Loading...
dk

Batteri lader af og til højere end bedt om. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV May 23

Hej

Har et par gange den seneste måned lagt mærke til batteriet lader højere end jeg har bedt om.

Plejer at bede den om 396 eller 402 km på den daglige ladning. Men har oplevet et par gange at være kommet ud til 413 eller 420 km.

eks

https://drive.google.com/file/d/12TcpRJYnvIBmPCYcubyhYc4VAIY-A3Es/view?usp=sharing

canel
canel May 23

hvis bilen lader op i kolde omgivelser vil ca. 400km svarre til x soc.
hvis så bilen efter endt ladning varmes 10 grader op vil samme soc svarer til 410km, fordi bilen ikke skal bruge energi til opvarmning af batteriet.
det samme er tilfældet den modsatte vej når bilen og batteriet køles af.
prøv engang at lade op til fx. 70% i kold natteluft, og sæt den derefter ind i en lun garage og se hvad den viser efter et par timer.

Ice2EV
Ice2EV May 23

Whoopsy. Det kan godt være du har ret.

Billedet er taget 15:15. Raketten lader fra kl 02 hver nat. Dertil var det d. 15 maj, hvor der vist ikke var særligt varmt om natten.

Hov, vil det sige hvis man lader raketten til 100% i en kælderkold garage(5-8 grader), så kan man røre længere på de 100% når man triller ud i 20 grader en sommerdag?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 23
MOS
MOS May 23
Citat fra Ice2EV

Hov, vil det sige hvis man lader raketten til 100% i en kælderkold garage(5-8 grader), så kan man røre længere på de 100% når man triller ud i 20 grader en sommerdag?

Interessant tanke. Jeg vil tro, at den i det tilfælde vil beskytte batteriet mod overspænding ved at starte batterikølingen. Dette vil både køle batteriet, hvilket i sig selv bringer spændingen lidt ned. Men det vil også bruge noget energi fra batteriet, som derved også mister lidt spænding.

En Model 3 opfører sig sikker lidt anderledes end en Model S, men min Model S står konstant og brænder energi af, hvis den er ladet over 90%. Pumpen kører simpelthen kontinuert, indtil den har brændt den "overskydende energi af". Så der er ingen idé i at lade den over 90%, medmindre man skal ud at køre en lang tur lige efter, den er færdig med at lade. Ellers går den ekstra energi bare til spilde.

Måske gør en Model 3 det samme, hvis den kommer over 100%. Det er bare et gæt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 23