Loading...
dk

Skal UMC ikke længere bruge jord? | Tesla Forum

LR2020
LR2020 May 8 '20

Hej

Jeg modtog min LR for nogle måneder siden.

Nu ville jeg prøve UMC og puttede den bare i stikket, uden shuko adaptor for at se hvad der ville ske, og den ladede fint?

Jeg havde indtryk af den skulle bruge jord?

Hvis det er korrekt de ikke bruger jord længere, betyder det også at jeg kan bruge den i Norge? Jeg har tidligere læst at det ikke virkede der da Norge ikke har rigtig jordforbindelse.

MOS
MOS May 8 '20

Måske du har fået en "norsk" UMC, der ikke kræver jord? Det kunne være interessant at vide, om Tesla evt. har besluttet, at alle fremover får deres Tesla leveret med en "norsk" UMC. Jeg synes i hvert fald det lyder temmelig overraskende.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok bruge Schuko-adapteren uanset, da det altid er en ekstra sikkerhed med jordforbindelsen.

Hilbert
Hilbert May 8 '20

Vedr. hjemmeladning af Model 3: Jeg ønsker at lade fra industristik (rødt CEE 16A 3 faser), da de sølle 3,7 fra medfølgende UMC ikke er tilstrækkeligt, hvis man har to langture i to efterfølgende dage - og man kan dermed heller ikke begrænse ladetiden til til de billigste 4 nattetimer. Fast ladeboks hjemme, synes jeg heller ikke er smart når jeg er på familiebesøg langt væk. Selvfølgelig kunne man supercharge, men det er jo lige så dyrt som diesel. Derfor ville det ideelle (for mig) være om man f.eks.kunne bruge en transportabel lader som denne

https:///...l-bla-tesla-model-3/

Er der nogen som har erfaring med sådanne ladere til Model 3 - og giver de de 11 kW?

baldur
baldur May 8 '20

Hilbert jeg har ingen erfaring med den specifikke lader, men hvis ikke den leverer 11 kW til en Model 3 så er den defekt. Det er en standard så den vil virke til alle elbiler. Det er bilen selv der har den rigtige lader der omsætter AC til DC, så der er ingen forskel på hvor godt de forskellige eksterne ladere fungerer.

Den eksterne boks er bare et relæ og lidt elektronik der kan fortælle bilen hvor meget strøm der må trækkes.

Johannelund
Johannelund May 8 '20
Fast laderbox derhjemme og 1 stk 3faset umc i bilen, En gang elbil = altid elbil. Med fast ladebox med kabel tager det 10 sec at sætte bilen til opladning,
bskaarup
bskaarup May 8 '20

@Hilbert Jeg har dette mobile kabel: https://eauto.si/metron-shop/product/pc05t-3x16a-3-phase/

Det har en "Tesla knap" og der er ingen boks.

Hilbert
Hilbert May 8 '20

@bskaarup  Tak for svar. Er det med RCD? Fungerer det tilfredsstillende - altså lader uden problemer med 11 kW på en Model 3?

@Johannelund Det virker som om du ikke har læst mit spørgsmål. Derfor kan jeg ikke rigtig bruge dit svar. Men tak for forsøget.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert May 8 '20
bskaarup
bskaarup May 8 '20

@Hilbert Man kan bestille den med eller uden RCD.

Man kan også vælge kabellængde på 5, 8, 10 eller 12 meter.

Jeg bestilte med RCD (som er indbygget i kraftstikket). Den lader fint med 11kw på min M3.

Hilbert
Hilbert May 8 '20
@bskaarup. Fedt. Utilfredsstillende at Tesla kun medleverer en ret ubrugelig UMC (mormorlader), når bilen i øvrigt kan modtage 3 x 16A 400V.
Forummets indlæg er redigeret af Hilbert May 8 '20
Kiefer
Kiefer May 9 '20

Hilbert: Kan du ikke bare bruge UMC'en fra din Model S, eller den har du måske ikke længere?

/Martin

Hilbert
Hilbert May 10 '20

@Kiefer   Overvejer at sælge S´eren og så skal UMC jo følge med.

Ved du eller andre tilfældigvis om den kan lade ZOE 41 kWh med 11 kW, for jeg skal nok ud at lease en sådan bil i de 4 måneders ventetid på ny 3´er. Leasingfirmaet kan ikke svare på det. Heller ikke om ZOE´en kan lade med 43 kW - 22 kW på langtur er jo "ti potter pis værd".

Er der nogen der ved, hvor man evt. kan købe en ny Tesla UMC og til hvilken pris. Jeg kan simpelthen ikke finde nogen -  heller ikke i Tesla Shop.

baldur
baldur May 10 '20
Den nye Zoe kan lade med 22 kW AC og 50 kW DC. Det betyder at på en 43 kW AC ladestander får du kun 22 kW. Din model S UMC kan fint lade en Zoe men begrænset til det UMC formår. De øvrige ladere der linkes til i denne tråd kan også fint lade en Zoe. Der er alt sammen type 2 og virker fint på tværs af bilmærker. Jeg lader nogle gange min TM3 med den lader der fulgte med vores Golf GTE.
Forummets indlæg er redigeret af baldur May 10 '20
Hilbert
Hilbert May 10 '20

Tak for dit svar baldur.

Men den ZOE, som jeg kan lease, er mig bekendt en Z.E.40 (mar.18-feb.19) og altså ikke den nye. Jeg mener, at have læst at den kan lade 22 kW AC, hvis den har "indbygget lader", ellers kun 11 kW. Vedr. hurtigladning på farten, ser det ud til at den med motor R90 slet ikke kan DC lade, men den med motor Q90 muligvis kan (op til 50 kW DC). Det er så det, som leasingfirmaet ikke kan give mig klart svar på, og det er jo ganske væsentligt for anvendeligheden af bilen.

Desværre er der nok ikke mange læsere af teslaforum, som kører ZOE Z.E.40 R90 eller Q90 - for de må vel vide det.  

nko
nko Jun 5 '20
På besøg hos familie er nærmeste stik uden jord, og jeg gav det lige et skud uden adapteren. Det virker fint. TM3LR modtaget i uge 11.
RUNE2
RUNE2 Jul 11 '20
Samme her i Norge. UMC virker perfekt til trods for det norske TI-net med ca. 135V mellem hver fase og jord.