Loading...
dk

Manglende fw updatering får konsekvenser. | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 1 '20

 

Jeg er en af dem der ikke længere opdaterer fw fordi Tesla ikke kommer med beskrivelser af om der er noget til netop min bil (S85 fra 2015) eller det som 99% af tilfældene er til alle de nye biler. Efter at have set hvor mange skærme der går i sort ønsker jeg simpelthen ikke alle disse skrivninger til til emmc når jeg alligevel ikke får noget ud af det andet end en kæmpe regning. Det tog et par måneder med non-stop påmindelse om at der var en fw opdatering klar men nu har beskeden været væk en måneds tid.

I går blev jeg så noget overrasket over denne besked på min skærm:

Så bliver man da presset til at opgradere og få AP begrænsninger, sort skærm osv på den hårde måde. Men bilen har jo downloadet en nyere fw som ligger klar så hvis bilen holder op med at virke så de skriver må jeg vel bare installere den der ligger på bilen. Men syntes egentlig det er lidt frækt, bilen er jo ikke længere på garanti og de har jo ikke tænkt sig at fixe batteri lade hastigheden så hvorfor skulle jeg opdatere.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Mar 1 '20
mbk
mbk Mar 1 '20

Det er altid svært med bagud kompatibilitet, forstår godt Tesla gennemtvinger en opdatering, da det er et meget lille subset af deres brugere som ikke ønsker OTA, og Tesla bliver jo nødt til at lukke sårbarheder i deres netværk.

Umiddelbart tror jeg ikke det er OS opdateringerne der slider din eMMC unødigt og at blive på en ældre version kan sikkert gøre lige så meget eller mere skade hvis du ikke får fejlrettelser, f.eks. er niveauet af logning angiveligt neddroslet i nyere OS. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 1 '20
HemligNemlig
HemligNemlig Mar 1 '20

Kører på 2019.40.2.1 så det er jo ikke fordi jeg er årtier bagud.

PeterE
PeterE Mar 1 '20
Citat fra mbk

Det er altid svært med bagud kompatibilitet, forstår godt Tesla gennemtvinger en opdatering, da det er et meget lille subset af deres brugere som ikke ønsker OTA, og Tesla bliver jo nødt til at lukke sårbarheder i deres netværk.

Umiddelbart tror jeg ikke det er OS opdateringerne der slider din eMMC unødigt og at blive på en ældre version kan sikkert gøre lige så meget eller mere skade hvis du ikke får fejlrettelser, f.eks. er niveauet af logning angiveligt neddroslet i nyere OS. 

Jeg har meget svært ved at tro på at det handler om sårbarheder i noget som helst netværk, tror nu nærmere at det handler om at være i kontrol over bilernes kvalitet/kapacitet og derved brand. Og det har jeg faktisk en hel del sympati for.
DavidS90D
DavidS90D Mar 1 '20
Det (update or die) “tiltag” blev nævnt for ca. 2 uger siden.
HemligNemlig
HemligNemlig Mar 1 '20

@Peter, kig lige hvilken version jeg kører. Det er min 10 updates nyere end charge gate.

Versionen lige før begrænsningerne i AP. Så det har intet med brandfare at gøre :)

Men Tesla kan da bare skrive hvad de opdaterer så ville det jo være dejligt, eller lave updates så de kun går ud til dem der er updates til og ikke alle med følgevirkninger efterfølgende på grund af dårlig sw kontrol.

Johannelund
Johannelund Mar 1 '20
@HemligNemlig
At Tesla har fået nogle af deres AP funktioner underkendt i EU, og ja hvis man så ikke opdaterer, mener du så at Tesla stadigvæk skal supporterer din bil, du kører jo så med ikke godkendt software.
PeterE
PeterE Mar 1 '20
Citat fra HemligNemlig

@Peter, kig lige hvilken version jeg kører. Det er min 10 updates nyere end charge gate.

Versionen lige før begrænsningerne i AP. Så det har intet med brandfare at gøre :)

Men Tesla kan da bare skrive hvad de opdaterer så ville det jo være dejligt, eller lave updates så de kun går ud til dem der er updates til og ikke alle med følgevirkninger efterfølgende på grund af dårlig sw kontrol.

:) brand og brand er to forskellige ord, jeg mente deres omdømme (brand) og ikke det med flammerne :))) 
MOS
MOS Mar 1 '20
@PeterE Haha, den med brand vs brand var go'. Den havde jeg også misforstået forkert i første omgang ;-)
P85DK
P85DK Mar 1 '20

@Johannelund - jeg synes det er et fair nok spørgsmål som HemligNemlig stiller; Skal Tesla have lov til at ændre lige hvad de vil i bilernes software og tvinge folk til at opdatere uden at vide hvad de opdaterer, bare fordi Tesla mener at de skal?

Nu bruger Tesla sikkerhed som argument, men Tesla har tidligere listet diverse begrænsninger ind uden at fortælle nogen om det før det er blevet opdaget og folk er blevet sure.

Tesla er selv ude om dette problem, da de tydeligvis har misbrugt deres kunders tillid.

Om de så bruger brand som årsag til at beskytte deres brand eller brand som årsag til at beskytte deres brand kan man sikkert have mange lange og forvirrende diskussioner om.

 

PeterE
PeterE Mar 1 '20
Og vi ville alle - de fleste af os - nok have lidt større forståelse for Teslas handlinger hvis de ville fortælle deres kunder hvorfor. Jeg ville i al fald. 
Kiefer
Kiefer Mar 2 '20

hmm, jeg tænker, at hvis det var et krav at man SKULLE opdatere for at bibeholde disse funktoner, skulle Tesla have gjort tydeligt opmærksomt på det ved købstidspunktet. På samme måde som FDM pænt og høfligt har gjort Tesla opmærksom på, at garanti og opdateringer heller ikke hænger sammen, med mindre de tydeligt har gjort  det klart for os som køber på købstidspunktet. Intet af det virker til at være tilfældet...

Tesla forsøgte at komme uden om nogle garantiforpligtelser på vores Model X ved, at påstå vi ikke havde opdateret bilen i en periode på 2 måneder. Endda i en periode hvor bilen havde været inde ved dem. 

FDMs jurist forklarede Tesla, at var det nødvendigt skulle de have skrevet det tydeligt på de dokumenter vi skrev under på, da vi modtog bilen. 

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 2 '20

@johannelund, hvis Tesla har et problem med deres sw,fw eller hw som udgør et sikkerhedsmæssigt problem må de tilbakalde bilen og fikse det og tage ansvaret for den mens de fikser det. Bilen er udenfor garanti og de kan ikke tvinge mig til at køre en opdatering og jeg er tilfreds med bilen som den er nu, chargegate problemet er helt sikkert ikke en ting der bliver rettet hvis den opdateres.

Det er muligt at Tesla via ota kan rette deres problem med eu men ansvaret ligger altså ikke på mig.

Nu var trådens start også bare for at gøre opmærksom på beskeden vi to behøver ikke være enige i fremgangsmåden :) 

Johannelund
Johannelund Mar 2 '20
@HemligNemlig
til orientering kan man ikke få sin WV diesel igennem periodisk syn hvis den ikke er software opdateret til version efter Dielselgate, så forvent det samme når du din bil skal til periodisk syn, er den ikke på en godkendt EU software klippes pladerne
HemligNemlig
HemligNemlig Mar 2 '20

Ahhh mon dog de klipper pladerne, de checkede ikke fw status sidst men interesant påstand som jeg da lige vil check med det lokale center for det tror jeg absolut ikke står i deres checkliste 

Kiefer
Kiefer Mar 2 '20

fra https://fdm.dk/...4-faq-om-vw-skandale

"Hvad sker der, hvis jeg ikke får opdateret bilens software?

Opdateringen er i Danmark en såkaldt tvungen opdatering. Bilens motorstyring skal opdateres med den nye softwareløsning for at leve op til den oprindelige typegodkendelse. Tager du ikke imod opdateringen, er bilen efterfølgende ikke lovlig at køre i. Det betyder for eksempel, at bilen ikke kan godkendes til syn, at du kan risikere bøde og at bilen får 'klippet' nummerpladerne.

 

Hvor lang tid har jeg til at få opdateret bilen?

De berørte bilejere vil modtage en indkaldelse via brev. Reagerer bilejerne ikke på indkaldelsen indenfor seks måneder, vil de modtage en rykker med en ny frist på seks måneder. Herefter vil bilen ikke kunne blive godkendt ved periodisk syn. Pr. 9. februar 2017 var i alt 37.367 biler opdaterede.
"

MOS
MOS Mar 2 '20

Jeg synes ikke helt, man kan sammenligne VW dieselskandalen med Teslas AP.

En ikke-opdateret VW forurener (så vidt jeg husker) op til 40 gange mere, end hvad der er lovligt og er således en kæmpe miljøsynder.

En ikke-opdateret Tesla udgør efter min bedste overbevisning ikke nogen synderlig risiko, da forskellen udelukkende ligger i, at bestemte AP funktioner er blevet begrænset i nyere FW versioner. Så der er altså kun forskel, hvis føreren faktisk aktiverer AP. Og selv i det tilfælde er det førerens ansvar at styre bilen og må forventes at gøre dette.

Men det er da en interessant sammenligning og interessant hvad juraen siger.

migselv
migselv Mar 2 '20

Som allerede anført var VW sagen en officiel tilbagekaldelse med krav om gennemførsel inden en vis dato. Hvis ikke man fik gjort dette mistede bilen tilladelsen for at køre på offentlige veje.

I Teslas tilfælde er vi ikke kommet til en officiel tilbagekaldelse endnu (måske den kommer på et tidspunkt?), så installationen af opdateringen er indtil videre optionelt og op til ejeren. Det er jo kun de helt nye garantibestemmelser som kræver at man installerer SW opdateringer for at beholde garantien. De fleste Tesla ejere i DK er nok stadig på de gamle betingelser.

På TMC har nævnte besked været diskuteret et stykke tid allerede. Tesla kommer sandsynligvis til at droppe den gamle OpenVPN baserede forbindelse mellem bilen og Mothership til fordel for websockets. De gamle software versioner understøtter ikke websockets hvorfor man bliver opfordret til at opdatere.

Vigtig er at bilen netop ikke stopper med at virke hvis man ikke opdaterer. Den vil fortsat fungere som en "bil" dog ikke med diverse convenience features (APP support, kortdata, live traffic data, Spotify, mm) som kræver en internetforbindelse.

Interessant er at beskeden er lidt ukonkret: "...this vehicle may no longer be compatible..."

Burde Tesla ikke vide helt præcis om det nu er tilfældet eller ej?

Men ja, det kommer lidt ubelejlig i lyset af #Chargegate og #Batterygate som stadig er i fuld gang uden løsning eller forbedring.

Dec14
Dec14 Mar 2 '20

Er helt med på at skrivelsen som Kiefer viser vedr VW opdateringen er korrekt gengivet. Har selv modtaget den til min Seat fra 2014. Men synshallen kontrollerer ikke dette punkt og bilen er netop periodesynet 2.gang uden anmærkninger, i 2 forskellige synshaller uden at være opdateret. Opdatering er fravalgt da Seat hverken ville dække en ny EGR ventil eller kompensere mig for dårligere brændstoføkonomi  efter opdatering, Noget jeg oplevede ved flere biler da jeg arbejdede som autotekniker. Mht Teslaen må vi se hvad der sker - jeg så heldigvis her på forum, hvor galt det gik for mange med den nedsatte ladehastighed og fravalgte opdateringen og alle de efterfølgende. Bor langt ude på landet og har ikke adgang til wifi. Føler ingen forpligtigelse til selv at deltage aktivt i at forringe min bil. Tvivler stærkt på at Tesla har dansk ret på deres side med de metoder de benytter sig af!

P85DK
P85DK Mar 2 '20
Citat fra Johannelund @HemligNemlig
til orientering kan man ikke få sin WV diesel igennem periodisk syn hvis den ikke er software opdateret til version efter Dielselgate, så forvent det samme når du din bil skal til periodisk syn, er den ikke på en godkendt EU software klippes pladerne

Men et skyldes jo at VW har løjet overfor myndighederne i de godkendelsesdokumenter som de har fremsendt. Ergo er bilen ikke godkendt og SW opdateringen er påkrævet for at opfylde godkendelsen.

Tesla's SW godkendelser er en helt anden boldgade og kan på ingen måde sammenlignes. Med mindre Tesla selvfølgelig har løjet på nogle punkter overfor de godkendende myndigheder.

Sider: 1 2 »