I forhold tilhvor diskussionen startede med angående kurver og hvor en model S trækker bedst, så synes jeg det er værd at bemærke, at uanset om momentkurven knækker tidligt så er det interesante jo power/HK/kW, og hvor stor en del af hastighedsområdet denne power er tilgængelig. Det er, trods alt, power der er afgørende for accellerationerne:
Selvom P85DK's kurve ikke når 700HK, så bemærk hvor relativt flad power kurven er fra den peaker og opad, og det er netop det der er så vigtigt når vi nu ikke kan skifte gear: Masser af kræfter ved høje hastigheder.
Når det så er sagt, så anerkender jeg det faktum at batterier, motor og inverter skal køles, og min erfaring fra Autobahn erm at når jeg kører fra 170km/t og op, at så dukker de irriterende gule stiplede linier op efter lidt tid, og så er ydelsen reduceret til det halve... og så er det ikke så sjovt at drille de andre længere :-(
Nu kommer nørden frem i mig :-) Det er momentet som gør at vi accelerere som vi gør. Momentet fortæller hvor hurtigt vores hk kan sættes i arbejde. Hvis vi havde de 700 hk som lovet, så ville vi opleve meget stærkere accelerationer ved højere hastigheder.
Det at hk kurven flader ud fortæller os jo netop at der er ikke flere hk som vores dejlige moment kan sætte i arbejde, hvorfor også accelerationskurverne flader ud.
HK = moment * rpm, i vores biler er hk umiddelbart den begrænsende faktor i denne ligning når vi er oppe i fart. Så i takt med at omdrejningerne stiger, så falder momentet kraftigt, da systemet bliver holdt tilbage og det sker i dag allerede ved ca. 50 km/t