Mega træls med ridser i vognen.
Men der er en bruger der arbejder med autolak prof, som har testet hårdhed i lakkerne. Det er en indlæg et eller andet sted herinde. Hans konklusion var at Tesla's lak var ganske nøje samme hårdhed som eks BMW's lak. Så det har formentlig ikke noget at gøre med den er blød som smør.
Hvilket også demonstreres af at ValetPro, som du siger er en mellemting mellem lakrens og en polering, ikke kunne tage ridserne.
Fuglen kan evt. have haft nogen fuglefrø eller sten i dens fækalier, som du så uforvarende måske er kommet til at gnubbe rundt ved fjernelsen af nævnte eskrementer.
Prøv lige med en almindelig voks. Det kan ikke skade.
Og brug aldrig en svamp. Den holder jo på skidtet, så det køres med rundt.
Som Deacon siger - almindelig voks og gør det grundigt et par gange (efter du er sikker på at der er helt rent)
Ellers så kør ned til en klargøringsmand. Det tager ham 2 minutter at fjerne med en polermaskine, da ridserne jo ligger i klarlakken. Det koster ikke mange basører, hvis de ellers er fornuftige. Omlakering er kun, hvis det går længere ned.
Jeg har selv poleret væsentligt større ridser væk, som fx når naboens barn havde tegnet sjove tegninger på bildøren med en sten.
Mange tak for alle jeres fine svar. Jeg er fortrøstningsfuld ved at høre hvor hurtigt det kan rettes ud. Og for fremtiden holder jeg mig til at fjerne alt med mi højtryksspuler, før jeg bare forsøger at bruge en klud eller andet bagefter.
Kan i anbefale et godt sted til at lave det i nordsjælland? Helst i området fra Hillerød/frederikssund til Roskilde