Loading...
dk

Køb ikke en elbil - det er for dyrt at lade | Tesla Forum

husfeldt
husfeldt Mar 25

Lidt tanker / Politisk brok :) 

Det ser i mine øjne rigtigt skidt ud med omstilling til grønne biler.. Konkret set har jeg meget svært ved idag at se et økonomisk incitament ved at købe en EL-Bil..

Selv "brændstof" omkostninger er favorable for "fosiler" for nuværende.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EeHW-BV-vltjO6HpKrcpHLdzmyyBFD_-qxtj_qSlKZs/edit#gid=1028026930

Lademarked (heldigvis ikke Tesla) - er brudt sammen i monopoler og extreme priser uden abonnementer..Se evt https://fdel.dk/elbilforeningen-gaar-til-konkurrencemyndighederne/

Regeringen gør stort set intet; men ser passive til på trods af klimarådets anbefalinger - Dan Jørgensen kommentarer til denne rapport var noget ala..

"Nu må vi se hvad det koster", "der er fortsat mange spørgsmål", "vi kommer ikke sådan lige til at implementere det - der er også andre hensyn.. " osv.. 

Så opråb .. hjælp med at sparke til tingene her i den offentlige debat!

Johannelund
Johannelund Mar 25
Ja forstå hvem der kan, at man ikke bruger energiafgifterne aktiv til at få de forskellige operatører til at åbne deres ladenetværk, fuld skrald på energiafgifterne hvis lukket ladenetværk, dvs ingen procesafgift men min 21 måske 89 øre, og ved åben ladenetværk kunne man jo tillade en vis overpris måske 1 til 2 kr, tillige skulle hjemmeladning have den energiafgift som anvendes ved el varme dvs 21 øre
Ps DK får ingen elafgift på eksport af el, og med den udbygning af vindkraft som dk har planlagt skal Dk elektrificeres.
jramskov
jramskov Mar 25

20km/l - kan man køre så langt på en liter hvis man kører 130km/t?

Er derudover helt enig i at der skal ske noget drastisk hvis vi skal have folk til at skifte til elbiler i større stil.

selsoe
selsoe Mar 25

OK arbejder på at ruske op i lademarkedet:

"Ligesom vi i dag tanker benzin frit, skal man også frit kunne tanke el. Længere er den sådan set ikke", siger Jørgen Wisborg. OK sidder og udvikler på selskabets muligheder som operatør af ladestandere til elkøretøjer i større skala 

https://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article12035580.ece

ankjaers
ankjaers Mar 25

Citat fra jramskov

Er derudover helt enig i at der skal ske noget drastisk hvis vi skal have folk til at skifte til elbiler i større stil.

Min Aygo jeg havde før M3 gik ca 15km/l i gennemsnit på motorvejen. Kørte typisk 450-500km imellem jeg tankede 30 liter. De små bybiler går ikke langt på literen når man kører motorvej fordi du typisk skal giver 60-80% gas for bare at følge trafikken. Man kan selvfølgelig "hypermile" og opnå langt bedre forbrug.. Meeeen. 

PeterE
PeterE Mar 25
Citat fra ankjaers

Citat fra jramskov

Min Aygo jeg havde før M3 gik ca 15km/l i gennemsnit på motorvejen. Kørte typisk 450-500km imellem jeg tankede 30 liter. De små bybiler går ikke langt på literen når man kører motorvej fordi du typisk skal giver 60-80% gas for bare at følge trafikken. Man kan selvfølgelig "hypermile" og opnå langt bedre forbrug.. Meeeen. 

Sammenligningen imellem en TM3 og din tidligere Aygo er den ikke lidt skæv?  

Så kører jeg på en kvart dråbe olie også hurtigere igennem byen i myldretiden på min Canyon end jeg kan i min Model S som bruger 180wh/km...
husfeldt
husfeldt Mar 26
Quote from selsoe

OK arbejder på at ruske op i lademarkedet:

"Ligesom vi i dag tanker benzin frit, skal man også frit kunne tanke el. Længere er den sådan set ikke", siger Jørgen Wisborg. OK sidder og udvikler på selskabets muligheder som operatør af ladestandere til elkøretøjer i større skala 

https://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article12035580.ec

Det lyder lovende - håber vi ser flere "ikke abn." baserede initiativer snart.

Men håber også at man måske fra politisk/eu side, vil kigge på at støtte opstilling af ladere.. Man har jo f.eks. råd til at glatte jernbanen over Fyn ud for 75.1 milliard .. hvilket står i sørgelig kontrast til de ca. 100 millioner der er afsat over 5 år til at fremme "grønne biler".

Så denne investering på 75.1 milliard (Som vil give 15min besparelse på tog-rejsen) er en fakto 150 gange højere end den samlede støtte til at fremme el-biler.. Men ja hvis der bare står ""Tog/Jernane" på regningen er der ingen grænser for hvad man vil kaste i hullet..

jramskov
jramskov Mar 26

Jeg har aldrig kørt diesel, den sidste bil vi havde var en Ford C-Max benzin og den var vel nede omkring 10km/l ved 130km/t. Kan en moderne diesel klare det dobbelte?

jonsiii
jonsiii Mar 26

Tvivler. Her er en søgning i Spritmonitor på Ford C-Max, Diesel, 2018+

https:///...2018&powerunit=2

Hvis du kigger på Häufigkeitsverteilung, så er de fleste omkring 6,0 til 6,7 liter/100km. Det er jo kun 14-16 km/liter.

Ice2EV
Ice2EV Mar 26

En ældre SuperB 160 Hk benziner gik på langture motorvej snit 120 kmt 16-17 kml. 

Kørte en gang 924 km på 56 liter benzin. det er 16,5. 

Så burde en diesel kunne køre længere. MEN det var ren langturskilometer, nul by og lyskryds og landevej..

Men gennemsnitlig gik den på en normal tank ikke en dag over 12.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 26
PeterE
PeterE Mar 26

Så længe vi fastholder at tale om vores tidligere diesel- og benzinbiler, tror I så ikke at vores politikere og alle andre gør det samme? Bare en tanke...

MOS
MOS Mar 26
Citat fra jramskov

Jeg har aldrig kørt diesel, den sidste bil vi havde var en Ford C-Max benzin og den var vel nede omkring 10km/l ved 130km/t. Kan en moderne diesel klare det dobbelte?

Min gamle Audi A2 1,2 TDi 3L fra 2002 kørte i gennemsnit 38 km/l (årsgennemsnit, blandet (øko-)kørsel). Ca. 35 km/l om vinteren og ca. 42 km/l om sommeren. Ved konstant 130 km/h på motorvejen kørte den nok typisk omkring 28 km/l.

Men nej, moderne dieselbiler kører ikke nær så langt på literen - desværre. Det var derfor, jeg skiftede til elbil.

KimT
KimT Mar 26
Citat fra jonsiii

Tvivler. Her er en søgning i Spritmonitor på Ford C-Max, Diesel, 2018+

https:///...2018&powerunit=2

Hvis du kigger på Häufigkeitsverteilung, så er de fleste omkring 6,0 til 6,7 liter/100km. Det er jo kun 14-16 km/liter.

Vi havde en Grand C-max diesel 90HK - leasing. Mit snit da den blev afleveret igen var 15,14km/l målt over 60.000km. Højest snit på en tank var 17,6km/l. Laveste 13,5km/l

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 26
NikolajK
NikolajK Mar 26

Vi brugte tidligere omkring 3000 kr. om måneden på diesel i vores gamle bil.
Det giver os en udgift på ca 1 kr/km om året.

Vi har lige rundet 1 år med bilen og udgifterne til EON abn. samt udgifterne til installation af boksen, er vi nede på ca. 30 øre/km.
Uden installationsudgifterne til boksen er det 10 øre/km

For mig, har det bestemt været billigere at skifte til en elbil på den her front.

husfeldt
husfeldt Mar 26

Det er ikke et TCO regnskab, det er kun brændstof jeg kigger på - har p.t. selv kørt 50.000 i min Model 3 med 0kr i service - så det er jeg godt tilfreds med.

Men der er faktprer der peger i den gale retning nu - og et akut behov for politisk handling..

• Benzin prisen på et meget lavt niveau
  • Pris for ladning uden abn. er hastigt opadgående (Clever og Ionity er særdeles slemme)
  • Pris for abn. er også steget (Eon med limit på og Clever har også hævet prisen)
  • Clever har idag ca. 60% andel, og det ser ud til at stige - et monopol er ved at tegne sig.

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt Mar 26
Ice2EV
Ice2EV Mar 26

@husfeldt Er der ikke noget galt med den der røde linie for prisen på elbil med abonnement. Umiddelbart ser det ud til den ligger på 1600 kr på månedsbasis, hvordan er du fremkommet til dem?

Det ser ud til du har Clever til 799 om måneden, er det fordi du afskriver installationen over et år?

Umiddelbart så betaler vi kun 579 ved EON på deres introtilbud til model 3. Der er ikke kommet ændringer hverken på taks eller begrænsning på de kendte 750 kW om måneden.

Prisen på hjemmeladning 2,3 kr/kW. Der er da ikke nogen elbilsnørder der lader sig spise af med et max abonnement på el.  Ville nærmere sige 1,8-1,9/kWt i snit var mere fair.

Glemmer du ikke også refusionen?  

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 26
husfeldt
husfeldt Mar 26

@ice2EV Tak for input.

Jeg kører også med et EON abn. faktisk til 599 om måneden uden begrænsning - men det kan man ikke få idag (dvs. min point; det går den gale vej)..

Den høje pris pr. måned for den røde linje er resultat af at jeg indregner ladning ved f.eks. Clever uden om abn.. så det afhænger jo meget af den enkeltes behov (Personligt vil jeg kun benytte dette i yderste nødstilfælde - er simplethen for sur og for nærrig over et sådant rip-off).. og så har vi heldigvis som Tesla ejere mange steder et bedre alternativ.

Refusion, kan man jo kun få hvis man har aftale/abn. ved en udbyder ikke som privat person..

Ang. hjemme pris på el ka jeg ikke huske kilde men googlede at man skulle regne med ca. 2.3kr/Kw..

Men - måske der mangler et scenarie med en 3-part leverandør der ikke kører med flatrate, - input her er velkomment :)

Bemærk iøvrigt Tab-2 den viser et tænkt/ønske scenario hvor der er grebet lidt ind..

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt Mar 26
Silden
Silden Mar 26

Som med så mange andre regnestykker, er det vigtigt at have styr på forudsætningerne.

Alle kan købe Clever til 799,- kør som du vil. Det kan så i udgangspunktet ikke komme til at koste mere, med mindre man absolut vil køre hen til en eon-stander.

Hvis vi ser bort fra favorable særtilfælde (solceller og varmepumpe) kan man med rimelighed godt regne med at det koster 799,- om måneden, da refusionen nogenlunde passer med el-prisen. Dertil kommer de gange man kører på længere ture og ikke kan lade på Clevers ladere.

En diesel-øse vil ved 9kr/L og 15km/l koste 60øre/km i brændstof. Efter ca. 1330km/måned bliver den dyrere end din ellert, hvis vi altså kun kigger på brændstof.

Det svarer til 16.000km om året. Folks anekdoter om brændstofforbrug er altid ligegyldige. Min (indsæt selv ligegyldigt mærke/model) kan køre mindst 53km/l ved 200 i timen med tagboks. Det har jeg nemlig selv gjort. Ja goddaw - mød min ven spritmonitor.de - han er lidt mere troværdig.

Derudover er jeg helt enig i at der ikke bliver gjort nok. Prøv med:

- Fjern det meste af elafgifterne. Sigt efter slutpris på 1kr/kWh

- Tving udbyderne til at tilbyde roaming uden merpris

- Al nybyg skal have standere ved alle p-pladser

- Eksisterende pladser skal have ladestandere inden for 5 år. Lygtepæle måske?

Venlig hilsen

Silden

selsoe
selsoe Mar 27

Mht hjemmeladning er prisen på 2,3 kr/kWh alt for høj. Det kan man selvfølgelig godt komme ud for at betale, men så snyder man også sig selv.

Jeg har fleksibel afregning, dvs. prisen svinger fra time til time, og jeg har i år til dato betalt i gennemsnit 1,89 kr/kWh - for hele husstanden vel at mærke. Bilen, som lader om natten hvor priserne typisk er lavere har således ladet til en noget lavere pris. Er man typen der shopper el hver 6. måned kan også få ret gode priser, men det er altså ikke nødvendigt for at komme langt under hvad du antager.

Jeg bruger elselskabet Barry i øvrigt. Brug min vennekode #MIKKEL481 hvis du melder dig til hos dem og få 200 kr til strøm: https://getbarry.dk/

jonsiii
jonsiii Mar 27

Har lige fået februar-regningen for EWII variabel pris til betaling. 769 kWh for hele huset til et snit på 9,96 øre/kWh + 2 øre/kWh i spottillæg (begge ex. moms). Det har også blæst og stormet som en sindsyg = Billige priser.

Samlet pris pr. kWh uden abonnement inkl. moms: 1,54 kr

Samlet pris pr. kWh med abonnement inkl. moms: 1,62 kr

Sider: 1 2 »