Loading...
dk

Motor yde evne | Tesla Forum

Sithfury
Sithfury Aug 10 '15

@PerhansenMacAdresseAgtigt :-)

Jeg har desværre ikke "Data" på 70-130 km/t, men min fornemmelse er at der er rigeligt acceleration når det gælder motorvejskørsel mv. Har kørt lidt over 10k km, i de lidt over 2 måneder jeg har haft min 85D, og har kørt masser af motorvej og Autobahn, og den er efter min mening, meget frisk helt op i 200km/t+ . Har kørt "ræs" mod en Porsche på motorvejen, hvor vi startede bag en lastvogn ved nok 90km/t og endte ved 220km/t+.

Er du fordi du er bange for at den føles "død" ved høje hastigheder?

perhansen
perhansen Aug 10 '15

ja havde læst at Tesla slet ikke havde samme moment ved højere hastighed,  som benzin biler på mellemaccelerationer og ved samme HK

EVfan
EVfan Aug 10 '15

@Per

Nej Tesla'en ikke samme moment som en ICE bil med gear. Den er trukket af en elmotor som har det største moment i start øjeblikket og har ikke mulighed for at flyttet momentpunktet ved hjælp af et gear. Alt andet et lange træk ved høj hastighed på den tyske Autobahn er den god til.

/Jens

BlackPanther
BlackPanther Aug 10 '15

Et lille billede med nogle gamle modeller. Men viser nu meget godt billedet af hvad der sker med drejnings momentet ved lidt højere hastigheder...

Forummets indlæg er redigeret af BlackPanther Aug 10 '15
kayjay
kayjay Aug 10 '15
Jeg har det lidt svært med de kurver. Synes ikke det stemmer over ens mes virkeligheden. Min P85 (rød graf) skulle kun kunne yde 320kW imellem 65 og 120 km/t. Men min oplevelse er at display skiver 320kW i et væsentligt før 65 og væsenlig efter 120 km/t...

Nogle der ligger inde med rigtige målinger fra et rullefeld på en P85 (eller i det hele taget)?
P85DK
P85DK Aug 10 '15

@kayjay - har ikke for en p85, men her er min dyno af min p85d

http://teslaforum.dk/ow_userfiles/plugins/base/981-Tesla_Dyno.png

Skeel
Skeel Aug 10 '15

@P85DK: 431HK ved 20 grader celsius - var det kun på baghjulene?!? Det er jo LANGT fra hvad andre dyno tests jeg har set på P85D viser!!! Den dyno må da have være i stykker...

P85DK
P85DK Aug 11 '15

@Skeel - ja, det skulle man tro, men der må jeg skuffe dig

Det var en awd dyno og resultatet er helt på linje med den dyno som dragtimes.com lavede http://www.dragtimes.com/2015-Tesla-Model-S-Dyno-Results-Graphs-27143.html,

Her får dragtimes 413hp

Samt en som netop er lavet i Finland. Den har desværre ikke mere.

Den finder du her: http://www.teslaclub.fi/blog/22/P85D+dyno-testiss%C3%A4/

Det er de eneste 3 stk dyno jeg kender der er lavet på p85d, alle lavet på awd dyno og resultat på lidt over 400 hk

Jeg er da interesseret i at vide hvilke p85d dyno tests som du har set

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 11 '15
Skeel
Skeel Aug 11 '15

Hmm, MS Edge driller lidt - du må manuelt efter at klikke på linket tilføje /page54 - så er dyno grafen halvejs nede på siden:

Her er en 555HK: http://www.teslamotorsclub.com/...ld-have-an-asterisk-*-next-to-it-Up-to-691HP/page54

Forummets indlæg er redigeret af Skeel Aug 11 '15
P85DK
P85DK Aug 11 '15

jeg kan godt forstå at du misforstår den, men det er ikke en dyno test. Det er en graf der viser energi træk fra batteriet, hvilket kun fortæller hvor meget energi der bliver puttet ind i systemet. Det svarer til at måle hvor meget benzin der bliver sprøjtet ind i en motor og sige at den har x antal hk. Det er data hentet fra Teslas API.

De 3 dyno tests som jeg har linket til ovenover er hk målt ved hjulene

Men tænk over det her: Når der kun bliver trukket energi fra batteriet svarende til 555 hk, hvordan kunne Tesla så påstå at den havde 700 hk (de gør det ikke mere, men det gjorde de da de lancerede bilen.)

- MS edge kører elendigt på dette forum, gik over til firefox

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 11 '15
Skeel
Skeel Aug 11 '15

Du behøver ikke uddybe, har læst hele tråden nu. Uden at vi skal kopiere dialogen her, så tror jeg ikke HK udlæsningen fra din dyno var korrekt, for mange usikre parametre - men interessant læsning - tror faktisk hvis en stor del af eksisterende P85D ejere gik sammen om det - at der er mulighed for at få den nye sikringsopgradering (ludicrous) u.b.! Nu mødes jeg med Ken i morgen når jeg skal hente min og så forsøger vi at lave en indvending i relation til kræfterne under leveringen.

Hookmaker
Hookmaker Aug 11 '15
@skeel, ang. idag, det var da en RIGTIG god idé!
P85DK
P85DK Aug 11 '15

@skeel - jeg ved godt det er svært at tro på, men nu er der jo 3 stk dyno, en fra DK, en fra USA og en fra Finland som alle siger stort set det samme, nemlig ca. 430 hk, så helt skæv har den nok ikke været. Jeg spurgte desuden Steffen fra Hessteknik meget indgående om den havde målt rigtigt, hvilket han insisterede på at den havde. Jeg har spurgt dem som har udviklet hans rullefelt og de siger alle at HK kan den ikke regne forkert ud, mens moment altid vil være en mere usikker størrelse.

Desværre så svarer Tesla ikke når jeg spørger hvor mange HK den skal have, så jeg kan få bekræftet om målingen er rigtig eller om min bil ikke kører ordentligt.

Når I henter din bil i dag, så må du meget gerne spørge ind til det officielle hk tal, nu da 3 uafhængige dyno tests siger lidt over 400 hk - eventuelt kan I jo køre den direkte ud til et rullefelt, der må være et på Amager.

Jeg synes kun det ville være fair at eksisterende P85D ejere fik en ludicrous u.b.

kayjay
kayjay Aug 12 '15

I forhold tilhvor diskussionen startede med angående kurver og hvor en model S trækker bedst, så synes jeg det er værd at bemærke, at uanset om momentkurven knækker tidligt så er det interesante jo power/HK/kW, og hvor stor en del af hastighedsområdet denne power er tilgængelig. Det er, trods alt, power der er afgørende for accellerationerne:

Selvom P85DK's kurve ikke når 700HK, så bemærk hvor relativt flad power kurven er fra den peaker og opad, og det er netop det der er så vigtigt når vi nu ikke kan skifte gear: Masser af kræfter ved høje hastigheder.

Når det så er sagt, så anerkender jeg det faktum at batterier, motor og inverter skal køles, og min erfaring fra Autobahn erm at når jeg kører fra 170km/t og op, at så dukker de irriterende gule stiplede linier op efter lidt tid, og så er ydelsen reduceret til det halve... og så er det ikke så sjovt at drille de andre længere :-(

Skeel
Skeel Aug 12 '15

Bottom line; P85D skal accelerere fra 0-100km/t på 3,3 sekunder. Det gjorde den engang (frem til april 2015) - men i øjeblikket så får vi ikke mere end ca. 3,7-3,8 sekunder og det er bare ikke godt nok!

Erik45
Erik45 Aug 12 '15

Erik 45

Jeg synes det er en meget god ide at arbejde videre med gtanken om at Tesla burde give P85d ejerne

en gratis opdatering så de indfrier deres løfter.

P85DK
P85DK Aug 12 '15
Citat fra kayjay

I forhold tilhvor diskussionen startede med angående kurver og hvor en model S trækker bedst, så synes jeg det er værd at bemærke, at uanset om momentkurven knækker tidligt så er det interesante jo power/HK/kW, og hvor stor en del af hastighedsområdet denne power er tilgængelig. Det er, trods alt, power der er afgørende for accellerationerne:

Selvom P85DK's kurve ikke når 700HK, så bemærk hvor relativt flad power kurven er fra den peaker og opad, og det er netop det der er så vigtigt når vi nu ikke kan skifte gear: Masser af kræfter ved høje hastigheder.

Når det så er sagt, så anerkender jeg det faktum at batterier, motor og inverter skal køles, og min erfaring fra Autobahn erm at når jeg kører fra 170km/t og op, at så dukker de irriterende gule stiplede linier op efter lidt tid, og så er ydelsen reduceret til det halve... og så er det ikke så sjovt at drille de andre længere :-(

Nu kommer nørden frem i mig :-) Det er momentet som gør at vi accelerere som vi gør. Momentet fortæller hvor hurtigt vores hk kan sættes i arbejde. Hvis vi havde de 700 hk som lovet, så ville vi opleve meget stærkere accelerationer ved højere hastigheder.

Det at hk kurven flader ud fortæller os jo netop at der er ikke flere hk som vores dejlige moment kan sætte i arbejde, hvorfor også accelerationskurverne flader ud.

HK = moment * rpm, i vores biler er hk umiddelbart den begrænsende faktor i denne ligning når vi er oppe i fart. Så i takt med at omdrejningerne stiger, så falder momentet kraftigt, da systemet bliver holdt tilbage og det sker i dag allerede ved ca. 50 km/t

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 12 '15

Mener du ikke 50 mph?

P85DK
P85DK Aug 12 '15

nope - begrænsningen begynder allerede ved 30 mph, hvilket den nye ludicrous upgrade går ind og ændre på. Hvor meget det bliver spændende at følge

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 12 '15

Ok ja måske for P85D men i relation til det viste diagram er det vel ca. ved 42-50 mph for de andre versioner som jeg læser det at kurven flader ud...?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 12 '15
Sider: « 1 2 3 »