En camplet er vel så lav, at den ligger i læ bag ved bilen og ikke giver meget ekstra vindmodstand. Det er heller ikke verdens tungeste læs at trække. Så merforbruget vil nok være behersket.
Som tommelfingerregel kan man nok gå ud fra, at hvis vogntogets vægt stiger med x % og luftmodstanden også stiger med x % (store, tunge påhængskøretøjer giver også mere vindmodstand, så det er nok ikke en helt dum antagelse, at vægt og vindmodstand følges nogenlunde ad), så vil forbruget også stige med ca. x %. Det er klart, at hvis man kører med en høj, kasseformet trailer, der er helt tom, så dominerer vindmodstanden. Og hvis man kører med en lille havetrailer fyldt med cement, så dominerer vægten. Men i de fleste almindelige tilfælde er det nok ikke skudt helt ved siden af.
Mit gæt er, at en camplet alt andet lige vil øge vogntogets vægt med ca. 20% og dermed også forbruget med ca. 20%. Men man må jo ikke køre så hurtigt med påhængskøretøj. Og lavere fart vil i sig selv reducere forbruget. Så det kan meget vel vise sig, at kørsel med camplet (og lavere fart) i praksis vil resultere i et næsten uændret forbrug. Men det kommer nok også an på, om man sammenligner forbrug på motorvej (hvor man må køre væsentligt langsommere med påhængskøretøj end uden) eller by/landevej, hvor farten vil være næsten den samme uanset påhængskøretøj.
Med en lille campingvogn skal man nok regne med ca. 50% ekstra forbrug (afhængig af størrelse, aerodynamik, vægt osv.). Og med en stor, tung campingvogn måske op mod 100% ekstra forbrug.
HejJeg har sjovt nok selv gået i samme tanker Og overvejer at forsøge her til sommer i Danmark med en leje camplet.
Nogen som har erfaring med at køre med sådan en fancy telt trailer efter deres TM3?
Vi skal på en teltur snart og overvejer at købe sådan en brugt CampLet og spænde efter den hvide Pony. Ville bare høre om der var nogen herinde der har erfaringer med den slags... Forventet forbrug og ting at tage højde for.
En del SuC'er har mulighed for at køre hele vejen igennem båsen, så man ikke behøver at frakoble påhængskøretøjet. Nogle SuCer har kun båse, hvor man skal bakke ind. Og så er der nogle, der har begge slags båse. Så det er nok lidt et spørgsmål om, hvor mange andre Teslaer, der lader og hvilken bås man kan være heldig at få. Hvis der er meget tomt på SuC kan man evt. parkere på tværs af 3-4 båse. Men så skal man nok blive ved bilen, mens den lader, da man ellers risikerer at blive stærkt upopulær, hvis der kommer andre og skal bruge laderne.
Så alt i alt tænker jeg, at det nok kan lade sig gøre. Men man må nok forberede sig på måske at skulle frakoble påhængskøretøjet, afhængigt af hvilke ladestandere der er ledige. Men en camplet er altså heller ikke særlig tung at flytte rundt med, så det er vel overkommeligt. Det er nok alligevel hurtigere at frakoble en camplet end det er at slå et alm. telt op. Der er jo en grund til, at det hedder camplet :-)
@Vildgut
Man kan også lade på SuC i Haverslev og så klatlade efter behov i Skagen på en offentlig 11 kW lader eller på et blåt stik på campingpladsen. Så kan man springe Hjørring over eller evt. nøjes med at køre forbi Hjørring på hjemturen, hvis der er behov.
Opladning på et blåt stik giver ca. 4% pr. time. Så hvis bilen kan stå og lade på campingpladsen en hel nat, er der i hvert faldet kommet en del strøm på.
Hej Mos, ja det kunne godt ligne jeg kører forbi der også, og der kan jeg vel køre ind med traileren på ligner det. Når du nævner et blåt stik... Er det så noget jeg skal ud og anskaffe mig? Jeg har kun den der mormor lader der fulgte med bilen ved køb og så type 2 kablet...@Vildgut
Man kan også lade på SuC i Haverslev og så klatlade efter behov i Skagen på en offentlig 11 kW lader eller på et blåt stik på campingpladsen. Så kan man springe Hjørring over eller evt. nøjes med at køre forbi Hjørring på hjemturen, hvis der er behov.
Opladning på et blåt stik giver ca. 4% pr. time. Så hvis bilen kan stå og lade på campingpladsen en hel nat, er der i hvert faldet kommet en del strøm på.
Det er vist lidt forskelligt, hvad Model 3 ejere har fået med af ladeudstyr. Alle har vist fået et Type-2 ladekabel.

Derudover har alle vist fået en Tesla mobile connector (også kaldet UMC) med ledning og Type-2 stik til bilen.

I den anden ende af UMC'en skal der sættes en adapter (eller "pigtail") i. Det er en lille stump ledning med et stik i enden, som passer til stikkontakten. Der fås forskellige pigtails, f.eks. en pigtail med Schuko-stik (mormorstik) og en anden pigtail med blåt industristik (campingstik). Nogle har fået begge pigtails med, andre har kun fået den ene.

Hvis man mangler den ene pigtail, tror jeg man kan købe den hos Tesla.
Man kan også købe denne adapter og sætte sammen med Schuko-pigtail'en:
Men så kan man vist kun lade med max. 13 A, da Schuko-stikket vil sætte begrænsningen.
'Tænker en tilfældig campingplads har diverse adaptere liggende i stakkevis, vil næsten tro de også har schucko stik eller adapterkabel dertil.
Eller bare vælge en campingplads med destination charging.
Eks Thyborøn, Men der er bare så langt til Ruth's hotel for gourmet dinner.
Hahaha... Ja det er jeg ellers sikker på ungerne vil elske. Tænker også der er alt for proppet i uge 29.Eller bare vælge en campingplads med destination charging.Eks Thyborøn, Men der er bare så langt til Ruth's hotel for gourmet dinner.
Så fik vi også købt camplet og turen hjem viste et overraskende lavt forbrug. 148 wh/km. Det giver en rækkevidde på den gode side af 500 km når den er helt fyldt op... Ikke dårligt.
Kom i på ferie med den, og hvad endte det reelle forbrug på, fuldt læsset?
Husk, at en campingvogn har et kæmpe frontareal og ikke er særlig aerodynamisk. Så regn med et forbrug, der er i hvert fald 50% højere og måske op imod det dobbelte af, hvad du er vant til. Så du skal ind og lade noget oftere og/eller noget længere tid, end du er vant til.
En ICE bliver ikke påvirket helt så meget som en elbil mht. forbrug, når den skal trække. Det skyldes, at en forbrændingsmotor i forvejen har en meget ringe virkningsgrad og den bliver faktisk lidt bedre, når den får lov at bestille noget (selvom det totale forbrug naturligvis stadig stiger - blot ikke helt så meget som det ekstra arbejde ville indikere). Det forudsætter dog, at du primært holder den i højeste gear uden at den sejtrækker helt vildt.
En camplet derimod er så lav, at den ligger i slipvinden bag bilen, så den bør næsten ikke påvirke forbruget. Det er klart, at den ekstra vægt naturligvis gør en lille forskel, men vindmodstanden er den væsentligste faktor - i hvert fald når vi snakker motorvejskørsel. Ved bykørsel er rækkevidden ikke så vigtigt og ved landevejskørsel er farten ofte så lav og turen ikke så lang, at man alligevel kan finde tid til pauser, hvor bilen så kan lade imens.