Loading...
dk

Aura ladeboks med refusion | Tesla Forum

koden
koden Mar 4 '20
https://www.aura.dk/el-og-energi/ladeboks-til-din-elbil/ Giver det mening kontra clever eller bare at lade til normal strømpris?
PeterE
PeterE Mar 4 '20
Bare så jeg forstår det. 

Boksen koster næste det dobbelt af alternativerne hos ‘de store’ - det skal betales næsten 1000,- per år til et abonnement og endelig får man kun refunderet det halve (ca!) af hvad man gør hos de store.  

Hænger det sammen? Måske hvis man kører ganske få km, men så er ingen ladeaftale vel pengene værd.  

Hvad overser jeg?
ElPeter
ElPeter Mar 4 '20

Hos Eon (Home+) betaler jeg 199/md og får refunderet 88 øre/kWh (begge tal er ex moms) så på det punkt er de umiddelbart konkurrencedygtige. Men boksen er dyr, den ligner den boks jeg har fra Eon til forveksling. Den låner man, jeg fik den i sin tid gratis, men nu skal man vist betale noget for oprettelse.

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Mar 4 '20
MikaelH
MikaelH Mar 4 '20

Glem nu ikke at man ejer boksen hos Aura, og at man derfor ikke kan sammenligne med Eon's pris på ca.8000kr. Hos Eon koster det faktisk 2500kr at få boksen pillet ned når du opsiger abonnementet. 

Aura boksen skal nok have en værdi på ca. 8000kr, så installationen koster ca. 5000kr. Det er altså væsentligt billigere end de 8000kr+2500kr du betaler hos Eon. Du har flere penge oppe ad lommen, men ejer til gengæld også en ladeboks. 
Eller sagt på en anden måde, du ender med at betale ca. 2500kr mere hos Aura for at eje ladeboksen. 

@PeterE
Hos Eon betaler du 725kr/md, og bliver refunderet 2,28kr/kWh.
Hos Aura betaler du 79kr/md og bliver refunderet 1,11kr/kWh. 
Det giver dig ca. 550kWh før månedsprisen er den samme. For de fleste vil det betyde ca. 2500km/md.
Eller et årligt kørselbehov på 30.000km som udelukkende lades hjemme. 

Så for rigtig mange, som ikke har behov for at bruge Eon/Clever til at lade ude (det er trods alt et Tesla forum), så vil Aura faktisk give rigtig god mening. 

RUNE2
RUNE2 Mar 4 '20
"Hvis du har solceller eller jordvarme derhjemme, modtager du ikke refusion af elafgift."

Øv, men forventeligt. Over-refusionen fra Clever får nok også snart ende.
Johannelund
Johannelund Mar 4 '20
@Rune2
Har man solceller er anlægget normalt dimensioneret til husets el-forbrug og der man lader på bilen er med fuld el-afgift, så ingen overrefusion her
koden
koden Mar 4 '20
Citat fra MikaelH

Glem nu ikke at man ejer boksen hos Aura, og at man derfor ikke kan sammenligne med Eon's pris på ca.8000kr. Hos Eon koster det faktisk 2500kr at få boksen pillet ned når du opsiger abonnementet. 

Aura boksen skal nok have en værdi på ca. 8000kr, så installationen koster ca. 5000kr. Det er altså væsentligt billigere end de 8000kr+2500kr du betaler hos Eon. Du har flere penge oppe ad lommen, men ejer til gengæld også en ladeboks. 
Eller sagt på en anden måde, du ender med at betale ca. 2500kr mere hos Aura for at eje ladeboksen. 

@PeterE
Hos Eon betaler du 725kr/md, og bliver refunderet 2,28kr/kWh.
Hos Aura betaler du 79kr/md og bliver refunderet 1,11kr/kWh. 
Det giver dig ca. 550kWh før månedsprisen er den samme. For de fleste vil det betyde ca. 2500km/md.
Eller et årligt kørselbehov på 30.000km som udelukkende lades hjemme. 

Så for rigtig mange, som ikke har behov for at bruge Eon/Clever til at lade ude (det er trods alt et Tesla forum), så vil Aura faktisk give rigtig god mening. 

----------------------------------------------
De fleste kører vel max. 30.000.
Så som jeg læser det kan det godt betale sig, når man som jeg aldrig har brugt en clever/EON lader.
ollos
ollos Mar 5 '20

Jeg har fået opsat en Tesla oplader købt hos Tesla - 4050 kr - og installeret af en aut. el-installatør. Lægger 65 km på batteriet pr. time. Fungerer perfekt. Trækker el på mit net til 2,30 kr/kwh.

Ice2EV
Ice2EV Mar 5 '20

@ollos Du burde overveje om 3 minutter på elpris.dk hvert halve år kan spare dig for 30-50 øre pr kWt.

Med et normalt husstandsforbrug og en elbil så kan du hurtigt spare 3000-6000 om året.

2,30 kr/kWt er en dyr løsning.

koden
koden Mar 5 '20

Jeg skifter også abo. hver halve år og har gratis strøm. Pt. betaler jeg 1.73 for transport og afgifter.

Så i princippet ville jeg med auras løsning kun spare 60 øre mod hvad jeg betaler nu.

Men til gengæld slipper jeg for at skifte hvert halve år og gå rundt med en fornemmelse af, at el selskaberne snyder mig ved hvert skift, fordi det er umuligt at overskue :-)

Jeg har ny måler. Hvordan ser man om pris er differentieret?

Forummets indlæg er redigeret af koden Mar 5 '20
KimT
KimT Mar 5 '20
Citat fra koden

Som selsoe skriver er der endnu ikke mange selskaber der tilbyder det. Og jeg tror det er billigere at skiftet selskab hvert halve år, frem for at blive flået for det forbrug man har mellem kl16-20, og gratis om natten. Tænk at i nogle tilfælde kan man få strøm gratis hele døgnet i et halvt år.

Men på energinet's hjemmeside https://eloverblik.dk/ kan du se de info de har om dig (forventet årsforbrug, de selskaber du tidligere har haft), og her vil der under stamdata/afregningsform stå "Flexafregnet" hvis din måler er klar/er blevet skiftet

Kiefer
Kiefer Mar 5 '20

Jeg troede faktisk at reglerne var sådan, at for at man kan få refusionen på afgiften skal man leje ladeboksen, at det er udbyderen der skal eje den. Deres metode med serviceaftale kunne egentlig være interessant at vide om SKAT har godkendt den?

/Martin

koden
koden Mar 5 '20
Citat fra KimT
Citat fra koden

Som selsoe skriver er der endnu ikke mange selskaber der tilbyder det. Og jeg tror det er billigere at skiftet selskab hvert halve år, frem for at blive flået for det forbrug man har mellem kl16-20, og gratis om natten. Tænk at i nogle tilfælde kan man få strøm gratis hele døgnet i et halvt år.

Men på energinet's hjemmeside https://eloverblik.dk/ kan du se de info de har om dig (forventet årsforbrug, de selskaber du tidligere har haft), og her vil der under stamdata/afregningsform stå "Flexafregnet" hvis din måler er klar/er blevet skiftet

------------------------
Pointe der... jeg har jo slet ikke noget at differentiere da jeg ikke betaler for strømmen men kun transport og afgift :-)
jramskov
jramskov Mar 5 '20

Vi hoppede op EON's intro tilbud til Model 3 ejere til 579kr/mdr for fri opladning og kører omkring 30.000km årligt. Vi lader næsten udelukkende derhjemme og får mellem 600-800kr retur hver måned. 

Vi har True Energy som elselskab og bliver timeafregnet. Vi bruger selvfølgelig også True Energy's app til at styre opladningen med, så bilen lader når det er mest klimavenligt. 

Johannelund
Johannelund Mar 5 '20
Hvis i tjekker AURA så er det er E.on box de kører med og med en refusion på 1,11 så refunderer de ikke energiafgifter, præsis det samme som hvis man har E.on og solceller eller elvarme, men der står intet om om man må bruge e.on offentlige ladestander