@P85DK Jeg er nok den sidste der bør vurdere om mega castings er en god ide eller ej, men det er ikke første gang Elon Musk har sat gang i noget som alle andre har sagt er en dårlig ide eller aldrig ville lykkedes.
@P85DK Jeg er nok den sidste der bør vurdere om mega castings er en god ide eller ej, men det er ikke første gang Elon Musk har sat gang i noget som alle andre har sagt er en dårlig ide eller aldrig ville lykkedes.
Det er muligvis det jeg savner mest ved vores TM3: En auto visker funktion der virker.
Men der hvor strukturelt batteri og megacasting er interessant, det er i en cabriolet ...
Hvis det resulterer i en Model Y med +700km WLTP rækkevidde, synes jeg også det er temmelig interessant ;-)
Det er muligvis det jeg savner mest ved vores TM3: En auto visker funktion der virker.
Tak.. også en til min model S :-)
man mærker tydeligt den er kalibreret til USA regnvejr :-)
Nu er jeg ikke den store tekniker, men sådan en Mega casting, er det ikke nærmest det samme som Lotus fik lavet i Tønder til Elise?
Nej ikke helt, lotus elise er aluminium men delene var limet/skruet sammen, men et kæmpe skridt den gang, se evt.: https://www.carmagazine.co.uk/...om-its-cars-in-2016/
en mega casting betyder at hele bilen (næsten) kommer ud af EN form færdig til at montere ophæng drivline osv. det sparer utroligt mange samlinger, støbemaskiner, samlerobotter processer osv. så det er absolut en kæmpe fordel både prismæssigt og strukturelt.
Nu kan Model Y bestilles i Danmark: https://www.tesla.com/da_dk/modely/design#overview. Long Range 499.412 kr., Performance 591.412. Forventet levering september.
Dog må man forvente at det enten er kinesiske eller amerikanske modeller vi får i starten.
Vær dog OBS på at de har meldt ud at de regner med at prisen falder når ført Berlin er oppe at køre - bl.a pga effektivisering samt besparelser på fragt og told. Dvs. værdiforringelsen på de første biler kan være større....
Er det en tungere bil, højere bil der forringer 0-100 tiderne?
Ioniq 5 400.000 eller model Y 500.000 ... kan de sammenlignes?
Er den længere rækkevidde i model Y 100.000kr. værd?
Interessant formulering
Anhænger træk kan købes efter levering...............
Kunne være interessant at vide hvad prisen er.
Men godt at den er forberedt så vi undgår at folk brænder inde med en bil som vi har set med Model 3
@PerPower: Tror nu Kina modellerne er i ganske fin kvalitet. Det er jo også en helt ny fabrik. Personligt venter jeg dog på at se hvad structural battery pack med 4680 cellerne ender med at levere at rækkevidde.
@cth: Ja, det er lidt af en prisforskel, er ikke sikker på det er pengene værd og hvis de ender med ikke rigtigt at sælge nogen, så finder de vel også ud af at prisen må sænkes...
Mon ikke Y kommer med den samme forbedring af range som model 3 har oplevet det seneste år.
505 har vel været det den altid har været trukket rundt i manegen med?
Nå ja..havde slet ikke set de 505km.
Det er jo over 100 km ringere end model 3.
Hvorfor lige det?
Mon ikke primært det er på grund af en lidt højere vægt og større luftmodstand end hos model 3 som ved model x vs model s?
Jo helt sikkert!
Model Y er i bund og grund en buttet udgave af Model 3. Den øgede vægt alene retfærdiggør nok ikke ca. 1/6 kortere rækkevidde, men det at bilen er højere er aldrig godt for forbruget.
For mig er det eneste jeg savner en hatchback bagklap, men det er alligevel så sjældent jeg har brug for at laste noget der ikke kan komme i Model 3... Så vil jeg hellere være lidt mere sporty :)