne på den nye stasjonen skal være av V3-typen, og de vil kun ha CCS-kontakt – som Model S og X ikke har. Eiere av Model S og X vil også kunne bruke V3-anlegget, men må ha en CCS-adapter.

– Erfaringene herfra blir et viktig datagrunnlag i utvidelse av ladenettverket vårt fremover, sier Roland.

Alle nye stasjoner som åpnes i Norge fremover vil for øvrig være av V3-typen, sier Roland.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Feb 25 '20
selsoe
selsoe Feb 25 '20

Lækkert, men pudsigt at de placerer dem så relativt tæt. Jeg brugte i weekenden Nebbenes-stationen nær Oslo med 44 standere. Den er gigantisk - og med en kilowatt-pris på 1,24 DKK, var det en billig fornøjelse. Det bliver dog dejligt når man ikke skal tænke på at undgå at parkere i par. Det er lidt af et puslespil når stationen er nær halvfuld.

Og så ville jeg ønske at de lavede kablerne en anelse længere. Synes jævnligt jeg slås med dem fordi jeg ikke har parkeret tæt nok på.

PeterE
PeterE Feb 25 '20

Fedt, og de har altså noget volumen som vi andre sukker efter, de starter med 10 ladesteder og udvider til 40 ... uanset hvad, så er der også mange flere biler, og en del af dem er vistnok med forudbetalt opladning. Ligesom i DK.

MOS
MOS Feb 26 '20
Citat fra jramskov

Alle laderne på den nye stasjonen skal være av V3-typen, og de vil kun ha CCS-kontakt – som Model S og X ikke har.

(...)

Alle nye stasjoner som åpnes i Norge fremover vil for øvrig være av V3-typen, sier Roland.

Betyder det så, at alle nye SuC ikke kan bruges af Model S og X, med mindre de har CCS-adapter? Det  vil være lidt ærgerligt, hvis alle os med S og X ikke får glæde af de nye SuC. 

jramskov
jramskov Feb 26 '20

@MOS: Det var også det jeg tænkte da jeg læste det. Som jeg forstår det, er det ikke noget der er besluttet endnu, men det virker da ikke usandsynligt. Ved godt det kræver en lidt større redesign af Model S og X, men vil mene de burde opdatere dem så de også havde CCS indbygget først. Uanset hvad er det dårlig stil overfor deres tidlige kunder og Model S og X kunder især. Det er generelt skidt at Model S og X halter bagefter på visse områder i forhold til de langt billigere Model 3 og Y.

ElPeter
ElPeter Feb 26 '20
Citat fra MOS
 

Betyder det så, at alle nye SuC ikke kan bruges af Model S og X, med mindre de har CCS-adapter? Det  vil være lidt ærgerligt, hvis alle os med S og X ikke får glæde af de nye SuC. 

I det aktuelle tilfælde er der flere V2 superchargere lige i nærheden som vi uden CCS kan benytte og på lang sigt er det jo lidt fjollet med 2 kabler på standerne.

Jeg synes desuden at det er en ret elegant løsning de har valgt til CCS adapteren, meget simplere end Chademo - i lang tid blev det jo af kloge hoveder sagt at det ville være umuligt at lave en adapter og så kommer de med en lille fysisk adapter og omprogrammering af bilen - smart!

Når det er sagt måtte de da gerne snart bringe S/X up-to-date teknologisk, men mon ikke det kommer i år.

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Feb 26 '20
HJJ
HJJ Feb 26 '20
Jeg har bestilt omprogrammering af bil + adapter, de kommer og klarer det herhjemme.
Fungerer fint at bestille via appen.
jramskov
jramskov Feb 26 '20

@ElPeter "Når det er sagt måtte de da gerne snart bringe S/X up-to-date teknologisk, men mon ikke det kommer i år."

Ja, det kan man da håbe, jeg troede det ville komme sidste år :)

Har også undret mig lidt over at de ikke valgte at bruge CCS på Model 3 i USA. 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Feb 26 '20
KimT
KimT Feb 26 '20

Kunne det tænkes at i EU blev de tvunget til CCS, men er ikke blevet det i US. Det har nok ikke været helt billigt at sættes CCS kabler på samtlige SuC

jramskov
jramskov Feb 26 '20

Det vil jeg da ikke 100% afvise, men giver det mening at det krav så ikke gælder bilerne? Jeg tænker på bla. Nissan Leaf der fortsat benytter Chademo. Dertil er det et privat netværk, der ikke nogen offentlige midler involveret, så jeg tvivler det er årsagen.

mbk
mbk Feb 26 '20
Citat fra KimT

Kunne det tænkes at i EU blev de tvunget til CCS, men er ikke blevet det i US. Det har nok ikke været helt billigt at sættes CCS kabler på samtlige SuC

Tænker at de tilpasser sig det marked de er i, f.eks i Kina kommer TM3 med GB/T og Type-2 (ingen CCS). 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 26 '20
selsoe
selsoe Feb 26 '20

Det er nok fordi den ligger relativt tæt på en V2-SuC, så S'erne og X'erne må køre derover. De kan alligevel ikke få glæde af den højere ladehastighed.

Når det så er sagt, skriger det selvfølgelig til himlen at S & X skal udkomme med CCS-stik og 250kW supercharging. Det vil dog kræve et redesign så vidt jeg kan regne ud, da ladeklappen på S/X ikke er stor nok til at huse CCS-stikket? Måske derfor der lader vente på sig?

mbk
mbk Feb 26 '20
Citat fra jramskov

.....Ved godt det kræver en lidt større redesign af Model S og X, men vil mene de burde opdatere dem så de også havde CCS indbygget først.....

De har lavet en løsning til GB/T i Kina, så hvis de ville kunne de jo gøre det samme i EU.

https://www.youtube.com/watch?v=diSAwAVVgOs 

jramskov
jramskov Feb 26 '20

@mbk: Ja, det vil da give god mening at bruge samme løsning.

selsoe
selsoe Feb 28 '20

Jeg følger Teslas chef of Superchargere i Norden på LinkedIn, og adspurgt hvornår V3 kommer til Danmark, er svaret "før end du tror". Skal vi gætte på at den nye lader der er ved at blive bygget ved Ikast er V3? Eller Holbæk måske?

jramskov
jramskov Feb 28 '20

Hvad hedder han? Er vi sikre på det er en Tesla SC der er ved at blive bygget ved Ikast?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Feb 28 '20
selsoe
selsoe Feb 28 '20

Er egentlig ikke så meget for at linke direkte til hans private profil, men lidt kreativ søgning på LinkedIn burde kunne støve ham op.

Vi er vist rimeligt sikre på at Ikast er en Tesla SC, men det burde snart være til at se om det er Tesla-materiel der kommer op ad jorden. Der er vel ikke nogen på de kanter som kommer forbi og kan tage nogle friske billeder?

 

jramskov
jramskov Feb 28 '20

Helt ok, troede det var en public profile.

Jeg kører jævnligt fra Aarhus og vest på, men når jeg lige kigger i kalenderen, så er næste gang vist først engang til april.

CanEl
CanEl Feb 28 '20

jeg bor her, og kører tit forbi.
det er tesla der har bestilt stikledningen, så de vil nok selv bruge den.
området er rettet af med stabilgrus, men intet grej endnu.

JesperLH
JesperLH Feb 28 '20
Meget spændende med Sc Ikast. Det mangler virkelig i midt og vestjylland. Jeg kommer den vej forbi om 3 uger. Tager gerne lidt billeder:)
Sider: 1 2 »