Loading...
dk

Full Self Driving - i Danmark | Tesla Forum

baldur
baldur May 8

@PeterE ja teknisk set bliver niveau 2 kaldt "partial automation". Men i praksis er det defineret ud fra hvilken opmærksomhed chaufføren skal udvise:

Level 2: fuld opmærksomhed, hænderne på rattet

Level 3: du må fjerne hænderne fra rattet men skal være klar til at tage over hvis bilen beder om det.

Level 4: du kan sove. Men bilen behøver ikke kunne køre selv under alle forhold.

Level 5: bilen kan køre selv i snestorm.

Når jeg siger FSD med level 2 så mener jeg at systemet muligvis er klar til level 3 eller 4 men endnu ikke godkendt og derfor skal vi give fuld opmærksomhed. Det er min opfattelse at det faktisk er situationen på motorvej lige nu.

PeterE
PeterE May 9
Citat fra baldur

@PeterE ja teknisk set bliver niveau 2 kaldt "partial automation". Men i praksis er det defineret ud fra hvilken opmærksomhed chaufføren skal udvise:

Level 3: du må fjerne hænderne fra rattet men skal være klar til at tage over hvis bilen beder om det.

Level 4: du kan sove. Men bilen behøver ikke kunne køre selv under alle forhold.

Når jeg siger FSD med level 2 så mener jeg at systemet muligvis er klar til level 3 eller 4 men endnu ikke godkendt og derfor skal vi give fuld opmærksomhed. Det er min opfattelse at det faktisk er situationen på motorvej lige nu.

Uanset om det er dine egne definitioner eller læst et sted, så er de altså - desværre - forkerte. Både level 4 og 5 skal computeren være backup for computeren.  

Den bedst læselige forklaring af de 6 niveauer er her: 

Ice2EV
Ice2EV May 9

Kunne vi bare komme i level 3 på motorvejen efter den skala, så var vi langt.

Jeg vil stadig gerne have muligheden for at kunne køre. Men det er nu rart når den gør det godt selv.

Forøvrigt har jeg bemærket at med AP basic, har den efter sidste update, lavet en del af de ultra korte beskeder om lige at bevæge rattet lidt. Ikke den besked der kommer inden den blinker blå, men bare ganske kort. Lidt ligesom hvis den lige bliver forvirret. Der mangler eller er en meget svag streg, en skygge fra en motorvejsbro eller sådan noget. Men ikke altid.

Kørte en lille tur igår på måske 45 km, der kom den vel 6-7 gange på trods af at jeg havde hånden på rattet.  

Den lavede til gengæld kun 1 svag ghost braking.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 9
baldur
baldur May 9
Citat fra PeterE
Citat fra baldur

Uanset om det er dine egne definitioner eller læst et sted, så er de altså - desværre - forkerte. Både level 4 og 5 skal computeren være backup for computeren.     Den bedst læselige forklaring af de 6 niveauer er her:         

Det er min egen fortolkning. Sorry jeg kan ikke finde nogen fejl i min beskrivelse af niveauerne. Kan du forklare nærmere?

Vedrørende at computeren skal være backup for computeren ved level 4 og 5 - ja jeg skriver at du kan sove? Ville være svært hvis mennesket var backup.

For alle praktiske formål, så er forskellen på level 2 og level 3 at du kan fjerne hænderne fra rattet. Det er det vi brugere vil bide mærke i. Det synes jeg ikke er særligt klart i de officielle skemaer og infografik. Derfor har jeg tilladt mig at fremhæve det. Jeg har omskrevet det fra "krav til systemet" til "konsekvenser for brugerne".

Se også tabellen her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car#Classification

eller samme her:

https://cdn.oemoffhighway.com/files/base/acbm/ooh/document/2016/03/automated_driving.pdf

Hvis vi ser på de fire sidste kolonner, så er én ting der går fra "human" til "system" for hvert trin vi går op fra level 2 til level 5.

Level 2: Execution of steering and acceleration/deceleration overtages af system

Level 3: Monitoring of driving environment overtages af system

Level 4: Fallback performance of dynamic driving task overtages af system

Level 5: System capability (driving modes) går fra "Many driving modes" til "All driving modes"

Ovenstående er direkte citeret fra SAE J3016. Det fremgår så ikke særligt klart, at fordi du ved level 2 har ansvaret for "monitoring of driving environment" så skal du have hænderne på rattet. Men det er faktisk derfor. Og ved level 3 har systemet ansvaret for at holde øje med kørslen, hvorfor du ikke længere behøver at holde øje og kan læse en bog - og fjerne hænderne fra rattet. Men systemet har ikke ansvaret fra at rede sig ud af svære situationer ("fallback performance"), derfor skal du være klar til at tage over ved level 3. Ved level 4 har systemet selv ansvaret for at rede sig ud af enhver situation, hvorfor du slet ikke behøver være i bilen eller du kan lægge dig ind på bagsædet og sove.

Kiefer
Kiefer May 10

Tesla er vel allerede i gang med at forberede FSD på bilerne ved ikke at sætte rattet fast :)

https://nypost.com/2020/05/09/tesla-steering-wheel-falls-off-in-drivers-hands/

jramskov
jramskov May 11

LOL! 

MOS
MOS May 11

FSD er aktuelt en betaversion:

FSD er en hjælpefunktion, som kræver, at du har rattet i skødet hele tiden. Du skal stadig være opmærksom og til enhver tid være klar til at sætte rattet på igen og gribe ind, hvis forholdene gør det nødvendigt.

PeterE
PeterE May 11
Citat fra MOS

FSD er aktuelt en betaversion:

FSD er en hjælpefunktion, som kræver, at du har rattet i skødet hele tiden. Du skal stadig være opmærksom og til enhver tid være klar til at sætte rattet på igen og gribe ind, hvis forholdene gør det nødvendigt.

Jeg har ikke kigget i et stykke tid, men er den gennemafprøvede AP (1.0) i Model S ikke også beta stadigvæk?
MOS
MOS May 11

Jo, hos Tesla er alt i beta. Det er fordi, der stadig udvikles på det. Og så lyder det også smart.

PeterE
PeterE May 11
Du har nok ret, synes bare jeg husker noget med at AP skulle forblive beta til vi havde kørt 1 mio miles - men det er vist glemt igen.
MrCoffee
MrCoffee May 11

Har haft en Model S og nu en model 3 med FSD på prøve. Det er ikke kronerne værd, men værst af alt har jeg to gange på en måned i Mdel 3 haft opbremsninger på motortrafikvej uden et øje i nærheden hverken for aller bag og hvor bilen bare skal køre lige ud. Det skete sjældent i Model S men forekom. Det er det der gør mig mest utryg hvis den blot fejler en gang og nogen kører bagved. Det skal edermanme være 100% til at stole på ellers venter jeg og investerer kr. 50.000 i Tesla aktier i stedet :)

MOS
MOS May 11

@MrCoffee

Var det sådan et par moderate opbremsninger eller rigtig hårde katastrofeagtige opbremsninger, du oplevede?

Jeg oplever selv jævnligt moderate "ghost opbremsninger", hvor den bremser tilsyneladende uden grund. Det svarer til, at man slipper speederen og den regenerer eller måske hjælper let til med bremsen. Altså ikke nogen katastrofeopbremsning, men stadig irriterende. Løsningen er at give den et lille dap på speederen. Så overruler den med det samme og kører videre med den fart, som fartpiloten nu er indstillet til.

Der er et bestemt sted, jeg ofte har oplevet "ghost opbremsninger". På venstre side af vejen er der en kvartcirkelformet mur ved en indkørsel. Set fra bilen er det en konkav overflade, som måske reflekterer radarsignalerne på en måde, som forvirrer systemet. For noget tid siden, gjorde den det næsten hver gang, jeg passerede det sted. Men nu er det længe siden, jeg har oplevet det. Så måske er det blevet fikset med en opdatering.

Der er også andre steder, den typisk laver "ghost opbremsninger". Det kan f.eks. være kort før man passerer under en motorvejsbro, eller når man kører fra et mørkt sted med skygge og pludselig kommer ud i skarpt sollys.

Jeg er nu heller ikke så bekymret over, at den laver ghost opbremsninger. Hellere én gang for meget end én gang for lidt. Efter sigende skulle den kun bremse hårdt i ca. 1 sekund, hvorefter det er førerens ansvar at tage over og fortsætte opbremsningen, hvis det er nødvendigt. Hvis man sidder og halvsover og ikke når at gribe ind, stopper bilen altså ikke helt, men tager bare en del af farten af. Der er således begrænset risiko for at blive ramt bagfra af en anden bilist, medmindre den bagvedkørende også halvsover og ikke overholder sin sikkerhedsafstand.

Men ellers er jeg enig i det, som flere andre skriver. FSD er for de fleste nok ikke pengene værd i DK på nuværende tidspunkt, da der er flere funktioner, der ikke er aktiveret i DK. Personligt ville jeg finde det enormt spændende at følge med i den nyeste udvikling sådan ud fra et rent nørde-synspunkt. Men ville jeg give 50 kkr for det, hvis jeg kunne vælge? Det er nok tvivlsomt. Hvis alle eksisterende FSD funktioner også var tilgængelige i DK og vi også ville få de kommende funktioner samtidig med, at de bliver rullet ud i f.eks. USA, så ville det bestemt være mere interessant.

Jeg har p.t. en Model S fra 2015 med AP1, så den får desværre aldrig FSD.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 11
PeterE
PeterE May 11
Citat fra MOS

@MrCoffee

Var det sådan et par moderate opbremsninger eller rigtig hårde katastrofeagtige opbremsninger, du oplevede?

Jeg oplever selv jævnligt moderate "ghost opbremsninger", hvor den bremser tilsyneladende uden grund. Det svarer til, at man slipper speederen og den regenerer eller måske hjælper let til med bremsen. Altså ikke nogen katastrofeopbremsning, men stadig irriterende. Løsningen er at give den et lille dap på speederen. Så overruler den med det samme og kører videre med den fart, som fartpiloten nu er indstillet til.

Der er et bestemt sted, jeg ofte har oplevet "ghost opbremsninger". På venstre side af vejen er der en kvartcirkelformet mur ved en indkørsel. Set fra bilen er det en konkav overflade, som måske reflekterer radarsignalerne på en måde, som forvirrer systemet. For noget tid siden, gjorde den det næsten hver gang, jeg passerede det sted. Men nu er det længe siden, jeg har oplevet det. Så måske er det blevet fikset med en opdatering.

Der er også andre steder, den typisk laver "ghost opbremsninger". Det kan f.eks. være kort før man passerer under en motorvejsbro, eller når man kører fra et mørkt sted med skygge og pludselig kommer ud i skarpt sollys.

Jeg er nu heller ikke så bekymret over, at den laver ghost opbremsninger. Hellere én gang for meget end én gang for lidt. Efter sigende skulle den kun bremse hårdt i ca. 1 sekund, hvorefter det er førerens ansvar at tage over og fortsætte opbremsningen, hvis det er nødvendigt. Hvis man sidder og halvsover og ikke når at gribe ind, stopper bilen altså ikke helt, men tager bare en del af farten af. Der er således begrænset risiko for at blive ramt bagfra af en anden bilist, medmindre den bagvedkørende også halvsover og ikke overholder sin sikkerhedsafstand.

Men ellers er jeg enig i det, som flere andre skriver. FSD er for de fleste nok ikke pengene værd i DK på nuværende tidspunkt, da der er flere funktioner, der ikke er aktiveret i DK. Personligt ville jeg finde det enormt spændende at følge med i den nyeste udvikling sådan ud fra et rent nørde-synspunkt. Men ville jeg give 50 kkr for det, hvis jeg kunne vælge? Det er nok tvivlsomt. Hvis alle eksisterende FSD funktioner også var tilgængelige i DK og vi også ville få de kommende funktioner samtidig med, at de bliver rullet ud i f.eks. USA, så ville det bestemt være mere interessant.

Jeg har p.t. en Model S fra 2015 med AP1, så den får desværre aldrig FSD.

Jeg har sagt det før, og jeg gentager det gerne. 

Jeg forstår ikke hvordan du MOS, kan forsvare og nedtone en autopilot som umotiveret bremser op. Du må køre steder hvor det ikke er ikke problem og hvor alle nydeligt overholder deres sikkerhedsafstand. Helsingørmotorvejen om morgenen er ikke et rart sted at være når bilen pludselig finder på at bremse. Og grunden til at jeg næsten aldrig kører med AP.  

Den der længere forklaring som altid leder frem til at det faktisk er en helt acceptabel fejl i softwaren køber jeg slet ikke.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 11
MOS
MOS May 11
Citat fra PeterE
Jeg har sagt det før, og jeg gentager det gerne.    Jeg forstår ikke hvordan du MOS, kan forsvare og nedtone en autopilot som umotiveret bremser op. Du må køre steder hvor det ikke er ikke problem og hvor alle nydeligt overholder deres sikkerhedsafstand. Helsingørmotorvejen om morgenen er ikke et rart sted at være når bilen pludselig finder på at bremse. Og grunden til at jeg næsten aldrig kører med AP.     Den der længere forklaring som altid leder frem til at det faktisk er en helt acceptabel fejl i softwaren køber jeg slet ikke.

Jeg ved ikke, om vi taler forbi hinanden. Men det, jeg prøver at nedtone, er, når den "ghost bremser", dvs. en let til moderat opbremsning, hvor den mister max. 5 km/h inden jeg når at give et lille dap på speederen og den vender tilbage til den oprindelige hastighed. Det tager måske knap 1 sekund, hvor den mister fart og godt 1 sekund mere, før den er oppe på den oprindelige fart igen. Altså i alt ca. 2 sekunder. Mit bedste skøn er, at bilen falder ca. 1 m bagud ift. hvis den bare havde holdt farten. Dette burde være helt uproblematisk, medmindre du har en tailgater, der ligger mindre end 1 m bag dig. Og i så fald er det helt sikkert den bagvedkørendes skyld, hvis der sker noget.

Hvis man ikke reagerer så hurtigt og taber op mod 10 km/h og det f.eks. tager 5 sekunder, inden man er oppe på den oprindelige fart igen, vil man falde ca. 7 m bagud. Det burde stadig være helt uproblematisk, selv i tæt trafik.

Snakker vi decideret slendrian og man lader den tabe 20 km/h, inden man griber ind og det f.eks. tager 10 sekunder, inden man er oppe i fart igen, så falder bilen ca. 28 m tilbage. Det er nok ved at være tæt på den afstand mange kører med, hvis der er tæt trafik. Men hvis man ikke reagerer i løbet af 10 sekunder, er man altså heller ikke specielt vågen. Selv hvis man skulle være faldet helt i søvn, vil jeg vove den påstand, at den bagvedkørende i løbet af 10 sekunder fint vil kunne nå at se bremselygterne og selv tage farten af for at tilpasse afstanden.

Helt ærligt, så kan jeg faktisk ikke rigtigt se problemet. Andet end at det kan risikere at give lidt elastikkørsel. Men det er der jo så meget andet, der også kan. Jeg er faktisk ret overbevist om, at brug af AP generelt mindsker risikoen for elastikkørsel og dermed opstået kødannelse i tæt trafik, netop fordi AP generelt er god til at holde en jævn fart og en fornuftig sikkerhedsafstand til forankørende.

Når det er sagt, så er der naturligvis stadig plads til forbedring.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 11
PeterE
PeterE May 12
Citat fra MOS
Citat fra PeterE
Jeg har sagt det før, og jeg gentager det gerne.    Jeg forstår ikke hvordan du MOS, kan forsvare og nedtone en autopilot som umotiveret bremser op. Du må køre steder hvor det ikke er ikke problem og hvor alle nydeligt overholder deres sikkerhedsafstand. Helsingørmotorvejen om morgenen er ikke et rart sted at være når bilen pludselig finder på at bremse. Og grunden til at jeg næsten aldrig kører med AP.     Den der længere forklaring som altid leder frem til at det faktisk er en helt acceptabel fejl i softwaren køber jeg slet ikke.

Jeg ved ikke, om vi taler forbi hinanden. Men det, jeg prøver at nedtone, er, når den "ghost bremser", dvs. en let til moderat opbremsning, hvor den mister max. 5 km/h inden jeg når at give et lille dap på speederen og den vender tilbage til den oprindelige hastighed. Det tager måske knap 1 sekund, hvor den mister fart og godt 1 sekund mere, før den er oppe på den oprindelige fart igen. Altså i alt ca. 2 sekunder. Mit bedste skøn er, at bilen falder ca. 1 m bagud ift. hvis den bare havde holdt farten. Dette burde være helt uproblematisk, medmindre du har en tailgater, der ligger mindre end 1 m bag dig. Og i så fald er det helt sikkert den bagvedkørendes skyld, hvis der sker noget.

Hvis man ikke reagerer så hurtigt og taber op mod 10 km/h og det f.eks. tager 5 sekunder, inden man er oppe på den oprindelige fart igen, vil man falde ca. 7 m bagud. Det burde stadig være helt uproblematisk, selv i tæt trafik.

Snakker vi decideret slendrian og man lader den tabe 20 km/h, inden man griber ind og det f.eks. tager 10 sekunder, inden man er oppe i fart igen, så falder bilen ca. 28 m tilbage. Det er nok ved at være tæt på den afstand mange kører med, hvis der er tæt trafik. Men hvis man ikke reagerer i løbet af 10 sekunder, er man altså heller ikke specielt vågen. Selv hvis man skulle være faldet helt i søvn, vil jeg vove den påstand, at den bagvedkørende i løbet af 10 sekunder fint vil kunne nå at se bremselygterne og selv tage farten af for at tilpasse afstanden.

Helt ærligt, så kan jeg faktisk ikke rigtigt se problemet. Andet end at det kan risikere at give lidt elastikkørsel. Men det er der jo så meget andet, der også kan. Jeg er faktisk ret overbevist om, at brug af AP generelt mindsker risikoen for elastikkørsel og dermed opstået kødannelse i tæt trafik, netop fordi AP generelt er god til at holde en jævn fart og en fornuftig sikkerhedsafstand til forankørende.

Når det er sagt, så er der naturligvis stadig plads til forbedring.

Enig, så taler vi i den grad forbi hinanden - det er nyt for min at vi pludselig taler om en fartreduktion på 5 km/t. Det er nogenlunde uproblematisk, bortset fra at bilen tænder bremselygterne og det gør at ham eller hende bagved i lidt for tæt og lidt for hurtigt morgentrafik når får sig en overraskelse. Jeg fortsætter med at bruge AP, og jeg fortsætter med at bruge den 1) kun på motor- og motortrafikvej og 2) kun når det er begrænset trafik. Når Tesla løfter AP fra beta til fuld produktion og den ikke (ghost) bremser længere, så er det noget andet. 

jramskov
jramskov May 12

Det er nok værd at overveje om ghost opbremsning på AP1 og AP2/AP3 er det samme. Det kan f.eks. godt være at AP2/AP3 bremser hårdere op end AP1. 

Dermed ikke sat at jeg ikke bruger AP. Jeg oplever meget sjældent ghost opbremsning i vores TM3 med AP2 og bruger AP så ofte som muligt, også på landeveje.

MOS
MOS May 12
Citat fra PeterE

Enig, så taler vi i den grad forbi hinanden - det er nyt for min at vi pludselig taler om en fartreduktion på 5 km/t. Det er nogenlunde uproblematisk, bortset fra at bilen tænder bremselygterne og det gør at ham eller hende bagved i lidt for tæt og lidt for hurtigt morgentrafik når får sig en overraskelse.

Det burde ikke komme som den store overraskelse. Jeg synes, jeg ser folks bremselygter tænde overalt på en tæt befærdet motorvej i myldretiden. Hvis man bliver overrasket af et tændt bremselys kan man jo betragte det som en reminder på at holde en fornuftig sikkerhedsafstand. 

baldur
baldur May 12

Den aktuelle version på hw 2.5 har lært at bremse blidere. Eksempelvis er der et lyskryds under opførsel på min pendlerrute. Autopilot mener at det er smart at nedsætte hastigheden fra 60 til 49 km/t under passage af det. Men det er ikke længere de relativt hårde opbremsninger som man forbinder med ghost bremsning. Det er bare stille og roligt 10 km af topfarten og tilbage til 60 efter krydset. Optimalt ville være at den ikke ændrede fart unødvendigt, men det er ikke anderledes end hvad en person, der måske er lidt i tvivl om hvilken vej han skal, ville kunne finde på.

Sider: « 1 2