Loading...
dk

Er Teslas Supercharger netværk ulovligt? | Tesla Forum

baldur
baldur Mar 14 '20

Kender i BEK nr 473 af 08/05/2018 ? Der står følgende:

§ 5 a. Alle offentligt tilgængelige ladestandere skal også give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.

§ 9 a. På alle offentligt tilgængelige ladestandere skal der på klar og synlig måde oplyses om prisen for opladning.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=201189

Teslas Superchargere er offentlig tilgængelige.

Jeg har indtil nu haft indtrykket af at dette krav kun galt dem der har taget imod statsstøtte men det gælder faktisk alle.

Offentlig tilgængelig er defineret således:

§2 9) Offentligt tilgængelig ladestander eller tankstation: En ladestander eller tankstation til forsyning med et alternativt brændstof, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere. Ikkediskriminerende adgang kan omfatte forskellige vilkår for godkendelse, anvendelse og betaling.

Det afgørende her er fortolkningen af ordet "ikkediskriminerende". Jeg mener at det betyder at alle har mulighed for at købe adgang, eksempelvis ved at købe en Tesla. Det er ikke afgørende at det er væsentligt dyrere at købe en Tesla end det er at købe et Clever eller Eon abonnement. Modsætningen er de ladere jeg har opsat ved firmaet som kun er for ansatte og gæster.

bleze
bleze Mar 14 '20

Står Tesla's chargere ikke på privat ejendom?

Derudover har Tesla rækt hånden ud til andre producenter omkring brug af deres netværk, men ingen har taget den so far.

PeterE
PeterE Mar 14 '20
Citat fra bleze

Står Tesla's chargere ikke på privat ejendom?

Derudover har Tesla rækt hånden ud til andre producenter omkring brug af deres netværk, men ingen har taget den so far.

Jeg ville sige det samme. De står på privat ejendom, uagtet at der er offentlig adgang.
baldur
baldur Mar 14 '20

Du skal stadig overholde dansk lovgivning selvom du befinder dig på privat ejendom. Det gør ingen forskel.

PeterE
PeterE Mar 14 '20
Citat fra baldur

Du skal stadig overholde dansk lovgivning selvom du befinder dig på privat ejendom. Det gør ingen forskel.

Ja og? Det har intet med sagen at gøre. På en offentlig parkeringsplads er det noget andet. Du mener måske også at min private ladestander på min egen private grund er dækket af samme bekendtgørelse? 
baldur
baldur Mar 14 '20
Citat fra PeterE
 
Ja og? Det har intet med sagen at gøre. På en offentlig parkeringsplads er det noget andet. Du mener måske også at min private ladestander på min egen private grund er dækket af samme bekendtgørelse? 

 

Omkring din private lader står der følgende i bekendtgørelsen:

7) Normal ladestander: En ladestander, jf. nr. 6, der gør det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køretøj med en effekt på højst 22 kW, bortset fra anordninger med en effekt på højst 3,7 kW, som installeres i private hjem, eller hvis primære formål ikke er at genoplade elektriske køretøjer, og som ikke er tilgængelig for offentligheden.

Det vil sige, at hvis din lader er på mere end 3,7 kW så er den også dækket af bekendtgørelsen. Men din lader er ikke offentlig tilgængelig på ikkediskriminerende vilkår medmindre du altså tilbyder hvem som helst at lade der.

PeterE
PeterE Mar 14 '20
Citat fra baldur
Citat fra PeterE
 
Ja og? Det har intet med sagen at gøre. På en offentlig parkeringsplads er det noget andet. Du mener måske også at min private ladestander på min egen private grund er dækket af samme bekendtgørelse? 

 

Omkring din private lader står der følgende i bekendtgørelsen:

7) Normal ladestander: En ladestander, jf. nr. 6, der gør det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køretøj med en effekt på højst 22 kW, bortset fra anordninger med en effekt på højst 3,7 kW, som installeres i private hjem, eller hvis primære formål ikke er at genoplade elektriske køretøjer, og som ikke er tilgængelig for offentligheden.

Det vil sige, at hvis din lader er på mere end 3,7 kW så er den også dækket af bekendtgørelsen. Men din lader er ikke offentlig tilgængelig på ikkediskriminerende vilkår medmindre du altså tilbyder hvem som helst at lade der.

Så langt, så godt :)
 
 Derudover giver jeg op. Vi er vist ikke enige i fortolkningen af bekendtgørelsen. 
baldur
baldur Mar 14 '20

"Derudover giver jeg op. Vi er vist ikke enige i fortolkningen af bekendtgørelsen"

Det er selvfølgelig din ret til ikke at ville tage debatten, men helt ærligt, du har ikke peget på et sted, hvor der står at ejerskabet af jorden ladestanderen står på har nogen som helst betydning. Reglerne gælder for alle ladestandere der er offentlig tilgængelige på ikkediskriminerende vilkår. At Teslas ladestandere er offentlig tilgængelige kan der ikke seriøst stilles spørgsmål ved. Derfor hænger det hele på fortolkningen af begrebet "ikkediskriminerende vilkår".

Hvis du ikke kan se forskel på ladestanderen i din indkørsel, der kun er til dig, og på Teslas superladere, der er til alle der ejer en Tesla, så ja, det ved jeg ikke hvad jeg skal sige til.

Bianco
Bianco Mar 14 '20

Det er mit indtryk at Tesla er kommet om ved denne regel ved at installere en eller to type-2 ladere i forlængelse af superchargerne. Jeg har ikke undersøgt hvordan betaling fungerer på dem.

Der er formentlig også noget med at det kun gælder ladestationer oprettet efter loven trådte i kraft.

baldur
baldur Mar 14 '20
Citat fra Bianco

 

Der er formentlig også noget med at det kun gælder ladestationer oprettet efter loven trådte i kraft.

 

Der står følgende: "Bestemmelserne i §§5a og 9a finder dog først anvendelse fra den 1. juli 2018, hvorefter de finder anvendelse på både nye og eksisterende ladestandere".

 

Kiefer
Kiefer Mar 14 '20

Jeg synes nu ikke at, der er placeret almindelige type2 ladere i f.eks. hverken Hedensted, Åbenrå eller Haverslev.

Men som på så mange andre punkter er Tesla vel fuldstændig ligeglad med dansk eller europæisk lovgivning...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 14 '20
selsoe
selsoe Mar 14 '20
På hvilke (andre) punkter er Tesla ligeglad med lovgivningen?
jramskov
jramskov Mar 14 '20

Hvis de ikke overholder dansk lovgivning er det vel bare at melde dem til politiet?

Kiefer
Kiefer Mar 14 '20

selsoe: Mest nærliggende at de ikke tillader uafhængige værksteder adgang til deres diagnoseværktøjer, upåagtet at de rent faktisk ved typegodkendelsen af bilerne har skrevet under på at, de gør dette...

Men så længe der ikke er nogen der har tid og kræfter til at tage kampen med dem, sker der jo ikke noget....

lauz
lauz Mar 15 '20

Det er kun Tesla hardware der kan kommunikere med Tesla ladere. Så længe alle Tesla’er kan lade? Så er loven overholdt. Der er ikke krav om at man skal stille bestemte ladestandarder til rådighed. Og da en BMW i3 f.eks. Ikke kan tale sammen med en Tesla lader? Så er den off-limit. EON f.eks. er heller ikke forpligtede til at stille kabler til rådighed for alle os der kører rundt uden et type-2 i bagsmækken. Men loven er noget makværk. Bare se Ionity. Alle kan lade til en milliard kroner, medmindre man tegner abonnement gennem bestemte bilforhandlere. Der er altid et loop-hole.

 

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 15 '20

Er det derfor der ikke kommer V3 til Danmark, så kan alle teslaer jo netop ikke lade?

lauz
lauz Mar 15 '20
Intet med V3 at gøre.

En anden teknisk standard konstituerer netop ikke forskelsbehandling. Og der er hvad V3 er. En ny teknisk standard som ikke alt hardware understøtter.
baldur
baldur Mar 15 '20

Jo der er krav om at alle ladere skal overholde en bestemt standard nemlig CCS. De må godt have andre stik eller standarder ud over CCS, eksempelvis Chademo eller det de ældre Teslaer bruger, men skal minimum også have CCS stik:

§ 4. Offentligt tilgængelige højeffektsladestandere, jf. § 2, nr. 8, bortset fra trådløse eller induktive enheder, skal opfylde kravene i punkt 1.2 i bilag 1.

Fra bilag 1:

1.2 Højeffektladestandere til motorkøretøjer

Højeffektsvekselladestandere til elektriske køretøjer skal af hensyn til interoperabiliteten mindst være udstyret med Type 2-stikforbindelser som beskrevet i standarden EN 62196-2:2017. Højeffektsjævnstrømsladestandere til elektriske køretøjer skal af hensyn til interoperabiliteten mindst være udstyret med stikforbindelser til det kombinerede opladningssystem >> Combo 2 << som beskrevet i standarden EN 62196-3.

 

baldur
baldur Mar 15 '20
Citat fra HemligNemlig

Er det derfor der ikke kommer V3 til Danmark, så kan alle teslaer jo netop ikke lade?

 

De er stadig offentlige tilgængelige idet alle personer har en teoretisk mulighed for at købe adgang ved at købe en ny Tesla. I øvrigt er ordet offentligheden juridisk lidt flydende men over 100 personer betyder næsten altid at noget er offentligt.

Tænk på det sådan her. Hvis du inderetter en hjemmebiograf i din kælder, så er det ok at du inviterer dine venner over og ser film. Men der kommer på et punkt, hvor du har inviteret tilstrækkeligt mange personer over, til at det bliver ulovligt. Du har nemlig ikke lov til at lave offentlige fremvisninger i din hjemmebiograf. Det antal vurderes fra gang til gang og kommer an på hvem du har inviteret, men man siger at over 100 personer, så er du helt sikkert i gang med en offentlig fremvisning. Modsat hvis det kun er din nærmeste familie der er tilstede, så er det helt sikkert privat.

Tesla har inviteret en halv million mennesker til at lade hos dem. Der kan ikke stilles spørgsmål ved at laderne er offentlige baseret på antallet. Derudover sælger de som sagt adgang til alle der køber en bil og der kan du også sammenligne med hjemmebiografen: så snart der er bare en person tilstede, som har betalt for at være der, så er det en offentlig fremvisning.

baldur
baldur Mar 15 '20

"Så længe alle Tesla’er kan lade? Så er loven overholdt."

Selv hvis vi siger at de kan slippe afsted med at kun Tesla biler fungerer rent teknisk, så skal de stadig give mig mulighed for at betale ved standeren.

§ 5 a. Alle offentligt tilgængelige ladestandere skal også give brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.

Det der står, er at hvis en ven låner min Tesla, så skal han kunne oplade på ad hoc-basis uden at han indgår en kontrakt med Tesla. Forklar hvordan han kan det i dag? Det er ikke godt nok at _jeg_ betaler for hans strømforbrug vel. Bemærk at der står "brugere af elbiler" og ikke "ejere".

Men jeg vil trække bullshit kortet og hævde at andre biler med CCS naturligvis fint kan lade på Teslas superchargere. Der skal findes en anden betalingsmetode. Men det er de nødt til at implementere under alle omstændigheder, jævnfør ovenstående.

Det kræver i øvrigt ikke nogen fysiske modifikationer til ladestanderen. En stregkode, QR kode eller RFID klistermærke er alt der er nødvendigt. Jeg er sikker på at de forskellige betalingstjenester er mere end villige til at lave en aftale. Dem der kører Tesla, og som har aktiveret funktionen, kan fortsætte med automatisk betaling. Alle andre bruger en app til at betale med. 

Forummets indlæg er redigeret af baldur Mar 15 '20
Sider: 1 2 »