Loading...
dk

Vibrationer under acceleration. | Tesla Forum

Bue
Bue Mar 25

Min 100D er begyndt at støje lidt fra forhjulsophæng eller driv-linie på meget ujævn vej (små klik) og brummer og vibrerer ganske lidt ved acceleration - bliver kraftigere hvis man går til den. Bilen er fra november 19 og har nu kørt 12.000 km. Tesla Service Vejle siger i dag, at der pt ikke er noget Fix, at man arbejder på det. Siger, at det er drive unit'en.

Jeg synes, at det lyder som et driv-aksel-problem? Nogen med samme problem?

Fandt denne tråd om emnet: https://forums.tesla.com/...acceleration-warning

Mugge
Mugge Mar 26

Jeg tror nu ikke det er driv Aksel problem. Driv Aksel støj - som jeg har haft kommer som en knurren ved kraftig acceleration

Bue
Bue Mar 26
Hej Mugge, støjen kan godt beskrives som en knurren eller brummen ved acceleration - jo kaftigere acceleration, jo kraftigere lyd. Men selv ved moderat acceleration på god, jævn asfalt er der lidt. Jeg har på fornemmelsen, at jeg blev holdt hen med snak på servicecentret, fordi man gerne vil vente med at udbedre, til der findes et permanent fix - hvis det da kommer. Jeg ved godt, at jeg er pedant, men jeg synes, at det er irriterende at køre med.
Har du fået skiftet træk-aksler?
PeterE
PeterE Mar 26

Prøv at søge herinde, og på det amerikanske TMC forum. Det her har været drøftet længe, og der er mange nuancer og forskelle. Husk at din bil ikke er lydløs - selvfølgelig kan du hører både dæk, vind og motorstøj tage til når du accelererer:)

tintin
tintin Mar 26

Overskriften for denne tråd er vibrationer under acceleration og det har jeg kombineret med en brummende mislyd. Jeg har været hos Tesla Århus og de siger det er drivakslerne der er slidt. De er ikke dækket af garantien så det eneste de kunne gøre var at tilråde at man altid kørte med bilen i low fordi trækket på drivakslerne så var mere skånsomt fordi der så ikke var en vinkel på trækretningen

PeterE
PeterE Mar 27
Citat fra tintin

Overskriften for denne tråd er vibrationer under acceleration og det har jeg kombineret med en brummende mislyd. Jeg har været hos Tesla Århus og de siger det er drivakslerne der er slidt. De er ikke dækket af garantien så det eneste de kunne gøre var at tilråde at man altid kørte med bilen i low fordi trækket på drivakslerne så var mere skånsomt fordi der så ikke var en vinkel på trækretningen

Beklager, min fejl - overskriften siger en ting, og detaljerne længere nede handlede om støj - og 'støj' forsvinder jo altså ikke. 

Ledsager
Ledsager Mar 27

Tintin: Drivakslerne er dækket af garantien. Har fået skiftet den ene foran 2 gange på garanti. 
Det er dog vigtigt at bilen altid står i low inden du speeder helt op. Det gør den først automatisk når du første gang på en tur kører over 60 km/t, med mindre du har sat den til altid at være low. 

Hilbert
Hilbert Mar 27

Føler at der er en misforståelse her. tintin: Hvis man altid kører med bilen i "low", mener jeg at man slider dækkene unødigt. Måske andre ved bedre. Ledsager: Jeg kører altid med bilen i "standard" - må jeg så ikke speede op?

Når I taler om "low" mener I så "standard" for så forstår jeg bedre min forvirring.

"low" bruges normalt kun over høje hastigheder (f.eks. +160 km/h).

burns
burns Igår, 07:41

Min S85D har stålfjedre, men jeg har fået skiftet trækaksler et par gange og fik hver gang en nyere generation af trækakslerne. Jeg kører pt på 3. generation der blev parret med et andet motorophæng og indtil videre har jeg ikke bemærket at akslerne er blevet dårlige igen. Så jeg krydser fingre for at Tesla endelig har fundet en løsning (eller også står skaden blot og venter forude og jeg er tilbage til start).

Uanset hvad, så lader det til at Tesla eksperimenterer med et nyt motoropgæng. Jeg gætter(!) lidt på at når man trykker speederen i bund, så vil vridningskraften sænke motoren midlertidigt og dermed rette lidt op på vinklerne på drivakslerne. Kun Tesla ved hvor effektivt det er, og kan være de holder øje med dem de har gjort det ved for at se om det er en løsning for alle. Igen, dette er mit gæt.

Ledsager
Ledsager Igår, 11:21

Hilbert: Hvorfor kører du ikke altid i low over 60 km/t? Det sparer strøm og bilen ligger bedre på vejen. Og hvordan skulle low have indflydelse på dækslitage?

Teslas anbefaling er at hvis du vil accelerere maks skal bilen være i low. 

canel
canel Igår, 12:06
Ledsager

når bilen er i low skræver hjulene lidt udad forneden.
det betyder at de slides på den inderste halvdel.
det er rigtigt at der er mindre vindmodstand, men der er også mindre vejgreb.
der hvor det virkeligt betyder noget at køre i low, er ved kørsel i mange sving. ex bjergkørsel eller banekørsel.
når der køres i en kurve, tvinges de yderste dæk bedre i vejbanen, så der kan køres hurtigere igennem svingene.
så meget kørsel i low giver skævt dækslid, altså forudsat at de er justeret rigtigt i standard højde.

Ledsager
Ledsager Igår, 13:18

Canel: Jeg er ikke enig og det er heller ikke de anbefalinger jeg fik fra Tesla efter at have fået skiftet trækaksel 2 gange.

De fleste biler spidser lidt på hjulene, hvilket også er en af årsagerne til at hjulene skal roteres ved hjulskift.

MOS
MOS Igår, 14:36
Citat fra Ledsager

Canel: Jeg er ikke enig og det er heller ikke de anbefalinger jeg fik fra Tesla efter at have fået skiftet trækaksel 2 gange.

De fleste biler spidser lidt på hjulene, hvilket også er en af årsagerne til at hjulene skal roteres ved hjulskift.

Når canel skriver, at hjulene skræver lidt udad forneden, så er det det, der også hedder camber.

Når du skriver "spidser", så antager jeg, at du mener toe-in, dvs. at hjulene styrer lidt indad fortil. Dvs. venstre hjul vil gerne styre lidt mod højre og højre hjul mod venstre.

Camber og toe-in er to forskellige ting.

Endelig er der også noget, der hedder caster. Det er vinklen på den akse ift. lodret, som hjulet drejer omkring, når man drejer på rattet. Det gør, at hjulene skræver lidt, når man drejer skarpt.

Hilbert
Hilbert Igår, 16:32

@Ledsager -  hvor kan jeg se, at Teslas anbefaling er, at hvis man vil accelerere maks. skal bilen være i low?

canel
canel Igår, 16:55
Citat fra Hilbert

jeg ved godt hvad tesla anbefaler, men det stemmer ikke med min andenhånds viden fra baneræs.
ham jeg har data fra, har lang erfaring med baneræs, og har også en model S.
for at optimere camper på sin bil har han selv fræset et par link (en del af hjulophæng).
mange biler har justerbare link, men det har tesla ikke. de snyder lidt ved at spænde boltene excentret i linkstykket. tesla vil selfølgelig ikke røre ved hans bil fordi der er uoriginale dele på den.
men han kan måle den selv ud med et par brædder mm. bedre end værkstedet kan.

Forummets indlæg er redigeret af canel Igår, 16:56
Ledsager
Ledsager Igår, 17:36

Hilbert: Det var hvad Tesla sagde til mig og kan også læses påTMC. De ville ikke skifte trækaksler gratis mere hvis de opdagede at den ikke stod i low ved fuld “gas” .

I side- og modvind er low også en fordel jf TeslaBjørn. 

DeaconWP
DeaconWP Igår, 17:54

Canel har ret. Og jeg oplever også at dækkene bag på slides mere på indersiden af trædefladen.

Og når jeg brokker mig over det, får jeg også indrømmelser om det.

Og det har været almindeligt kendt, at det er sådan på Telsa biler. S og X.

Ledsager: 

Der er konstruktionsfejl på Tesla bilerne.

Og Tesla vil ikke indstille undervognen til at være med mindre slid på dækkene, med vognen i Low, som de jo ellers anbefaler/forlanger, at vi altid kører i, når vi bruger vores hestekræfter.

De instiller kun ved luftundervogn i normal/standard.

Problemet er størst ved de store fælg diametre på S og X. Altså ved brug af hhv 21 og 22" hjul på dem.

Det er kun nødvendigt med en stor CAMBER, hvis man kører så stærkt i svingene, at vognen krænger meget. For der, hvor du så har brug for stor friktion ved høje centrifugale kræfter, vil hjulene stå tæt på lodret, når bilen krænger den samme vinkel, som camberen er indstillet til. Kører man så pænt i hverdagen, vil den store camber (indstillet indenfor specs) betyde, at der slides meget på indersiden af dækket.  Og det er problemet med en Tesla S og X med luftundervogn.