Loading...
dk

Kørelys | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV May 20

Hej

Er der andre der oplever, at efter sidste opdatering er vognen begyndt, at slukke forlygter når den står i auto kørelys og så snart solen er stået op. 

Den tænder så hvis man kører i skygge og slukker igen når man kommer ud af skoven.

Såvidt jeg kan se inden i bilen, så er der i dagslys intet tændt.

Er det ikke lovpligtigt med kørelys på biler i dagtimerne?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 20
bskaarup
bskaarup May 20

I Danmark skal man køre med nærlys eller kørelys foran på bilen hele døgnet. I lygtetændingstiden skal baglygterne også være tændt.

Ice2EV
Ice2EV May 20

Ja men min den slukker alt når solen skinner og den står i autolys. Sætter man den på tændt lys, så får man alarm på risiko for højt forbrug når vognen holder stille når den parkeres.

Har altså ikke haft en bil i 20-25 år, hvor det ar nødvendigt at tænde lyset manuelt.

Måske jeg skulle booke en tid til ranger besøg.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 20
CaptainChaos
CaptainChaos May 20
Citat fra Ice2EV

Hej

Er der andre der oplever, at efter sidste opdatering er vognen begyndt, at slukke forlygter når den står i auto kørelys og så snart solen er stået op. 

Den tænder så hvis man kører i skygge og slukker igen når man kommer ud af skoven.

Såvidt jeg kan se inden i bilen, så er der i dagslys intet tændt.

Er det ikke lovpligtigt med kørelys på biler i dagtimerne?

Jeg har også bemærket det at den viser i displayet at kørelys er slukket i dagslys og så tænder når jeg kører ind i min carport eller en tunnel. Men den har stadig LED lyset tændt selvom den ikke viser det i displayet og så er det vel helt lovligt? (Jeg har lige tjekket det her da kæresten kom hjem med bilen i dag)

Det er lidt irriterende at man ikke selv kan kontrollere det da den skifter så snart man sætter den i park eller åbner døren, så man skal være 2 personer

PS: på min begyndte den allerede at gøre det i updates jeg fik i starten af året, andre klagede også over det den gang.

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos May 20
Ice2EV
Ice2EV May 21

@CaptainCaos Takker info. Jeg havde ikke lagt mærke til det før. Men forleden kørte jeg bag en BMW x1(vognen er selvfølgelig er komplet ligegyldigt) men der bemærkede jeg at nummerpladen pludselig blev mørk, og så var det jeg begyndte at holde øje med lyset.

bookabuggy
bookabuggy May 21

Jeg mener bestemt min har gjort sådan hele tiden, det er jo konceptet i Auto. Og der er ikke noget i displayet der viser kørelys, da det netop altid er tændt. Sådan har det også været på andre biler jeg har haft med dedikeret kørelys.

MikaelH
MikaelH May 21

Kørelyset er altid tændt. 
Nærlys og baglygter tænder derimod kun når bilen synes det er mørkt nok eller hvis vinduesviskerne aktiveres. 

Intet nyt under solen her. Sådan virker automatisk lys på alle biler. 

CaptainChaos
CaptainChaos May 22
Citat fra bookabuggy

Jeg mener bestemt min har gjort sådan hele tiden, det er jo konceptet i Auto. Og der er ikke noget i displayet der viser kørelys, da det netop altid er tændt. Sådan har det også været på andre biler jeg har haft med dedikeret kørelys.

Måske men sådan virkede det ikke i tidligere versioner, da jeg fik bilen i december 2019 viste den altid lygte-ikoner i displayet hvis der var lys på bilen
Ice2EV
Ice2EV May 23

Kunne også tænke mig "kørelys" bagpå var tændt altid. Men det kan man helle ikke få i Auto indstillingen.

KimT
KimT May 23

Nej det anser Tesla ikke som et problem, eller en forbedring af sikkerheden. Jeg har eller skrevet til dem mange gange. Undrer mig, da de må have problemer med tåge i San Francisco området i dagstimerne, hvor bilerne så kører rundt uden lys.

Hos de fleste andre bilmærker (europæiske i hvert fald) slutter værkstedet jo bare en bosch tester til bilen og ændre en enkelt indstilling. Så er der konstant lys på bagenden - sammen med kørelyset foran.

Viggo
Viggo May 23

Citat fra KimT

Nej det anser Tesla ikke som et problem, eller en forbedring af sikkerheden. Jeg har eller skrevet til dem mange gange. Undrer mig, da de må have problemer med tåge i San Francisco området i dagstimerne, hvor bilerne så kører rundt uden lys.

Hos de fleste andre bilmærker (europæiske i hvert fald) slutter værkstedet jo bare en bosch tester til bilen og ændre en enkelt indstilling. Så er der konstant lys på bagenden - sammen med kørelyset foran.

Jeg forstår ikke at det bare er valgbart
Johannelund
Johannelund May 23
Kørelys er lovpligtig foran og skal tænde sammen med motoren i hele Eu
Bagkørelys blev også gjort obligatorisk sommeren 2017 på alle med nye typegodkendelser.
Det har Tesla også at rette sig efter
KimT
KimT May 23
Citat fra Johannelund ....
Bagkørelys blev også gjort obligatorisk sommeren 2017 på alle med nye typegodkendelser.
Det har Tesla også at rette sig efter

Nej. EU gjorde det lovpligtigt at alle biler skulle have en lyssensor som selv tændte for baglyset når det blev mørkt. Derfor ser man stadig helt nye bliver køre rundt i morgentågen, eller i regnvejr uden lys i baglygterne.

MAKVÆRK fra EU's side

PS jeg ved ikke om Tesla har lavet om på 3'ern. For for et stykke tid siden gjorde jeg opmærksom på at de kørte rundt uden baglys i regnvejr. På S/X (som har en lyssensor) tænder baglyset selv når viskerne automatisk går i gang (og der kommer fuld forlys på). - http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6535

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 23
Ice2EV
Ice2EV May 23

@KimT God oplysning, det må jeg lige holde øje med.  Men desværre har model 3 ikke regnsensor men noget Tesla udviklet kamerabaseret start viskerne, som godt nok er blevet væsentlig bedre end for 1 år siden, men der er stadig rum til forbedring.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 24
KimT
KimT May 26

Sigtbarheden på strækningen mellem Silkeborg og Randers er nede på omkring 200m her til morgen. Så bilen blev sat på autopilot for at følge de forankørenden. Jeg havde mulighed for at kikke på de biler der kørte mod mig - i sidespejlet når de passerede. Positivt at kun ca. 5% kørte uden baglys i sådan et vejr.

Konen mindede også mig på at jeg skulle huske at tænde det, hun rodede nemlig efter tågebaglyset på Kona'en - det havde hun ikke haft brug for tidligere.

AgentP
AgentP May 26

Jeg skulle faktisk til at rode med lygteindstillingerne i morges for at få lys bag på bilen i morges (Ikke tågelygter, bare lys).

Idiotisk EU-regel!

Johannelund
Johannelund May 26
Hvordan kan en Tesla godkendes, med en teknogi hvor man pludselig møder en tågebanke og derfor tvunget til at tage blikket væk fra kørebanen for at rode på centreskærmen i flere sekunder for tænde tågelys eller baglys, min 4 klik. TESLA OPDATERER JÆVNTLIGT SOFTWARE PÅ VORE BILER, MEN AT RETTE SOFTWARE SÅ BILEN ALTID KØRER MED NINIMUM BAGLYS DET VIL DE IKKE, SÅ HELLERE TILFØJE UNDERHOLDNING ELLE LAVE DET SÅDAN AT BILEN KAN PARKERER PÅ HØJKANT I SMALLE GARAGER,
fmm1000
fmm1000 May 26
Hvis det bare virkede at sige “tænd tågelys” ville alt være godt, men det nærmeste jeg kan komme med stemmen er “vis lys”, hvorefter der kun skal klikkes gang på skærmen.
PeterE
PeterE May 26
Tågelys er vel kun to tryk, og lys bagpå det samme. Ligefrem at ‘rode med skærmen’ lyder - undskyld - som om man skulle have valgt en anden bil. Beklager provokationen.
Ice2EV
Ice2EV May 26

@PeterE I en model 3 skal man 

1) klikke på bil ikon

2) klikke på lights

3) Enten klikke direkte på "tågelys" hvis den er available ellers klikke på "fast lys" ikon

4) hvis man har måtte klikke på fast lys, så kan man derefter klikke på tågelys. 

Så enten 3 eller 4 klik.

@fmm1ooo den "vis lys" skal jeg prøve snarest.

Sider: 1 2 »