Loading...
dk

Tesla Model Y tråden | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
jramskov
jramskov Mar 14 '20

Når nu der ikke er noget Tesla Model Y område på forum, tænker jeg vi kan starte med en tråd her.


Manualen kan findes her: https://www.tesla.com/...north_america_en.pdf

First look video fra Teslanomics: https://youtu.be/hM-Y1_vdsys

Nyheder/overraskelser i forhold til Model 3:
- Den har heat pump.
- Motoriseret trunk - frunk er manuel.
- Qi charging / trådløs opladning til smartphones ser ud til at være standard.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 14 '20
koden
koden Mar 15 '20

Når man hører ham på videoen og ser salgstal fra model S,X og 3 i USA.

Ja så burde Y blive en storsællert.

Den har lige de ting 3'eren så absolut mangler.

men du skal ikke lægge 1 mill. som for X.

Forummets indlæg er redigeret af koden Mar 15 '20
MOS
MOS Mar 15 '20

Men den mangler stadig varme i rattet :-(

koden
koden Mar 15 '20
Citat fra MOS

Men den mangler stadig varme i rattet :-(


og luftundervogn.
har ikke selv varme i rat og har ikke manglet det.
 
men et eller andet skal man jo også have for de ekstra 1mange 100.000 i en model X :-)
KimT
KimT Mar 15 '20

Men det tyder på den mangler træk.........

MikaelH
MikaelH Mar 16 '20

Der kommer et træk til Model Y. Det er dog endnu uvist om de biler der bliver leveret i øjeblikket vil få mulighed for at tilkøbe det. 

Lasteevnen bliver ca. 1450kg + 145kg på krogen. Så små 1600kg, eller 600kg mere end Model 3.

koden
koden Mar 16 '20
Citat fra MikaelH

Der kommer et træk til Model Y. Det er dog endnu uvist om de biler der bliver leveret i øjeblikket vil få mulighed for at tilkøbe det. 

Lasteevnen bliver ca. 1450kg + 145kg på krogen. Så små 1600kg, eller 600kg mere end Model 3.

----------------------------
I DK?
jeg tror nok jeg vil vente med at bestille en model Y belært af de erfaringer nogen havde med de første model 3'er.
den var jo ikke helt fejlfri som jeg har forstået.
Forummets indlæg er redigeret af koden Mar 16 '20
MikaelH
MikaelH Mar 16 '20

Hvad der bliver leveret i DK kan ingen spå om på nuværende tidspunkt. Der er jo omkring 1 år.

Der er henvisninger til manualer fra Canada som beskriver træk og trækevne. 
Bestiller du en Model Y (ikke muligt i DK), så kan du selvfølgelig ikke regne med at den efterfølgende kan få et træk. Men det ændrer ikke ved at trækket er på vej.

koden
koden Mar 16 '20

Hvad kommer den til at koste i DK?

Kan man sjusse sig frem til det ved at sammeligne pris i USA contra model 3

bskaarup
bskaarup Mar 16 '20
Citat fra koden

Hvad kommer den til at koste i DK?

Kan man sjusse sig frem til det ved at sammeligne pris i USA contra model 3

Jeg gætter på 497 og 537 hvis afgifterne er som i dag ud fra at prisen i Norge og Danmark er næsten den samme på M3 hvis man veksler 1-1 (og trækker 10K fra).

jramskov
jramskov Mar 16 '20
Citat fra koden
jeg tror nok jeg vil vente med at bestille en model Y belært af de erfaringer nogen havde med de første model 3'er.
den var jo ikke helt fejlfri som jeg har forstået.

Der er nok aldrig noget så kompleks som en bil der helt fejlfri. Vi fik vores i Marts 2019 og der var ingen problemer. Jeg erindrer ikke at der var voldsomt mange problemer med de første TM3 der blev leveret, men det kan sagtens være min hukommelse der fejler :)

jramskov
jramskov Mar 16 '20

Et review fra noget der hedder "Throttle house": https://youtu.be/cz1iKSmZ-tw

mbk
mbk Mar 17 '20

Model Y er den første Tesla med varmepumpe, det burde hjælpe lidt på energiforbrug i det danske vintervejr.

selsoe
selsoe Mar 17 '20
Jeg har også en af de første 3’ere der kom (lev. 1. Marts 2019) og har ikke oplevet store fejl på den. Der har været et par småskavanker, men ikke noget vildt.
KimT
KimT Mar 17 '20

Da man i DK kunne købe Model 3 var den allerede blevet produceret i knap 1½ år, så de helt grelle børnesygdommer var væk.

For model Y tyder det også på at det kommer til at gå omkring 1 år, da de vel skal produceres i Berlin - til det europæiske marked. 

jramskov
jramskov Mar 17 '20

Video om Model Y heat pump: https://youtu.be/W0eK2E_r2Jc

mbk
mbk Mar 17 '20

Fra norsk hjemmeside:

Long-range Model 3: 460.000 NOK 0-100: 4.6s, 560km rækkevidde

Long-range Model Y: 507.000 NOK, 0-100: 5.1s, 505km rækkevidde

ca. 10% dyrere, ca. 10% langsommere og 10% kortere rækkevidde. Måske den er 15% dyrere end Model 3 i DK grundet der kommer lidt afgift i DK men er selvfølgelig afhængig af reglerne på tidspunktet, men elbil politik står nok ikke højt på agendaen i forhold til de andre problemer vi ser ud til at skulle slås med i år.

Man får så en større bil, stort bagagerum med lift-gate, bagsæder som kan vippes bagud, sikkert også større frunk, højere ind/ud-stigning som især 50+ gruppen er vild med.

Hvis prisen holder, så tror jeg det bliver en populær bil i DK, især for de børnefamilier der er vant til at skulle betale 400.000 for en S-Max eller lign. familie container.

 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 17 '20
koden
koden Mar 17 '20

Heat pump fungerer den som en varmepumpe derhjemme?

Altså mere energi ud end der bruges?

 

Hvis man ser videoen af bilen synes jeg det er svært at forestille mig plads til 6 og 7 sæde?

bskaarup
bskaarup Mar 17 '20
Citat fra koden

Heat pump fungerer den som en varmepumpe derhjemme?

Altså mere energi ud end der bruges?

Nemlig 

baldur
baldur Mar 17 '20
Ja heat pump er en varmepumpe der ved moderat koldt vejr kan give mere varme end den elektriske energi den bruger. Vil virke godt i Danmark. Ligesom andre varmepumper, så er den mindre effektiv når det er meget koldt. Faktisk er det bare en opgradering af klimaanlægget. Nogle typer kan både varme og køle. Det er lidt mærkeligt at de har sparet på det tidligere, men mon ikke de i nær fremtid også opgradere varmepumpe til den birektionelle type i de andre bilmodeller?
Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »