Loading...
dk

Ridser i topcoaten | Tesla Forum

chrisdk
chrisdk May 9
Så er den gal med lakken på min sorte model 3!

Jeg har en vane for at skulle fjerne fugleklatter på mine biler hurtigt, da jeg har kunne forstå at de kan ætse sig ind i lakken.

Det samme skulle jeg gøre på min sorte m3, og som jeg har gjort på mine andre biler, har jeg taget en fugtig svamp, og fået fjernet en fugleklat på min kølerhjelm. Til min store overraskelse har det efterladt en masse små overflader ridser i topcoaten (clear-coaten), som mine øjne ikke kan lade være med at lægge mærke til. Det er så super ærgeligt!

Et mildt produkt fra ValetPro kaldet purple passion, en mellemting mellem en polering og en lakkens, kunne ikke afhjælpe det. Jeg tror at det eneste der kan redde det er en smule polering på området, men det tør jeg ikke selv gøre.

Jeg svovler og bander over det! Jeg vidste at lakken var blød, men den er jo blød som smør! Jeg er utrolig bange for at lave andre fejl ved at polere den selv. Har i nogen erfaringer med at få et enkelt sted poleret? Er Tesla det bedste bud, eller et andet sted?
Ice2EV
Ice2EV May 9

Mega træls med ridser i vognen.

Men der er en bruger der arbejder med autolak prof, som har testet hårdhed i lakkerne. Det er en indlæg et eller andet sted herinde. Hans konklusion var at Tesla's lak var ganske nøje samme hårdhed som eks BMW's lak. Så det har formentlig ikke noget at gøre med den er blød som smør.

Hvilket også demonstreres af at ValetPro, som du siger er en mellemting mellem lakrens og en polering, ikke kunne tage ridserne.

Fuglen kan evt. have haft nogen fuglefrø eller sten i dens fækalier, som du så uforvarende måske er kommet til at gnubbe rundt ved fjernelsen af nævnte eskrementer.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 10
DeaconWP
DeaconWP May 12

Prøv lige med en almindelig voks. Det kan ikke skade.

Og brug aldrig en svamp. Den holder jo på skidtet, så det køres med rundt.

P85DK
P85DK May 13

Som Deacon siger - almindelig voks og gør det grundigt et par gange (efter du er sikker på at der er helt rent)

Nikolaj
Nikolaj May 14

Ellers så kør ned til en klargøringsmand. Det tager ham 2 minutter at fjerne med en polermaskine, da ridserne jo ligger i klarlakken. Det koster ikke mange basører, hvis de ellers er fornuftige. Omlakering er kun, hvis det går længere ned.

Jeg har selv poleret væsentligt større ridser væk, som fx når naboens barn havde tegnet sjove tegninger på bildøren med en sten. 

chrisdk
chrisdk May 25

Mange tak for alle jeres fine svar. Jeg er fortrøstningsfuld ved at høre hvor hurtigt det kan rettes ud. Og for fremtiden holder jeg mig til at fjerne alt med mi højtryksspuler, før jeg bare forsøger at bruge en klud eller andet bagefter.

Kan i anbefale et godt sted til at lave det i nordsjælland? Helst i området fra Hillerød/frederikssund til Roskilde