Loading...
dk

Kørsel med El-bil i Tyskland (E-mærker)? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Jun 8 '20

Halløj!

Efter at vores bookede sommerferie blev aflyst, så skal vi da istedet ud og futte Tyskland rundt i vores "nye" M3 LR.

Hvilket mærke(r) har jeg brug for i forruden? Der er noget med et blåt E-mærke og så er der de grønne som jeg lige har skrabet af benzinbilens forrude da den står til salg.

Har haft talt med FDM. De mystisk nok ikke helt skarpe på det fordi delstaterne i Tyskland kan have forskellige regler på området. Han anbefalede at jeg både skulle have blåt og grønt mærke i forruden og at jeg bare skulle købe det på et motorkontor når jeg ankom til Tyskland. Foretrækker at have styr på det hjemmefra...

Tyskernes elbiler kører, ligesom Norges, rundt med en E-mærket nummerplade. Havde været lidt lettere om også DK var sprunget med på den vogn.

Vi skal ikke ind i de største byer (pga. det frarådes af den danske regering), men hvis det handler om et eller flere mærker i forruden til få hundrede kroner så hellere være på den sikre side. Vi har ikke rigtigt planlagt hele ruten men starter med et par overnatninger i Rostock. Dernæst bare sydpå og sandsynligvis et par dage i Harzen og videre til Stuttgart. Har hørt Porsche har fået lavet et ganske fint museum som fruen har indvilget i. Til gengæld står den nok også på et par romantiske slotte - stakkels teenageknægt på bagsædet ;) 

bskaarup
bskaarup Jun 8 '20

Som jeg læser dette så er det grønne nok. Det blå mærke giver ekstra fordele, men er ikke nødvendigt.

hjjagd
hjjagd Jun 8 '20

Tjahh vi kører tit til Harzen da vi har vores egen ferielejlighed dernede. Har aldrig haft brug for nogen mærker...  Er I bilinteresseret generelt kunne et besøg hos VW i Wolfsburg være værd at overveje - også for knægten.  Man bliver kørt rundt i hele fabrikken med et lille tog  - ved dog ikke om det er corona lukket..., men det er ret imponerende.  Ellers send knægten ned af Wurmberg på MTB ( lejes på stedet)

KimT
KimT Jun 8 '20

1 det blå skal så vidt jeg ved faktisk sidde i bagruden

2. Kan stort set kun købes hvis du møder personligt op hos KFZ (tror der vist er 1 online, men her skal du vist optage kreditforeningslån for at kunne betale den hamper pris de tager...)

Så er det vist billigere at betale for parkering de par gange man skal lade

https://fdel.dk/med-elbil-til-tyskland/

 

PS hvorfor har du skrabet det grønne af - hvis nummerpladen ikke pilles af skader det vel ikke den bliver siddende til næste ejer.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 8 '20
voigt1
voigt1 Jun 8 '20

Har skrevet til FDM angående om de ikke kunne tage det blå E-mærke med i deres sortiment af diverse mærker. Men de gider ikke svare. Nævnte det også på et FDM testcenter - ham ved skranken anede ikke hvad jeg snakkede om, men ville lade det gå videre. ER IKKE IMPONERET - de kunne da i det mindste svare på min mail. 

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 8 '20

Glem det blå som KimT siger, det grønne er oftest kun de store byer som Hamburg, Berlin osv.

HrMogensen
HrMogensen Jun 8 '20
Mange mange tak for svar allesammen!

Kan tælle sammen til at jeg skal s**** på det blå mærke og overveje om det grønne behøves når nu vi alligevel undgår de største byer. Jeg må tjekke op på hvilke der kræver i forhold til ruten. 

KIM - Ville have ladet det grønne mærke fra forrige sommerferie side til næste ejer af benzinbilen, men det stempel som FDM brugte til registreringsnummeret må have haft en dårlig dag. Halvdelen af cifrene kunne knapt aflæses - et par af dem helt væk.
DeaconWP
DeaconWP Jun 9 '20

Det grønne er obligatorisk, når man kører ind i større byers miljøzoner. Der skal man have det, og det skal være monteret i forruden.

Det blå kan være påkrævet for at måtte oplade på standere i nogen få byer. Det blå giver også lidt parkerings fordele, hvor det er skiltet lokalt i nogle byer. Det blå er beregnet til at sidde i bagruden.

De kan købes for tilsammen 15€ på Kraftfahrzeuge zulassungstelle i tyskland. Det grønne kan også købes  ved de bilforretninger, der kan indregistrere tyske biler.

Det grønne er obligatorisk i Berlin, men de kender ikke det blå i Berlin, da der ikke er fordele der.

Der ligger et sted tæt på Busdorff laderen, og der kan købes i Flensborg ligeså.