Loading...
dk

En - måske - interessant erfaring | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 5 '14

Da jeg fik min model S, skyndte jeg mig at få installeret et 380V, 16 amp CEE-stik for at kunne lade bilen helt op på 7-8 timer. Nu har jeg fået en ladeboks, som desværre ikke fungerer, og derfor har jeg i nogle dage været henvist til at skulle lade fra "mormor-stikket" på 220V, der som bekendt er MEGET længere om at fylde batterierne op. Men her er erfaringen: Det fungerer egentlig ret problemfrit. På en nat kan man normalt lade op til 120 km's kørsel, og det er rigeligt til 99 procent af de dage, jeg kører. Det vil sige, at jeg stadig næsten altid vil have et fuldladet (85 procent ladet) batteri hver morgen med 350 kms rækkevidde,

HVIS jeg endelig skulle få brug for at køre længere end det, taler al sandsynlighed for, at jeg vil komme i nærheden af en supercharger undervejs, og så kan jeg hurtigt lade helt op, hvis der er brug for det. Igen er pointen, at det er der som hovedregel ikke. Med de SC'ere, der allerede findes, og dem der er planlagt, vil man højst have et par hundrede kilometer mellem lademulighederne på langfart. Hvilket leder til en anden konklusion: Nemlig at der stort set aldrig er behov for at lade helt op, før man tager på en længere rejse. For mit vedkommende vil SC'en i Køge hurtigt dukke op.

Alt dette blot for at sige til nye, kommende ejere: Måske har der været lidt for meget tale om rækkeviddebekymringer, og måske er det ikke så vigtigt, om man har 60 kwh eller 85 kwh på batteriet. Pauserne giver mulighed for at toppe op, og pauser er der klart flest af i en bils liv.

T3S7A
T3S7A Nov 5 '14

Hvorfor kan du ikke lade på dit CEE stik? Forstår jeg ikke lige. 

Men der er jo ikke noget trylleri i noget af det. 230v på 10A giver dig 2.3kWh. Hvis du lader eks. 10 timer, har du fået 23kWh. Hvis det var 3 fase 16A 230V, så var det 3x230x16=11kWh du kunne få. 

Og hvorfor virker din ladeboks ikke? 

muller
muller Nov 5 '14

@bluecoffee: Du har umiddelbart ret :-)

Men nu er det jo på ingen måde kostbart at få sat et 400V/16A stik op, så der er ikke noget (elektriker relateret) økonomisk argument for at trække 230V/10A ud i sin garage/carport.

Jeg mener at kunne huske at jo lavere V/A du lader med des større tab er der til varme/modstand i kablerne. Der er måske nogen af de mere veluddannede end undertegnede der kan præcisere? Jeg mener bare at du kommer til at trække væsentlig flere kWh fra din installation med 230V end med 400V til den samme opladning.

Desuden har jeg ladet med 230V et par gange på Tåsinge (inden SuC blev shippet til Europa) og det er rimeligt sparsomt hvad der kommer i batteriet. Hvis du kommer til at tænde for A/C inden du sætter børnene ud i bilen, så kommer der fx 0km/t i batteriet :-)

Forummets indlæg er redigeret af muller Nov 5 '14
DeaconWP
DeaconWP Nov 5 '14

Bluecoffee. Vældig god interessant info. God observation. Og ja, det er jo rigtigt med at man bare kan toppe op den dag man skal langt.

Det eneste minus jeg kan se er, at der er lidt større spild af varme, ved en lav lade effekt. Men det er jo i småpenge afdelingen.

Hvad er det for en lade boks der ikke virker? den der sidder på det medfølgende kabel? Eller en du har fået installeret?

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

Jeg forstår ikke helt, din ladeboks fungerer ikke på 16A CEE 400V, men hvad så med den medfølgende lader fra Tesla, den burde da fungere på 16A 400V rødt CEE stik?

Er du sikker på det ikke et dit stik i garagen der ikke fungerer, den samme oplevelse havde Kaj en sen aften hvor det var holdt op med at virke. Et multimeter burde hurtigt kunne se om det er det ene eller det andet der ikke virker.

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 5 '14

Okay, det var ikke så godt forklaret. Her er et nyt forsøg: Jeg har haft CEE-stikket indtil for nylig, da jeg bestemte mig for at få en fastmonteret ladeboks i stedet for (bl.a. for at spare en krone/kwh i hvert fald det næste år). Dvs. CEE-stikket blev taget ned, inden boksen blev sat op med kabel direkte til min el-tavle. Efterfølgende har et desværre vist sig, at den nye ladeboks ikke virker (har brændt to sikringer), og nu undersøger elektrikeren og leverandøren af boksen i fællesskab, hvad der kan være galt. Derfor har jeg som sagt været nødt til at lade på 220V-stikket de seneste dage. Det med det ekstra varmetab lyder rigtigt, men jeg har i forvejen målt et ret stort tab på den konto, så hvor meget værre det er nu, ved jeg ikke.

Kiefer
Kiefer Nov 5 '14

Det lyder til at den måske forsøger at trække flere Ampere end den må?

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 6 '14

Næ, nu har der været elektriker på besøg, og det viste sig, at en af ledningerne åbenbart ikke sad ordentligt fast i klemmen inde i boksen (fatter ikke at ledninger skal fastgøres med klemmer og ikke skruer i sådan en boks), men fik i hvert fald brændt sikringer af og smeltet noget plast. Suk.

MartinPedersen
MartinPedersen Nov 6 '14

Op med humøret, flere bygninger er brændt af samme årsag, f.eks. Energy på Strøget i kbh.

Så det kunne være gået meget værre, man er nød til at fokusere på de positive ting =)

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 6 '14

:-)