Loading...
dk

Tesla Model Y tråden | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Ice2EV
Ice2EV Feb 28 '21

Mente ellers det var 1800 kg

P85DK
P85DK Feb 28 '21

Hvis du bestiller på den tyske side, så står der 1.600 kg

HamSelvOlsen
HamSelvOlsen Mar 18 '21


 

Citat fra Ice2EV

Jeg synes model Y er mere attraktiv end både Eniaq, ID4, etron Q4, Mustang samt Ionic5.

Der er noget der ikke spiller med Eniaq, ID4, Q4 og Mustang's supercharging.

Ioniq5 ser til gengæld ud til at sparke røv på den konto.

 

 

Men ikke hvis det er 150.000 kr mere. 

 

Men langt hovedparten af disse, ender prisen alligevel oppe i omkring de 500+ inden der er kommet udstyr og 4x4 oveni.

Ja og især Skodaen er dyr når du får sat noget udstyr på. Så bliver den faktisk 50.000 dyre end ID4 med samme udstyr. 
kleine100
kleine100 Apr 15 '21
Med de her priser, så kommer der pris-pres på model Y...jeg kunne i hvert fald godt blive fristet!

CHR2020
CHR2020 Apr 16 '21
Citat fra kleine100 Med de her priser, så kommer der pris-pres på model Y...jeg kunne i hvert fald godt blive fristet!

Du skal huske at ligge mindste 35.000 kr. oven i til ekstra udstyr, for at nå udstyrsnieauet i en M3/Y, det er sådan jeg læser det i JP artikel om bilen. Stadig fornuftig pris.  
Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Apr 16 '21
jramskov
jramskov Apr 16 '21

Grundlæggende en ID.4 med bedre interiør. helt sikkert en fin bil og priserne i denne klasse er generelt skarpe synes jeg, så det er ret spændende hvad Tesla gør når Model Y kommer. Uden priser og specs er det svært at forholde sig til.

Emilsteen
Emilsteen Apr 16 '21
Citat fra jramskov

Grundlæggende en ID.4 med bedre interiør. helt sikkert en fin bil og priserne i denne klasse er generelt skarpe synes jeg, så det er ret spændende hvad Tesla gør når Model Y kommer. Uden priser og specs er det svært at forholde sig til.

 Specs på Model Y bliver vel de samme som Model Y i USA, eller hvad tænker du forskellen kunne blive? Tænker Model 3 i USA kontra Model 3 i Europa, som vel har samme udstyr (udover eksempelvis funktionaliteten af FSD). Så kan vi bare håbe at man ikke kan overføre prisen fra Model 3 på de to kontinenter når produktionen bliver fra Giga Berlin. For pokker jeg glæder mig til at sprænge banken for sådan en MY næste år når det værste produktionsknas er klaret :-)

Bianco
Bianco Apr 16 '21

Quote from Emilsteen

 Specs på Model Y bliver vel de samme som Model Y i USA, eller ....

Model Y fra Berlin fabrikken skulle blive den første med den nye størrelse batteri-celler (de går fra ca AA til ca D ;-) Og med større andel af bilen støbt i et / to stykker. Så mon ikke den bliver ca. 10% billigere og min. 10% længere rækkevide? 

jramskov
jramskov Apr 16 '21

Det kan sagtens være at specs bliver cirka de samme som nuværende model i USA, men omvendt er Tesla også kendt for løbende at forbedre modellerne. TMY fra Giga Berlin bliver anderledes produceret end den i Freemont og i Shanghai. Både fronten og bagenden bliver "mega castings" og i midten vil være deres nye "structural battery pack". Alle ting der gør den billigere at producere. Den nye batteripakke gør det også muligt at smide et større batteri i (flere kWh på samme plads). Jeg har set folk nævne det skulle være muligt at ramme en WLTP rækkevidde på 700-800km.

Hvis Tesla planlægger at producere og sælge 500k/årligt skal den også være attraktiv og til en attraktiv pris i forhold til konkurrenterne.

jramskov
jramskov May 18 '21

To nyheder, først et billede af mega casting af fronten: https://twitter.com/ajtourville/status/1393963332856582147?s=20

Bemærk dog at billedet er fra Giga Texas, ikke Berlin, men Model Y skulle blive produceret på samme måde de to steder.

Derudover har Elon Musk været på besøg ved Giga Berlin og udtalt dette: 
 

After visiting Giga Berlin on Monday, Musk indicated that he hopes the site will be ready for production by the end of 2021. “It looks like we could start production at the end of the year,” Musk said. “You can only build cars when all the parts are in place.”

 

 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov May 18 '21
P85DK
P85DK May 18 '21

Produktionsmæssigt smart, men det kan næppe være med til at gøre forsikringerne billigere

jramskov
jramskov May 18 '21

Jeg erindrer at Sandy Monroe udtalte noget i retningen af at hvis en bil har været i et så stort uheld at det var blevet beskadiget og krævede udskiftning, ville bilen sandsynligvis skulle kasseres uanset om bilen var produceret med mega castings eller ej. Om det er sandt eller ej, aner jeg ikke - det er nok ikke helt sort/hvidt :) 

Men hvis det gør produktionen væsentlig billigere, er der også en god chance for at selve prisen på bilen bliver billigere. 

P85DK
P85DK May 18 '21

Jeg tror ikke at megacastingen undgår skader mere end andre castings, snarere tværtimod da den dækker et lagt større areal.

Så det bidder sig selv lidt i halen. Så i Danmark er en bil totalskadet hvis skaden koster mere end 75% af bilens nyværdi at lave (hvilket er en meget høj procentdel).

Hvis du får en skade der på en eller anden måde bukker/beskadiger megacastingen og nyprisen samtidig er lavere, så er der jo endnu større sandsynlighed for totalskade, specielt hvis bilen er 3 år eller ældre pga generelt værditab, da omkostningerne på rep desværre ikke falder tilsvarende.

MOS
MOS May 18 '21

Ro på nu...!

Hvem køber i det hele taget bil med henblik på at totalskade den?

Selv hvis det skulle ske, er den vel forsikret. Det kan godt være, at megacasting trækker risikoen for totalskade lidt op, men hvis nyprisen er lavere, går det måske lige op, så forsikringen ikke bliver dyrere.

P85DK
P85DK May 18 '21

Der er vist én som ikke har læst til aktuar ;-)

Sandsynligheden for totalskade er, specielt efter at den blev hævet til 75% rep kost af værdi, er forsvindende lille i udregningen af din præmie, så selv en mindre øget risiko for totalskade kan have ganske pæn effekt på din forsikringspræmie, eller bare gøre det endnu svære at finde nogen som vil forsikre Tesla.

Men som skrevet, så bliver det først et rigtigt problem når bilen bliver ældre.

MOS
MOS May 18 '21

Hvis sandsynligheden for totalskade er forsvindende lille i udregningen af min præmie, hvordan kan den så samtidig have ganske pæn effekt på forsikringspræmien? Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

jramskov
jramskov May 18 '21

Uanset hvad finder vi næppe ud af det lige nu :) 

Jeg vil godt turde tage det sats.

P85DK
P85DK May 18 '21
Citat fra MOS

Hvis sandsynligheden for totalskade er forsvindende lille i udregningen af min præmie, hvordan kan den så samtidig have ganske pæn effekt på forsikringspræmien? Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

Den er lille i dag - bliver større del når sandsynligheden for totalskade stiger. Og da det er en dyr skade der stiger yderligere i sandsynlighed, så får den større effekt.

Du skal jo huske at totalskade er jo rent kroner og øre, ikke noget med hvordan bilen ser ud efter en skade. Hvis en velplaceret bule i et hjørne foran kommer ind og laver en skade på mega castingen, så er det altså en hel side der skal skiftes.

@jramskov - prisen på præmien stiger sikkert først når de første totalskader kommer, så det er helt fint i starten. Og jeg siger ikke at det er farligt eller andet, jeg tror bare ikke at Teslas besparelse står mål med ejernes øgede omkostninger og besvær og dermed måske øget værditab.

Jeg tror der er en grund til fx Toyota ikke har sådanne mega castings i deres biler, selvom det måske kan speede produktionen op og spare et par håndøre.

MOS
MOS May 18 '21

Jeg er med på, at den stiger i sandsynlighed og får større effekt på præmien. Men hvis den i forvejen er forsvindende lille, så vil en lille stigning vel ikke betyde ret meget?

Teslas besparelse behøver ikke at stå mål med omkostningerne i tilfælde af en totalskade. Det er jo kun en brøkdel af bilerne, der bliver skadet og heraf en endnu mindre brøkdel, der bliver totalskadet. Tesla sparer penge på hvert eneste eksemplar med megacasting. Og det er ikke kun pga. selve megacastingen, men også pga. alle de afledte effekter, fordi det bliver meget nemmere at samle bilen, der er færre fejlpunkter, problemet med tolerancer bliver mindre, der bliver færre quality issues, fit og finish bliver bedre osv.

jramskov
jramskov May 19 '21

@P85DK Der er vel reelt ingen der har brugt mega castings indtil nu? Jeg kunne også forestile mig det er en teknologi der har udviklet sig og blevet billigere?

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »