Loading...
dk

Støddæmpere | Tesla Forum

Britt1952
Britt1952 May 11

Har nu skiftet de 2 i venstre side , kan jeg ligesågodt bestille 2 til højre side med det samme , nogen erfaring med det.Det er en luftundervogn årgang 2013 150.000 km

fmm1000
fmm1000 May 11
Hvad kostede udskiftningen.
Britt1952
Britt1952 May 13

Ved Tesla koster en støddæmper 8000 + moms min egen mekanikker skiftede den på 2 timer.                     Den næste købte jeg brugt i Norge til 3000 incl fragt moms og overførsel af penge.                                       Så min sommerferie går til Oslo hvor en ny incl. udskiftning  10.000 norske kroner kurser er pt.58

P85DK
P85DK May 13
Citat fra Britt1952

Så min sommerferie går til Oslo hvor en ny incl. udskiftning  10.000 norske kroner kurser er pt.58

Kursen er pt 68 :-)

Hvorfor vil du skifte venstre side hvis de ikke er stykker? Og med brugte? Så skifter du jo bare til det samme ...

webercarbmann
webercarbmann May 13

Jeg glæder over at have en bil uden "luft"   Hvor mange km kan man ca køre med alm. støddæmpere før de skal skiftes og hvad mon det koster? 

P85DK
P85DK May 13

@webercarbmann - hvad mener du?

Har haft luft i mine biler de sidste 20 år. Det eneste problem jeg nogensinde har oplevet var en utæt slange på en Range Rover der blev klart for 300 kr. inkl. arbejdstid hos lokal mekaniker. Range Roveren nåede jeg at køre 180.000 km i før jeg solgte den. Tesla'en har kørt små 150.000 km nu. Tre tidligere MB'ere solgte jeg da de havde kørt mellem 100 - 140.000 km.

Aldrig harft et problem med støddæmpere.

Tilgengæld har jeg oplevet knækket fejdre på Audi og VW.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 13
MOS
MOS May 13

@P85DK

Dine egne erfaringer et blot et enkelt datapunkt/anekdote. Men godt for dig, hvis du ikke har haft problemer med luftaffjedringen på dine biler.

Jeg tror, webercarbmann mener, at luftaffjedring er mere kompliceret, går oftere i stykker og er dyrere at reparere. Og at han er glad for at slippe for denne bekymring. I hvert fald hører man jævnligt om folk, der har fået problemer med deres luftaffjedring og dyre regninger. Om luftaffjedring statistisk set går oftere i stykker og er dyrere i reparation, ved jeg ikke, men jeg synes, det lyder plausibelt.

Det samme gælder vel for soltag. Og det er også grunden til, at jeg hverken har luftaffjedring eller soltag.

P85DK
P85DK May 13

Selvfølgelig er min erfaring kun nogle få datapunkter på samme måde som alle andres, men generelt så er det ikke min opfattelse at det er støddæmperne som går i stykker. Kompressor og slanger måske.

Men at være glad for at man ikke har valgt fordi man hører om andre der oplever fejl, det er det samme som folk der er glade for at de ikke har købt en Tesla fordi MCU'en går i stykker - og det er endda sikkert den gør det :-)

Når du hører om folk med problemer, så er det lidt som når du hører om folk der skal have skiftet bremsekalibre, skiver og klodser - det er og lyder voldsomt, men meget få der oplever det.

Men det er da rigtigt at luft der gået i stykker kan være dyrere end stål, jo mere teknisk jo dyrere bliver det at lave. Men nu er luft faktisk ikke særligt teknisk, kompressor, slanger, puder og et par sensorer.

Nu ved jeg godt at du henter meget affjerdring ved at køre 19", men jeg ville aldrig køre en +2t bil uden luft, da jeg altid har haft de største ruller på :-)

Men det er lidt off topic - jeg var sådan bare interesseret i hvorfor nogen vil præventivt udskifte velfungerende luft støddæmpere med andre brugte?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 13
fmm1000
fmm1000 May 13
Har kørt 275.000 km med fjedre. No problems.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 May 13
VH
VH May 13
Fmm1000 Hvad med de andre dele af bilen efter knap 3 millioner km
MOS
MOS May 13

Ja, han får sgu da kørt noget :-D

Kiefer
Kiefer May 14

P85DK: På vores 3 tidligere MB'ere var luftaffjedring noget af det der gik i stykker oftes. Det var en stående joke herhjemme, at en kompressor holdt 25 måneder, altså lige indtil garantien var udløbet...

Har også haft flere støddæmpere der har været stået af på vores MB'ere. Det giver et ordentlig brag når de holder op med at virke...

En kompressor kostede ca. 10K hver gang...

Har endnu ikke haft problem med hverken støddæmpere eller kompressor til luftaffjedring på nogen af vores Teslaer.

/Martin

P85DK
P85DK May 14

@fmm1000 - nemlig på nøjagtig samme måde som hovedparten af alle andre med fjedre og for den sags skyld luft :-)

@Kiefer - så er din erfaring jo også at man ikke skal have falcon wing doors ;-)

Den her Model X med +600.000 km ser heller ikke ud til at have haft problemer med luftundervogn

https://electrek.co/2020/05/11/tesla-model-x-extreme-mileage-repair-maintenance/

Men igen, jeg var sådan bare interesseret i hvorfor nogen præventivt vil udskifte velfungerende luft støddæmpere med andre brugte?