@MrCoffee
Var det sådan et par moderate opbremsninger eller rigtig hårde katastrofeagtige opbremsninger, du oplevede?
Jeg oplever selv jævnligt moderate "ghost opbremsninger", hvor den bremser tilsyneladende uden grund. Det svarer til, at man slipper speederen og den regenerer eller måske hjælper let til med bremsen. Altså ikke nogen katastrofeopbremsning, men stadig irriterende. Løsningen er at give den et lille dap på speederen. Så overruler den med det samme og kører videre med den fart, som fartpiloten nu er indstillet til.
Der er et bestemt sted, jeg ofte har oplevet "ghost opbremsninger". På venstre side af vejen er der en kvartcirkelformet mur ved en indkørsel. Set fra bilen er det en konkav overflade, som måske reflekterer radarsignalerne på en måde, som forvirrer systemet. For noget tid siden, gjorde den det næsten hver gang, jeg passerede det sted. Men nu er det længe siden, jeg har oplevet det. Så måske er det blevet fikset med en opdatering.
Der er også andre steder, den typisk laver "ghost opbremsninger". Det kan f.eks. være kort før man passerer under en motorvejsbro, eller når man kører fra et mørkt sted med skygge og pludselig kommer ud i skarpt sollys.
Jeg er nu heller ikke så bekymret over, at den laver ghost opbremsninger. Hellere én gang for meget end én gang for lidt. Efter sigende skulle den kun bremse hårdt i ca. 1 sekund, hvorefter det er førerens ansvar at tage over og fortsætte opbremsningen, hvis det er nødvendigt. Hvis man sidder og halvsover og ikke når at gribe ind, stopper bilen altså ikke helt, men tager bare en del af farten af. Der er således begrænset risiko for at blive ramt bagfra af en anden bilist, medmindre den bagvedkørende også halvsover og ikke overholder sin sikkerhedsafstand.
Men ellers er jeg enig i det, som flere andre skriver. FSD er for de fleste nok ikke pengene værd i DK på nuværende tidspunkt, da der er flere funktioner, der ikke er aktiveret i DK. Personligt ville jeg finde det enormt spændende at følge med i den nyeste udvikling sådan ud fra et rent nørde-synspunkt. Men ville jeg give 50 kkr for det, hvis jeg kunne vælge? Det er nok tvivlsomt. Hvis alle eksisterende FSD funktioner også var tilgængelige i DK og vi også ville få de kommende funktioner samtidig med, at de bliver rullet ud i f.eks. USA, så ville det bestemt være mere interessant.
Jeg har p.t. en Model S fra 2015 med AP1, så den får desværre aldrig FSD.